مهارت کپی رایتینگ یکی از نیازهای اصلی این روزهای دیجیتال مارکتینگ است. چه در حوزه وب فعالیت داشته باشید و چه در حوزه اینستاگرام شما به یک کپی رایتینگ نیاز خواهید داشت. نگارش متون تبلیغاتی و بازاریابی به کپی رایتینگ شهرت یافته است و افرادی که بتوانند با محتوای جذاب روی تبلیغات مخاطب را به یک محصول جذب کنند کپی رایتر محسوب می شوند. در ادامه با مفهوم و مهارت کپی رایتینگ در اینستاگرام بیشتر آشنا می شوید.
مفهوم کپی رایتینگ چیست؟
کپی رایتینگ حرفه ای در واقع به معنی استفاده درست و به جا از کلمات مختلف است که بتوانند با خلاقیت نگارشی مخاطب را برای خرید یک محصول یا تماشای یک فیلم ترغیب کنند. در واقع بازاریابی محتوایی به معنی کپی رایتینگ تلقی می شود که در دیجیتال مارکتینگ و اینستاگرام مارکتینگ تاثیر بسزایی دارد.
شاید شما هم به یک تابلوی تبلیغاتی جذاب در اتوبان ها و یا یک بنر ساده با متنی فوق العاده جذاب در یک سایت مواجه شده باشید. این متون هنر و خلاقیت کپی رایتر است که توانسته شما را به خود مجذوب کند. اگر بتواند شما را برای خرید محصول یا هر هدف دیگری که بنرها دارند جذب کند و متقاعد شوید، کپی رایتر توانسته است به صورت حرفه ای عمل کند.
هرچقدر شناخت شخصیت مخاطب هدف بالاتر باشد، استراتژی محتوایی رعایت شده باشید و همچنین درک اصول روانشناختی توسط کپی رایتر رعایت شود، احتمال جذب مخاطب هم بیشتر خواهد بود. اینستاگرام در این سال ها به یک ابزار جدی برای کسب درآمد تبدیل شده و افراد زیادی دیگر نگاه سرگرمی به آن ندارند. به همین دلیل هم برای کسب و کار خود در اینستاگرام به یک کپی رایتینگ حرفه ای نیاز دارید تا بتواند مخاطبان را در کوتاهترین زمان ممکن به محتوای شما علاقه مند کند.
کپی رایتینگ حرفهای در اینستاگرام برای جذب مخاطبان بیشتر به پیج
این روزها همه ما افرادی را مشاهده می کنیم که توانسته اند از اینستاگرام کسب درآمدهای میلیونی و حتی میلیاردی داشته باشند. قطعا این موضوع بی دلیل نیست و فرد صاحب پیج توانسته به خوبی شخصیت و رفتار مخاطبان را تحلیل کرده و طبق میل آنها تولید محتوا را انجام دهد. همانطور که برای تولید محتوای تصویری به ایده های خلاقانه و به قول معروف یک فرد این کاره نیاز دارید، برای تولید محتوای متنی و کپشن ها نیز به کپی رایتر حرفه ای اینستاگرام نیاز دارید.
هرچقدر اصول کپی رایتینگ حرفه ای در اینستاگرام بیشتر رعایت شود احتمال افزایش درآمد شما نیز افزایش پیدا می کند. اگر قصد استخدام فردی برای انجام این کار دارید و یا خودتان برای توسعه کسب و کار قصد یادگیری مهارت کپی رایتینگ را دارید بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:
- در حوزه کپی رایتینگ مطالعه بیشتری داشته باشید.
- از کلمات ترغیب کننده و خاص مانند ضرب المثل ها بیشتر استفاده کنید.
- از ابزارهای مختلف ویرایش فیلم و عکس استفاده کنید.
- از محصولات یک پیج ایده بگیرید و خدمات را معرفی کنید.
- از پیج های خارجی ایده یابی کنید.
- از استوری ها و تمام قابلیت های اینستاگرام در جهت کپی رایتینگ اینستاگرام استفاده کنید.
- نیاز مخاطبان هدف را به خوبی تحلیل کنید و با توجه به تحلیل درست شروع به کپی رایتینگ کنید.
مهارتهای یک کپی رایتر حرفه ای در اینستاگرام چیست؟
احتمالا شما هم جمله معروف “این خودکار را به من بفروش” از فیلم سینمایی گرگ وال استریت شنیده باشید. همانطور که در آن فیلم سینمایی فردی توانست با یک جمله یک خودکار را به فروش برساند، افرادی که در زمینه کپی رایتینگ مهارت دارند باید بتوانند فقط با یک جمله محصول و خدمات خود را به فروش برسانند.
البته که ممکن است با تمام تلاشتان باز هم مخاطب راضی به خرید نشود، اما شما باید نظر یک فرد را جلب کنید، فکر او را درگیر کنید و احساس نیاز را برای او زنده نگهدارید. هدف اصلی یک کپی رایتر حرفه ای در اینستاگرام هدایت مخاطبان برای Call To Action است. واکنشگرا بودن مخاطبان نسبت به محتوایی که تولید می شود از نظر الگوریتم اینستاگرام اهمیت زیادی دارد.
احتمالا شما هم متوجه این موضوع شده باشید که این روزها در اینستاگرام بیهوده ترین و بی محتواترین کلیپ ها در اینستاگرام وایرال می شوند. در واقع تمام محتوای این نوع کلیپ ها به شکلی طراحی شده اند تا افراد برای تمسخر یک کامنت را ثبت کنند و با افزایش Call To Action صاحبان پیج به راحتی به اکسپلور می رسند.
اما کپی رایترها وظیفه دارند همین موضوع را در زمینه محتوای متنی اجرا کنند و البته که با محتوای قابل اعتنا و ارزشمند باید مخاطب را جذب کرد. اگر قصد فروش محصول را دارید باید به فکر و سلیقه مخاطب ارزش بگذارید و با تحریک احساسات فرد نسبت به یک محصول او را برای خرید اقناع نمایید.
همچنین توجه داشته باشید که کپی رایترهای باید از مهارت نویسندگی خوبی برخوردار باشند. هرچقدر مهارت نویسندگی بالایی تری داشته باشید و دایره لغات شما گسترده تر باشد، مهارت کپی رایتینگ برای شما راحت تر خواهد بود. همچنین در حوزه ای که فعالیت دارید باید اطلاعات کافی داشته باشید. به عنوان مثال فردی که در زمینه گردشگری قصد فعالیت دارد باید اطلاعات کافی درباره برگزاری تور و قوانین آن داشته باشد تا با شناخت بهتر نسبت به چهارچوب های این موضوع، فرد را برای خرید یک تور قانع کند.
کپی رایتینگ چه تفاوتی با تولید محتوا دارد؟
بسیاری از افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند تولید محتوا و کپی رایتنیگ را در یک سطح می شناسند. اما به طور کلی این دو موضوع با هم تفاوت هایی دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.
- تولید محتوا برای ارائه اطلاعات درباره یک محصول و یا خدمات است در حالتی که کپی رایتینگ وظیفه اقناع سازی مخاطب برای خرید آن محصول یا خدمات را دارد.
- کپی رایتینگ وظیفه دارد در کوتاهترین زمان ممکن مخاطب را برای انجام یک کار فوری و فوتی قانع کند، اما تولید محتوا برای ارائه یک مطلب کامل و جامع انجام می شود.
- تولید محتوا بیشتر به سمت سئو سوق پیدا می کند و افرادی که تولید محتوا می کنند باید با اصول سئو آشنایی داشته باشند، اما کپی رایترها باید با مسائل دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشند.
- کپی رایترها مانند تولیدکنندگان یک بروشور یا یک بنر تبلیغاتی هستند که در یک جمله باید مطلب را خلاصه کنند در حالی که نویسندگان مانند نویسنده یک خبر کامل، مقاله یا خبرنامه های ایمیلی هستند.
- نویسندگان محتوا وظیفه جذب مخاطبان و افزایش ترافیک را دارند، اما کپی رایترها این ترافیک را به مشتری بالفعل تبدیل می کنند.
جمعبندی
کپی رایتینگ حرفه ای از جمله مواردی است که می تواند در زمینه افزایش فالوور به شما کمک کند. اگر بتوانید به یک کپی رایتر حرفه ای تبدیل شوید فقط با یک جمله در استوری یا کپشن مخاطبان خود را ترغیب می کنید تا شما را بیشتر و بیشتر به اشتراک بگذارند. در این مطلب نحوه کار کپی رایتینگ حرفه ای در اینستاگرام را بیان کردیم و همچنین به بیان تفاوت آنها با نویسندگان محتوا پرداختیم.