اینستاگرام یکی از مهمترین و محبوب ترین پلتفرم های فضای مجازی در تمام دنیاست و از زمان ساخته شدنش در ایران هم طرفداران زیادی داشته است. این پلتفرم روز به روز تکمیل تر می شود و امکانات جدیدی را به خود اضافه می کند تا کاربران بتوانند راحت تر به خواسته خود برسند و طبق سلیقه خودشان محتوایی که دوست دارند را مشاهده کنند. یکی از قابلیت هایی که در یک سال اخیر اینستاگرام را متحول کرد، ریلزها بودند. ریلزها علاوه بر جذابیت بصری که برای کاربران معمولی داشت، توانست کمک بزرگی به تولید کنندگان محتوا در اینستاگرام کند. اگر شما هم علاقه دارید که با کمک ریلزها در اینستاگرام پیشرفت کنید و جامعه مخاطبین هدف خود را گسترش دهید باید با 10 اشتباه بزرگ در تولید محتوای ریلز آشنا شوید و از انجام آنها بپرهیزید.
اشتباهات بزرگ در تولید محتوای ریلز
ریلزها قابلیت های متفاوتی نسبت به پست ها دارند و با توجه به جذابیت های بصری که از طریق موسیقی های ترند، افکت ها و تدوین هایی که با قابلیت های اینستاگرام روی آنها اعمال می شود و … به یک ابزار عالی برای دیده شدن تبدیل شده اند. احتمال ورود ریلزها به اکسپلور اینستاگرام بسیار بالاست. بنابراین اگر بارها ریلز تولید کرده اید و موفق نشده اید احتمالا مرتکب اشتباهات بزرگی در تولید محتوای ریلز اینستاگرام شده اید که نمی دانید. در ادامه 10 اشتباه بزرگ تولید محتوای ریلز را معرفی می کنیم.
1. از متن زیاد روی صفحه استفاده نکنید
اولین نکته ای که در تولید محتوای ریلز باید به آن توجه داشته باشید، استفاده حداقلی از متن روی تصویر است. همانطور که احتمالا شما هم این موضوع را حس کرده اید، کاربران فضای مجازی کمترین علاقه را به خواندن دارند و بیشترین علاقه آنها به دیدن ویدیوهاست. ویدیوها کاربران را غرق در فضای مجازی می کنند و اگر با ویدئویی مواجه شوند که پر از متن روی صفحه و شلوغ است احتمالا قید دیدن آن را بزنند.
2. بدون قلاب ریلزتو شروع نکن
قلاب شروع ریلز مهمترین نکته برای موفقیت شماست. در واقع قلاب همان چیزیست که باعث می شود کاربران ترغیب شوند تا ویدیو را تا انتها مشاهده کنند. به عنوان مثال اگر پیج شما در رابطه با معرفی تور گردشگری فعالیت می کند باید همان ابتدای ویدیو یکی از جذاب ترین مسائل، مثلا “با 10 میلیون برو استانبول” را بیان کنید. به اصطلاح باید سعی کنید مخاطب را قلقلک دهید تا وسوسه شود که ویدیو را تا انتها مشاهده کند.
توجه داشته باشید که مهمترین نکته ویدیو را در همان ابتدای کار مطرح نکنید و قدم به قدم مخاطب را با خودتان تا انتهای ویدیو بکشید.
3. از واترمارک برنامه های دیگر روی ریلز استفاده نکنید
یکی از مشکلاتی که ریلز شما برای اینستاگرام بی اهمیت می شود، استفاده از ویدیوهایی است که واترمارک یا لوگوی برنامه های دیگر روی آن ثبت شده است. اینستاگرام در بحث ریلزها سعی می کند که یونیک ترین ویدیوها که برای خود این برنامه تولید شده اند را تشویق کند و به اکسپلور وارد کند. به همین دلیل هم قابلیت های ادیت ویدیو در دسترس شماست که دیگر به سراغ برنامه های ادیت محتوا نروید و تمام کارهای تولید ریلز اینستاگرام را با خود برنامه انجام دهید.
4. از ریلز با اندازه و سایز اشتباه استفاده نکنید
بهترین وضوح برای ریلز اینستاگرام 1080x1920p است. همچنین برای کاور ریلز اینستاگرام هم از ابعاد 1080×1920 استفاده کنید. اینستاگرام به زیبایی و نظم اهمیت زیادی می دهد. هرچقدر طبق قوانین اینستاگرام جلو بروید احتمال موفقیت شما بیشتر می شود. بنابراین بهتر است از سایز اصلی تعیین شده برای تولید محتوای ریلز استفاده کنید.
5. زیاد از استراتژی محتوای ترند استفاده نکنید
عده زیادی هستند که به قول معروف ترند سواری می کنند و در برهه زمانی مشخصی بازدید فوق العاده ای دریافت می کنند، اما خب پس از مدتی با ریزش عجیب مواجه می شوند. اینستاگرام به این نوع پیج ها که فقط به دنبال تولید محتوای ترند هستند علاقه زیادی ندارد، چون همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم هدف اینستاگرام، رفع نیاز مخاطب است. شما باید روند عادی تولید محتوا را طبق هدف گذاری پیجتان دنبال کنید و به طور مستمر و منظم تولید محتوا را انجام دهید و در کنار آن از محتوای ترند هم بهره ببرید.
6. ریلز خیلی طولانی تولید نکن
آنطور که مشخص است این روزها کمتر کسی علاقه ای به تماشای ویدیوهای طولانی دارد. همانطور که درباره خواندن متن ها گفتیم و اشاره کردیم که کاربران فضای مجازی حوصله خواندن ندارند، باید بگوییم که حوصله دیدن ویدیوهای طولانی هم ندارند. به طور کلی ریلزها به وجود آمده اند که در کوتاهترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات را به مخاطب بدهند. بنابراین سعی کنید از اضافه گویی پرهیز کنید و خیلی جذاب اصل مطلب را در مدت زمان کوتاهی بیان کنید.
7. ریلز با کیفیت پایین پست نکن
یکی از مسائلی که اختلاف نظر درباره آن زیاد است، کیفیت تولید محتوا در ریلز اینستاگرام است. احتمالا شما هم در این مدت بارها ویدیوهایی را دیده اید که کیفیت پایینی دارند و در ریلز اینستاگرام زیاد دیده شده اند، اما خب قاعدتا این ویدیوها استثنا هستند.
طبق اصول اینستاگرام کیفیت تولید محتوا در هر زمینه ای اهمیت دارد و اگر کمی با دقت بیشتر ریلزها را بررسی کنید تعداد ریلزهای با کیفیت بالا در اکسپلور بیشتر است، اما ریلزهای بی کیفیتی هم هستند که برای مدتی ترند می شوند. بنابراین شما طبق اصول اینستاگرام پیش بروید و سعی کنید بهترین کیفیت خود را ارائه دهید.
8. همیشه از آهنگ ترند استفاده نکن
آهنگ های ترند هم مانند موضوعات ترند تاریخ مصرف دارند. در هر بازه زمانی برای مدتی یک آهنگ ترند می شود و شاید تا یک ماه تمام اینستاگرام از آهنگ پر شود. استفاده از آهنگ های ترند بد نیست، اما سرمایه گذاری روی آن برای تمام اوقات اشتباه است. شما باید در خلال کار خود از آهنگ های ترند هم استفاده کنید، اما هدف اصلی خود را روی این موضوع نگذارید.
9. صرفا برای گرفتن ویو بالا ریلز نساز
همانطور که پیش از این گفتیم اینستاگرام هدف مشخصی دارد و آن هم برطرف کردن نیاز مخاطب در هر زمینه ای با تولید محتوای جذاب است. اگر اینستاگرام متوجه شود که شما تنها هدفتان دریافت ویوی بالا و موفقیت خودتان است، اهمیت کمتری به شما می دهد.
اینستاگرام به پیج هایی که به طور مستمر برای رفع نیاز مخاطب تلاش می کنند اهمیت بیشتری خواهد داد. مطمئن باشید با انجام کارهای خود و ارائه مطالب قوی به مخاطب، پاداش زحمات خود را می گیرید و ویوی بالایی دریافت می کنید.
10. غیرمرتبط با موضوع پیج ریلز تولید نکن
پیج های زیادی هستند که با محتوای ترند اینستاگرام اشتباه می کنند و برخلاف موضوع اصلی پیج به سراغ تولید محتوای غیرمرتبط می روند. همانطور که گفتیم محتوای ترند تاریخ انقضا دارد و پس از مدتی ویوی بدست آمده از آن از بین می رود. بنابراین به جای سرمایه گذاری بر روی محتوای غیرمرتبط و ترند شده، سعی کنید روی ریل گذاری مشخص پیج خود حرکت کنید و همان موضوع اصلی پیج را دنبال کنید.
کلام آخر
ریلز اینستاگرام از مهمترین قابلیت های این برنامه است که به کمک آن راحت تر می توانید به اکسپلور وارد شوید. ورود به اکسپلور قطعا تضمین موفقیت شما در فضای مجازی است، پس باید از اشتباهات در تولید محتوای ریلز اینستاگرام آشنا شوید و از انجام آنها بپرهیزید. در این مقاله سعی کردیم 10 مورد مهم از اشتباهات رایج در تولید محتوای ریلز اینستاگرام را بررسی کنیم.