الگوریتم اینستاگرام یک سیستم هوشمند است که مشخص میکند پستها و استوریهای شما به چه تعداد و چه افرادی نشان داده شود. تا زمانی که یک پیج بازدید و تعامل خوبی دریافت میکند، اصطلاحا میگویند در الگوریتم قرار دارد. خروج از الگوریتم اینستاگرام به معنای خروج از اکسپلور است که منجر به کاهش آمار ریچ، بازدید و تعامل کلی مخاطب با محتوا میشود.
آشنایی با نشانههای خارج شدن از الگوریتم اینستاگرام برای هر صاحب پیجی ضروری است؛ زیرا باید از همان ابتدا جلوی این فاجعه را گرفت و با رعایت چند نکته مهم دوباره پیج را به الگوریتم برگرداند. در این مطلب از اینبو بررسی خواهیم کرد که چطور میتوان متوجه خروج پیج از الگوریتم اینستا شد و علت آن چیست.
از کجا متوجه شویم که پیج از الگوریتم خارج شده است؟
هر پیجی که میخواهد در ویترین اصلی اینستاگرام به نمایش گذاشته شود، باید خودش را در مسیر الگوریتم اینستاگرام قرار دهد. زمانی که یک پیج در الگوریتم باشد، محتواهای آن به افراد بیشتری نمایش داده خواهد شد، شانس ورود به اکسپلور آن بالاتر خواهد بود و پیشرفت روز افزونی در نرخ تعامل خواهد داشت.
در مقابل، خارج شدن از الگوریتم اینستاگرام پیج را از اکسپلور و بازدید زیاد محروم میکند. هر پیجی بنا به دلایل مختلفی ممکن است از الگوریتم خارج شود؛ این اتفاق عواقب ناخوشایندی برای صاحب پیج به همراه خواهد داشت، به همین سبب لازم است با نشانههای خروج از الگوریتم اینستاگرام آشنا بود.
در ادامه، مهمترین علامتهای خارج شدن از الگوریتم را بخشی از آموزش صفر تا صد الگوریتم اینستاگرام محسوب میشود، بررسی خواهیم کرد؛ برای نجات پیج و برگرداندن دوباره آن به اکسپلور، این بخش را با دقت مطالعه کنید.
- کاهش ناگهانی بازدید پستها
- افت شدید در تعداد لایک، کامنت و ذخیره
- کاهش بازدید استوریها
- نرفتن پستها به اکسپلور
- کاهش نرخ تعامل فالوورها با محتوا
- عدم نمایش پستها به فالوورهای واقعی
کاهش بازدید ریلز و پست؛ اولین نشانه خروج از الگوریتم اینستا

اولین نشانه خروج از الگوریتم اینستا، کاهش ناگهانی بازدید ریلز، استوری و پستها است. الگوریتم، محتواهای تعامل برانگیز و جذاب را در صفحات اول اکسپلور قرار میدهد تا افراد بیشتری از آن بازدید کنند؛ حال اگر پیج از الگوریتم خارج شده باشد، محتوا نیز به اکسپلور نرفته و کاربران کمی آن را تماشا خواهند کرد.
افت شدید نرخ تعامل؛ کاهش تعداد لایک، کامنت، اشتراک گذاری و ذخیره
واضحترین علامت خارج شدن از الگوریتم اینستاگرام، کاهش نرخ تعامل است. زمانی که پستها و ریلزهای شما لایک، کامنت، سیو و شیر کمی نسبت به قبل دریافت میکنند، یعنی پیجتان دیگر در الگوریتم و اکسپلور حضور ندارد.
منظور از افت شدید نرخ تعامل این است که شما از هر ترفند موثر برای افزایش تعامل در اینستاگرام استفاده کرده باشید تا بتوانید نرخ آن را بالا ببرید، اما پس از مدتی متوجه شوید که میزان آن به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده باشد؛ پس افت جزئی را نمیتوان دلیلی بر خروج از الگوریتم دانست.
نرفتن پست به اکسپلور

اکسپلور، همان نقطه اوجی است که میتواند یک پیج را به بازدید میلیونی و جذب فالوور برساند. درواقع تمام تلاشهای ما برای افزایش نرخ تعامل و فعالیت خلاقانه در اینستاگرام، برای رفتن به اکسپلور است؛ زیرا فقط زمانی که محتوایمان در این ویترین به نمایش گذاشته شود، ما در مسیر پیشرفت خواهیم بود.
حال سوال این است که از کجا بفهمیم پست وارد اکسپلور اینستاگرام شده است یا خیر؟ در تنظیمات اینسایت اینستاگرام یک گزینه به نام «impressions» وجود دارد که نشان میدهد هر پست شما توسط چه افرادی دیده شده است. اگر گزینه «from explore» در این بخش وجود داشت، یعنی آمار نشان داده شده مربوط به افرادی است که پستتان را از اکسپلور تماشا کردهاند؛ پس میتوان فهمید این محتوا در اکسپلور حضور دارد.
عدم نمایش پستها به فالوورهای واقعی
خروج از الگوریتم اینستاگرام گاهی فقط به خروج از اکسپلور ختم نمیشود، بلکه ممکن است حتی فالوورهای واقعی خودتان نیز به محتواهای شما دسترسی نداشته باشند. در اینستاگرام یک بخشی به نام خانه یا همان Home وجود دارد که پستهای فالوورها را نشان میدهد؛ اگر یک پیج از الگوریتم بیرون افتاده باشد، پستها و ریلزهای او دیگر در خانهی فالوورهای او قرار نخواهد گرفت.
زمانی که تعداد لایک و بازدید محتواها به کمتر از تعداد فالوورها برسد، میتوان متوجه شد که پیج دیگر در الگوریتم نیست و حتی دنبال کنندگان نیز به آن دسترسی ندارند.
علت خارج شدن پیج از الگوریتم اینستاگرام

آشنایی با دلایل خروج از الگوریتم اینستاگرام کمک میکند تا از این اتفاق جلوگیری کنید و محتواهای پیجتان را همواره در اکسپلور نگه دارید. در ادامه به مهمترین علتهای بیرون رفتن از الگوریتم اینستاگرام که برخی توسط خود برنامه تعیین شده و برخی نیز با تجربه کسب شده است، خواهیم پرداخت.
- استفاده زیاد از رباتها یا برنامههای افزایش فالوور و لایک غیر واقعی
- خرید فالوورهای فیک یا تعاملهای فیک
- عدم اطلاع از تغییر الگوریتم اینستاگرام به مرور زمان و حرکت در مسیر قدیمی
- انتشار پست با محتوای تکراری، بیکیفیت یا بدون ارزش محتوایی
- استفاده از هشتگهای اسپم، تکراری یا محدود کننده پیج
- نداشتن نظم در انتشار محتوا
- حذف یا ویرایش مکرر پستها در زمانهای کوتاه
- گزارش شدن پستها از سوی کاربران به دلایل مختلف
- نادیده گرفتن تعامل با فالوورها و پاسخ ندادن به دایرکت و کامنت
- تغییرات مکرر در بیو، یوزرنیم یا اطلاعات پیج در فواصل زمانی کم
پیجم استپ کرده چیکار کنم؟
برخی از افراد، خروج پیج از الگوریتم را به استپ پیج تشبیه کردهاند. وقتی میگوییم پیج استپ کرده است، یعنی تعاملات آن به طور ناگهانی کاهش یافته و هیچ رشدی در تعداد بازدید، لایک، کامنت و فالوور دیده نمیشود. سوال ما در چنین موقعیتی این است که پیجم از الگوریتم خارج شده چیکار کنم؟ چند اقدام ساده که در ادامه قرار داده شده است میتواند پیج ما را دوباره به الگوریتم اینستا برگرداند:
- بازبینی و ارزیابی پیج عملکرد پیج به طور متوالی و مداوم
- افزایش تعامل واقعی با فالوورها از طریق پاسخگویی به دایرکت و کامنت
- انتشار منظم و مستمر محتوا با تقویم محتوایی مشخص
- استفاده از هشتگهای مرتبط، واقعی و بدون اسپم
- تولید محتوای خلاقانه به خصوص ویدیوهای ریلز
- تحلیل پستهای موفق قبلی و تکرار الگوهای موثر به شکل خلاقانهتر
- اجتناب از خرید فالوور فیک و ربات تعامل غیر واقعی
- حفظ ثبات در سبک محتوا، بیو و پروفایل
- همکاری با پیجهای مشابه برای مشخص شدن کتگوری پیج
نتیجه گیری
خروج پیج از الگوریتم اتفاق ناخوشایندی محسوب میشود، اما اگر با نشانههای آن آشنا باشید و اقدامات لازم را به موقع انجام دهید، پیجتان نجات پیدا خواهد کرد. در این مطلب افزون بر اینکه با روشهای تشخیص خروج از الگوریتم اینستاگرام آشنا شدید، علتها و راهحلهای آن را نیز شناختید.
