پست، استوری یا ریلز؟ کدام در سال 2024 مهمتر است؟ اینستاگرام که به یک بخش جدا ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده است، یک پلتفرم فوق العاده برای درآمدزایی هم محسوب می شود. اگر شما هم در فضای مجازی فعالیت دارید باید با الگوریتم های روز اینستاگرام آشنا باشید تا بتوانید مدیریت تولید محتوای خود را به خوبی انجام دهید. شاید در روزهای ابتدایی ساخت اینستاگرام که فقط توانایی انتشار عکس و ویدئو آن هم به مدت 15 ثانیه را داشتید، کار چندان سختی برای مدیریت محتوا نداشتید. اما امروزه شما با انواع تولید محتوا در اینستاگرام روبرو هستید که باید بدانید از هر نوع در چه زمانی و به چه میزان استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت پست، استوری یا ریلز در سال 2024 بپردازیم.
فرق ریلز، پست و استوری در اینستاگرام چیست؟
ابتدا بهتر است آشنایی کلی با این 3 نوع انتشار پست در اینستاگرام داشته باشید. احتمالا نیازی به مقایسه پست و استوری نباشد چون این دو قابلیت قدیمی اینستاگرام را همگی می شناسید. اما در ادامه به مقایسه پست با ریلز و استوری با ریلز اینستاگرام می پردازیم.
تفاوت ریلز با استوری
از زمانی که قابلیت ریلز به اینستاگرام اضافه شد سوال های زیادی درباره تفاوت های آن با استوری اینستاگرام مطرح شد. در ادامه تفاوت های اصلی ریلز و استوری اینستاگرام را مشاهده می کنید:
- ریلز در فرمت ویدیویی است ولی استوری میتواند به صورت عکس هم باشد
- استوری برای مخاطبین پیج شما است ولی ریلز را میتوانید در اکسپلور قرار دهید.
- استوری 24 ساعت نمایش داده میشود ولی ریلز را میتوانید سیو کنید و در قسمت پست ها برای همیشه به نمایش بگذارید.
- زمان هر استوری 15 ثانیه است ولی ریلز تا 90 ثانیه هم طول میکشد.
تفاوت ریلز و پست اینستاگرام
اولین تفاوت بین ریلز و پست اینستاگرام، در مورد همان انتشار عکس است که در پست ها شما این قابلیت را دارید، اما در ریلز فقط باید ویدیو بارگذاری کنید. حال تفاوت پست های ویدیویی اینستاگرام و ریلز چیست؟
فرق پست ویدیویی اینستاگرام و ریلز ها، به مدت زمان و ابعاد پست برمی گردد. پست ویدیویی اینستاگرام به مرور زمان تغییرات زیادی را داشته است. اگر در روزهای ابتدایی ساخت اینستاگرام در این برنامه حضور داشتید می دانید که در ابتدا فقط می توانستید برای 15 ثانیه ویدئو بارگذاری کنید و این موضوع به تدریج به 1 دقیقه افزایش یافت. پس از مدتی هم قابلیت پست های اسلایدی اضافه شد که به شما امکان انتشار 10 ویدئوی 1 دقیقه ای را میداد که این قابلیت هنوز هم وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. قابلیت IGTV به اینستاگرام اضافه شد تا ویدئوها تقطیع نشوند و شما به صورت یکسره بتوانید یک ویدئوی 10 دقیقه ای را در اینستاگرام منتشر کنید.
اما جدیدترین قابلیت اینستاگرام برای انتشار پست ویدئویی، قابلیت ریلز است. در واقع اگر IGTV به دنبال رقابت با یوتیوب بود، قابلیت ریلز از برنامه تیک تاک الگو گرفته شد و در ابتدا همانند استوری برای 24 ساعت نمایش داده می شد ولی به مرور زمان این قابلیت دائمی شد و در صفحه اصلی پیج نمایش داده شد. در حال حاضر اینستاگرام تمام ویدئوها را به صورت Reels نمایش می دهد که این موضوع باعث جذب ترافیک بیشتر می شود.
مزایای انتشار ویدئو به صورت ریلز اینستاگرام
احتمالا شما هم این سوال را دارید که بالاخره ویدئوهای خود را به چه صورت در اینستاگرام بارگذاری کنید تا ویوی بیشتری بگیرید؟ طبق الگوریتم اینستاگرام معمولا قابلیت های جدید اهمیت بیشتری دارند و خود اینستاگرام هم بهای بیشتری به آنها می دهد. ریلز اینستاگرام هم از زمانی که اضافه شده، توانسته آمار پیج ها را افزایش دهد.
به طور کلی و طبق تحلیل اینستاگرامرها، بهتر است که برای نمایش ویدئوهای طنز و فان از قابلیت Reels استفاده کنید. البته که موزیک ویدئوها و محتواهای خاص مانند چالش ها و یا مصاحبه های کوتاه و تیزرها هم بهتر است در ریلز استفاده شوند. ولی به عنوان مثال اگر قصد دارید یک مناظره طولانی یا بخشی از مستند سیاسی یا هر محتوای جدی دیگری را منتشر کنید، از پست معمولی یا همان پست های اسلایدی اینستاگرام استفاده کنید.
یکی از تفاوت های اصلی ریلز و پست معمولی در استفاده از هشتگ هاست. شما در استفاده از هشتگ برای ریلزها محدود تر هستید و حتی کپشن ها چندان مورد استقبال نمی گیرند، به همین دلیل هم بهتر است تمام تمرکز خود را در انتشار ریلزها، در خود محتوا قرار دهید. ریلزها با توجه به سایزی که دارند می توانند تمام صفحه گوشی کاربران را پوشش دهند و تمام تمرکز مخاطبان شما بر روی ویدئو است. سعی کنید علاوه بر محتوای ویدئویی، گفتار خود را بر روی ویدئو قرار دهید تا از تمام ابعاد ریلز استفاده کرده باشید و در واقع هیچ نقطه ای از ویدئو را خالی نگذارید.
چه زمان به جای ریلز از پست معمولی استفاده کنیم؟
همانطور که گفتیم اگر محتوای کوتاه و طنز یا چالش اینستاگرامی را می خواهید منتشر کنید، بهتر است از ریلزها استفاده کنید. اما مسئله دیگری که باعث می شود پست معمولی و اسلایدی را به ریلز ترجیح دهید، حالت ویدئو است. اگر ویدئوی شما به صورت افقی است، حتما باید از پست معمولی استفاده کنید. ریلزها به صورت عمودی هستند و ویدئوی افقی در آنها ظاهر خوبی ندارد.
بازدید ریلز بیشتر است یا پست معمولی؟
اینستاگرام اهمیت زیادی به حالت انتشار پست شما نمی دهد و مهمترین فاکتور برای ویوی بیشتر، محتوای شماست. شما ممکن است با یک عکس جذاب و معمولی هم به اکسپلور وارد شوید و در حوزه خود بازدید فوق العاده ای بگیرید. اما نکته ای که کاملا مشخص است، اهمیت دادن بیشتر اینستاگرام به ویدئوها نسبت به عکس است. ویدئوها مدت زمان بیشتری می توانند کاربران را در اینستاگرام نگه دارند، پس مطمئنا گزینه بهتری از عکس هستند.
حالا این که پست معمولی می تواند بازدید بیشتری داشته باشد یا پست معمولی، به تولید محتوای شما بستگی دارد. پیشنهاد ما این است که حتی الامکان از ریلزها استفاده کنید و فقط در برخی از موارد از پست های اسلایدی برای انتشار پست ویدئویی خود استفاده کنید. در حال حاضر پست اسلایدی قابلیت مدیریت زمان ندارد و کاربران نمی توانند ویدئو را به جلو یا عقب ببرند و این موضوع آزاردهنده است. همچنین کاربران در ریلزها با نگه داشتن انگشتشان بر روی صفحه نمایش می توانند آن را متوقف کنند، اما این قابلیت هم در پست اسلایدی وجود ندارد.
اگر بخواهیم طبق تجربه نظر قطعی بدهیم، ریلز اینستاگرام گزینه ایده آل تری برای انتشار ویدئو هاست. بنابراین در استفاده از ریلز شک نکنید و بیشتر از آن استفاده کنید.
برای انتشار ویدئوی کوتاه از ریلز استفاده کنیم یا استوری؟
همانطور که می دانید شما می توانید ویدئوهای کوتاه خود را با حالت ریلز انتشار دهید، اما برخی اعتقاد دارند که انتشار این ویدئوها هم بهتر است در استوری انجام شود. استوری اینستاگرام مزایای خود را دارد و ریلز هم مزایای دیگری دارد که پیش تر به آنها اشاره داشتیم.
استوری برای فالوورهای شما منتشر می شود، اما ریلز می تواند به اکسپلور رفته و باعث افزایش فالوورهای شما شود. در واقع قبل از اینکه این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم و بگوییم که کدام یک بهتر است، باید هدف شما از انتشار ویدئو مشخص شود. اگر قصد دارید ویدئویی را با فالوورهای خود به اشتراک بگذارید و می دانید که آن محتوا توانایی ورود به اکسپلور را ندارد، بهتر است در استوری منتشر کنید. به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه لباس دارید بهتر است ترند ترین و بهترین محصولات خود را در ریلز منتشر کنید، اما تمام محصولاتی که در یک روز قصد معرفی آنها را دارید، در استوری منتشر کنید.
نکات مهم در انتشار ریلز اینستاگرام
برای انتشار یک ریلز حرفه ای که بتواند به اکسپلور وارد شود و باعث افزایش فالوور و بازدید شما شود، باید برخی از نکات مهم را درباره آنها رعایت کنید. در ادامه برخی از نکات مهم که در انتشار ریلز باید به آنها دقت داشته باشید را بیان می کنیم:
- ثانیه های ابتدایی ریلز باید جذاب ترین نکات گفته شود تا مخاطب تا انتهای آن را مشاهده کند.
- ابزارهای خلاقانه مانند فیلترها، جلوه ها، متن و موسیقی را امتحان کنید.
- از دیگران الگو بگیرید اما محتوای منحصر به فرد و خاص خودتان ایجاد کنید.
- انتشار ریلز با واترمارک از سایت های دیگر مانند تیک تاک
- عدم انتشار ویدیوهای تار یا با وضوح پایین
- ویدیو را با متن شلوغ نکنید
- قوانین اینستاگرام در خصوص عدم انتشار ویدئوی آزار دهنده و سیاسی را رعایت کنید.
- عدم انتشار ریلز های تکراری و خسته کننده
نتیجه گیری
در سال 2024 پست، استوری و یا ریلز اهمیت بیشتری دارند؟ در حال حاضر شما در اینستاگرام می توانید با این 3 مدل انتشار پست، محتوای خود را به اشتراک بگذارید. اما طبق بررسی هایی که در این مقاله انجام دادیم، بهترین گزینه برای افزایش فالوور، ریلز اینستاگرام است که می تواند بازدید های شما را چندین برابر کند. اما این موضوع به معنی عدم استفاده از پست معمولی و استوری نیست. شما نباید تک بعدی باشید و از تمام قابلیت های اینستاگرام استفاده کنید و با مطالعهی این مطلب تشخیص دهید که در هر زمان از چه مدل انتشار پست استفاده کنید.