از زمانی که بیل گیتس جملهی معروف “محتوا پادشاه است” را گفته، جهان اطراف ما تغییرات زیادی داشته، اما محتوا هنوز هم پادشاه است. فعالیتهای برندها در شبکههای اجتماعی جهتهای مختلفی گرفته است و یکی از این مسیرها، بازاریابی محتواست. با به میان آمدن بازاریابی محتوا، نیاز به نظم و برنامه ریزی دقیق برای بهره برداری از پتانسیل بالای آن یکی از مواردی بود که به سرعت اهمیت خود را نشان داد.
در همین دوران ترفندهایی برای به حداکثر رساندن نظم ارائه شد و تقویم محتوایی یکی از مهمترین و کارسازترین ترفندها بود. در این مقاله شما را با معنی تقویم محتوایی اینستاگرام و ترفندهای کاربردی آن آشنا میکنیم. همچنین به شما کمک میکنیم که از تقویم محتوایی آمادهی اینبو حداکثر بهره برداری را داشته باشید و از آن برای رشد و موفقیت کسب و کار خود استفاده کنید.
فهرست مطالب تقویم محتوایی اینستاگرام
معنی تقویم محتوایی اینستاگرام
همانطور که از اسم تقویم محتوا معلوم است، این ابزار یک تقویم است که تمام مشخصات لازم برای برنامهریزی محتوا را در بر دارد. این اطلاعات شامل:
- تاریخ: تقویم محتوای اینستاگرام بدون داشتن تاریخ بیمعنی خواهد بود. برخی از کسب و کارها تمام مراحل دیگر را درست برنامه ریزی میکنند اما به خاطر این که در تنظیم فواصل زمانی سهل انگاری میکنند، نتیجهی لازم را نمیگیرند.
- مسئول: در تیمهای بزرگتر که مسئولیت تولید محتوا بر عهدهی چند نفر است، تعیین مسئول برای انجام یک کار ضروری است. تعیین مسئول تولید محتوا هم به علت در دسترس بودن و سادگی مدیریت معمولا به وسیلهی تقویم محتوا مدیریت میشود.
- موضوع: زمانی که مدیر تیم استراتژی سازمانی را تعیین میکند، موضوعات اصلی معمولا به چند پست تقسیم میشوند و بر حسب اولویت تولید میشوند. برای هماهنگی بیشتر و دسترس پذیری آسان، موضوعات پست در تقویم محتوایی نوشته میشوند.
- اولویتها: بخشی از تقویم محتوا به شکل کادری برای نوشتن یادداشتها طراحی میشود تا موارد پیشبینی نشده و اولویتهای جدید در آن نوشته شود.
- هشتگها و دسته بندیهای کلی: میتوان گفت هر کسی که در اینستاگرام فعالیت کرده، با مفهوم هشتگ آشناست. دسته بندیهای اینستاگرام هم معمولا با قابلیت گاید ساخته میشوند و به کاربران کمک میکنند تا ناوبری سادهتری بین مطالب داشته باشند. برنامه ریزی قبلی برای هشتگها و دسته بندیهای پستها سرعت کارها را بسیار بالا میبرد و بهترین جا برای درج این موارد تقویم محتواست.
- شکل انتشار محتوا: نوع انتشار محتوا در اینستاگرام اهمیت زیادی دارد. شاید تولید یک محتوا در قالب یک پست اسلایدی بتواند تاثیر بسیار بیشتری از یک ویدیو داشته باشد. مدیر تولید محتوا قبل از شروع به کار در این باره تحقیق میکند و بر حسب استراتژی سازمانی فرمت محتوا را تعیین میکند.
مزایای استفاده از تقویم محتوایی اینستاگرام
با خواندن قسمتهای اصلی در تقویم محتوا، بیشتر شما میدانید که چرا باید از این تقویم استفاده کنید؛ اما برای خالی نبودن عریضه مهمترین مزایای استفاده از تقویم محتوا را برای شما لیست کرده ایم:
- برنامه ریزی محتوا: بازاریابی محتوا نیازمند یک برنامه است. بر خلاف تصور برخی از افراد تازه وارد که فکر میکنند محتوا تولید میکنند و پول از در و دیوار رویشان میبارد، کسب درآمد از تولید محتوا یک پروسهی دقیق است. قدم اول برای این کار داشتن یک برنامه است که تقویم محتوایی اینستاگرام به خوبی آن را عملی میکند.
- برنامه ریزی مناسبتها: غیر از این که هر 2 روز یک بار روز دختر است، روزهای دیگری هم هستند که میتوانند برای کسب و کار شما سودآور باشند. به علاوه اگر جزو معدود افرادی باشید که در یک زمینه فعالیت دارند، بازده این روزها برای شما بیشتر هم خواهد شد.
- جلوگیری از اتلاف هزینه و انرژی: شاید برخی از افراد تصور کنند که اگر از کاری به صورت مستقیم درآمد حاصل نشود، نیازی به انجام آن نداریم. این تصور اشتباه باعث میشود که مخالف استفاده از تقویم محتوای اینستاگرام باشند. جالب است بدانید که بیشتر این افراد با چالش زمان مواجه میشوند و برای جبران آن مجبور میشوند زمان شخصی خود را صرف مشکلات کاری کنند.
کسب و کارهای نوپای زیادی هستند که به دلیل کم تجربگی از همین نقاط ضربه میخورند. تصور آنها این است که “ما زیاد کار میکنیم پس موفق خواهیم شد”. اما به قول Micheal Porter، بنیانگذار استراتژی مدرن، “استراتژی عصارهی کارهاییست که نباید انجام دهیم”.
انجام دادن کارهای اضافی تنها از ما انرژی میگیرند و بازده ناچیزی دارند. در مقابل برخی از کارها دیگر میتوانند بازدهی بسیار بیشتری داشته باشند. ساختن تقویم محتوای اینستاگرام اولین قدم در شناخت چیزهاییست که برای پیج شما کارساز هستند.
ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام
یکی از سادهترین کارهایی که میتوان در اینستاگرام مارکتینگ انجام داد ساختن تقویم محتوایی است. این کار چند مرحلهی ساده دارد و بعد از آن فقط شما هستید و تولید محتوا و موفقیت. این قدمها عبارتند از:
1. شناخت مخاطبان
مخاطبان در شبکههای اجتماعی تنها دلیلی هستند که محتوا تولید میکنید. پیج بدون مخاطب عملا فرقی با پیامهای ذخیره شده در تلگرام ندارد. شاید برخی از اینستاگرامرها بگویند که شناخت مخاطب مهمترین قسمت کار در اینستاگرام نیست؛ اما قطعا اولین قدم در این مسیر است. انجام درست این قدم بسیار مهم است، همانطور که ضرب المثل معروف میگوید “خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج”. خشت اول تقویم محتوای اینستاگرام را بشناسید و بقیهی امپراطوری اینستاگرامتان را با خیالی آسوده بسازید.
2. تقویم مناسبتی اینستاگرام
بعد از این که مخاطبان خود را دسته بندی کردید نوبت به برنامه ریزی برای مناسبتها میرسد. بهترین ابزار برای این کار استفاده از تقویم مناسبتی اینستاگرام است که روزهای مهم سال در آن علامت گذاری شده اند. شاید برای مخاطبان حوزهی تکنولوژی جالب باشد که دکمهی Caps lock روز مخصوص به خود را دارد. شاید در 12 آبان که روز خانمهای خانه دار است بتوانید یک طرح تخفیفی در تقویم محتوای اینستاگرام خود قرار دهید تا هم شما سود کنید و هم مشتریانتان.
استفاده از تقویم مناسبتی اینستاگرام فقط محدود به تخفیفها و کمپینهای فروش نیست. گاهی میتوان با دانستن مناسبتهای خاص در بعضی از روزها استوریهایی منتشر کرد که تعامل را افزایش دهد. افزودن خلاقیت به محتوا با در اختیار داشتن اطلاعات کافی بسیار ساده تر است.
3. تعیین هدف و معیار سنجش
بعد از تقویم مناسبتی اینستاگرام نوبت به شناخت از خود میرسد. علت فعالیت شما در اینستاگرام چیست؟ آیا به دنبال فروش محصول در این پلتفرم هستید یا قصد دارید آنقدر فالوور داشته باشید که بتوانید تبلیغات بگیرید؟
هر کدام که باشد باید آن را در ذهن خود مجسم کنید و معیاری قابل اندازه گیری برای آن تعیین کنید. برای مثال اگر هدف شما فروش محصولتان از طریق پیج است، بگویید که با این استراتژی جدید و سرمایهی 10 میلیون، هدف من افزایش 20 درصدی فروش است.
با داشتن یک هدف و یک معیار مقایسهی منطقی به سادگی میتوان عملکرد استراتژی را تعیین کرد. بدون این موارد تقویم محتوای اینستاگرام کاملا بیمعنی و بیفایده خواهد بود.
4. پیاده سازی ایدهها در تقویم محتوایی اینستاگرام
بعد از این که ذهنیت کلی در مورد مسیر پیج شکل گرفت، نوبت به پر کردن خانههای جدول میرسد. همانطور که پیشتر گفتیم، تقویم محتوای اینستاگرام از چند قسمت تشکیل شده است. پر کردن قسمتهای مربوط به این موارد در جدول تمام کاری است که باید انجام دهید. بعد از این کار فقط تولید محتوای مورد نظر و ارزیابی مداوم آن است که موفقیت را برای شما به ارمغان میآورد.
ترفندهای کاربردی تقویم محتوایی اینستاگرام
شاید ساختارهایی مانند تقویم محتوای اینستاگرام در نگاه اول کمی خشک به نظر برسند. مقداری کار کردن با این سیستمها نیاز است تا هر فرد بتواند خلاقیت خود را در این چهارچوب پیاده کرده و به رشد پروژه کمک کند. برخی از ترفندهایی که میتواند در این مسیر به شما و کسب و کارتان کمک کند عبارتند از:
- استفاده از تقویم مناسبتهای جهانی
- برنامهریزی برای تولید محتوای ترند (با نامی مانند “ترند هفته” یک باکس را علامت گذاری کنید)
- همکاری در ساخت یک محتوا (مثلا ویدیو از یک شخص و کاور آن از شخصی دیگر)
البته ترفندها فقط محدود به تقویم محتوایی 1401 نیستند. استفادهی ترکیبی از ترفندهاست که تفاوتها را رقم میزند. در کانال تلگرام اینبو عضو شوید و با #30_ثانیه_با_اینستاگرام در کمترین زمان بیشترین ترفندها را یاد بگیرید.
آیا همه به تقویم محتوا اینستاگرام نیاز دارند؟
این مقاله در این جا به پایان میرسد اما بگذارید با شما صادق باشم؛ بدون برنامه ریزی هیچ کس نمیتواند در اینستاگرام موفق شود. تقویم محتوا تنها یک ابزار برای بیشتر کردن نظم است. در این لحظه شما تصمیم گیرنده هستید؛ با تقویم یا بدون آن؟