در مقالات قبلی سری اکسپلور اینستاگرام اینبو گفتیم علاقهمندیهای هر شخص چگونه تشخیص داده میشوند و بر اساس آنها محتواهایی برایشان نمایش داده میشوند. اما سوالی که با آن مواجه هستیم، این است که الگوریتم اکسپلور چگونه موضوع هر پست را تشخیص میدهد؟ مثلاً وقتی یک محتوا در مورد موسیقی پست میکنید، از کجا میداند این پست دقیقاً درباره موسیقی است.
اینستاگرام برای تشخیص دقیق موضوع هر پست نمیتوانست به مواردی مثل کپشن یا هشتگ اتکا کند؛ چون ممکن بود کاربران از هشتگها یا کپشنهای نامرتبط استفاده کنند و موضوع محتوا اشتباه تشخیص داده شود. پس تصمیم گرفت برای این کار از سیستم پردازش محتوا استفاده کند.
اجزای سیستم پردازش محتوای اینستاگرام
سیستم پردازش محتوا، سیستمی است که ساختارهای مختلف محتوایی را آنالیز کرده و محتوای آنها را تشخیص میدهد. تمامی محتواهایی که در اینستاگرام آپلود میشوند، از 3 ساختار کلی تشکیل شدهاند: تصویر (که شامل عکس و ویدیو میشود)، صوت و متن.
اینستاگرام برای هر یک از این ساختارهای محتوایی سیستم جداگانهای دارد که میتواند با استفاده از آنها موضوع محتواها را تشخیص دهد. این سیستمها هر روز در حال پیشرفت و بروزرسانی هستند؛ تا حدی که اگر همین امروز در صفحۀ اکسپلور خود پستی را تماشا کنید، مطمئناً محتواهای پیشنهادی بعدی، پستهایی خواهند بود که موضوع مشابه پست مورد علاقۀ شما را دارند.
1. پردازش تصویر
الگوریتم اکسپلور برای پردازش تصاویر آنها را به قسمتهای کوچکتر تقسیم میکند و با تشخیص جزء به جزء تصاویر و ویدیوها موضوع کلی آنها را تشخیص میدهد. میتوان گفت الگوریتم اکسپلور تقریباً سختترین کار در پردازش محتوا را در مورد محتوای تصویری دارد؛ چرا که المانهای تصویری بسیار زیاد هستند و تعریف تمامی آنها در الگوریتم کار فوق العاده دشواری است.
برای مثال اگر در یک پست، تصاویری مثل شلوار، پیراهن، کلاه و سایر موارد مشابه وجود داشته باشند، الگوریتم حدس میزند این پست مربوط به یک پیج فروشگاه لباس باشد. الگوریتم اکسپلور این حدس را با به کار بردن سیستم پردازش صوت و متن به قطعیت تبدیل کرده یا آن را رد میکند.
پیشنهاد ویژه ما : خرید پکیج تضمینی اکسپلور اینستاگرام
2. پردازش صوت
اکثر محتواهای ویدیویی موجود در اینستاگرام صوت هم دارند. الگوریتم اکسپلور اینستاگرام برای درک بهتر موضوع محتواها علاوه بر تصویر، صوت را هم بررسی میکند. تشخیص موضوع محتوا با استفاده از صوت به این صورت است که الگوریتم اکسپلور نسبت به برخی واژهها و عبارات حساس است و در صورت شنیدن این کلمات احتمال میدهد محتوای مورد نظر به موضوعی خاص مرتبط باشد.
فرض کنید در یک محتوای ویدیویی دارای صوت این کلمات به کار رفته باشند: یادگیری، درس، کتاب.
الگوریتم پردازش صوت اینستاگرام بر اساس کلمات گفتهشده حدس میزند که این محتوا مربوط به بحث “آموزش” است و ممکن است پس از بررسی سایر مواردی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، آن را در صفحۀ اکسپلور افراد علاقهمند به این موضوع قرار دهد.
3. پردازش متن
آخرین ساختاری که محتواهای اینستاگرامی میتوانند داشته باشند و سیستم پردازش محتوای اینستاگرام هم باید آن را بررسی کند، متن است. در محتواهای اینستاگرامی متن میتواند هم روی تصویر و هم در قالب کپشن به کار برده شود. پس الگوریتم اکسپلور باید تمامی این بخشها را بررسی کند. سیستم پردازش متن هم مانند پردازش صوت بر اساس کلمات کلیدی زمینههای مختلف تصمیم میگیرد که یک پست به چه موضوعی مرتبط است.
تا اینجا با سیستم تحلیل رفتار کاربران و پردازش محتوا آشنا شدهایم. اما حتی اگر محتوای شما با زمینه پیجتان مرتبط باشد و توسط الگوریتم هم تشخیص داده شود، رفتن پستهایتان به اکسپلور حتمی نیست. شرط نهایی رفتن پستها به اکسپلور این است که تعامل زیادی از سمت فالوورهای پیج دریافت کنند تا الگوریتم متوجه شود که کاربران به این محتوا علاقه دارند. در غیر اینصورت پستها به اکسپلور راه نخواهند یافت.
در مقاله ترفندهای افزایش تعامل برای اکسپلور اینستاگرام یاد میگیرید که چگونه تعامل پستهایتان را برای رفتن به اکسپلور بهینه کنید!