با توجه به گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی، بازاریابی شبکه های اجتماعی از جمله شیوه های بازاریابی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، نباید گول سادگی کار با شبکه های اجتماعی را خورد و حتما باید در بازاریابی اینستاگرام، از برخی موارد پرهیز کرد. امروزه تکنولوژی و برنامههایی به وجود آمده است که زندگی خیلی از ما را تحت تأثیر خود قرار داده است. یکی از همین موارد، ورود اینستاگرام بود.
مطالعات اخیر نشان میدهد که اینستاگرام بیشتر از دیگر رسانههای اجتماعی توانسته مخاطبان را جذب کند. اینستاگرام با داشتن بیش از 500 میلیون کاربر فعال بهطور روزانه و بیش از 1 میلیارد کاربر فعال به صورت ماهانه، یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی محسوب میشود.
جالبتر اینکه 12 میلیون کسبوکار در این شبکه در موضوعات مختلف فعالیت میکنند و هرکدام با یکدیگر برای جذب مشتری بیشتر به رقابت میپردازند. همین آمارها نشان میدهد که بازاریابی اینستاگرام از چه جایگاه بالا و مهمی برخوردار است! و عدم حضور دراین فضا عملا رقابت را برای صاحبان کسب و کار به شدت سخت خواهد کرد.
در واقع بازاریابی اینستاگرام بستر مناسبی است که صاحبان کسب و کارها برای فعالیت در آن برنامه ریزی میکنند. بازاریابی شبکه های اجتماعی نیازمند یک استراتژی بازاریابی و نقشه راهی باشد که این امر جز با مشورت با مشاوران خبره حوزه بازاریابی دیجیتال ممکن نیست. گاه کسب و کارها خود اقدام به فعالیت های بازاریابی در شبکه های اجتماعی می کنند. و در حین اجرای این پروسه بازاریابی، مرتکب برخی اشتباهات می شوند که ممکن است به ضرر کسب و کار آن ها منجر شود.
در ادامه این مقاله قصد داریم تا درباره اشتباهات رایج در بازاریابی اینستاگرام که کسب و کارها در بازاریابی مرتکب می شوند بپردازیم. اشتباه هاتی که مطمئناً به ذهنتان نرسیده بود یا اینکه به آنها دقت نداشتید.
فهرست عناوین
استفاده نادرست از هشتگ
در 91 درصد از پستهای اینستاگرام چیزی بین یک تا هفت هشتگ استفاده میشود، در نتیجه واضح است که آنها ارزشمند و ابزاری قدرتمند محسوب می شوند. اما مانند اکثر چیزها در زندگی، این قدرت میتواند بصورت اشتباه استفاده شده و به ضرر ما تمام شود.
ایجاد و ترویج هشتگها قسمتی از استراتژی هدف محور است، که میتواند به آگاهی از برند شما کمک کند. اما چند قانون ساده را هنگام ایجاد یا استفاده از هشتگها رعایت کنید. هشتگ ابزار و امکانی است که باعث ارتباط شما با افراد مرتبط حوزه کاریتان میشود. افرادی که شما را با یک هشتگ خاص دنبال میکنند، توقع دارند که شما از تعداد محدود و خاصی استفاده کنید. و به کار بردن نمونههای زیاد نشان میدهد که شما به هیچ وجه با اصول فعالیت آشنا نبوده و فقط مانند ربات اقدام به تولید محتوا نامناسب میکنید.
مهم ترین نکات هشتگ که باید بدانید:
اینستاگرام به شما اجازهی استفاده از۳۰ هشتگ را در هر پست میدهد. اما توصیه میشود از این هشتگها بیش از اندازه استفاده نکنید. مهم این است که از هشتگها به شکل درست و مرتبط با موضوع استفاده کنید تا کاربران مناسب خود را پیدا کنید.
استفادهی نادرست از هشتگها انواع مختلفی دارد:
- استفادهی بیش از حد از هشتگها
- استفادهی کم ازهشتگ ها
- استفاده از هشتگهای نامربوط
هشتگها معمولاً برای فراهم کردن امکان کشف توسط دیگر کاربران استفاده میشوند و برای دیگران امکان پیدا کردن موضوعات، در صورت استفاده از کلید واژههای مرتبط را فراهم میکنند. بنابراین اگر پستهای خود را با بسیاری از هشتگهای نامربوط پر میکنید در معرض پایین آوردن ارزش صفحه خود و ریسک از دست دادن اعتبار قرار میگیرید.
متقابلاً، اگر محتوای با کیفیتی دارید اما از هیچ هشتگی استفاده نکردهاید، یک فرصت عالی برای کشف شدن و تعامل با مخاطبانتان را از دست میدهید. اما متخصصان بازاریابی معتقدند که هشتگ های زیاد نمیتواند تضمین کننده موفقیت شما باشد. اول اینکه وقتی شما هشتگ زیاد به کار ببرید، بیشتر هشتگ های شما دیده میشود و تمرکز کاربر و حتی خود شما از محتوای پست دور خواهد شد.
در استفاده از هشتگ های زیاد، امکان قرار دادن نمونههای بیربط بسیار زیاد است. عکس شما فقط کافی است که در یک هشتگ با موضوع بیربطی قرار بگیرد. اول از همه اینکه کاربران بدون توجه به مطلب از شما میگذرند و دوم اینکه صفحه شما را به عنوان یک صفحه هرز در ذهنشان باقی میگذارند! و این مسئله روی اعتبار شما در این شبکه اجتماعی خدشه وارد میکند.
پست گذاشتن بدون داشتن استراتژی محتوا
بسیاری از کسب و کارهایی که اولین قدم های خود را در دنیای شبکه های اجتماعی برمی دارند تنها یک مقاله راهنما را دنبال می کنند، بجای این که برای پیاده سازی یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی دقیق تلاش کنند. اولین قدم شما باید در نظر گرفتن توانایی های تان در زمینه رسیدن به اهداف شبکه های اجتماعی باشد.
این قدم باید بتواند تمامی قدم های بعدی شما را پی ریزی کند. انجام دادن بازاریابی شبکه های اجتماعی بدون این که بدانید با چه کسانی صحبت می کنید، چطور پست های خود را بازاریابی کنید و قدم بعدی شما چه خواهد بود مانند این است که یک ماشین را برانید اما ندانید که چقدر بنزین دارید و یا جاده ای که در آن هستید به کجا ختم می شود. این اشتباهی است که می تواند کل بازاریابی اینستاگرام شما را نابود کرده و تمام تلاش هایتان را به باد دهد.
به جای پست کردن مطالب اتفاقی و یا توجه به اینکه کاربران شما دنبال چه موضوعاتی هستند، باید حواستان باشد که از استراتژی خودتان پیروی کنید. برای این کار اول سراغ Instagram Analytics بروید و اگر چیزی در این مورد نمیدانید ابتدا پست تحلیل صفحات اینستاگرام استفاده از ابزار Instagram insights را مطالعه کنید. سپس پست های پیشین خود را بررسی کنید تا بتوانید پاسخ مخاطبان به انواع مدیا (متن یا ویدیو)، موضوعات (بیزینس یا سرگرمی) و همچنین تاثیرگذاری نهایی آنها (تبلیغاتی یا حمایتی) را مقایسه و تحلیل کنید.
مهمترین فاکتور در این زمینه به تناسب محتوای ارسالی با موضوع اصلی فعالیت شماست. اما امکان دارد بعضی مواقع پستهایی را خارج از موضوع و چارچوب صفحه ارسال کنیم.
موضوع دیگر به کیفیت محتوای ارسالی برمیگردد. کیفیت نقش مهمی در رضایت فالوورهای صفحه شما دارد. تصاویر و ویدیوهایی که ارسال میکنید و حتی کپشنهایی که برای آنها قرار میدهید، همگی اهمیت دارند و میتوانند باعث شوند کاربران جدیدی را جذب کنید یا کاربران فعلیتان را نیز از دست دهید.
موفقیت بازاریابی اینستاگرام شما با استراتژی هدف محور آغاز خواهد شد.
اولویت قائل شدن تعداد فالوور به میزان مشارکت آنها
تعداد مخاطبان صفحات مجازی شما (فالوورها) نشان دهنده موفقیت فعالیت و استراتژی بازاریابی شما نیست! زیرا منطقی نیست انتظار داشته باشیم که در چند ماه اول، تعداد زیادی مخاطب و حجم زیادی از لایک ها و کامنت ها را جمع کنیم. بنابراین اصرار بر اینکه در نخستین هفته ها و ماه های حضور در یک شبکه اجتماعی، همه فعالان آن فضا حداقل یک بار نام ما را بشوند، الزاماً به نتیجه مطلوبی نخواهد انجامید. پس به طور قطع روش های میانبر افزایش فالوئر نه تنها موثر نیست بلکه آسیب زننده نیز هست.
دنبال عدد نباشید. اینکه الآن چه تعداد فالوور دارید یا اینکه یک پست شما چه تعداد لایک خورد و چرا تعداد کامنت های پست شما کم است. به عدد اصلاً توجه نکنید. هرچه هست، بگذارید باشد و سعی نکنید تا با انجام اقدامات اشتباه آنها را افزایش دهید. به جای آن، تمرکز خود را روی تولید محتوا با کیفیت اینستاگرام صفحه تان بیشتر کنید.
شاید صفحاتی را دیده باشید که به یکباره چند هزار نفر به تعداد فالوورهایش اضافه شده است. این تعداد فالوورها هیچ ارزشی برای آن صفحه ایجاد نمیکنند، زیرا صفحه های فیکی که آنها را فالو کردهاند، هیچکاری نمیتوانند انجام دهند. البته به جز خرید دنبالکننده، چیزهای دیگری مانند لایک نیز خریداری میکنند یا با استفاده از رباتهای طراحی شده، بصورت خودکار کامنتهایی را زیر پستهای برخی از پیجها ارسال میکنند.
اما برای افزایش فالوور اینستاگرام به طور طبیعی باید تعاملتان را با کاربران بیشتر کنید و همینطور محتوای خوب تولید و در اختیار کاربران قرار دهید. زیرا زمانی که کاربری میخواهد صفحهای را دنبال کند، معمولاً یکبار تمام صفحه را نگاه میکند و اگر مناسب بود، آن وقت صفحه را دنبال میکند. پس با ارائه محتوای خوب، به بیشتر دیده شدن کسب و کارتان کمک کنید.
پاسخ ندادن به کامنت مخاطبان
یکی از اشتباهات رایجی که میتواند در بازاریابی اینستاگرام موثر باشد عدم تعامل با کاربران است. تعامل خود را با کاربرانتان افزایش دهید، پاسخدادن به نظراتی که کاربران ارسال میکنند را جدی بگیرید. فالوئرها دوست دارند تا به نظرات آنها پاسخ داده شود. اما بسیاری از صفحات به این موضوع اهمیت نمیدهند. البته منظور این نیست که به تمامی نظرات پاسخ دهید، چون اینکار مستلزم داشتن وقت زیادی است، اما میتوانید به چند نظر نخست، پاسخ دهید.
در صورت نداشتن زمان کافی قابلیت دیگری که در این مورد وجود دارد، امکان لایک کردن کامنتها است. اینکار به مراتب وقت کمتری از پاسخ دادن میبرد و اینکار حس خوبی را در کاربران ایجاد میکند. توجه داشته باشید که عدم پاسخ به کامنت افراد، این حس را در آنها ایجاد میکند که چندان برای شما اهمیت ندارند. در اینجا شما با لایک کردن و پاسخ دادن به نظرات، به آنها نشان دهید که اهمیت زیادی برای آنها قائل هستید.
برند شما تحت هر شرایطی ملزم به انتقاد پذیری است. این نظر شخصی من نیست. این راه و روش مدیریت صحیح یک برند است. شما با پاک کردن کامنت یک شخص که میتواند مشتری تان شود آن را به یک شخصی که همیشه برای شما تبلیغات منفی خواهد کرد تبدیل می کنید. اگر از شما انتقاد شد، به جای حذف کامنت، ابتدا نشان دهید که نظر مخاطب برایتان مهم است. محترمانه با او صحبت کنید و بگذارید نقدش را کامل بیان کند. اگر حق با او بود، نقدش را بپذیرید و به او وعده بدهید که مشکلاتی که مطرح کرده را برطرف خواهید ساخت.
عدم استفاده از استوری
توجه داشته باشید، امروزه 86.6 درصد از کاربران اینستاگرام محتوای مورد نظرشان را در بخش استوری قرار می دهند. بدون شک این ابزار مشهور اعتبار و محبوبیت خاصی نزد کاربران اینستاگرام دارد. به عنوان یک برند جویای نام در شبکه های اجتماعی استفاده مناسب از بخش استوری ضروری به نظر می رسد. بسیاری از برندها علاقه مند به استفاده از بخش استوری هستند. با این حال نحوه شروع کار را نمی دانند. بدون تردید استفاده نابجا از ابزار استوری در بازاریابی اینستاگرام بسیار بدتر از عدم استفاده از آن خواهد بود.
به راستی چرا بخش استوری تا این اندازه میان کاربران محبوبیت دارد؟ دلیل اصلی آن بارگذاری راحت محتوا در آن در کنار بازدید سریع اش است. به این ترتیب در کمترین زمان ممکن استوری ما آماده مشاهده از سوی سایر کاربران خواهد بود. همچنین باید توجه داشت، فرمت استوری برای بارگذاری تصاویر و ویدئوهای مربوط به رویدادهای ناگهانی و در لحظه است.
به این ترتیب نیازمند ویرایش سنگین محتوای اولیه نیست. همین امر برای برندهای بزرگ بدل به نوعی راه نجات شده است. به این ترتیب آنها بدون نیاز به بارگذاری محتوای ویرایش شده، خوراک خبری مناسب پیدا می کنند. برای افزایش بازدید استوری میتوانید از روش های افزایش بازدید استوری اینستاگرام استفاده کنید.
استوری تنها یکی از ابزارهای اینستاگرام محسوب میشود. یکی دیگر از این امکانات، ابزار فوقالعاده Live است که میتوان از آن، به عنوان ابزاری برای ارتباط تصویری با کاربران استفاده کرد. به طور خلاصه اینکه باید با تمامی ویژگیهای اینستاگرام آشنا شوید و تمامی آنها را به کار بگیرید، چون به رشد صفحه شما خیلی کمک میکند.
فقط روی اینستاگرام تمرکز نکنید
در اینکه اینستاگرام خیلی بزرگ است، هیچ شکی وجود ندارد؛ اما برند شما باید بزرگتر از این شبکه باشد. اینستاگرام فقط یک ابزار برای رشد کسبوکار در برنامه بازاریابی دیجیتال مارکتینگ شما است. خودتان را محدود به این شبکه نکنید. البته منظورمان این نیست که فعالیت خود را در این شبکه کم کنید، بلکه از قابلیت اتصال این شبکه با دیگر شبکههای اجتماعی خود مانند فیس بوک استفاده کنید. حتی آن را در دیگر شبکههای خود نیز تبلیغ کنید. تمرکز بیش از حد روی بازاریابی اینستاگرام باعث میشود که اول از همه شما تک بعدی جلو بروید و دوم اینکه از ظرفیتهای دیگر شبکهها نیز غافل شوید.
عدم همکاری با افراد تاثیرگذار
هر کسب و کاری در اینستاگرام نیازمند همکاری با افراد تاثیرگذار است. شاید چنین کاری در ابتدا بسیار سخت باشد. با این حال به محض شروع آن تاثیرش را بر روی کسب وکارتان مشاهده خواهید کرد. همکاری با افراد تاثیرگذار تاثیر انکارناپذیری بر روی موفقیت کسب و کارها در زمینه ایجاد ارتباط با کاربران دارد. بدون شک همکاری با افراد تاثیرگذار نیازمند صرف مقدار قابل توجه ای هزینه است. توصیه من شروع همکاری با افراد تاثیرگذار محلی است.
این کار فرصت مناسبی برای رشد پله به پله کسب و کارمان را فراهم می کند. در مراحل بعد امکان توجه به افراد تاثیرگذار بزرگ تر وجود خواهد داشت. نکته مهم ایجاد حالت انعطاف در صفحه اینستاگرامی تجارتمان است. به این ترتیب صفحه مان امکان سازگاری با هر نوع فرد تاثیرگذاری را خواهد داشت. اشتباه بزرگ بسیاری از برندها همکاری با فرد تاثیرگذاری کاملا ناهماهنگ با ارزش های تجارتشان است. به این ترتیب مخاطب در عمل احساس مناسبی نسبت به محتوای تولیدی فرد تاثیرگذار مورد نظر نخواهد داشت. توجه به ماهیت فعالیت افراد تاثیرگذار برای انتخاب بهترین گزینه همکاری حرف اول را در موفقیت های بعدی هر کسب و کاری می زند.
توجه به یک نکته مهم در اینجا ضروری به نظر می رسد. به طور میانگین،بیش از 750 میلیون کاربر در ماه از اینستاگرام استفاده می کنند. به این ترتیب وقتی با افراد مناسب در این فضا همکاری کنیم، شانس جلب نظر مخاطب هدف برای بکسب و کارمان افزایش چشمگیری خواهد یافت.
نداشتن پروفایل کسب و کار
فرض کنیم شرکت شما به تازگی پروژه ای در زمینه تولید کیف چرم را شروع کرده است. شاید هم مهارت تان در زمینه ساخت وسایل دکوراتیو را بدل به استارتاپی نوپا کرده اید. به این ترتیب با راه اندازی یک صفحه اینستاگرامی شروع به بارگذاری تصاویر محصولات تان خواهید کرد. در ابتدای کار مشتریان عمده ما خانواده و جمع دوستان است.
با این حال چنین جمعی برای مدیریت مالی یک کسب وکار واقعی هرگز کافی نیست. به همین دلیل باید به سراغ توسعه هرچه گسترده تر کسب و کارمان برویم. متاسفانه چنین کاری بدون تغییر حساب شخصی مان به حالت کسب وکار (Business) امکان پذیر خواهد بود.
نحوه تغییر پیج به حالت کسب وکار بسیار ساده است. ابتدا باید به بخش Edit Profile برویم. نکته مهم در این میان ضرورت ثبت نام با اکانت کاربری فیس بوک است. در غیر این صورت امکانات حالت کسب وکار برای ما فعال نخواهد شد. سپس باید راه های ارتباطی کاربران با کسب وکارمان را تعیین کنیم. قرار دادن حداقل یک راه ارتباطی از میان شماره تماس، ایمیل و نشانی ضروری است. مزیت اصلی حالت کسب وکار، علاوه بر نمایش وجهه معتبرتر نزد کاربران، امکان استفاده از آمارهای دقیق فیس بوک به صورت رایگان است.
بدون شک دلیل منطقی پشت ارزش 100 میلیارد دلاری اینستاگرام نهفته است. این دلیل تاثیرگذاری بالای آن بر روی فعالیت شرکت های مختلف است. به این ترتیب در راستای موفقیت در بازاریابی اینستاگرام و تبلیغات فعال سازی بخش کسب وکار اینستاگرام ضروری به نظر می رسد.
تبلیغ زیاد
یک اشتباه رایج در بازاریابی اینستاگرام قراردادن تبلیغات زیاد است. تبلیغات همیشه نقشی غیر قابل انکار را در روند رشد یک کسب و کار داشتهاند. از تبلیغات به عنوان ابزاری برای معرفی محصولات و خدمات استفاده میشود. اینستاگرام نیز مکانی بسیار خوب برای تبلیغ است که بازدهی بالایی دارد. اما کاربرانی که یک صفحه را دنبال میکنند، بیشتر به دنبال یادگیری مطالب جدید و جذاب هستند و تبلیغات زیاد، به هیچوجه برای آنها خوشایند نخواهد بود.
معمولاً در اکثر پیجهای اینستاگرام تبلیغات مشاهده میشود، چه صفحات با مطالب عمومی و چه صفحات تخصصی. بعضی از صفحات برای محصولات خود و برخی دیگر برای صفحات دیگر تبلیغ میکنند. گاهی صفحاتی را مشاهده میکنیم که مطالب آنها در بین تبلیغاتشان گم است! تبلیغات در اینستاگرام باید به اندازه و با برنامه باشد. مثلاً میتوان بعد از چند پست با محتوای مناسب، یک پست تبلیغی نیز گذاشت، البته استوری نیز مکان خوبی برای تبلیغات است.
کاربران خود را به درستی انتخاب نمیکنید
هر کسب وکاری در اینستاگرام بازار هدف مشخصی دارد. این بازار هدف میتواند برای یک صفحه محدود به صد نفر و برای دیگری میلیونی باشد؛ اما مهمتر از آن، انتخاب درست مخاطبان هدف است. شما قبل از شروع باید اطلاعات کاملی در خصوص کاربرانی که قصد فروش خدمات و محصول خود را به آنها دارید، مشخص کنید.
جنسیت، سن، بیشترین زمان بازدید آنها از اینستاگرام، نوع پستهای آنها، نوع علاقهمندی آنها، بودجه تخمینی آنها و موارد دیگر که تیم بازاریابی باید هرماه این اطلاعات را هم به روز کند. هرچه این دادهها کامل تر باشد، شما خیلی بهتر میتوانید استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود و حتی اینفلوئنسرها را برای تبلیغ انتخاب کنید. همچنین ارتباط شما با کاربرانتان هم بهتر خواهد بود.
بسیاری از بیزینس ها مخاطبان هدف خود را آنقدر کلی تصور می کنند که این کار باعث انحراف آنها از هدف گرفتن مخاطبان واقعی می شود. بیشتر کسانی که از اینستاگرام استفاده می کنند رنج سنی 18 تا 34 سال دارند، این موضوع باعث می شود که بیشتر این مخاطبان در زمره ی نسل جدید قرار بگیرند. این افراد چه کسانی هستند؟
بجای آن، برروی مخاطبان خود برای درک و شناخت بهتر مطالعه کنید. شما نباید تنها به افراد نسل جدید علاقه مند باشید، بلکه به آنهایی علاقه مند هستید که از برندینگ شما حمایت می کنند. این موضوع نه تنها به شما کمک می کند که هدفگیری بهترین داشته باشید، همچنین به شما کمک می کند که صدای برند و محتوای آن را نیز هدفمندتر کنید.
سخن پایانی
حضوری قدرتمند در فضای شبکه اجتماعی کار آسانی نیست، همانطور که پرهیز از تمامی این موارد ذکر شده نیز آسان نخواهد بود. اما این اشتباهات می توانند پایانی دردناک بر بازاریابی شبکه های اجتماعی شما باشند، بنابراین هنگامی که در حال پیاده سازی استراتژی خود در شبکه های اجتماعی هستید، همیشه این اشتباهات را در گوشه ی ذهن خود داشته باشید.
بازاریابی اینستاگرام پیوسته در حال تغییر است. چیزی که امروزه به نظر کارآمد میآید ممکن است فردا عکس آن ثابت شود. در این مقاله سعی شد که ۱۰ اشتباه رایج در بازاریابی اینستاگرام بررسی شود که اجتناب از این اشتباهات، میتواند شما را در مسیر درستی قرار دهد، مسیری که انتهای آن، رسیدن به خواستههایتان در این زمینه است. با این حال اشتباه های رایج در بازاریابی اینستاگرام محدود به همین ده مورد نیست، بنابراین در ادامه راه باید نسبت به یافتن اشتباهات بیشتر و پرهیز از آنها نیز هوشیار باشید.