اینستاگرام، یکی از محبوبترین پلتفرمهای اجتماعی حال حاضر جهان است. این اپلیکیشن موفق توانسته در این سالها جمعیتی حدود دو میلیارد نفر را دور هم جمع کند و به آنها فضایی برای رشد، دیده شدن، منتشر کردن علایق خود و حتی راه اندازی کسب و کار ارائه کند.
این روزها اعضای تیم اینستاگرام در تلاش هستند که بیشتر و بیشتر این اپلیکیشن را برای استفاده مفید کاربران خود بهینه سازی کنند و به آن قابلیتهای جدید بیافزایند. یکی از تازهترین و مفیدترین این قابلیتها، امکان ایجاد اکانت مشترک ( collaborative account) است.
افرادی که در فضای اینستاگرام مشغول به کار کردن و راه اندازی بیزنس خود هستند؛ میدانند که به تنهایی نمیشود از پس کارهای یک بیزینس مجازی در این جهان گسترده برآمد. خوشبختانه اینستاگرام به این مشکل فکر کرده و با ایجاد قابلیت داشتن اکانت مشترک، به کمک این افراد و کسب و کار آنها آمده است.
ما در ادامه همه چیز را برای شما در باره اینکه اکانت مشترک اینستاگرام چیست و چگونه میتوان اکانت اینستاگرام مشترک ساخت، شرح خواهیم داد.
اکانت مشترک اینستاگرام چیست؟
اکانت مشترک اینستاگرام، (Collaborative Account) قابلیتی است که این روزها به یکی از بهترین ترفندهای اینستاگرام برای مدیریت گروهی یک پیج ارائه شده است. با این ویژگی، بیش از یک نفر میتواند روی پیج فعالیت کند و در آن حضور داشته باشد. افرداد میتوانند بهطور همزمان و برنامه ریزیشده، تولید محتوا کنند، دایرکتها را پاسخ دهند و پستها را منتشر کنند. این همکاری، بدون اینکه لازم باشد رمز اصلی پیج بین همه افراد دست به دست شود انجام میشود.
این ویژگی منحصربهفرد برای کسب و کارها، برندها، زوجها، بلاگرها، تیمهای تولید محتوا و حتی پروژههای گروهی کاملاً کاربردی است. مزیت اصلی آن نیز این است که در این حالت امنیت پیج حفظ میشود و کارها بین افراد مختلف تقسیم شده و زودتر انجام میشوند.

انواع اکانت مشترک اینستاگرام و کاربردهای آنها
اکانت مشترک اینستاگرام انواع متفاوتی دارد که هر نوع اکانت مشترک در اینستاگرام، هدف مشخصی را دنبال میکند و متناسب با نیاز و شرایط اشخاص طراحی میشود. با شناخت این تفاوتها میتوانید بهترین حالت اکانت مشترک اینستاگرام را برای نوع نیازمندی خود انتخاب کنید.
- اکانت زوجی اینستاگرام: این اکانت برای زوجهای محبوبی است که به طور بایلیک در اینستاگرام فعالیت دارند و میخواهند زندگی خود را در فضایی مجازی به اشتراک بگذارند.
- اکانت تیمی اینستاگرام: این گزینه مناسب گروههای کاری و شرکتهایست که میخواهند در اینستاگرام نیز فعالیت گسترده داشته باشند.
- اکانت مشترک برند در اینستاگرام: زمانی مفید است که افراد یک برند بخواهند با نام آن برند فعالیت کنند.
انتخاب هر یک از این روشها میتواند گامی موثر برای همکاری با شرکای دیگر باشد تا از فشار کاری کم شده و به بازدهی آن اضافه شود. اداره کردن یک پیج به تنهایی باعث خستگی زیاد میشود و بازدهی را کم میکند، به همین دلیل ممکن است با مشکل خارج شدن از الگوریتم اینستاگرام مواجه شوید و دوباره به خانه اول برگردید.
انواع روشهای ساخت اکانت مشترک اینستاگرام
برای ساخت پیج مشترک اینستاگرام، دو روش مهم وجود دارد. هر کدام از این روشها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. اینکه کدام روش را انتخاب کنی، به نوع همکاری، اعتماد بین اعضای تیم و سطح حرفهای بودن فعالیت پیج شما دارد.
روش اول ورود همزمان افراد، با استفاده از نام کاربری و رمزعبور اصلی و مشترک است.در این روش که سادهترین و سنتی ترین روش است، چند نفر یا یک اطلاعات ورود ثابت، وارد پیج میشوند و به همکاری میپردازند.
این روش سریع است و مناسب زوجها و تیمهای کوچک با اعتماد کامل است. اما نباید از معایب آن نیز غافل شد چون در این روش به علت دسترسی همه به رمز عبور، پیج امنیت بسیار پایینی خواهد داشت و ممکن است در فعالیتها تداخل به وجود آید. همچنین ممکن است به علت ورود همزمان چند دستگاه، اینستاگرام پیج را موقتا مسدود کند.
روش دوم استفاده از دسترسی بیزینس اینستاگرام و ابزارهای مدیریتی مخصوص این اپلیکیشن است. در این روش از ابزارهایی رسمی (metta business suite) یا قابلیت بیزنس و creatore اینستاگرام استفاده میشود. این روش حرفهایتر و امنتر است و به درد کسب و کار هایی میخورد که فعالیت منظم و سازمان یافته دارند.
از مزایای این روش؛ امنیت بالا، امکان ردیابی فعالیت جداگانهی هر شخص و مدیریت نقشهای افراد در پیج مثل ادمین، ادیور و غیره است. البته این روش معایبی نیز دارد. مثلا برای تنظیم نقش افراد در اکانت، به زمان اولیه نیاز است و به سرعت روش قبل نمیشود اشتراک ایجاد کرد. همچنین ممکن است این روش برای کاربران تازهکار کمی پیچیدهتر از روش قبل باشد.

مراحل ساخت اکانت مشترک در اینستاگرام چیست؟
برای ساخت این نوع اکانت اولین و مهمترین نکته این است که از یک ایمیل مخصوص برای پروژه یا برند خود استفاده کنید. سپس تایید دو مرحلهای فعال کنید و به جای استفاده از یک رمز عبور مشترک، از طریق meta businesse suite یا creatore studio برای اعضای تیم دسترسی ایجاد کنید.
- مرحله اول: اکانت را با ایمیل یا شمارهای بسازید که متعلق به پروژه و برند است نه شخص.
- مرحله دوم: حسابی که ساختید را در بخش setting به حالت business یا creatore تغییر دهید.
- مرحله سوم: تایید دو مرحلهای را فعال کنید، یعنی وارد setting، سپس گزینه security شوید و گزینه two factore authentication را انتخاب کنید.
- مرحله چهارم: اکانت را به اپلیکیشن meta business suite متصل کنید تا بتوانید نقش هر شخص را تعریف کنید. مثلا ادمین، ادیتور و غیره.
- مرحله پنجم: اعلان ها وهشدارهای امنیتی را روشن کنید تا فعالیتهای مشکوک به شما اطلاع داده شود.
نکات مهم که در اکانت مشترک اینستاگرام
پس از آنکه اکانت خود را ساختید، مهم است که چند نکته را حتما رعایت کنید تا در فرایند کار و پیشرفت خود با مشکل مواجه نشوید. برای مثال:
- ممنوعیت اشتراک گذاری رمز در پلتفرم های ناامن
- بررسی ورود و خروجهای دستگاههای ناشناس
- تغییر رمز عبور پس از خروج یک عضو از تیم
- طراحی تقویم محتوایی ومشخص کردن نقش هر شخص
- رعایت مسائل حقوقی، اخلاقی و قوانین اینستاگرام
- مداومت در فعالیت و برنامه ریزی استراتژی محتوای منظم

توصیه پایانی برای مدیریت اکانت مشترک اینستاگرام
اکانت مشترک اینستاگرام میتواند مدیریت پیج و کسب و کار شما را سادهتر، سریعتر و حرفهایتر کند. مخصوصاً برای کسب و کارها و تیمهایی که به تولید محتوای مداوم نیاز دارند. فقط فراموش نکنید امنیت پیج را جدی بگیرید، نقشها را درست تعیین کنید، رمز قوی بگذارید و ورودها را مرتب بررسی کنید. با رعایت همین نکات، یک پیج مشترک میتواند بهترین تجربه شما در همکاری و پرورش برندتان باشد. اگر مایل بودید نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.
