چطور بازاریابی بهتری در اینستاگرام داشته باشیم؟ اینستاگرام به یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا تبدیل شده و خیلی سریع کسب و کارهای اینترنتی فعالیت خود را به این پلتفرم منتقل کردند. این روزها کسب و کارهای زیادی هستند که می توانند درآمدهای بسیار خوبی از اینستاگرام داشته باشند در صورتی که خیلی از آنها فاقد یک فروشگاه یا مکان فیزیکی هستند و فقط به صورت اینترنتی فعالیت دارند. اما توجه داشته باشید که برای موفقیت و کسب درآمد از اینستاگرام باید بازاریابی در اینستاگرام را بیاموزید. در این مطلب قصد داریم به آموزش نکات مهم درباره این موضوع بپردازیم.
افزایش درآمد از اینستاگرام با بازاریابی اصولی
اینستاگرام در حال حاضر نزدیک به 1 میلیارد و 300 میلیون کاربر در تمام دنیا دارد. قطعا اکثر این کاربران در اکانت خود حداقل یک کسب و کار را دنبال می کنند که همین موضوع نشان دهنده بازار فوق العاده کسب و کار در اینستاگرام است. البته که اکثر کسب و کارها باید بازار داخلی را به خود جذب کند، اما همانطور که می دانید درصد زیادی از مردم ایران هم در اینستاگرام حضور فعالی دارند و می توانند به یک مشتری برای شما تبدیل شوند که این موضوع نیازمند یک بازاریابی مناسب در اینستاگرام است.
آموزش اینستاگرام مارکتینگ
با یادگیری اینستاگرام مارکتینگ می توانید تا حد زیادی فالوورهای خود را به یک مشتری تبدیل کنید که درآمد شما را افزایش دهد. اینستاگرام مارکتینگ فقط نیازمند اجرا کردن نکات مهمی است که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.
1. به شناخت برسید
اولین نکته ای که می تواند در بازاریابی اصولی اینستاگرام به شما کمک کند، شناخت بهتر نسبت به مخاطبان، خودتان و همچنین رقباست. شما باید شناخت کافی نسبت به مخاطبان خود داشته باشید. با سن و سال آنها، جنسیت، شهر محل زندگی، سلیقه و علایق آنها و از همه مهمتر توان مالی آشنایی پیدا کنید. تمام این موارد در حوزه پرسونا برندینگ قرار می گیرند که با شخصیت شناسی بیشتر مخاطبین می توانید بهتر آنها را جذب کنید.
اما پس از شناخت مخاطبان باید به فکر شناخت رقبا و شناخت خودتان هم باشید. اول از هم باید رقبا را بررسی کنید و نحوه فعالیت آنها را زیر نظر قرار دهید. برای رقابت با رقبا باید از قدرت آنها مطلع شوید و سپس با شناخت کافی نسبت به توانایی هایتان به رقابت با آنها بپردازید.
2. برای بازاریابی در اینستاگرام هدف مشخصی داشته باشید
داشتن هدف می تواند در موفقیت شما تاثیر زیادی داشته باشد. اگر هدف درستی انتخاب نکنید قطعا در ادامه راه به مشکل می خورید و امکان رها کردن کار هم وجود دارد. هر چقدر آشنایی بیشتری نسبت به هدف خود داشته باشید می توانید برنامه ریزی بهتری هم نسبت به فعالیت های خود داشته باشید. به طور کلی باید دو هدف مشخص داشته باشید که آنها عبارتند از:
- برندسازی
- فروش مستقیم
اینستاگرام مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟
بعد از انجام هر دو مورد قبلی که ذکر کردیم باید اینستاگرام مارکتینگ را آغاز کنید. در ادامه مراحل داشتن یک پیج مناسب و موفقیت در بازاریابی اینستاگرام را مرور می کنیم:
تاثیر بایو در اینستاگرام مارکتینگ
اولین چیزی که از پیج شما به مخاطبان نمایش داده می شود، بایوی پیج است. به همین دلیل هم باید فوکوس کافی روی این موضوع داشته باشید و بایوی جذابی برای پیج خود بنویسید. برای این موضوع هم باید نکات زیر را رعایت کنید:
- متن بایو باید شما را در چند جمله کوتاه به مخاطبان معرفی کند.
- عکس پروفایل شما باید جذاب باشد تا مخاطبان را کنجکاو کند و یا عکسی از معرفی برند شما باشد.
- در هایلایت های پیج باید به سوالات مخاطبان پاسخ کامل داده باشید و در همان ابتدای پیج آنها را درگیر کنید.
- اگر وبسایت یا کانالی در شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها دارید لینک آن را در بایو قرار دهید.
اکانت را بیزینسی کنید
اینستاگرام چند سالی می شود که اکانت بیزینسی را معرفی کرده است که این نوع اکانت ویژگی های کاربردی متعددی را در اختیار کاربران قرار داده است. شما می توانید با تجاری سازی اکانت اینستاگرام به بخش insight دسترسی پیدا کنید که یک جامعه آماری بسیار خوب را در اختیار شما قرار می دهد. در واقع با استفاده از اینسایت اینستاگرام می توانید به همان شناخت کافی نسبت به مخاطبان برسید.
استراتژی محتوایی در اینستاگرام مارکتینگ
استراتژی محتوایی در اینستاگرام قدم بعدیست که پس از آماده سازی پیج باید به آن توجه داشته باشید. در واقع پس از اینکه اکانت خود را برای بازاریابی آماده کردید باید به فکر استراتژی محتوایی باشید تا با داشتن یک تقویم محتوایی و برنامه ریزی خوب، محتوای مورد علاقه کاربران را تولید کنید.
برای تدوین استراتژی محتوایی اینستاگرام به نکات زیر توجه داشته باشید:
1. نوع محتوایی که قرار است تولید کنید را مشخص کنید. (محتوای آموزشی، مصاحبه، طنز، چالشی و…)
2. نوع محتوای استوری را مشخص کنید.
3. تقویم محتوایی بسازید و برای هر روز یک برنامه مشخص جهت انتشار پست و استوری داشته باشید. برای ساخت تقویم محتوایی می توانید از Trello کمک بگیرید.
اگر برای تولید محتوای پست و استوری اینستاگرام ایدهای ندارید می توانید از ایده های زیر کمک بگیرید:
- تولید محتوا از پشت صحنه کسب و کارتان
- استفاده از نظرات کاربران برای تولید محتوا
- رونمایی از محصولات در پست و استوری ها
- حین استفاده از محصول تولید محتوا کنید
- ساخت مصاحبه های کوتاه
- ساخت محتوای طنز و سرگرم کننده
برای افزایش فالوور برنامهریزی کنید
پس از اینکه استراتژی محتوایی و بازاریابی خود را مشخص کردید باید برای افزایش فالوور و افزایش بازدید محتوای خود برنامه ریزی داشته باشید. در ادامه برخی از راهکارهای مرتبط با این کار را آموزش می دهیم.
کامنت مارکتینگ
این روزها کامنت مارکتینگ به یکی از بهترین روش های جذب فالوور و افزایش بازدید تبدیل شده است. در این روش باید با پیج های مرتبط با محتوای خودتان تعامل داشته باشید. می توانید در کامنت های رقبا فعالیت داشته باشید و سوالاتی که رقبا مطرح کرده اند را پاسخ دهید. در این صورت احتمالا مخاطبان هدفی که با پیج های دیگر مشترک هستند به محتوای شما هم جذب می شوند.
مسابقه
برگزاری مسابقه برای بازاریابی در اینستاگرام می تواند راه جذاب دیگری باشد که مخاطبان بیشتری را به شما جذب کند. می توانید به عنوان مثال به افرادی که بیشترین کامنت را برای یک پست بگذارند و یا افرادی که به یک سوال درباره محتوای شما پاسخ دهند جایزه بدهید.
هشتگها
هشتگ ها ابزاری هستند که اینستاگرام در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند محتوایشان را بیشتر به نمایش بگذارند. در واقع شما می توانید با هشتگ ها محتوایتان را به اینستاگرام معرفی کنید. اما باید یاد بگیرید که چطور از هشتگ ها به صورت اصولی استفاده کنید تا در هشتگ ها رتبه بگیرید و بازدید محتوایتان افزایش پیدا کنید.
اکسپلور
اکسپلور اینستاگرام مهمترین راه برای افزایش فالوور محسوب می شود. در واقع تمام پیج هایی که قصد کسب و کار و افزایش بازدید دارند، برای رسیدن به اکسپلور اینستاگرام تلاش می کنند که موفقیت در این موضوع می تواند به افزایش فالوور منجر شود.
تبلیغات
تبلیغات می تواند راه دیگری باشد که منجر به افزایش فالوور و بازدید شود. اما باید توجه داشته باشید که جذب مخاطب هدف به کمک تبلیغات کار سختی است و شاید درصد زیادی از افرادی که شما را فالو می کنند به فالوور همیشگی تبدیل نشوند.
خلاقیت!
داشتن خلاقیت در تولید محتوا یکی از عوامل اصلی در جذب فالوور بیشتر است. اینستاگرام به خلاقیت در تولید محتوا اهمیت زیادی می دهد و هر چقدر که ارزش افزوده محتوای شما بیشتر باشد و خلاقیت بیشتری در انجام این امر داشته باشید احتمال موفقیتتان هم بیشتر خواهد بود.
تاثیر اینستاگرام مارکتینگ در افزایش فروش
فروشگاه های اینترنتی با افزایش بازدید می توانند به افزایش فروش هم برسند. شاید در گذشته فقط ساخت یک وبسایت در افزایش فروش اینترنتی تاثیر داشت، اما این روزها نمی توان تاثیر اینستاگرام مارکتینگ در افزایش فروش را انکار کرد. قاعدتا اگر بتوانید مخاطب هدف خود را شناسایی کنید و آنها را جذب کنید، فروش شما هم افزایش پیدا خواهد کرد.
کلام آخر
چطور بازاریابی بهتری در اینستاگرام داشته باشیم؟ در این مطلب سعی کردیم نکات مهمی درباره پرسونا برندینگ، شناخت مخاطب هدف، اینستاگرام مارکتینگ و افزایش فروش با افزایش فالوور در اینستاگرام بیان کنیم. اگر قصد دارید کسب و کار اینترنتی خود در اینستاگرام را رونق ببخشید این مطلب می تواند به شما کمک کند.