اینستاگرام و تیک تاک هر دو از بهترین اپلیکیشنها و پلتفرمهای شبکه اجتماعی هستند. به تازگی مالکیت تیک تاک که در اختیار چین بود به آمریکا واگذار شد و در حال حاضر تیک تاک یک پلتفرم آمریکایی محسوب می شود. هر کدام از این برنامهها کاربردهای مختلفی دارند. عدهای به آنها فقط از جنبهی سرگرمی نگاه میکنند و عدهی زیادی هم از طریق تیک تاک و اینستاگرام بازاریابی و کسب درآمد را تجربه میکنند.
در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت های تیک تاک و اینستاگرام برای کسب درآمد بپردازیم تا بتوانید بهترین انتخاب را برای بیزینس خود داشته باشید.
مقایسه مخاطبان و بررسی کاربران اینستاگرام و تیک تاک

مهمترین معیاری که باید در ابتدا مورد بررسی قرار دهیم به مخاطبان و بررسی کاربران هر پلتفرم مربوط می شود. قاعدتا باید بدانید برای چه تعداد از کاربران تولید محتوا می کنید و این کاربران به چه چیز علاقه دارند.
اینستاگرام
اینستاگرام بیش از 1 میلیارد کاربر دارد که تمام آنها فعال هستند. جامعه کاربران اینستاگرام بسیار گسترده است و در این پلتفرم از بچه های زیر 18 سال تا افراد بالای 50 سال هم فعالیت دارند. قاعدتا شما هر کسب و کاری که داشته باشید می توانید مخاطب خودتان را در اینستاگرام پیدا کنید؛ کافیست مخاطب هدف خود را پیدا کنید و طبق الگوریتم جدید اینستاگرام فعالیت داشته باشید.
تیکتاک
تیک تاک بیشتر جامعهی جوان در بازهی سنی 16 تا 25 سال را در خود جای داده است. در واقع نسل Z بیشتر در تیک تاک فعالیت دارد و اگر کسب و کار شما مناسب افرادیست که وارد دهه سوم یا چهارم زندگی خود شدهاند، احتمالا تیک تاک برای شما گزینه مناسبی نخواهد بود. اما اگر در حوزه های سرگرمی، بازی، فیلم و سریال یا اینگونه موارد تولید محتوا می کنید؛ مطمئن باشید در تیک تاک فرصت خوبی برای کسب درآمد خواهید داشت.
مقایسه فرمتهای محتوایی و امکانات
معیار بعدی که برای انتخاب بین تیک تاک و اینستاگرام باید مورد بررسی قرار بگیرد به نوع تولید محتوا مربوط می شود. احتمالا می دانید که هر دو پلتفرم امکان تولید محتوای ویدئویی را در اختیار کاربران قرار می دهند؛ اما هر یک ویژگی های مختص خود را دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

اینستاگرام
اینستاگرام امکان تولید محتوا با فرمت های متنوع را در اختیار کاربران قرار میدهد. شما می توانید پست های اسلایدی، ریلز، تصاویر اسلایدی، تصاویر تک پست، استوری و یا لایو در اینستاگرام منتشر کنید. این تنوع فرمت محتوایی به شما امکانات بیشتری می دهد تا فرصت بهتری برای بازاریابی و تبلیغ بیزینس خود داشته باشید.
تیکتاک
تیک تاک همچنان فقط فرمت ویدئوهای کوتاه خود بین 15 ثانیه تا 60 ثانیه را حفظ کرده و کاربران فقط در قالب این نوع ویدئوها امکان تولید محتوا را دارند. همین موضوع به کاربران زیادی که حتی فالوورهای اندک دارند کمک کرده تا بتوانند رشد سریع داشته باشند.
در واقع اینستاگرام هم قابلیت انتشار ریلز را از روی تیک تاک کپی کرد؛ اما همچنان در دنیا تیک تاک سلطان انتشار ویدئوهای کوتاه است. البته که این موضوع در موقعیت جغرافیایی ایران متفاوت بوده و اکثر مردم در اینستاگرام فعالیت دارند.
تعامل و الگوریتم؛ مقایسه تیک تاک و اینستاگرام
الگوریتم اینستاگرام و تیک تاک با یکدیگر متفاوت هستند؛ اما در عین حال شباهت هایی نیز دارند. در واقع هر دو با توجه به تعامل کاربران به رشد کسب و کارها کمک می کنند. اما علاوه بر تعامل، عوامل دیگری در رشد یک پیج اینستاگرامی یا تیک تاک موثر خواهد بود.
اینستاگرام
الگوریتم اینستاگرام در طول این سالیان بارها و بارها دچار تغییر شده است. اما همیشه این الگوریتم حول محور تعامل با کاربران چیده شده تا کاربران بتوانند با پست های منتشر شده تعامل داشته باشند و از این طریق به بیشتر دیده شدن یک پست اینستاگرامی کمک کنند.
اگر شما هم میخواهید در اینستاگرام کسب درآمد کنید باید بتوانید مخاطب را مجبور به تعامل بیشتر کنید و اینگیجمنت پیج را افزایش دهید. گاهی با خرید لایک اینستاگرام، گاهی با تولید محتوای جذاب و گاهی با استفاده از ترفندهای کامنت گرفتن از مخاطبان! تمام این راهها می توانند تعامل با مخاطبان را افزایش دهند.
تیکتاک
الگوریتم «For You Page» در تیک تاک بر اساس رفتار و علاقه مندی کاربران عملکرد خود را تنظیم کرده و از این طریق به پیج های بدون فالوور هم فرصت دیده شدن می دهند. کاربران زیادی بوده اند که کار خود را از تیک تاک شروع کرده اند و با دیده شدن در این پلتفرم به اینستاگرام کوچ کردند و خیلی راحت تر پیج اینستاگرامی را رشد دادند.
بنابراین می توان گفت که اگر در ابتدای مسیر قرار گرفته اید بهتر است تیک تاک را برای فعالیت مجازی و کسب درآمد انتخاب کنید و یا حداقل از این پلتفرم هم در کنار اینستاگرام استفاده کنید.
فرصتهای کسب درآمد برای تولیدکنندگان محتوا در اینستاگرام و تیک تاک

بیشترین درآمد در اینستاگرام از طریق تبلیغات بدست می آید، اما فروشگاه های متعددی هستند که از طریق اینستاگرام کسب و کار خود را رشد داده اند. از فروشگاه لباس گرفته تا فروشگاه لوازم یدکی، آجیل و هر چیزی که فکرش را کنید در اینستاگرام به موفقیت رسیده اند.
اگر بخواهید فرصت های کسب درآمد برای تولیدکنندگان محتوا را در اینستاگرام و تیک تاک مقایسه کنیم؛ نتیجه میگیریم اینستاگرام برای فعالیت های برندینگ گزینه بهتری محسوب می شود؛ اما اگر قصد دارید تولید محتوا را با کمترین امکانات و به تنهایی شروع کنید، تیک تاک گزینه بهتری برای شماست.
مزایا و معایب هر پلتفرم برای کسب درآمد؛ اینستاگرام بهتره یا تیک تاک؟!
تا به اینجا سعی کردیم پلتفرم های تیک تاک و اینستاگرام را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم تا بهترین تصمیم را برای بازاریابی و کسب درآمد مجازی بگیرید. اما در جدول زیر می توانید معایب و مزایای هر یک را مشاهده کنید تا موضوع را بهتر درک کنید:
| اینستاگرام | تیک تاک | ||
| مزایا | معایب | مزایا | معایب |
| جامعه کاربری گسترده و متنوع | رشد ارگانیک نسبتا کند | نرخ تعامل بالا و امکان وایرال شدن در کوتاه مدت | محدودیت در فرمت تولید محتوا |
| فرمت های محتوایی متنوع | رقابت بالا میان برندها | جامعه جوان و نسل Z | تمرکز بیش از حد روی سرگرمی |
| ابزارهای تبلیغاتی پیشرفته و فروشگاه آنلاین | ابزارهای خلاقانه برای تولید محتوا | ||
نتیجهگیری
اینستاگرام و تیک تاک هر دو از بهترین پلتفرم های فضای مجازی در دنیا هستند و برخلاف تصور، هر دو در ایران علاقه مندان زیادی دارند. شاید در ایران زیاد به تیک تاک پرداخته نشده باشد، اما همانطور که گفتیم نسل Z در این فضا فعالیت های بسیار زیادی دارد.
به طور کلی اگر قصد دارید کسب و کار خود را به تمام قشرهای جامعه به خوبی معرفی کنید، باید در هر دو پلتفرم فعالیت داشته باشید. اما اگر کسب و کار شما بیشتر به نسل جوان و نوجوان مربوط میشود و البته می خواهید رشد سریعتری داشته باشید باید تیک تاک را انتخاب کنید. در نقطه مقابل اینستاگرام ایستاده که گستردگی جامعهی آن بسیار بیشتر بوده و فرصت خوبی را برای تولید محتوا و کسب درآمد در اختیار کاربران قرار میدهد.
