پست ویدیویی بهتر است یا پست تصویری؟ یکی از اصلیترین دلایل این محبوبیت، رسانه-محور بودن اینستاگرام است. محتواهایی که در فضای اینستا آپلود میشوند همگی از تصویر تشکیل شده و در بیشتر موارد شامل صوت هم میشوند. این ویژگیها باعث میشوند محتوای موجود در این شبکهی اجتماعی هم جذاب به نظر برسند و هم راحتتر به خاطر سپرده شوند.
شما به عنوان یک کاربر میتوانید محتوا را به دو شکل عکس یا ویدیو در پیج خود قرار دهید. شاید برای صاحبان پیجهای شخصی چندان مهم نباشد که پستهایشان چقدر توسط فالوورها لایک و کامنت دریافت کند؛ اما مطمئناً کسانی که مشغول کسب درآمد از اینستاگرام هستند، این سوال برایشان پیش آمده است که گذاشتن کدامیک در اینستاگرام نتیجهی بهتری دارد، عکس یا ویدیو؟
با مطالعهی این مقاله یاد خواهید گرفت که کدام قالب محتوای تصویری برای پیج اینستاگرامی شما مناسبتر است و باید بیشتر از آن استفاده کنید!
عکس یا ویدیو؟ مسئله فقط این نیست!
اگر به دنبال این هستید که برای سوال بالا یک جواب قطعی پیدا کنید، باید زاویهی دید خود را کمی تغییر دهید. چون طبق مشاهدات و تجربیات کاربران اینستاگرام، معمولاً پیجهایی میتوانند به موفقیت برسند که از هر دو نوع قالب محتوایی عکس و ویدیو استفاده کنند. اما بسته به این که موضوع فعالیت پیج شما در چه زمینهای باشد و علاقهمندیهای مخاطبان شما به چه شکل باشد، باید یکی از این قالبها را در اولویت قرار دهید.
زمینهی فعالیت پیج یکی از مهمترین فاکتورهایی است که میتواند جهتگیری شما درباره استفاده از عکس یا ویدیو را تحت تأثیر قرار دهد. برخی پیجها هستند که صاحبان آنها مجبورند از یک قالب محتوایی خاص بیشتر از قالب دیگر استفاده کنند. برای مثال پیجهایی که در زمینههای زیر فعالیت میکنند، باید محتوای ویدیویی بیشتری تولید کنند و پستهای عکسدار را در اولویت دوم قرار دهند:
- فیلم و سریال
- بازیهای ویدیویی
- آموزشی
- ورزشی
در مقابل، پیجهایی با موضوعات زیر میبایست پستهای عکسدار بیشتری نسبت به پستهای ویدیویی تولید و منتشر کنند:
- توییتی
- خبری
- پیجهای والپیپر و بکگراند
حتما بخوانید: افزایش نرخ تعامل اینستاگرام
نرخ تعامل شما را در انتخاب عکس یا ویدیو راهنمایی میکند!
قبل از این که به بررسی تأثیر نرخ تعامل بر انتخاب قالب محتوایی پیج بپردازیم، بهتر است کمی با نرخ تعامل آشنا شویم. اصلاً نرخ تعامل یعنی چه؟
نرخ تعامل به میزان مشارکت فالوورها در پیج نسبت به تعداد کل فالوورها گفته میشود. برای مثال اگر کاربران لایک و کامنت بیشتری در پیج انجام دهند، نرخ تعامل پیج افزایش پیدا خواهد کرد و بالاعکس.
خب! این موضوع چگونه میتواند به قالب محتوایی پیج ما ربط داشته باشد؟
تجربیات و بررسیها نشان داده که میزان مشارکت کاربران در پستهای عکسدار و ویدیویی متفاوت است. به عبارتی نرخ تعامل عکس و ویدیو در یک پیج اینستاگرامی یکسان نیست. در برخی فاکتورها عکسها برتر هستند و در برخی دیگر پستهای ویدیویی دست بالاتر را دارند. در ادامه مثالهایی را مطرح خواهیم کرد تا این مفاهیم را بهتر درک کنیم.
در مسابقهی نرخ تعامل، عکس برنده است یا ویدیو؟
برای اینکه به این نتیجه برسیم که اولویت اولمان پستهای ویدیویی خواهد بود یا عکسدار، باید نرخ تعامل پستهای عکس دار و ویدیویی را به طور کامل بررسی کنیم. نرخ تعامل به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مقاله 4 مورد لایک، کامنت، سیو و اشتراکگذاری را مورد بررسی قرار میدهیم.
1. بررسی تعداد لایک پستهای عکسدار و ویدیویی
طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است، پستهای عکسدار معمولاً بیشتر از پستهای ویدیویی لایک دریافت میکنند. برخی دلیل این مسئله را به این صورت عنوان میکنند:
چون عکسها میتوانند محتوای خود را در کوتاهترین زمان به مخاطب انتقال دهند، کاربران نیز سریعاً پس از دیدن پست عکسدار و دریافت پیام، عکس مورد نظر را لایک کرده و صفحه را اسکرول میکنند. در حالی که ویدیوها برای انتقال زمان بیشتری نیاز دارند و کاربرانی که عادت به اسکرول کردن صفحهی Feed دارند، از پستهای ویدیویی رد شده و آنها را لایک نمیکنند.
2. بررسی تعداد کامنت پستهای عکسدار و ویدیویی
بر خلاف مورد قبلی که پستهای عکسدار لایک بیشتری دریافت میکردند، این بار شرایط متفاوت است و ویدیوها کامنتهای بیشتری نسبت به پستهای عکسدار دریافت میکنند. بر اساس تحقیقات و مشاهداتی که وبسایت Mention.com انجام داده است، میانگین دریافت کامنت انواع پستهای عکسدار، ویدیویی و آلبومی به صورت زیر بوده است:
- پستهای عکسدار: 65 کامنت
- پستهای آلبومی: 80 کامنت
- محتوای ویدیویی: 150 کامنت
دلیل دریافت کامنت بیشتر توسط ویدیوها نیز به این صورت است که معمولاً محتوای ویدیویی بیشتر توانایی این را دارد که ذهن مخاطب را درگیر کند و او را وادار به تعامل کند. کاربرانی که پستهای ویدیویی را تماشا میکنند، معمولاً واکنش و نظر خود را نسبت به آن ابراز میکنند. این مسئله در پستهای عکسدار نسبت به ویدیوها کمتر دیده میشود.
3. بررسی تعداد Save پستهای عکسدار و ویدیویی
تعداد ذخیرهسازی پستها نیز شرایطی تقریباً مشابه با مورد قبلی دارد و در این مورد نیز پستهای ویدیویی دست بالاتر را دارند. آمار به دست آمده نشان میدهد که کاربران پستهای ویدیویی را نسبت به عکسها بیشتر ذخیره میکنند تا بعداً به آنها دسترسی داشته باشند. این موضوع میتواند دلایل مختلفی داشته باشدف برای مثال:
- احتمال این که کاربران بخواهند یک پست ویدیویی را برای چندین بار تماشا کنند، نسبت به یک عکس بیشتر است. به همین دلیل ویدیوها نسبت به عکسها بیشتر Save میشوند.
- پستهای عکسدار به راحتی با گرفتن اسکرین شات به گالری منتقل میشوند و امکان دسترسی مجدد به آنها وجود دارد. اما دانلود ویدیو از اینستاگرام نیاز به ابزار دارد و کاربران برای دسترسی مجدد به آنها معمولاً اقدام به ذخیره کردنشان میکنند.
4. بررسی تعداد Share پستهای عکسدار و ویدیویی
در نهایت میرسیم به بررسی آمار تعداد اشتراکگذاریها!
با اینکه تعداد اشتراکگذاری یک پست به موارد زیادی مثل کیفیت محتوا، تعداد فالوورهای پیج، زمان آپلود شدن پست و چندین مورد دگر بستگی دارد، اما مشاهدات نشاندهندهی این است که به طور میانگین تعداد شِیر پستهای ویدیویی نسبت به پستهای عکسدار بیشتر است. دلیل این موضوع میتواند این باشد که ویدیوها نسبت به عکسها میتوانند سرگرمکنندهتر باشند و از آنجا که در حال حاضر محتوای فان یکی از محتواهای پرطرفدار در فضای اینستاگرام محسوب میشود، اشتراکگذاری بیشتر ویدیوها نسبت به عکسها نیز منطقی به نظر میرسد.
با مزایا و معایب استفاده از عکس در اینستاگرام آشنا شوید!
استفاده از عکس در پستهای اینستاگرام برای پیج شما مزایایی را به همراه خواهد داشت. البته در صورتی که در تولید محتوای خود از عکسها استفاده کنید، مسلماً برخی مزایای استفاده از پستهای ویدیویی را از دست خواهید داد.
مزایای استفاده از پستهای عکسدار
در این قسمت از مقاله به معرفی مزایای استفاده از محتوای عکسدار در پستها میپردازیم:
- به صورت میانگین عکسها لایک بیشتری نسبت به ویدیوها دریافت میکنند.
- زمان و هزینهی کمتری برای تولید پستهای عکسدار لازم است.
- برای تولید محتوای عکسدار نیاز به مهارت کمتری دارید.
- سرعت انتقال اطلاعات در این نوع پستها زیاد است.
- استفاده از تصاویر اینفوگرافیک میتواند نرخ بهخاطرسپاری اطلاعات را برای مخاطبان افزایش دهد. این موضوع در برخی زمینههای آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار است.
معایب انتشار پست عکسدار در پیج اینستاگرام
پستهای عکسدار با وجود مزایایی که دارند، خالی از ایراد نیستند. معایب این قالب محتوایی عبارتند از:
- معمولاً کامنتهای کمتری نسبت به محتوای ویدیویی دریافت میکنند.
- در حالت کلی، تعداد فورواردها و سیوها در پستهای عکسدار کمتر از پستهای ویدیویی است.
- میزان اطلاعاتی که میتوان با عکسها انتقال داد، محدود است.
پستهای ویدیویی چه فرصتها و تهدیدهایی را برای پیج شما به دنبال دارند؟
بعد از بررسی جوانب مختلف استفاده از محتوای عکسدار، نوبت به بررسی مزایا و معایب پستهای ویدیویی میرسد. در این بخش این موارد را مورد بررسی قرار میدهیم.
مزیتهای استفاده از ویدیو در پیج اینستاگرامی
اگر در تولید محتوای پیج اینستاگرامی خود از محتوای ویدیویی استفاده نمایید، از مزایای زیر برخوردار خواهید شد:
- کامنتهای بیشتری دریافت خواهید کرد.
- میزان سیو و اشتراکگذاری محتوای شما بیشتر خواهد بود.
- خواهید توانست اطلاعات بیشتری را به مخاطبان خود منتقل کنید.
معایب استفاده از پستهای ویدیویی در اینستاگرام
علیرغم وجود مزایایی که به آنها اشاره شد، تولید محتوای ویدیویی معایبی هم دارد که عبارتند از:
- نسبت به پستهای عکسدار، لایک کمتری دریافت خواهید کرد.
- برای تولید محتوای ویدیویی باید هزینه و زمان بیشتری را صرف کنید.
- به مهارت بیشتری نیاز دارید.
برنده نهایی مسابقه عکس یا ویدیو مشخص است اما …
اگر تمامی جوانب گفتهشده در این مقاله را مد نظر قرار دهیم و بخواهیم بر اساس آنها یکی از قالبهای عکس یا ویدیو را به به عنوان اولویت اولمان در تولید محتوا انتخاب کنیم، به نظر میرسد همهی ما روی ویدیو اتفاق نظر داشته باشیم. اما این به این معنی نیست که نباید در پستهای خود از عکس استفاده کنید!
تمامی مطالب گفتهشده در این مقاله را به دقت مطالعه کنید و همچنین زمینهی فعالیت پیج خود را هم در نظر بگیرید. تنها در این صورت خواهید توانست به نتیجهی مطلوب خود برسید و مخاطبان پیج خود را راضی کنید.
منتظر نظراتتان هستیم!
پس از خواندن این مطلب با تمامی جوانب استفاده از دو قالب محتوایی عکس یا ویدیو آشنا شدید و یاد گرفتید که بر اساس موضوع پیج اینستاگرامی، اولویت شما در انتخاب بین عکس و ویدیو هم میتواند متفاوت باشد. اگر فکر میکنید مواردی وجود دارند که میتوانند به غنیتر شدن محتوای مقاله کمک کنند، لطفاً در بخش نظرات با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید.
از همراهی شما سپاسگزاریم!
سلام وقت بخیر
من در زمینه فروش ادکلن پیج دارم
بنظر شما برای زمینه کاری بننده پست های عکس دار کاربردی تره یا ویدئو ؟
چطوری دابسمش درست کنیم؟
پست کاربردی بود ممنونم
خیلی خوب بود. اما خب ساختن ویدیو سخت تره. کاش مثل عکس اینم قالب داشت سریع درست میکردی.