انواع شبکه های اجتماعی (معتبرترین آنها در ایران)

انواع شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی امروزه از گسترده ترین روش های ارتباطی میان کاربران هستند، که تعاملات را افزایش می دهند. در حال حاضر در جهان انواع متنوعی از شبکه های اجتماعی وجود دارد که با توجه به چند شاخصه ی مهم، در اولویت های مختلف کاربران قرار گرفته است. در ادامه ی مقاله این شاخصه ها را معرفی کرده و هر کدام از شبکه های اجتماعی را نیز به تفصیل توضیح خواهیم داد. همچنین یک جدول طراحی شده است که به شما کمک می کند تا در یک نگاه شبکه های اجتماعی را با هم مقایسه کنید.

شاخص های اولویت در انتخاب شبکه های اجتماعی

نوع کاربری: کاربری شبکه ی اجتماعی برای کاربران بسیار مهم است. این که یک شبکه ی اجتماعی بتواند زمینه ی فعالیت در هر دو حوزه ی اجتماعی و تجاری را فراهم کند، در نتیجه تعداد کاربران خود را افزایش خواهد داد.

زبان: پشتیبانی از زبان های مختلف دیگر ویژگی است که کاربران را به سمت یک شبکه ی اجتماعی سوق می دهد.

بروزرسانی ها: هر چه یک شبکه ی اجتماعی بتواند بروزرسانی و در نتیجه آپدیت های جدید ارائه دهد تا نیازهای روز کاربران خود را جواب داده باشد، مسلما کاربران بیشتری را به سمت خود هدایت کرده است.

شبکه های اجتماعی در سراسر جهان

فیسبوک (Facebook)

فیسبوک یکی از پر بازدید ترین و قدیمی ترین شبکه های اجتماعی در سراسر جهان است که تاکنون بالاترین رقم در میزان بازدید را از آن خود کرده است. به دلیل قدمت بالایی که این شبکه دارد، یکی از معتبرترین شبکه های اجتماعی به حساب می آید. روند ثبت نام در فیسبوک نسبت به سایر شبکه های اجتماعی سخت تر است و همین مورد سبب شده است که تعداد کاربران فیک آن بسیار کم باشد. هر چه تعداد کاربران فیک در یک شبکه ی اجتماعی کمتر باشد، در نتیجه میزان ارتباطات بالا می رود.

پیش از شروع دیگر پلتفرم های ارتباطی، فیسبوک یکی از رایج ترین پلتفرم های اجتماعی بود که میزان ارتباط های معمولی در آن بسیار زیاد بود. در حال حاضر با وجود دیگر پلتفرم های ارتباطی، حجم بار فیسبوک در دست کسب و کارهاست و این کسب و کارها هستند که میزان فعالیت بالای آن را رقم زده اند.

مقاله پیشنهادی: مدیریت شبکه های اجتماعی با ابزارهای انالیز در سال 2020

نکته: میزان فعالیت تجاری در این پلتفرم در ایران به نسبت کم شده است، با این حال از مهم ترین حوزه های ارتباطی به شمار می آید.

واتس آپ (whats up)

شبکه های اجتماعی واتس آپ

واتس آپ یکی از شبکه های مهم اجتماعی است که در حال حاضر نیز مورد استفاده بسیاری از مردم دنیاست. با توجه به رویش جدید نیاز های مردم در حوزه ی ارتباطات، فیسبوک بر آن شد تا نسل جدیدی از پلتفرم را روانه ی بازار کند. این پلتفرم همانند دیگر پلتفرم ها به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است.

واتس آپ با ارائه ویژگی های جدید و متنوع از جمله تماس صوتی و تصویری توانست به خوبی کاربران را با خود همراه کند. این اپلیکیشن فوق العاده بیش از 90 درصد سرمایه گذاری خود را بر روی تعاملات اجتماعی قرار داده است، به همین دلیل کسب و کارها به ندرت به سمت این اپلیکیشن می روند.

اینستاگرام (Instagram)

اینستاگرام از شبکه های اجتماعی

اینستاگرام یکی دیگر از اپلیکیشن های زیر مجموعه ی فیسبوک است که در سال های اخیر خود را به شدت بالا کشید. قابلیت های بی نظیر اینستاگرام، آن را قادر ساخت تا در حوزه های مختلف تجاری و اجتماعی فعالیت کند. یکی از مهم ترین ویژگی های آن، آپدیت های مداوم و تازه ی آن است که آن را روز به روز توانمند تر می کند.

با این که پلتفرم واتس آپ زودتر از اینستاگرام وارد بازار هدف شد، اما به دلیل محدودیت ها در حوزه ی کسب و کار نتوانست موفقیت خود را همچون اینستاگرام به ظهور برساند. اینستاگرام با جدیدترین آپدیت ها در حوزه ی کسب و کار و افراد مشهور توانست سیل عظیمی از کاربران را به سمت خود بکشاند. با توجه به نقطه ی اتصالی که بین اینستاگرام و فیسبوک وجود دارد و شما به راحتی می توانید هر آنچه را که در اینستاگرام به اشتراک گذاشته اید در فیسبوک نیز شرح دهید، کاربران این پلتفرم ها افزایش پیدا کرده اند.

یکی از قابلیت های متفاوتی که اینستاگرام با فیسبوک و واتس آپ دارد، پلتفرم تصویری آن است. این اپلیکیشن بر محور تصویر طراحی شده است و همین مورد کارایی آن را زیاد کرده است.

یوتیوب (Youtube)

یوتیوب از شبکه های اجتماعی

یوتیوب یکی از پرقدرت ترین پلتفرم های ویدئویی است که روزانه در آن ده ها فیلم از سراسر جهان آپلود می شود. در حال حاضر مدیریت اصلی این پلتفرم در اختیار شرکت گوگل است. این پلتفرم توانسته است حوزه های کسب و کار را نیز به سمت خود بکشاند.

در حال حاضر با استفاده از این پلتفرم می توانید بازاریابی محتوایی قوی داشته باشید. شش راه برای کسب درآمد از یوتیوب وجود دارد که شما می توانید از آن ها بهره مند شوید.

توئیتر (Twitter)

توییتر

توئیت واژه ای است که در ضمن ارسال پیام برای کاربران توئیتری اطلاق می شود. توئیتر شبکه ای است که پلتفرم آن بیشتر مبتنی بر متن است. این شبکه ی اجتماعی با وجود محدودیت های نوشتاری که برای کاربران خود گذاشته است، با این حال به خوبی توانسته است، کاربران بسیاری را به سمت خود بکشاند.

در ابتدا اعتقاد بر این می رفت که این شبکه ی اجتماعی نتواند در حوزه ی کسب و کار، کاربران فعال داشته باشد، با این حال پس از مدتی دیده شد که کاربران با وجود تمام محدودیت های نوشتاری از این پلتفرم به خوبی در حوزه ی کسب و کار خود استفاده کردند.

تلگرام (telegram)

تلگرام یکی از شبکه های اجتماعی

تلگرام یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران است. این اپلیکیشن به خوبی توانست در حوزه های اجتماعی و تجاری فعالیت کند. هم اکنون تعداد کاربرانی که از این اپلیکیشن استفاده می کنند، بسیار زیاد است.

یکی از بزرگترین قابلیت های این اپلیکیشن، داشتن یک سرعت بالا در عملکرد است که شما را شگفت زده می کند. تیم پشتیبانی تلگرام توانست در مدت زمان کوتاهی، امکانات بالایی را در اختیار کاربران قرار دهد. آپدیت های پشت سرهم و ممتد تلگرام و همچنین در راستای نیازهای کاربران باعث شد تا کاربران در مدت زمان کوتاهی در این مجموعه با قدرت فعالیت کنند.

لینکدین (linkedIn)

لینکدین یکی از شبکه های بروز جهانی است که در حاضر، تعداد اعضای آن بسیار زیاد است. لینکدین از جمله اپلیکیشن هایی است که به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. این برنامه در حال حاضر در اختیار شرکت مایکرو سافت است. اعضای لینکدین در حال حاضر عضو بیش از 200 کشور می باشند و این شرکت بیش از 20 مرکز فعال در سراسر جهان دارد و دفتر اصلی آن در حال حاضر در کالیفرنیاست.

پینترست (Pinterest)

پینترست یکی از شبکه های اجتماعی

پینترست یکی از پر مخاطب ترین شبکه های اجتماعی در حوزه ی تصویر است که با رویکردی متفاوت و جذاب توانست در مدت زمانی کم، مخاطبان زیادی را به سمت خود بکشاند. این برنامه در حال حاضر کاربران بسیاری از سراسر جهان دارد. یکی از مهم ترین قابلیت ها، توانایی اشتراک گذاری بین فیسبوک و توئیتر است. برخی از آمارها نشان می دهد که پینترست در فهرست 50 سایت برتر جهان قرار دارد. در حال حاضر کاربران می توانند بدون استفاده از فیلتر شکن، از پینترت استفاده کنند. یکی از مشکلاتی که باعث شده کاربران در برخی از اپلیکیشن ها فعالیت نکنند، عدم پشتیبانی از زبان فارسی است که کار را برای کاربران سخت خواهد کرد.

ردیت (Reddit)

ردیت از شبکه های اجتماعی

ردیت یکی از 20 شبکه ی اجتماعی مهم در سراسر جهان است که حتی می شود گفت جایگاه بعد از اینستاگرام را به خود اختصاص داده است. یکی از مهم ترین قابلیت های این شبکه ی اجتماعی استفاده از رای مثبت و منفی است که کاربران به مطالب یکدیگر می دهند. با توجه به این که این قابلیت در دیگر برنامه های اجتماعی به قدرت ردیت وجود ندارد، باعث شده است که این برنامه به صورت جدی در میان کاربران رواج پیدا کند.

بیشتر کاربران در هنگام استفاده از این برنامه در تلاش اند تا کارما یا همان میزان رای مثبت خود را افزایش دهند. هم اکنون این برنامه رتبه ی 18 را در الکسا به دست آورده است. مالکیت این برنامه در حال حاضر متعلق به ادونس پابلیکیشن است.

وایبر (Viber)

وایبر یکی از شبکه های اجتماعی

وایبر یکی از هزاران شبکه ی اجتماعی است که در سراسر جهان گسترش یافته است. این اپلیکیشن به خوبی می تواند مکالمات متنی، صوتی و تصویری را پشتیبانی کند. این برنامه به صورت رایگان در اختیار کاربران قرا گرفته است اما در آپدیت های جدید برخی از امکانات آن باید خریداری شوند. به عنوان مثال برای داشتن برخی از شکلک ها باید هزینه ی آن ها را پرداخت کنید.

هم اکنون دفتر مدیریت اصلی ان در لاس وگاس قرار دارد. این اپلیکیشن به روش های مختلفی مثل تبلیغات، آبونمان اقدام به کسب درآمد می کند.

اسنپ چت (Snap Chat)

اسنپ چت یکی از اپلیکیشن های تصویری است که مبنای محتوایی خود را بر روی تصویر قرار داده است. کاربران در هنگام استفاده از این برنامه، تصاویر دلخواهی را ثبت می کنند و با اعمال بعضی از تغییرات بر روی آن ها، آن ها را در معرض دید دیگران قرار می دهند. برخی از این تصاویر محدودیت زمانی دارند. هم اکنون اسنپ چت به عنوان یکی از برنامه های ویرایشگر عکس نیز بسیار مورد استفاده ی کاربران قرار می گیرد.

فلیکر (Fliker)

فلیکر یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی به حساب می آید که در حال حاضر توسط شرکت یاهو اداره و مدیریت می شود. در ابتدا این شبکه ی اجتماعی در حوزه های زیاد و متفاوتی فعالیت می کرد اما بعدها که توسط شرکت یاهو خریده شد، فرآیند کاری خود را به سمت محتوای تصویری تغییر داد. فلیکر قادر است تا تصاویر مختلف شما را در گروه ها و فضاهای مختلف منتشر کند و برای ان ها امتیازاتی دریافت کند.

کلس میتس (Class mates)

شیکه ی اجتماعی کلس میتس یک شبکه ی اجتماعی تخصصی است که بیشتر برای برقراری ارتباط بین شما و دوستانتان پدید آمده است. این شبکه ی اجتماعی در حوزه ی تجاری فعالیت خاصی ندارد و تمامی امکانات خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد. کلس میتس قدمتی چند ساله دارد و از قدیمی ترین شبکه های اجتماعی به حساب می آید. البته این شبکه هنوز دارای قدرت در زمینه های تجاری نشده است. به همین دلیل تعداد کاربران آن در برابر اپلیکیشن های تجاری کمتر است.

اسکایپ (Skype)

اسکایپ یکی از شبکه های اجتماعی

اپلیکیشن اسکایپ یکی از پرکاربرد ترین اپلیکیشن های اجتماعی است که بیشترین فعالیت خود را در حوزه ی تماس های ویدئویی قرار داده است. مدیریت شرکت اسکایپ در حال حاضر در دست شرکت مایکروسافت است. استفاده از این نرم افزار بیشتر منوط به گردهمایی ها و جلسات گروهی است.

اسکایپ مانند برخی از اَپ ها، تعدادی از قابلیت های خود را به صورت رایگان و تعدادی از قابلیت های خود را به صورت خرید اشتراک در اختیار کاربران قرار می دهد. به عنوان مثال تماس های صوتی درون شبکه ای رایگان هستند.

فوراسکوار (Foursquare)

اپلیکیشن فوراسکوار یکی از برنامه های شبکه های اجتماعی است که قابلیت اشتراک گذاری مکان های دیدنی را دارد. این اپلیکیشن تجربه ی سایر کاربران در مورد مکان های دیدنی را در اختیار شما قرار می دهد و از شما نیز می خواهد که تجربه ی خود را در اختیار سایر کاربران قرار دهید. اپلیکیشن فوراسکوار قادر است تا شما را با مکان های جدید و جذاب آشنا کند. با استفاده از برنامه فوراسکوار می توانید به اهای دیدنی در سراسر جهان بروید و لذت ببرید. فعلا این برنامه به درستی جای خود ایران پیدا نکرده است.

لاین (Line)

لاین یکی از پرمخاطب ترین شبکه های اجتماعی است که به خوبی بسترهای متنی، صوتی و تصویری را پوشش می دهد. این اپلیکیشن در ابتدا تنها حامل پیام های متنی بود اما با تغییراتی که در ساختار آن به وجود آمد به یک شبکه ی اجتماعی بزرگ تبدیل شد. کاربران در حوزه ی تجاری خیلی از لاین استفاده نمی کنند. با این حال به واسطه ی جذابیت های کاربری خود میزان جذب بالایی را رقم زده است.

این اپلیکیشن هم اکنون به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد. با توجه به این که ساخت این برنامه در ابتدا متعلق به ژاپن بوده است، تعداد بسیار زیادی از کاربران آن ژاپنی هستند. هم اکنون این اپلیکیشن برای تمامی نسخه ها مانند ویندوز، اندروید و IOS در دسترس است.

گوگل پلاس (Google Plus)

گوگل پلاس از بزرگترین شبکه های اجتماعی است که در رقابت با فیسبوک وارد میدان شد. سرعت رشد گوگل پلاس در ابتدا بسیار بالا بود و دلیل آن هم داشتن یک حریم شخصی محکم بود که کاربران را به سمت آن سوق می داد. با توجه به اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده است، این برنامه هم اکنون دارای تعداد بسیار کمی کاربر دارد که دلیل آن هم به رخداد های حریم شخصی گوگل در سال 2019 برمی گردد.

گوگل پلاس در ابتدا بسترهای فوق العاده ای را برای کاربران خود فراهم آورده بود، که می توانستند در این بسترها عکس، ویدئو و مطالب متنی خود را برای دیگر کاربران ارسال کنند.

کیو کیو (Q Q)

اپلیکیشن کیو کیو یک پیام رسان فوری چینی است که خدماتی متفاوت از سایر اپلیکیشن ها به کاربران خود ارائه می دهد. این اپلیکیشن قادر است تا پلتفرم انواع بازی های آنلاین، خرید، موسیقی و میکرو بلاگینگ را به کاربران ارائه دهد. در این اپلیکیشن فعالیت ها بیشتر در زمینه ی رفع نیازهای اجتماعی است. در حال حاضر این برنامه برای انواع مختلفی از نسخه ها از جمله اندروید، IOS و ویندوز منتشر شده است.

میت آپ (Meet up)

برنامه ی میت آپ ساخته شده است تا کاربران در کنار هم چیزهای جدید و متنوع یاد بگیرند. این اپلیکیشن در حال حاضر دارای انواع گروه ها با انواع تخصص هاست که شما می توانید با شرکت در این گروه ها مراودات کاری خود را رقم بزنید. بیشتر فعالیت این برنامه بر روی مباحث کاری و تجاری است. هم اکنون بسیاری از گروه های استارت آپ از این برنامه برای پیداکردن نیروهای مورد نیاز خود استفاده می کنند.

مقایسه ی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی تاسیسفعالیت ماهانهکاربری
فیسبوک 2004بیش از 2 میلیارداجتماعی – تجاری
واتس آپ 2014بیش از 1 میلیارداجتماعی
اینستاگرام2010تقریبا 800 میلیون اجتماعی – تجاری
یوتیوب2005بیش از 1.5 میلیارداجتماعی – تجاری
توئیتر2006بیش از 320 میلیون اجتماعی – تجاری
تلگرام2013بیش از 100 میلیون اجتماعی – تجاری
لینکدین2002بیش از 100 میلیون اجتماعی – تجاری
پینترست2010بیش از 100 میلیوناجتماعی – تجاری
ردیت2005بیش از 500 میلیوناجتماعی – تجاری
وایبر2010بیش از 100 میلیون اجتماعی
اسنپ چت2011بیش از 150 میلیون اجتماعی
فلیکر2004بیش از 110 میلیوناجتماعی – تجاری
کلاس میتس1995بیش از 50 میلیون اجتماعی
اسکایپ2003 _اجتماعی – تجاری
فوراسکوار2008بیش از 40 میلیون اجتماعی – تجاری
لاین2012بیش از 300 میلیون اجتماعی
گوگل پلاس2011بیش از 110 میلیون اجتماعی – تجاری
کیو کیو 1999بیش از 300 میلیوناجتماعی
میت آپ2002بیش از 30 میلیون اجتماعی – تجاری

جمع بندی

با توجه به گسترش روزافزون ارتباطات و نیازهای بشر، شناخت انواع شبکه های اجتماعی بسیار مهم است تا بتوانید در دنیای مدرن امروز موفق شوید. اگر صاحب یک کسب و کار هستید، حتما سعی کنید که در اکثر شبکه های اجتماعی که بر روی کسب و کار شما تمرکز دارند، عضویتی فعال داشته باشید. در حال حاضر اینستاگرام در ایران برای صاحبان کسب و کار خیلی مهم است. به همین دلیل سعی کنید از شیوه های مختلف تعداد فالوور های خود را افزایش دهید. شما می توانید برای این کار از ربات اینستاگرام استفاده کنید.

مقاله ی بالا یکی از صدهزار مقاله ای است که می تواند به شما در زمینه ی کسب و کار کمک کند. با این حال اگر سوالی در این زمینه داشتید که پاسخ آن در این مقاله وجود نداشت، می توانید در قسمت دیدگاه ها مطرح کنید، تا تیم پشتیبانی اینبو به شما در این زمینه کمک کند.

نظرات کاربران

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

آموزش جامع گذاشتن پست در اینستاگرام با گوشی و کامپیوتر

آموزش جامع گذاشتن پست در اینستاگرام با گوشی و کامپیوتر

می‌توان گفت انتشار پست، اصلی‌ترین فعالیت هر فردی در اینستاگرام است. اگر می‌خواهید در اینستاگرام فعالیت داشته باشید، باید قبل از هرچیزی نحوه‌ی گذاشتن پست را یاد بگیرید. با این که انتشار پست فرآیند ساده‌ای است، اما ممکن است برای کاربرانی که به تازگی عضو اینستاگرام...

ادامه مطلب
جامع ترین روش های تشخیص فالوور فیک؛  مچ غیرفعال‌ها را بگیرید!

جامع ترین روش های تشخیص فالوور فیک؛ مچ غیرفعال‌ها را بگیرید!

اگر شما هم در بین فالوورهایتان در اینستاگرام با پیج هایی مواجه شده اید که نه نام مشخصی دارند، نه عکس پروفایلشان مشخص است و نه محتوای خاصی منتشر کرده اند، احتمالا با یک پیج فیک طرف هستید! بر اساس آخرین آمارها، تقریبا یکی از هر 20 اکانت موجود در اینستاگرام، فیک است. اما...

ادامه مطلب
فالوور فیک چیست و چرا می‌تواند تله ای برای کسب و کار شما باشد؟ (2020)

فالوور فیک چیست و چرا می‌تواند تله ای برای کسب و کار شما باشد؟ (2020)

فالوور فیک چیست؟ به طور خلاصه ، می‌توان گفت به حساب های کاربری که به صورت غیرواقعی در اینستاگرام وجود دارند و فاقد هویت هستند، فالوور فیک گفته می‌شود. همان طور که می دانید، برای حضور در اینستاگرام، اول باید برای خودتان حساب کاربری باز کنید. برای این کار لازم است نام...

ادامه مطلب