ایده خلاقانه برای برگزاری مسابقه در اینستاگرام

۲۹ ایده خلاقانه برای برگزاری مسابقه در اینستاگرام

به دنبال پیج فعال‌ و با نرخ تعامل بالا هستید؟

وارد کانال تلگرام شوید و لیست تمامی پیج‌ها همراه با آمار بازدیدکننده فعال را مشاهده نمایید!

اینستاگرام بلدی؟ نه؟ خب چرا دانلود نمی‌کنی؟!

با اپلیکیشن آموزش اینستاگرام اینبو، دیگه لازم نیست از دوستات بپرسی “چجوری استوری بذارم؟” یا “چطوری فالور بگیرم؟” همه چی اینجاست: از آموزش‌های آسون تا ترفندهای باحال و درآمدزایی واقعی!

با افزایش کاربران اینستاگرام و ورود بیزنس‌های کوچک و بزرگ به این پلتفرم، رقابت تنگاتنگی میان کاربران بر سر فروش و جذب مخاطب ایجاد شده است. عوامل مختلفی بر موفقیت در اینستاگرام ‌موثر هستند اما یکی‌ از مهم‌ترین عواملی که این موفقیت را تضمین می‌کند، داشتن فالوورهای بالا و‌ واقعی است.این فالوورها از برند شخصی یا بیرنس شما حمایت می‌کنند و با تعامل درست ارزش آن را افزایش می‌دهند.

به همین علت، جذب فالوور در اینستاگرام و افزایش لایک اینستاگرام با روش رایگان به یکی از چالش‌های اصلی در  میان کاربران تبدیل شده است. راه‌های مختلفی برای بالا رفتن فالوور در اینستاگرام وجود دارد اما یکی از پرطرفدارترین و خلاقانه‌ترین آنها برگزاری مسابقه در اینستاگرام است. 

برای برگزاری مسابقه ایده‌های بسیار متنوعی وجود دارد و آنچه در ادامه این مطلب خواهید دید ۲۹ ایده‌ خلاقانه برای برگزاری مسابقه در اینستاگرام است.

چرا باید مسابقه اینستاگرامی برگزار کنیم؟

برگزاری مسابقه در اینستاگرام یکی از سریع‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای جذب مخاطب، افزایش تعامل و دیده‌شدن واقعی است. مسابقه‌ کاربران را به مشارکت فعال دعوت می‌کند؛ از لایک و کامنت گرفته تا منشن و شیر. همین تعامل بالا باعث می‌شود الگوریتم اینستاگرام پست شما را به افراد بیشتری نشان دهد و در نتیجه برند شما معروف‌تر شود.

از طرف دیگر، مسابقه‌ فرصتی عالی برای ساختن رابطه‌ی نزدیک‌تر با مخاطب است؛ به این صورت که کاربر با مشارکت در مسابقات شما، احساس می‌کند عضوی از جامعه برند شماست و به آن تعلق دارد. اجرای درست و هدفمند مسابقه، باعث افزایش فروش و آگاهی مخاطب از برند شما می‌شود و دقیقا به همین دلیل، برگزاری مسابقه اینستاگرامی توانسته به یکی از ابزارهای مهم بازاریابی در اینستاگرام تبدیل شود.

چرا باید مسابقه اینستاگرامی برگزار کنیم؟

ایده مسابقه اینستاگرامی ساده و سریع برای افزایش تعامل فوری

این مدل مسابقه‌ ساده، سریع و بدون دردسر است. کاربران با یک عمل آسان مثل لایک، جواب دادن به سؤال، نظر دادن یا رأی‌دادن در استوری در این مسابقه مشارکت می‌کنند. این دسته مسابقه برای افزایش تعامل لحظه‌ای، بالا بردن نرخ انگیج یا مشارکت و فعال کردن مخاطب‌های خاموش مناسب است. نتیجه آن نیز در ۲۴ تا ۴۸ ساعت مشخص می‌شود. موارد زیر  ایده‌هایی برای برگزاری این سبک مسابقه هستند:

۱. مسابقه سریع‌ترین لایک

یک پست منتشر کنید و بگویید اولین ۵۰ نفری که پست را لایک کنند وارد قرعه‌کشی برای فلان محصول یا جایزه می‌شوند.اینایده تعامل را خیلی سریع بالا‌می‌برد و انگیجمت پیج شما را افزایش می‌دهد.

مسابقه سریع‌ترین لایک

۲. مسابقه کامنت سوال کوتاه

در کپشن سؤالات ساده بپرسی بپرسید، مثلا بهترین فصل سفر از نظر شما چیست؟ و سپس بگویید پرتکرار ترین جواب استوری یا پین می‌شود.

۳. مسابقه Mention یا تگ کردن دوستان

کاربران باید یک دوست را زیر پست مورد نظر تگ کنند و هر تگ یک شانس است در قرعه کشی برای فلان محصول. این مدل مسابقه باعث افزایش سریع ورود افراد به پیج می‌شود.

۴. مسابقه جواب درست به سوال

در باره یک موضوع مرتبط با پیج خود سوال بپرسید و مثلا به سه نفر اولی که درست پاسخ دهند جایزه دهید. در این مسابقه سرعت مطرح است  و باعث‌افزایش سریع‌تر تعامل می‌شود و شناخت فالوورها از محصول یا برند شما افزایش می‌یابد.

۵. مسابقه کپشن‌نویسی

یک عکس جذاب بگذارید، از مخاطب بخواهید بهترین کپشن را برای آن بنویسید و بگویید که بهترین جواب زیر پست قرار داده خواهد شد. این ایده‌ سرگرم‌کننده است و تعامل در کامنت را نیز بالا می‌برد.

مسابقه کپشن‌نویسی

۶. مسابقه ادامه جمله…

متنی ناتمام بگذارید، مثلا اگر تنها یک انتخاب برای مقصد سفر رویایی داشتم…؟ و از کاربران بخواهید ادامه آن را طبق سلیقه خود تکمیل کنند. این ایده باعث‌ می‌شود شما به درک درست تری از نیاز مخاطب خود برسید و تعامل نیز افزایش پیدا کند.

۷. مسابقه امتیازی در استوری

در استوری چند سوال ۴ گزینه‌ای درباره ویژگی برند خود یا موضوعی مرتبط با پج بگذارید و به کسی که بیشترین پاسخ درست را بدهد روی یکی از محصولاتتان تخفیف دهید یا فقط او را در استوری آخر به عنوان برنده منشن کنید.

ایده مسابقه اینستاگرامی خلاقانه و محتوایی

در این نوع مسابقه، کاربران باید برای شما  یک محتوای خاص مثل عکس، ویدئو، کپشن یا استوری تولید کنند و شما نیز باید به بهترین‌ جایزه دهید.در این دسته ایده مسابقه،‌ معمولاً مشارکت عمیق‌تری ایجاد می‌شود و برای برندهایی مناسب‌است که می‌خواهند جامعه‌ مخاطب فعالی داشته باشند یا UGC (محتوای تولید شده توسط کاربر) جمع‌آوری کنند. کیفیت مشارکت در این سبک مسابقه اینستاگرامی مهم‌تر از کمیت و سرعت است.

۸. چالش عکس‌برداری

از کاربران بخواهید برای یکی از موضوعات مرتبط با پیج شما در زندگی روزمره خود عکاسی  و ارسال کنند. به بهترین عکس جایزه دهید و یا از آن در محتواهای بعدی پیج خود استفاده کنید. 

چالش عکس‌برداری

۹. مسابقه ویدیو کوتاه

در این مسابقه کاربران باید ویدیوی ۵ تا ۱۰ ثانیه‌ای مرتبط با موضوع درخواستی شما ارسال کنند و‌شما از ترکیب آنها برای ساختن یک ویدیو واحد برای کمپین در حال اجرای خود استفاده کنید. این مسابقه بهترین راه برای تولید محتوای کاربر ساز و مردمی است. 

۱۰. مسابقه ساخت ریلز

از کاربران بخواهید یک رییل کوتاه با یک هشتگ اختصاصی از پیج شما منتشر کنند.این ایده هم برای رشد پیج شما خوب است هم برای وایرال شدن هشتگ مورد نظر.

۱۱. مسابقه طراحی یا نقاشی

این ایده بیشتر مناسب پیج‌های هنری یا با محصولات بصری است. یک موضوع یا محصول خود را به کاربران دهید و بگویید بهترین طراحی به عنوان برنده انتخاب می‌شود.

۱۲. مسابقه داستان‌نویسی کوتاه

در کپشن یک جمله بنویسید و از کاربر بخواهید ادامه داستان را بنویسد. یا بخواهید که کاربران داستان مسیر ساخت فلان محصول را بنویسند. این مسابقه ایده‌ای بسیار جذاب برای پیج‌های ادبی، سفر، لایف‌استایل و حتی پیدا کردن ایده برای نوشتن استراتژی برند  است.

مسابقه داستان‌نویسی کوتاه

۱۳. مسابقه قبل و بعد

کاربران باید یک عکس قبل و بعد (Makeover، تغییر دکور، تغییر وزن…) با محصول شما یا خدماتی که از پیج دریافت کرده اند،ارسال کنند. عکس‌های دریافتی را استوری کنید و به بهترین از نظر فالوورها جایزه دهید.

۱۴. مسابقه نظر شما چیه؟

دو عکس یا دو گزینه بگذارید ، مثلا دو‌گزینه که همیشه کاربران بر روی انتخاب میان‌ آنها کل‌کل دارند،

کاربران گزینه مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنند و شما پاسخ نهایی را با آنها شیر کنید.

۱۵. مسابقه ساخت میم 

عکس بدهید و بگویید کاربران با آن یک میم بسازند. میم‌هارا شیر کنید و‌منتظر باشید که ایده شما حسابی وایرال شود.

۱۶. مسابقه اشتراک تجربه

از کاربران بخواهید تجربه شخصی‌شان درباره خدمات شما یا یک موضوع مرتبط را در کامنت بنویسند و از دیگر مخاطبان بخواهید تجربه‌های مشترک با خود را لایک کنند. به پنج تجربه مشترک برتر روی آن خمثدمت تخفیف دهید یا به آنها رایگان ارائه کنید.

 ایده مسابقه اینستاگرامی برای رشد سریع‌تر برند شما

این مسابقه‌ها معمولاً به مناسبت یک ایونت، تاریخ مهم، لانچ محصول، حراج یا مناسبتی مهم در تقویم برگزار می‌شوند و هدفشان افزایش دیده‌شدن در یک بازه‌ی زمانی محدود است. برندسازی، معرفی محصول جدید، و تقویت ارتباط احساسی با مخاطب از نتایج مستقیم این مدل مسابقه‌ها است.

۱۷. مسابقات منظم و هفتگی

مثلا می‌توانید  هر هفته یک‌مسابقه برگزار کنید و از کاربران بخواهید  در طول هفته برای شرکت در مسابقه آخر هفته یک سری تعاملات را انجام دهند.

۱۸.مسابقات محصول محور

هدف این نوع مسابقه بالابردن استفاده از محصول شماست، از کاربران بخواهید پس از استفاده از فلان محصول شما انتقادات خود را کامنت کنند. یا در صفحات شخصی خود با هشتگ مشخصی شیر کنند. پست یا کامنتی که بیشترین لایک و تایید را از سوی دیگر مخاطبان بگیرد بک محصول رایگان دریافت خواهد کرد.

مسابقات محصول محور

۱۹.مسابقه معمایی

از کاربران بخواهید معمای خاصی را مرتبط با برند شما حل کنند و جواب را در توییتر و اینستاگرام با هشتگ مخصوص مسابقه شیر کنند و به برنده یک جایزه به انتخاب خود دهید. برند شما با این هشتگ ها شناخته تر می‌شود.

۲۰.همکاری با برندهای مشابه 

مثلا اگر یک برند لباس هستید با یک برند جواهر  بطور همزمان و مشترک یک مسابقه طبق ایده‌های قبل برگزار کنید و‌ به برنده‌ها جایزه خرید از هر دو برند را دهید.

۲۱.مسابقه هر خرید یک شانس 

در یک بازه زمانی مشخص، به کاربرانی که محصولات شما را خریداری کنند یک شانس در قرعه کشی یک محصول مطرح بزرگتر خود دهید. افراد برای دستیابی به محصول اصلی از شما بیشتر خرید خواهند کرد و سود شما را افزایش خواهند داد.

ایده مسابقه اینستاگرامی مشارکتی و تعاملی

این مسابقه‌ها بر پایه همکاری، تگ‌کردن دوستان یا شرکت گروهی بنا شده‌اند. هدف اصلی، رشد سریع مخاطب و افزایش بازدید از پیج است. این مدل معمولاً باعث وایرال‌شدن مسابقه می‌شود، چون هر شرکت‌کننده تعدادی مخاطب جدید را وارد چالش می‌کند.

۲۲.مسابقه بیشترین save و منشن

یک پست آموزشی یا کاربردی منتشر کنید و اعلام کنید هرکس این پست را ذخیره کند و سه نفر از دوستانش را که به این محتوا احتیاج دارند در کامنت تگ کند وارد وارد قرعه‌کشی می‌شود.

۲۳.مسابقه حدس قیمت

عکس محصول خود را بگذارید و بگویید قیمت درست را حدس بزنید و به کسانی که نزدیک‌ترین قیمت در بازه درست را حدس زدند تخفیف یا جایزه دهید.

۲۴.مسابقه «راست و دروغ»

سه جمله درباره برند خود بگویید و یکی را  اشتباه بیان کنید سپس از کاربران باید حدس بزنند کدام غلط است و درست آن را در کامنت ها یا استوری خود با منشن کردن پیج شما قرار دهند و یک جایزه در قرعه‌کشی برای برنده‌ها در نظر بگیرید.

۲۵.مسابقه منشن کردن بهترین دوست

از کاربران بخواهید اولین کسی را که با دیدن  پست یا محصول شما یادش افتادند یا دوست‌دارند خدمات شما را با او تجربه کنند در کامنت منشن کنند یا داستان تجربه مشترکشان از آن  موضوع را در فضای مجازی با هشتگ مشخصی شیر کنند.

مسابقه منشن کردن بهترین دوست

۲۶.مسابقه اشتراک‌گذاری پست

یک مسابقه از موارد قبل برگزار کنید و از کاربران بخواهید پست مسابقه را در استوری‌شان به اشتراک بگذارند و شما را تگ کنند و با این کار شانس خود در مسابقه را بیشتر کنند.

۲۷.مسابقه امتیازی

برای مراحل مختلف مسابقه خود امتیاز بگذارید و به کسانی که امتیاز بیشتری کسب کردند یا به ماکزیمم امتیاز رسیدند جایزه دهید.

۲۸.مسابقه پرسش و‌ پاسخ

از مخاطبان بخواهید هر چه می‌خواهند بپرسند و سوالات چالشی را به عنوان سوالات برتر در استوری پاسخ دهید.این مسابقه یک ایده استوری پیج های کاری بسیار عالی است.

۲۹. مسابقه جشنواره‌ای برگزار کنید

به مناسبت جشنواره‌های خاص یک مسابقه برای خود طراحی کنید و در مناسب‌هایی مثل شب یلدا، نوروز و کریسمس دیده شوید.

نکاتی که باید هنگام برگزاری مسابقه اینستاگرامی رعایت کنیم

تا اینجا متوجه شدیم، طراحی مسابقه‌ اینستاگرامی می‌تواند کمک زیادی به پیشرفت ما در اینستاگرام کند، اما نباید فراموش کنید که برگزاری مسابقه  خلاقانه در اینستاگرام. نیازمند رعایت یک سری شرایط و معیارها برای موفق شدن است. موارد زیر تعدادی از این معیارهای مهم هستند:

  • کپشن کوتاه و واضح باشد
  • تصویر پست گویای مسابقه باشد
  • در ابتدای کپشن به مسابقه اشاره شود
  • دستورالعمل دقیق توضیح داده شود
  • مسابقه مرتبط با کسب و کار شما باشد نه فقط ترندی
  • در صورتی که جایزه کالاست حتما در پست تصویر آن را قرار دهید

سخن پایانی

همانطور که تا اینجا مشاهده کردید، برگزاری مسابقه خلاقانه در اینستاگرام می‌تواند روش موثری برای افزایش تعامل و فالوور شما و همچنین آگاهی مخاطبان از برند شما باشد. ایده‌هایی که در این مطلب گفته شد بطور تکی یا ترکیبی با هم به‌کارمی‌روند اما همیشه مهم این است که اول مخاطب خود را بشناسید، هدف از برگزاری مسابقه را مشخص کنید و بعد اقدام کنید تا بتوانید با کمترین‌هزینه بهترین نتیجه را دریافت کنید.

پرسش و پاسخ

سوالتان را بپرسید و برای دریافت پاسخ، منتظر پیامک کارشناسان ما باشید!

دیدگاه شما را با چه تصویری در سایت نمایش دهیم؟
عضویت
اطلاع از
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
نمایش همه کامنتها
0