آشنایی با عملکرد الگوریتم اینستاگرام 2021

علی محمدی
نویسنده : علی محمدی
تاریخ انتشار : 2020-09-16
الگوریتم اینستاگرام

همانطور که می‌دانید، در حال حاضر اینستاگرام به محلی برای رقابت کسب و کارهای آنلاین تبدیل شده است. برخی از بیزینس‌ها می‌توانند جایگاه خود را به خوبی پیدا کنند. در صورتی که برخی دیگر پس از مدتی از صحنه‌ی رقابت کنار می‌روند. اما چه چیزی باعث به وجود آمدن این تفاوت‌ها می‌شود؟ بیزینس‌های موفق از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند؟

مهم‌ترین عاملی که در موفقیت پیج‌های بیزینسی و سایر پیج‌ها نقش دارد، شناخت الگوریتم اینستاگرام و عمل کردن به اصول آن است. الگوریتم اینستاگرام مجموعه‌ی اصل‌ها و قوانینی است که تعیین می‌کند کدام پیج‌ها عملکرد بهتری داشته‌اند. هر پیجی که بتواند این قوانین و اصول را رعایت کند، طبیعتاً به نتیجه‌ی مطلوب خود دست خواهد یافت.

در این مقاله قصد داریم شما را با الگوریتم اینستاگرام آشنا کنیم. همچنین به شما خواهیم آموخت چگونه از این الگوریتم برای پیشرفت پیج خود بهره ببرید.

آشنایی با الگوریتم اینستاگرام

همانطور که می‌دانید این امکان برای کاربران اینستاگرام فراهم است که محتوای مورد نظر خود را در فرمت‌های مختلف منتشر کنند. پست، استوری، IGTV و Reels از جمله بخش‌های مختلف اینستاگرام هستند که انتشار محتوا را به شکل‌های گوناگون برای کاربران امکان پذیر می‌سازند.

به دلیل تفاوت‌هایی که بین بخش‌های مختلف اینستاگرام وجود دارند، برای هر کدام از این قسمت‌ها الگوریتم جداگانه‌ای وجود دارد. الگوریتم بخش‌های مختلف اینستا با یکدیگر شباهت‌ها و تفاوت‌هایی را دارند. در ادامه به معرفی این الگوریتم‌ها می‌پردازیم:

1. الگوریتم اینستا برای صفحه Feed

الگوریتم اینستاگرام در صفحه‌ی اصلی

صفحه‌ی Feed اینستاگرام همان صفحه‌ای است که هنگام ورود به اینستاگرام، با آن روبرو می‌شوید. این صفحه برای نمایش پست‌های فالووینگ‌های شما طراحی شده است. پست‌هایی که فالووینگ‌های شما منتشر می‌کنند، در این صفحه نشان داده می‌شود. اما این گونه نیست که همه‌ی پست‌های منتشرشده برای فالوورهای آن پیج به نمایش دربیاید.

الگوریتم اینستاگرام طبق قوانین خود، تعیین می‌کند که پست‌ها به چند نفر از فالوورها و به چه صورتی نمایش داده شوند. این الگوریتم در بخش پست‌ها به 6 فاکتور وابسته است که به شکل زیر هستند:

  • علاقه‌مندی‌ها
  • تعاملات
  • زمانبندی انتشار محتوا
  • ترتیب انتشار پست‌ها
  • فالووینگ‌ها
  • میزان استفاده از اینستاگرام

در ادامه این فاکتورها را بررسی می‌کنیم:

A. علاقه‌مندی‌ها

علاقه‌مندی‌های مخاطبین

هر فعالیتی که در اینستاگرام انجام می‌دهید، از جمله لایک‌ها، کامنت‌ها، جستجوها و حتی کلیک‌ها در سرورهای اینستاگرام ذخیره می‌شوند. به واسطه‌ی این اطلاعات ثبت‌شده، اینستاگرام می‌تواند علاقه‌مندی‌های کاربران خود را تشخیص دهد. پس از شناسایی علاقه‌مندی‌های مخاطبین، اینستاگرام سعی می‌کند پست‌هایی را به آن‌ها نشان دهد که مورد پسند واقع شوند. بنابر این پست‌هایی که توسط فالووینگ‌های شما منتشر می‌شوند، با توجه به رفتار شما در اینستاگرام به نمایش درخواهند آمد.

B. نقش تعاملات کاربران در الگوریتم اینستاگرام

مسلماً افرادی در اینستاگرام وجود دارند که تعامل شما با آن‌ها، نسبت به بقیه‌ی کاربران بیشتر است. همانطور که گفته شد اینستاگرام به این تعاملات دسترسی دارد و آن‌ها را ثبت می‌کند. بر اساس الگوریتم اینستاگرام هر اکانتی که بیشترین تعامل را با شما داشته باشد، پست‌های بیشتری از پیج او به شما نشان داده خواهد شد.

C. زمانبندی انتشار پست‌ها

تاثیر برنامه زمانی بر پیشرفت در الگوریتم اینستاگرام

یکی دیگر از مواردی که در الگوریتم اینستاگرام از اهمیت زیادی برخوردار است، زمانبندی انتشار محتوا می‌باشد. این که شما در چه زمانی پست خود را منتشر سازید، در میزان بازدید آن موثر است. هرچقدر افراد بیشتری در این زمان آنلاین باشند، طبیعتاً بازدید بیشتری از پست به عمل خواهد آمد. به همین دلیل پیدا کردن زمان مناسب انتشار محتوا حائز اهمیت است. مقاله‌ی Instagram Insights به شما کمک می‌کند تا بهترین زمان گذاشتن پست در پیج خود را با استفاده از ابزار آنالیز اینستا پیدا کنید.

D. ترتیب نمایش پست‌ها بر اساس الگوریتم اینستاگرام

ترتیب نمایش پست ها

اینستاگرام برای ترتیب نمایش پست‌ها در صفحه‌ی Feed از الگوریتم خاصی بهره می‌برد. این که ترتیب لود شدن پست‌ها بر اساس زمان انتشار پست باشد یا علاقه‌مندی‌ها، به عملکرد شما در اینستاگرام بستگی دارد.

اگر به طور مداوم صفحه‌ی Feed را به منظور مشاهده‌ی پست‌ها اسکرول کنید، اینستاگرام ترتیب زمانی را در اولویت قرار خواهد داد. بدین ترتیب پست‌هایی که دیرتر منتشر می‌شوند در ابتدای صفحه نمایش داده خواهند شد. اما چنانچه برخی اوقات اینستا را چک می‌کنید، اینستاگرام سعی خواهد کرد پست‌هایی را به شما نشان دهد که مورد علاقه‌ی شما است.

E. فالووینگ‌ها و فالوورها

فالوورها و فالووینگ‌ها

یکی دیگر از فاکتورهای الگوریتم اینستاگرام برای بخش Feed، فالووینگ‌های پیج می‌باشند. چنانچه فالووینگ‌های زیادی در پیج خود داشته باشید، طبیعتاً نخواهید توانست تمامی پست‌های منتشرشده توسط آن‌ها را مشاهده نمایید. بنابر این مقداری از محتواها را از دست خواهید داد و فقط برخی را مشاهده خواهید کرد.

همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که اگر پست‌های فالووینگ‌های خود را لایک نکنید و یا به طور کلی تعامل نداشته باشید، پست‌های کمتری از آن پیج‌ها در صفحه‌ی Feed نمایش داده خواهد شد.

F. میزان استفاده از اینستاگرام

میزان استفاده از اینستاگرام

در الگوریتم اینستاگرام، علاوه بر موارد گفته شده، میزان استفاده از برنامه نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر شما در طول روز وقت زیادی را صرف این شبکه‌ی اجتماعی کنید، اینستاگرام سعی خواهد کرد تمام محتوای منتشرشده توسط فالووینگ‌های شما را در صفحه Feed نمایش دهد. اما چنانچه مدت کمی را در اینستاگرام بگذرانید، طبیعتا نخواهید توانست همه‌ی پست‌ها را ببینید. در این صورت اینستاگرام پست‌هایی را که احتمال می‌دهد مورد علاقه‌ی شما باشند، برای شما نمایش خواهد داد.

2. الگوریتم اینستاگرام برای استوری‌ها

الگوریتم استوری اینستاگرام

استوری‌هایی که توسط فالووینگ‌ها شما انتشار داده می‌شوند، در بالای صفحه‌ی Feed به صورت آیکونن‌های دایره‌ای با عکس پروفایل نمایش داده می‌شوند که برای نمایش استوری باید روی این آیکون‌ها کلیک کنید.

استوری‌هایی که برای شما نمایش داده می‌شوند، بر اساس چند مورد ترتیب‌بندی می‌شوند تا معلوم شود کدام یک از استوری‌ها در ردیف جلوتر نسبت به دیگر استوری‌ها قرار گیرد. این موارد به شکل زیر هستند:

  • میزان تعاملات
  • زمان انتشار استوری

میزان تعاملات

هرچقدر تعامل بیشتری با یک شخص در اینستا داشته باشید، اینستاگرام سعی خواهد کرد که استوری‌های آن شخص را برای شما در ردیف جلوتری نمایش دهد. بنابر این استوری‌های افرادی که با آن‌ها زیاد چت می‌کنید، پست‌های یکدیگر را لایک می‌کنید و در کل باهم ارتباط زیادی دارید، نسبت به استوری‌های دیگر افراد در اولویت خواهند بود.

زمان انتشار استوری

بر اساس الگوریتم اینستاگرام، استوری‌هایی که دیرتر منتشر می‌شوند، یا به عبارتی جدیدتر هستند، نسبت به دیگر استوری‌ها در اولویت قرار می‌گیرند.

💡 نکته مهم: این نکته را به یاد داشته باشید که اهمیت میزان تعاملات بسیار بیشتر از زمان انتشار استوری می‌باشد. به همین دلیل است که استوری‌های قدیمی‌تر دوستان خود را جلوتر از استوری‌های جدید دیگر پیج‌ها مشاهده می‌کنید.

3. الگوریتم اینستا در صفحه جستجو (Explore)

الگوریتم اکسپلور اینستاگرام

صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام یکی از بخش‌های مهم اینستاگرام است که می‌تواند با افزایش بازدیدکننده و به دنبال آن با افزایش فالوور، سهم بزرگی در پیشرفت پیج شما داشته باشد. الگوریتم اینستاگرام در بخش جستجو شباهت زیادی به الگوریتم صفحه‌ی Feed دارد؛ با این تفاوت که در بخش Feed، فقط پست‌های فالووینگ‌ها نمایش داده می‌شود، اما در Explore پست‌های پیج‌های دیگر برای کاربران به نمایش در می‌آید.

الگوریتم‌های اینستاگرام، به ویژه الگوریتم بخش جستجو، روز به روز در حال پیشرفت هستند و سعی می‌کنند مطالبی را برای کاربران به نمایش بگذارند که با علاقه‌مندی‌های آن‌ها مطابقت داشته باشند.

طبق الگوریتم اینستاگرام، برای راهیابی پست‌ها به اکسپلور باید نکاتی را رعایت کنید. از جمله‌ی این نکات، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید محتوای خوب همراه با کپشن قوی

تولید محتوا

یکی از مواردی مهمی که در راهیابی پست‌ها به اکسپلورر نقش بسزایی دارد، نرخ تعامل می‌باشد. جالب است بدانید یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش نرخ تعامل، تولید محتوای کاربرپسند است. بنابر این می‌توانید با تولید محتوای خوب و کپشن مناسب برای آن، پست‌های پیج خود را به اکسپلورر رسانده و شاهد پیشرفت آن باشید.

اگر قصد دارید پیشرفت در اینستاگرام را از همین الان آغاز کنید، مقاله‌ی روش‌های افزایش نرخ تعامل را مطالعه فرمایید.

استفاده از هشتگ‌ها

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند پست‌های شما را به اکسپلورر بفرستد، استفاده از هشتگ‌ها می‌باشد. هشتگ‌ها ابزاری برای نوع خاصی از جستجو هستند که در اینستاگرام مورد استفاده‌ی بسیاری از کاربران قرار می‌گیرند.

چگونه پست‌های خود را وارد اکسپلور اینستاگرام کنیم؟

علاوه بر موارد ذکرشده در این مقاله، نکات و ترفندهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها پست‌های خود را در اکسپلور اینستا قرار دهید.

4. الگوریتم اینستاگرام برای ویدیوهای IGTV و Reels

الگوریتم اینستا در ریلز و IGTV

آخرین بخش‌هایی که بحث الگوریتم اینستاگرام در آن‌ها مطرح است، IGTV و Reels هستند. فاکتورهایی که در نمایش این ویدیوها برای کاربران دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرند، میزان تعامل و علاقه‌مندی‌های آن‌ها هستند. هرچقدر تعامل بین دو کاربر بیشتر باشد، ویدیوهای IGTV آن‌ها با احتمال بیشتری برای یکدیگر نمایش داده خواهند شد. همچنین اینستاگرام با کمک هوش مصنوعی می‌تواند رفتار کاربران خود را تحلیل کرده و ویدیوهایی را به آن‌ها نمایش دهد که طبق علاقه‌مندی آن‌ها باشد.

از راه‌هایی که برای افزایش رتبه‌ی ویدیوهای IGTV در رنکیگ الگوریتم اینستاگرام به کار می‌روند، می‌توان به افزودن پیش نمایش (Preview) به صفحه‌ی اصلی پروفایل اشاره کرد.

برای Reels هم روش مشابهی پیشنهاد می‌شود. کاربران می‌توانند با اد کردن این ویدیوها به صفحه‌ی اصلی باعث افزایش میزان بازدید آن‌ها شوند.

6 روش بهبود رتبه در رنکینگ الگوریتم اینستاگرام

در این بخش از مقاله، قصد داریم 7 روش برای بهینه‌سازی محتوای پیج جهت افزایش رتبه در رنکینگ الگوریتم اینستاگرام را معرفی کنیم.

1. استفاده از قابلیت‌های جدید اینستاگرام

اهمیت اسستفاده از ویژگی‌های جدید در الگوریتم اینستاگرام

اینستاگرام در هر آپدیت عملکرد اپلیکیشن خود را بهبود می‌بخشد. اما در آپدیت‌های بزرگی که از سوی اینستاگرام صورت می‌گیرد، از قابلیت‌های جدیدی رونمایی می‌شود.

با استفاده از آپشن‌های جدید، می‌توانید اینستاگرام را متقاعد کنید که کاربر فعال و بروزی هستید. انجام این کار، طبق قوانین الگوریتم اینستاگرام، باعث پیشرفت پیج شما خواهد شد. برای مثال استفاده از ریلز اینستاگرام می‌تواند رنکینگ پیج شما را ارتقا دهد.

2. تشویق کاربران به تعامل بیشتر جهت بهبود رنکینگ پیج در الگوریتم اینستاگرام

تشویق کاربران به تعامل بیشتر

همانطور که اشاره شد، تعامل بیشتر، پیشرفت بیشتر در رنکینگ الگوریتم اینستاگرام را به دنبال خواهد داشت. بنابر این اگر بتوانید کاربران خود را به تعامل بیشتر با پیج ترغیب کنید، گام بزرگی در روند بهبود رتبه‌ی پیج خود برداشته‌اید. برای تشویق کاربران جهت تعامل بیشتر، می‌توانید از ترفندهای مختلفی بهره ببرید. یکی از بهترین روش‌ها برای این کار، استیکرهای استوری می‌باشند.

3. بهینه سازی استراتژی استفاده از هشتگ‌ها

اهمیت استفاده از هشتگ‌ها در الگوریتم اینستاگرام

استفاده از هشتگ‌ها باید به صورت اصولی انجام پذیرد. در صورت به کارگیری حرفه‌ای هشتگ‌ها خواهید توانست بازدیدکننده‌های پیج خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. برای مثال تعداد هشتگ‌ها، طول کلمات هشتگ‌ها، محل استفاده از هشتگ‌ها همگی باید به صورت اصولی انجام شوند تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.

برای آشنایی با هشتگ‌ها و نحوه‌ی استفاده‌ی حرفه‌ای از آن‌ها مقاله‌‌ی معرفی هشتگ‌ را مطالعه فرمایید.

4. ترفند Cross-Promote برای بهبود رنکینگ در الگوریتم اینستاگرام

Cross-Promote روشی است که پیج‌ها از آن برای افزایش مخاطب استفاده می‌کنند. بدین صورت که دو پیج که در یک زمینه‌ی مشترک فعالیت می‌کنند، با یکدیگر همکاری می‌کنند. برای مثال پیج‌هایی که در زمینه‌ی ورزشی فعالیت می‌کنند، محتوای کدیگر را به اشتراک می‌گذارند تا مخاطبان در صورت تمایل پیج دیگر را نیز فالو کنند.

Cross-Promote به این دلیل که برای هردو پیج مفید بوده و همچنین هزینه‌ای برای آن‌ها در بر ندارد، روش مناسبی برای افزایش مخاطب و به دنبال آن بهبود رتبه در رنکینگ الگوریتم اینستاگرام به شمار می‌رود.

5. پاسخ به پیام‌های دایرکت

پاسخ به پیام‌های دایرکت

چت کردن با دیگر کاربران در دایرکت یکی از راه‌های موثر در افزایش نرخ تعامل به شمار می‌رود. برای مثال پاسخ دادن به سوالات کاربران در پیج‌های آموزشی و رسیدگی به مشتریان در پیج‌های فروشگاهی می‌تواند باعث افزایش رتبه در رنکینگ الگوریتم اینستاگرام شود.

6. آنالیز پیج به منظور بهبود رنکینگ الگوریتم اینستاگرام

آنالیز پیج

پس از مدتی فعالیت در اینستاگرام می‌توانید عملکرد پیج و بازخوردهای مخاطبان را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. اطلاعات به دست آمده از این تحقیقات می‌تواند به شما در تولید محتوای خوب و کاربرپسند کمک کند. این مسئله باعث خواهد شد طبق قواعد الگوریتم اینستاگرام، پیج فعال و محبوبی شناخته شوید. در نتیجه رتبه‌ی شما در رنکیگ الگوریتم اینستا بهبود خواهد یافت.

سوالات متداول

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

✅ به مجموعه‌ی اصول و قوانینی که اینستاگرام بر اساس آن‌ها، پیج‌ها را رتبه‌بندی کرده و امتیازاتی را در نظر می‌گیرد، الگوریتم اینستاگرام گفته می‌شود.

چطوری تو الگوریتم اینستاگرام پیشرفت کنیم؟

✅ برای بهبود رتبه در رنکینگ الگوریتم اینستاگرام، روش‌های مختلفی وجود دارند که در این مقاله تمامی آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

جمع بندی

در حال حاضر که افراد زیادی به دنبال درآمدزایی از اینستاگرام هستند، پیشرفت پیج و افزایش مخاطب می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. اما برای پیشرفت پیج علاوه بر مواردی مثل تولید محتوا، باید با الگوریتم اینستاگرام نیز آشنایی داشته باشید. در این مقاله الگوریتم اینستاگرام را به طور کامل معرفی کردیم و روش‌های بهبود رتبه در رنکینگ این الگوریتم را توضیح دادیم.

امیدواریم این مطلب برای شما کاربران گرامی اینبو مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هر گونه سوال، پیشنهاد و انتقاد، لطفاً در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

از این که مقاله‌ی ما را برای مطالعه انتخاب کردید، سپاسگزاریم!

نظرات کاربران

پیام شما می‌تواند شروع یک مکالمۀ سازنده باشد.

عضویت
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بیشترین امتیاز
جدیدترین قدیمی ترین
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مرتبط

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ادمین چیست و چه وظایفی دارد؟

ادمین چیست و چه وظایفی دارد؟

ادمین چیست؟ سوالی که عمده‌ی کاربران می‌پرسند این است که ادمین چیست؟ ادمین چه کاربردی دارد؟ آیا یک شخص است یا ربات؟ ادمین چه وظایفی دارد؟ یک ادمین خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ اینها سوالاتی است...

ادامه مطلب