اگر در اینستاگرام مشغول فعالیت هستید یا پیج بیزینسی دارید، احتمالا بارها با این موضوع مواجه شدهاید که تعداد بازدید پستها، بیشتر از تعداد فالورها یا آنچه انتظار دارید بودهاست. در اینصورت این سوال برای شما ایجاد میشود که آیا کسی میتواند بدون فالو کردن پستهای ما را ببیند؟ چطور بفهمیم کی بدون فالو کردن پست هامون رو دیده؟ و یا چطور بفهمیم چه کسانی هایلایت هامون رو دیدن؟
پاسخ به این سوال علاوه بر اینکه کنجکاوی شما را بر طرف میکند، میتواند با نشان دادن نوع تعامل افراد و نحوه رفتار بازدیدکنندگان به شما در طراحی استراتژی محتوای پیج خود ونهایتا رشد سریعتر کمک کند.
البته لازم به ذکر است اینستاگرام برای حفظ حریم خصوصی کاربرها به طور مستقیم نام اشخاص را نمایش نمیدهد؛ ولی روشهایی وجود دارد که به کمک آنها میتوانید مخاطبان واقعی خود را بهتر بشناسید و ما قصد داریم در این محتوا شما را با این روشها آشنا کنیم.
سیاست های حریم خصوصی اینستاگرام؛ محدودیت در نمایش اسم بازدید کننده ها
اینستاگرام ارزش زیادی برای امنیت و حریم خصوصی کاربران خود قائل است و سیاستهایی برای حفظ حریم خصوصی کاربران ایجاد کرده که بر اساس آنها، مدیران پیجها نمیتوانند اطلاعات کامل بازدیدکنندگان ناشناس را ببینند و فقط به بخشی از آن دسترسی دارند.
اگرچه این قوانین باعث میشود اعتماد افراد به این پلتفرم محبوب بیشتر شود؛ محدودیتهایی نیز برای تحلیل رفتار مخاطب و پاسخ به این سوال که کی بدون فالو کردن پستهای ما را میبیند نیز ایجاد میکنند.
در حالی که در بخش استوری میشود نام بازدید کننده را دید، در بخش پستها این حالت وجود ندارد. همچنین نوع پروفایل کاربری هم در این موضوع موثر است. در پیجهای شخصی بررسی راحتتر است چون فقط فالورها میتوانند پست و استوری شما را ببینند. در پیج پابلیک یا عمومی اما همه کاربران اینستاگرام امکان دسترسی به محتوای صفحه شما را دارند حتی اگر فالوور شما نباشند.
فراموش نکنید همچنان در هیچ کدام از این دو حالت، نام بازدیدکننده ناشناس نمایش داده نمیشود و به همین علت باید سراغ روشهای دیگر برای تحلیل رفتار مخاطبان خود بروید.

راه های مختلف بررسی بازدید کننده ها؛بررسی تعاملات، reach و insights
همانطور که پیشتر گفتیم، راهی برای دیدن نام افرادی که بدون فالو کردن پستهای شما را میبینند وجود ندارد. با این وجود، اینستاگرام برای اکانتهای حرفهای و پابلیک، ابزارهایی ایجاد کرده که با استفاده از آنها میتوانید به شناخت خوبی از رفتار مخاطب خود، میزان بازدید، علایق آنها و در نتیجه طراحی مسیر محتوایی مناسب برند خود برسید. در ادامه با ما باشید تا با روشهای معتبر و قانونی اینکار را به شما معرفی کنیم.
بررسی insights در بیزینس اکانت یا کریتور اکانت
افرادی که اکانت خود را به حالت business یا creator تبدیل کرده اند، به امکانات ویژهای دسترسی دارند که یکی از کارآمدترین آنها بخش Insights است. در این قسمت کابر می تواند اطلاعاتی مانند میزان بازدید از صفحه، تعداد همه کسانی که محتوا را دیده اند و مسیرهایی که از طریق آن به پست رسیده اند را مشاهده کند.
هرچند همچنان نام بازدیدکننده به شما نمایش داده نمی شود، اما بدست آوردن این اطلاعات، کمک می کند بفهمید چه میزان از مخاطبان شما خارج از فالورهای پیج شما هستند و از چه طریقی به صفحه شما رسیدهاند.

بررسی تعامل کاربر مانند لایک، کامنت و سیو
علاوه بر بررسی تعداد بازدیدکنندهها، بررسی میزان دفعات لایک، کامنت و سیو هر پست هم می تواند تصویر دقیقی از نوع مخاطب و رفتارش به شما بدهد. اگر میزان این تعاملها زیاد باشد اما تعداد فالوورها تغییری نکند، میتوان فهمید که بخشی از بازدیدها برای کاربرانی است که پیج شما را دنبال نمیکنند اما از آن بازدید میکنند. این نکته مهمی است که به شما کمک می کند شناخت بهتری از بازدیدکنندگان ناشناس خود پیدا کنید.
بررسی آمار reach و impression
دو شاخصهی اصلی و مهم در بخش آنالیز محتوای اینستاگرام، Reach و Impression هستند. شناخت درست این دوبخش به شما کمک میکند تحلیل دقیقتری از میزان بازدید واقعی صفحه داشته باشید و بفهمید چه تعداد از این بازدیدها خارج از فالوورها اتفاق افتاده است. حتی میشود بفهمید کدام محتواها بیشتر از یک بار توسط یک کاربر دیده شدهاند.
در بخش reach تعداد اشخاصی که پست شما را دیده اند نمایش داده میشود؛ اما تعداد impression به شما میگوید هر پست چندبار توسط کاربرها دیده شده، حتی اگر این بازدید چندبار توسط یک کاربر تکرار شده باشد.
مقایسه این دو آمار باعث میشود بفهمید محتوای شما چند بار توسط افراد جدید، حتی بدون فالو کردن دیده شده و کدام محتوا بیشتر مورد علاقه آنها بوده است.

ابزارهای معتبر تحلیل بازدید پست؛ اپلیکیشن های معتبر
علاوه بر این قابلیتها که بر روی خود اکانت شما وجود دارند؛ ابزارهای خارجی نیز هست که اطلاعات دقیقتری ارائه میدهند. در این ابزارها شما میتوانید بفهمید چه تعداد کاربر از طریق هشتگ، اکسپلور یا بدون فالو کردن به پستهای شما رسیده اند و از آنها را مشاهده کردهاند. این ابزارها هم نام کاربر را نمایش نمیدهند اما قانونی و رسمی هستند و بازهم در تحلیل دیتای رفتاری مخاطب به شما کمک میکنند.

Meta business suite
استفاده از این ابزار رایگان است و مناسب برندها و کسب و کارهایی است که اکانت بیزنسی یا کریتور دارند. در این ابزار شما امکان دیدن آمار بازدیدها، تعاملات، عملکرد پستها و مدیریت همزمان چند صفحه را خواهید داشت.
Hootsuite analytics
برای داشتن این ابزار نیاز به خرید اشتراک ماهانه دارید. این ابزار برای آژانسهای دیجیتال مارکتینگ و بیزنسهای بزرگ مناسب است و گزارش دقیقی از تحلیل پستها، بهترین زمان انتشار پستها و مقایسه عملکرد محتوا در چند شبکه اجتماعی ارائه میکند.
Sprout social
این ابزار نیز نیاز به خرید اشتراک ماهانه دارد و نسبت به گرینههای قبلی، نیازمندت هزینهی بیشتر است. همچنین مناسب بیزنسهای شخصی نیست و فقط در برندهای بزرگ و تیمهای بازاریابی کاربرد دارد.
طبق مقایسه آنچه در این قسمت گفتیم، meta business برای اغلب کاربران کافی است. پس فقط وقتی برند بازاریابی بزرگی داشتید لازم است سراغ دیگر گزینهها بروید.
خطر استفاده از سرویس های نامعتبر؛ نکات امنیتی که باید رعایت کنید
دقت کنید که برای تحلیل دادههای اکانت خود سراغ ابزارهای معتبر بروید و گول ابزارهایی که به شما وعده نشان دادن نام بازدیدکننده را میدهند نخورید. چون همانطور که گفتیم این امر امکان پذیر نیست و این افراد فقط قصد دریافت اطلاعات شما را دارند و امنیت حساب و حریم شخصی پیج را به خطر میاندازد. بهترین راهکار استفاده از سرویسهای مورد تایید خود اینستاگرام است که پیشتر به آنها اشاره کردیم.
نتیجه گیری؛ افزایش تعامل پیج با جذب بازدیدکنندگان ناشناس
تا اینجا متوجه شدیم که نمیتوانیم بفهمیم کی بدون فالو کردن پست ما را دیده است؛ اما با تحلیل دادههای پیج با ابزارهای معتبر میتوانیم رفتار این دسته از مخاطبان را بشناسیم و محتوای تعاملی جذابتر تولید کنیم، هشتگهای مناسب بگذاریم و یک استراتژی محتوای درست بچینیم که همین بازدیدکنندههای پنهانی را به فالورهای بلقوه تبدیل کنیم. این بازدید کنندگان ناشناس در واقع فرصتی برای رشد پیج شما هستند و میتوانند به شما درک درستی از مسیری که باید برای بهبود بیزینس خود طی کنید بدهند. اگر سوالی داشتید در ادامه از ما بپرسید و نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.
