استراتژی برندهای موفق در اینستاگرام

علی محمدی
نویسنده : علی محمدی
تاریخ انتشار : 2020-01-19

فهرست

استراتژی برندهای موفق در اینستاگرام

در جهان امروز با توسعه‌ی روزافزون فضای مجازی، کمتر کسی را میتوان یافت که در هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی، حساب کاربری نداشته باشد. هر زمان که بحث از شبکه‌های اجتماعی در میان باشد، غیرممکن است که نامی از اینستاگرام برده نشود.

مدتی است که اینستاگرام علاوه بر ابزاری برای تعامل با دوستان و آشنایان به بستری برای توسعه‌ی بیزینس‌های آنلاین تبدیل شده است. کاربران زیادی سعی دارند کسب و کار خود را در این شبکه‌ی اجتماعی رونق دهند. پیشرفت در اینستاگرام نیازمند یک برنامه‌ی منظم و حساب‌شده است.

اگر می‌خواهید بیزینس خود را با سرعت قابل قبولی توسعه دهید، نمی‌توانید به راحتی از تجربیات برندهای موفق در این زمینه صرف نظر کنید. در ادامه استراتژی‌های موفق‌ترین برندهای جهانی را معرفی خواهیم کرد که می‌توانید با الهام گرفتن از آن‌ها بیزینس خود را متحول کنید.

برندهای موفق از چه استراتژی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟

بیزینس‌ها ناگزیر هستند خود را با تغییرات و پیشرفت تکنولوژی وفق دهند. قبل از گسترش فضای مجازی و تاسیس شبکه‌های اجتماعی بیشتر بیزینس‌ها فروش و بازاریابی محصولات خود را با روش‌های سنتی انجام می‌دادند. اما پس از رواج استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط جوامع، بیزینس‌ها هم استراتژی‌های خود را تغییر دادند. برندهایی که در سطح جهانی معروف بودند، اینستاگرام را به عنوان یک فرصت طلایی برای پیشرفت هرچه بیشتر بیزینس خود یافتند و به بهترین نحو از آن استفاده کردند. از جمله‌ی برندهایی که در این مسیر به موفقیت دست یافته‌اند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نایکی (Nike)
  • اپل (Apple)
  • آدیداس (Adidas)
  • بی ام دابلیو (BMW)

در ادامه به معرفی برنامه‌ها و استراتژی‌های این برندها برای پیشرفت در اینستاگرام می‌پردازیم:

1. نایکی (Nike)

استراتژی برند نایکی در اینستاگرام

به احتمال زیاد تا به حال چندین بار نام برند نایکی را شنیده‌اید. برند آمریکایی Nike به عنوان تولیدکننده‌ی پوشاک و تجهیزات ورزشی یکی از موفق‌ترین برندها در زمینه‌ی اینستاگرام مارکتینگ محسوب می‌شود. استراتژی‌هایی که این برند برای موفقیت در اینستاگرام در نظر گرفته است، باعث شده فروش محصولات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. همچنین محبوبیت این برند هم به صورت چشمگیری بین جوامع بیشتر شده است. از استراتژی‌های افزایش فروش این برند در اینستاگرام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید محتوای خیره کننده

همانطور که می‌دانید، یکی از ضروریات پیشرفت در اینستاگرام، تولید محتوای مناسب است. برای تولید محتوای خوب حتماً به تجهیزات حرفه‌ای نیاز ندارید. بیزینس‌های اینستاگرامی می‌توانند با امکانات متوسط و البته خلاقیت و هوشمندی، محتوایی تولید کنند که مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند. حتی برندهای جهانی مثل نایکی هم برخی اوقات با تجهیزات نه چندان پیشرفته محتوایی تولید می‌کنند که کمتر کسی می‌تواند آن را نادیده بگیرد. عکس از ورزشکاران مطرح و تصاویر خلاقانه از محصولات، از جمله اقداماتی است که نایکی در این زمینه انجام داده است.

الهام‌بخش بودن برای مخاطبین

اگر برندها بتوانند مشتریان خود را به سبک زندگی شادتر تشویق کنند و به عبارتی به آن‌ها انگیزه دهند، مطمئناً محبوبیت خاصی برای خود کسب خواهند کرد. نایکی از این مسئله به خوبی آگاه است و تام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته است. این برند با ساخت هشتگ Just_do_it# مسیر خلاقانه‌ای را در این موضوع پیش گرفت. به حدی که هشتگ Just do it به نوعی تبدیل به شعار و نماد برند Nike شده است و تمامی افراد با شنیدن این عبارت، به یاد برند نایکی می‌افتند.

به اشتراک‌گذاری تجربیات مشتریان

مطمئناً اگر مشتریان یک محصول آن را تأیید کنند و از تجربه‌ی خرید آن رضایت داشته باشند، دیگران نیز راحت‌تر به محصول مورد نظر اعتماد خواهند کرد. به اشتراک‌گذاری تجربیات مشتریانی که از محصولات شما خریداری کرده‌اند، می‌تواند فروش شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. نایکی هم این مسئله را به خوبی درک کرده و از این طریق هم بازاریابی خود را پیش می‌برد.

تقسیم‌بندی و هدف‌گذاری

تأسیس پیج‌های زیرمجموعه برای پیج اصلی در اینستاگرام، جزو استراتژی‌های هوشمندانه‌ای است که نایکی برای موفقیت هرچه بیشتر در پیش گرفته است. این زیرمجموعه‌ها بر اساس موقعیت مکانی، محصولات مناسب برای مردان و زنان، بازه‌ی سنی و … شکل گرفته‌اند. این کار می‌تواند به شناخت هرچه بیشتر مخاطبان کمک کند. برخی از پست‌های صفحات زیرمجموعه در پیج اصلی هم قرار گرفته‌اند تا به عنوان منبعی برای جذب فالوور عمل کنند.

2. اپل (Apple)

استراتژی برند اپل در اینستاگرام

برند آمریکایی اپل که در حوزه‌ی فناوری و تولید محصولات الکترونیکی فعالیت دارد، یکی از بهترین الگوها برای کسب و کارهای اینستاگرامی است. این برند از اینستاگرام و ابزارهای آن، به خوبی برای پیشرفت خود بهره برده است. البته دلایل پیشرفت اپل به امکانات اینستا محدود نمی‌شود و تأثیر استراتژی‌های خود اپل را به هیچ وجه نمیتوان نادیده گرفت. رویکردهایی که این برند جهانی برای پیشرفت در اینستاگرام به کار گرفته است، خلاقانه و قابل تحسین هستند. برخی از این استراتژی‌ها عبارتند از:

استفاده از مشتریان برای تولید محتوا (UGC)

User Generated Content به محتوایی گفته می‌شود که توسط کاربران یا با کمک آن‌ها تولید شده است. اپل از این استراتژی برای بازاریابی در اینستاگرام استفاده کرده است و نتیجه‌ی لازم را نیز به دست آورده است. کاربرانی که از محصولات اپل خریداری می‌کنند، تجربیات خود با آن محصول را در صفحه‌ی خود با هشتگ‌های اختصاصی اپل منتشر می‌کنند. برند اپل نیز چند مورد از برترین پست‌ها را در صفحه‌ی خود منتشر می‌کند. در این صورت، هم اپل بخشی از بازاریابی خود را بدون صرف هزینه انجام داده است؛ و هم افرادی که از محصولات این برند خریداری می‌کنند، با مشاهده‌ی این پست‌ها با اطمینان خاطر بیشتری از آن‌ها استفاده خواهند کرد.

هدف قرار دادن همه‌ی افراد جامعه

برند اپل برای این که از همه‌ی قشرهای جامعه برای خود مشتری جذب کند، در پست‌های خود از آن‌ها کمک می‌گیرد. برای مثال در پست‌هایی که در صفحه‌ی اینستاگرامی خود منتشر می‌کند، افراد زیادی از جامعه را مخاطب قرار می‌دهد. همچنین همه‌ی مشتریان، هر شغل و موقعیت اجتماعی که داشته باشند، برای اپل پست‌هایی را ارسال می‌کنند. اپل نیز با انتشار این عکس‌ها و ویدیوها به نوعی پاسخ اعتماد آن‌ها را می‌دهد. این گونه تعامل با مشتری، باعث افزایش میزان رضایت مشتریان کنونی و ترغیب افراد دیگر برای خرید محصولات این برند می‌شود.

3. آدیداس (Adidas)

استراتژی برند آدیداس در اینستاگرام

برند آلمانی آدیداس نیز به عنوان یکی از موفق‌ترین برندها در زمینه‌ی به‌کارگیری استراتژی‌های افزایش فروش در اینستاگرام شناخته می‌شود. استراتژی‌هایی که آدیداس برای توسعه‌‌ی کسب و کار خود در اینستاگرام به کار گرفته است، همگی خلاقانه بوده‌اند؛ اما اوج عملکرد این برند در برگزاری یک کمپین تبلیغاتی بود که باعث رشد چشمگیر مخاطبین آن شد.

کمپین تبلیغاتی My Neo Shoot

کمپین تبلیغاتی My Neo Shoot یکی از موفق‌ترین کمپین‌هایی است که تا به حال در شبکه‌های اجتماعی اجرا شده است. این کمپین که افراد جوان را مورد هدف قرار داده بود، توانست فروش محصولات خود را برای افرادی که در این حدود سنی قرار داشتند، افزایش دهد. بازیگری Selena Gomez، سلبریتی جوان آمریکایی در ویدیوی تبلیغاتی کمپین آدیداس، نقش بسزایی در موفقیت این کمپین داشت. یکی از موثرترین استراتژی‌ها برای افزایش فروش در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی می‌باشد. استفاده از افراد مشهور و محبوب در این کمپین‌ها می‌تواند تأثیر آن‌ها را چند برابر کند. آدیداس به خوبی از این مسئله آگاه بود و با به کارگیری آن، تحول بزرگی را در بیزینس خود ایجاد کرد.

4. بی ام دابلیو (BMW)

استراتژی برند BMW در اینستاگرام

کارخانه BMW که به عنوان یکی از غول‌های صنعت خودروسازی جهان شناخته می‌شود، در چند سال اخیر پیشرفت چشمگیری را در اینستاگرام تجربه کرده است. این برند نیز از استراتژی‌های معتبری برای افزایش فروش در اینستاگرام استفاده می‌کند. از برنامه‌های BMW برای پیشرفت در اینستاگرام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از تصاویر هنری و خلاقانه در تولید محتوا
  • استفاده از سلبریتی‌ها در کمپین‌های تبلیغاتی

اما دو استراتژی دیگری که میتوان تا حدود زیادی موفقیت BMW را به آن‌ها نسبت داد، عبارتند از:

انتشار محتوای رقابتی در پیج اینستاگرامی

هر چقدر رقابت در یک زمینه زیاد باشد، افراد بیشتری به آن موضوع علاقمند شده و به دنبال پیگیری آن خواهند بود. BMW از این مسئله به خوبی آگاه است و از آن، به عنوان ابزاری برای پیشرفت خود استفاده می‌کند. برای مثال، کمپانی BMW در یک تیزر تبلیغاتی که ویدیوی آن را در اینستاگرام هم منتشر کرده بود، با چند جمله‌ی کوتاه، کمپانی تسلا را به صورت غیرمستقیم به چالش فرا خوانده بود. این ویدیو باعث شد تا مخاطبان زیادی جذب پیج اینستاگرامی BMW شده و آن را دنبال کنند. افزایش مخاطبان پیج رسمی برند BMW مطمئناً به شیوه‌های مختلفی باعث سودآوری بیشتر برای این کمپانی خودروسازی خواهد شد.

استفاده‌ هوشمندانه از تکنولوژی برای معرفی محصولات

شرکت خودروسازی BMW در یک اقدام جالب و خلاقانه در همکاری با Snappchat قبل از این که خودروی X2 را عرضه کند، با استفاده از یک لنز در اپلیکیشن اسنپ چت، تجربه‌ی کار با این خودرو را برای مشتریان خود فراهم کرد. بدین صورت که در صورت فعال سازی این لنز، می‌توانستید دوربین گوشی خود را رو به یک خیابان بگیرید و تصویر مجازی BMW X2 را در خیابان مشاهده نمایید. همچنین می‌توانستید با لمس صفحه‌ی گوشی، کنترل خودرو را به دست بگیرید. تغییر رنگ خودرو نیز از دیگر امکانات این لنز به شمار می‌رفت. مطمئناً این گونه خلاقیت‌ها در امر بازاریابی نتیجه و سودآوری فوق العاده‌ای را برای برندها در پی خواهد داشت.

جمع بندی

استفاده از تجارب بیزینس‌های موفق می‌تواند کمک بزرگی به کسب و کارهای نوپا بکند. در این مقاله استراتژی‌های برندهای موفق در امر بازاریابی از طریق اینستاگرام معرفی شدند. می‌توانید با الهام گرفتن از این موارد و البته به کارگیری خلاقیت خود، گام بزرگی در جهت توسعه‌ی کسب و کار اینستاگرامی خود بردارید.

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما همراهان همیشگی اینبو مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هر گونه سوال، پیشنهاد و انتقاد، لطفاً در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

با سپاس از همراهی شما!

Rate this post

نظرات کاربران

پیام شما می‌تواند شروع یک مکالمۀ سازنده باشد.

عضویت
اطلاع از
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مرتبط

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

آموزش تولید محتوای ورزشی شاهکار! (10روش فوق حرفه‌ای)

آموزش تولید محتوای ورزشی شاهکار! (10روش فوق حرفه‌ای)

امروزه اینستاگرام به چیزی جز یک شبکه‌ای برای سرگرمی تبدیل شده و توانسته است منبع اصلی اخبار و یا مکانی برای کسب اطلاعات برای بیشتر ما شود. اخبار و محتواهای ورزشی نیز از این قاعده مستثنی نیستند....

ادامه مطلب