به احتمال زیاد تا الان عبارت “همکاری در فروش” به گوشتان خورده است؛ اما ممکن است به صورت کامل با مفهوم و جزئیات آن آشنا نباشید. همکاری در فروش نوعی از تبلیغات است که اکثراً در فضای آنلاین اتفاق میافتد. در این نوع تبلیغات و همکاریها، فرد تبلیغکننده به نوعی شریک تجاری برند محسوب میشود. این روزها همکاری در فروش به فضاهایی مثل اینستاگرام هم کشیده شده است و اینفلوئنسرها و حتی افراد عادی هم از این طریق کسب درآمد میکنند. شاید این حرفها کمی برایتان مبهم باشند، اما نگران نباشید؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت کامل با مفهوم همکاری در فروش اینستاگرام و انواع آن آشنا شوید!
همکاری در فروش اینستاگرام چیست؟
قبل از اینکه به بحث همکاری در فروش اینستاگرام وارد شویم، ابتدا لازم است که با مفهوم همکاری در فروش آشنایی کامل پیدا کنیم. همکاری در فروش به پروسهای گفته میشود که طی آن یک برند و یک اینفلوئنسر با یکدیگر همکاری میکنند. همکاری این دو به این شکل است که اینفلوئنسر فضای مجازی محصولات برند مورد نظر را در صفحه یا سایت خودش به کاربرانش معرفی میکند و در ازای آن، مبلغی را از برند دریافت میکند.
تفاوت همکاری در فروش و تبلیغات عادی در این است که اینفلوئنسر مبلغ مورد نظر را یکجا دریافت نمیکند؛ بلکه به ازای خریدهای کاربران سود خود را از صاحب برند دریافت میکند. به این ترتیب که اگر یک مشتری از سمت این اینفلوئنسر وارد وب سایت برند شود و خریدی انجام دهد، درصد مشخصی از سود خرید متعلق به اینفلوئنسر خواهد بود.
شاید با خود بگویید از کجا معلوم که مشتریان واردشده به سایت، از طرف اینفلوئنسر باشند؟ افراد فعال در زمینه همکاری در فروش اینستاگرام برای حل این مسئله از لینکهای قابل پیگیری (Trackable Links) استفاده میکنند. برندی که با اینفلوئنسرهای مختلفی همکاری میکند، به هر یک از آنها یک لینک منحصر بفرد میدهد تا کاربران واردشده از سمت آنها قابل شناسایی باشند.
انواع کمپینهای همکاری در فروش اینستاگرام
کسانی که در حوزه همکاری در فروش اینستاگرام فعالیت دارند، معمولا از دو روش برای همکاری استفاده میکنند. برای هر همکاری بین برندها و اینفلوئنسرها لازم است قراردادی بسته شود و نحوه محاسبه پورسانت مشخص شود. دو شیوه عمده که برای اندازهگیری پورسانت اینفلوئنسرها در نظر گرفته میشوند، عبارتند از:
- پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click)
- پرداخت به ازای جذب مشتری (Pay Per Acquisition)
در روش پرداخت پورسانت به ازای کلیک، روش کار به این شکل است که به ازای هر کلیک کاربران روی لینک مخصوص اینفلوئنسر، هزینهی مشخصی به او پرداخت میشود. به این ترتیب هرچقدر اینفلوئنسر بتواند کلیک بیشتری روی لینک مورد نظر جذب کند، سود بیشتری از این همکاری خواهد برد.
در روش پرداخت هزینه به ازای جذب مشتری (که معمولاً برابر خرید در نظر گرفته میشود) فقط کلیک کاربر روی لینک کافی نیست. برای اینکه اینفلوئنسر بتواند پورسانت خود را از اینفلوئنسر دریافت کند، کاربر باید پس از ورود به سایت، از محصولات آن سایت خریدی را انجام دهد. این روش به دلیل هدفمندی بالاتر نسبت به روش قبلی، طبیعتاً تعرفه بالاتری هم خواهد داشت.
زمان دریافت پورسانت از برند یکی دیگر از مسائلی است که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد. بر اساس قراردادی که بین افراد و برندها بسته میشود، ممکن است پورسانت همکاری در فروش اینستاگرام به صورت هفتگی یا ماهانه تسویه شود؛ این احتمال هم در برخی موارد وجود دارد که اینفلوئنسر پورسانت خود را پس از اتمام کمپین همکاری در فروش دریافت کند.
نحوه کسب درآمد از طریق همکاری در فروش اینستاگرام
اگر میخواهید از اینستاگرام کسب درآمد کنید و همکاری در فروش را گزینه مناسبی برای این کار میبینید، باید مسیر این راه را به خوبی بشناسید و بدانید که برای کسب درآمد از طریق همکاری در فروش اینستاگرام به چه چیزهایی نیاز دارید. برای این کار 3 مرحله پیش روی خود دارید:
- ساخت اکانت حرفهای در اینستاگرام
- افزایش فالوور
- انتخاب برندهای مناسب و همکاری با آنها
1. ساخت اکانت حرفهای در اینستاگرام
اینستاگرام از نظر کاربرد دو نوع پیج دارد که کاربران بر اساس نیازهایشان یکی از این دو نوع را انتخاب میکنند. اگر قصد دارید از طریق همکاری در فروش اینستاگرام به درآمد برسید، باید اکانت خود را از حالت شخصی به حالت حرفهای تغییر دهید. خود پیجهای حرفهای به دو دسته تقسیم میشوند که اینفلوئنسرها معمولاً از پیجهای Creator استفاده میکنند. پس قدم اول شما برای همکاری در فروش اینستاگرام ساخت یک پیج Creator خواهد بود. برای ساخت پیج کریتور کافی است مراحل زیر را انجام دهید:
- پس از این که یک اکانت معمولی در اینستاگرام ساختید و وارد آن شدید، با لمس آیکون پروفایل در نوار پایین صفحه به صفحهی پروفایل بروید.
- روی آیکون 3 خط در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.
- در لیست بازشده روی گزینه Settings بزنید.
- وارد بخش Account شوید.
- گزینه آبی رنگ Switch to professional account را انتخاب نمایید.
- پس از مطالعه متن صفحات روی Continue بزنید.
- در مرحله بعدی باید زمینه فعالیت خود را مشخص کنید. برای مثال اگر بلاگر هستید، تیک گزینه Blogger را فعال کنید و روی Done بزنید.
- گزینه Creator را انتخاب کرده و روی Next بزنید.
- 4 مرحله پیشنهادی اینستاگرام را پشت سر بگذارید تا ساخت اکانت حرفهای شما با موفقیت تکیل شود.
2. افزایش فالوور در اینستاگرام
برای این که همکاری در فروش اینستاگرام با برندها برایتان ممکن شود، باید پیج خود را معتبر جلوه دهید. اعتبار پیجهای اینستاگرامی به تعداد فالوورهای واقعی آنها و میزان تعاملی است که فالوورهایشان با آنها دارند. در صورتی که تعداد فالوورهایتان کم باشد، برندها دلیلی برای همکاری با شما نخواهند داشت؛ چون عملاً پیج شما نخواهد توانست هیچ بازدیدکننده و مشتری را برای سایت آنها جذب کند. پس قدم دوم شما و البته مهمترین قدم شما افزایش فالوور پیجتان است.
افزایش فالوور واقعی اینستاگرام معمولاً پروسه زمانبری دارد و به عوامل بسیار مختلفی وابسته است. مثلاً بودجه شما برای تبلیغات، کیفیت محتواهای شما، ایدههای شما برای تولید محتوا و ابزارهایی که برای این کار استفاده میکنید، از جمله مواردی هستند که میتوانند در روند افزایش فالوور پیجتان موثر باشند. ربات اینستاگرام بهترین و بهصرفهترین ابزاری است که میتوانید برای این کار استفاده کنید:
3. همکاری در فروش اینستاگرام با برندها
پس از این که فالوورهایتان را به تعداد قابل قبولی رساندید، وقت آن است که برندهای مختلف را بررسی کرده و با مناسبترین گزینه همکاری کنید. طبیعی است که زیاد بودن تعداد برندها در شروع کار شما را سردرگم کند؛ اما عجله نکنید، تمامی شرایط را بررسی کنید و سپس با در نظر گرفتن مزایا و معایب گزینههای مختلف تصمیم نهایی خود را بگیرید. اینفلوئنسرها معممولاً در پیدا کردن برندها برای همکاری در فروش اینستاگرام به دو روش عمل میکنند:
- همکاری با آزانسهای همکاری در فروش
- ارتباط مستقیم با برندها جهت همکاری در فروش
روش اول مدت زیادی است که در خارج از ایران رواج پیدا کرده است اما متاسفانه در داخل کشور شبکههای همکاری در فروش اینستاگرام چندان مورد توجه قرار نگرفتهاند. به همین دلیل بیشتر افرادی که قصد دارند از طریق همکاری در فروش اینستاگرام به درآمدزایی برسند، مستقیماً با برندها ارتباط برقرار میکنند. بیشتر برندها در وب سایت خود بخشی به نام “همکاری با ما” یا بخشهای مشابه دارند که از طریق این قسمت میتوانید پیشنهاد همکاری خود را ارائه کنید.
افزایش مشتری با تکنیکهای حرفهای
اگر نمیخواهید درآمدتان فقط محدود به فالوورهای خودتان باشد و قصد دارید علاوه بر آنها، مشتریان جدیدی هم جذب کنید، باید از حرفهایترین ترفندهای بازاریابی در اینستاگرام استفاده کنید. در مقاله زیر به صورت کاملا رایگان یاد میگیرید چگونه فالوورهای فعلی و بازدیدکنندههای جدید را به مشتریان دائمی تبدیل کنید!
8 نکته دیگر برای افزایش درآمد همکاری در فروش اینستاگرام
همانطور که گفته شد اگر فالوورهای زیادی داشته باشید و لینک اختصاصی همکاری در فروش خود را در بیوی پیجتان قرار دهید، احتمالاً کسانی خواهند بود که از طریق معرفی شما به سایت برند مورد نظر مراجعه و محصولاتی را خریداری خواهند کرد. اما اگر میخواهید تعداد این افراد را افزایش دهید و درآمد خود را از طریق همکاری در فروش اینستاگرام ابه حداکثر برسانید، باید از یک سری قوانین و ترفندها استفاده کنید. در ادامه مهمترین روشهای افزایش درآمد همکاری در فروش اینستاگرام را معرفی میکنیم:
1. با هر برندی همکاری نکنید!
اگر گزینههای متنوعی برای همکاری در فروش اینستاگرام در اختیار دارید، سعی کنید در انتخابتان کمی وسواس به خرچ دهید. برندی که محصولات آن را تبلیغ میکنید، شریک تجاری شما محسوب میشود. پس اگر محصولات این برند با زمینه فعالیت پیج شما همخوانی ندارد یا باعث ایجاد تصویر نامناسب از شما در ذهن مخاطبین پیجتان میشود، بهتر است برای همکاری سراغ یک گزینه دیگر بروید.
2. شیوه مناسب همکاری در فروش را انتخاب کنید!
گفتیم که همکاری در فروش به دو روش Pay Per Click و Pay Per Acquisition انجام میشود. پیگیری فعالیتهای کاربران در روش اول بسیار آسانتر است و نیاز به ابزار حرفهای ندارد. این در صورتی است که پیگیری خرید کاربران از سایت برند در صورتی که از مرورگر اینستاگرام خارج شوند، کمی مشکل خواهد بود. پس اگر به اندازه کافی با مسائل فنی حوزه وب آشنا نیستید، بهتر است روش اول را انتخاب نمایید تا بتوانید پورسانت خود را به طور کامل دریافت نمایید.
3. لینک همکاری در فروش خود را در جای درستی قرار دهید!
برای اینکه بیشترین کلیک را به لینک اختصاصی خود جذب کنید، باید لینک را در جایی قرار دهید که کاربران به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. اینستاگرام اجازه نمیدهد که کاربران در هرجایی که بخواهند، لینک قرار دهند.
یکی از جاهایی که معمولاً لینکهای همکاری در فروش در آن قرار میگیرند، بیو پیج است. اینستاگرام به شما اجازه میدهد در این قسمت فقط یک لینک قرار دهید. اگر تنها با یک برند همکاری میکنید، این قابلیت برای شما کافی است؛ اما اگر به صورت همزمان با چند برند همکاری خواهید کرد، باید این محدودیت را از بین ببرید. لینکسازهای اینستاگرام این امکان را برای کاربران فراهم میکنند که محدودیت تعداد لینک در بیو اینستاگرام را دور بزنند. برای آشنایی با این ابزارها مقاله زیر را از دست ندهید!
4. محتوای تبلیغاتی باکیفیت تولید کنید!
قرار دادن لینک همکاری در فروش اینستاگرام در جای درست به هیچ وجه برای درآمدزایی کافی نیست. اگر نتوانید کاربران را به خرید محصولات برند همکار خود ترغیب کنید، نباید انتظار کسب درآمد داشته باشید. کاربران باید با محصولات برند مورد نظر آشنا شوند و از همه مهمتر برای خرید آن ترغیب شوند؛ تشویق کاربران به خرید یک محصول ممکن نیست مگر با تولید محتوای باکیفیت.
تبلیغات یکی از مهم ترین قسمتهای رشد در شبکه های اجتماعی است. در مقاله تبلیغات اینستاگرام با بهترین روشها و اصول این کار آشنا شوید.
5. از ارائه کد تخفیف برای جذب مشتری استفاده کنید!
کدهای تخفیف همیشه برای کاربران جذاب بودهاند. حتی برخی کاربران که نیاز ضروری برای خرید یک محصول ندارند، اگر با یک تخفیف جذاب روبرو شوند، احتمالاً محصول را خریداری خواهند کرد. پس برای افزایش درآمد از همکاری در فروش اینستاگرام این ترفند را فراموش نکنید. اما به این نکته توجه کنید هرچقدر که کد تخفیف میتواند کاربران را به خرید یک محصول ترغیب کند، استفاده بیش از حد از کد تخفیف میتواند باعث ضربه خوردن بازاریابی شما شود. به این معنی که مخاطبین پیجتان به کدهای تخفیف عادت کنند و برای خرید محصولات همیشه منتظر تخفیف باشند.
6. شیوههای مختلف بازاریابی را امتحان کنید!
هر جامعهای عقاید و سلیقههای متفاوتی برای خود دارد. مخاطبین پیجهای اینستاگرامی هم دقیقاً به این شکل هستند. فالوورهای هر پیج ممکن است علایق بسیار متفاوتی نسبت به پیجهای دیگر داشته باشند. به همین دلیل باید از استراتژیهای مختلف بازاریابی استفاده کنید تا بهترین شیوه برای جلب اعتماد آنها را پیدا کنید و محصولات برند همکار خود را طبق روحیات مخاطبین خود تبلیغ کنید.
مخاطبین برخی پیجها بیشتر به محتوای ویدیویی علاقهمند هستند، در حالی که ممکن است فالوورهای بسیاری از پیجها پستهای عکسدار را بیشتر بپسندند. این اطلاعات باید در طی استفاده از روشهای مختلف تولید محتوا و بازاریابی به دست بیایند. پس اگر میخواهید بهترین عملکرد را در همکاری در فروش اینستاگرام داشته باشید و درآمد خود را از این طریق افزایش دهید، باید استراتژیهای مختلف فروش و بازاریابی را در پیجتان تست کنید.
7. با مخاطبان خود رو راست باشید!
برای اینکه بتوانید کاربران را برای خرید یک محصول تشویق کنید، اول باید اعتماد آنها را به دست بیاورید. اولین و مهمترین قدم برای کسب اعتماد مخاطبان، صادق بودن با آنهاست. اگر فالوورهای پیج فکر کنند که شما صرفاً برای کسب درآمد محصولاتی را تبلیغ میکنید و در تبلیغات خود ادعاهایی میکنید که با واقعیت متفاوت است، دیگر به شما اعتماد نخواهند کرد. به این ترتیب هیچ خریدی از سمت پیج شما انجام نخواهد شد و پروژه همکاری در فروش اینستاگرام شما با شکست مواجه خواهد شد. پس یادتان باشد در جلب اعتماد مخاطب، صداقت حرف اول را میزند!
8. آمار همکاری در فروش اینستاگرام را آنالیز کنید!
یکی از اساسهای پیشرفت و افزایش بازدهی در حوزه بازاریابی و تبلیغات، آنالیز روند تبلیغات است. پس از مدتی همکاری در فروش اینستاگرام حتماً روندی را که در پیش گرفتهاید، آنالیز کنید. تحلیل دادههای به دستآمده باعث میشود نقاط ضعف و قوت کمپین همکاری خود را شناسایی کنید. نقاط ضعف را پوشش دهید و نقاط قوت را باز هم تقویت کنید. این اقدامات میتوانند عملکرد کلی کمپین همکاری در فروش اینستاگرام شما را ارتقا را داده و درآمدتان را از این طریق افزایش دهند.
همکاری در فروش اینستاگرام چیست؟
✅ به همکاری یک اینفلوئنسر با یک برند برای تبلیغ محصولات و دریافت پورسانت به ازای هر خرید، همکاری در فروش اینستاگرام گفته میشود!
نتیجه گیری
کسب درآمد از طریق همکاری در فروش اینستاگرام به این دلیل که نیاز به سرمایه ندارد، مورد توجه بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی قرار گرفته است. در این مقاله ماهیت همکاری در فروش اینستاگرام را به صورت کامل توضیح دادیم. همچنین روش اجرای یک کمپین همکاری با برندها را نیز مرحله به مرحله آموزش دادیم.
امیدواریم که استفاده لازم را از این مطلب برده باشید. اگر در این زمینه تجربهای دارید که میتواند برای سایر کاربران مفید باشد، لطفاً آن را به اشتراک بگذارید. همچنین منتظر نظرات و ایدههای شما هستیم!
از اینکه ما را همراهی کردید، سپاسگزاریم!
سلام دوستان ۸۰ کا فالور واقعی دارم چگونه کار بگیرم؟
جهت همکاری در پیج آشپزی اینستاگرام
عالی بود
سلام دوست عزیز وقتتون بخیر من الان نزدیک به ۲۰۰۰ فالوور دارم میخواستم بدونم میتونم شروع کنم
و اینکه میشه چند برند رو برای مثال بهم معرفی کنید
سلام من يک پسر ۱۰ساله وبا استعداد دارم که خوب شعر می سازدومی خواند می توانيد کارهای او را دسته بندی کنيد ويک پيج فعال برای او باز کنيد مرسی
من فالور هام فیکه همش خیلی دوس دارم از اینستا درآمد به دست بیارم نمیدونم چکار باید بکنم کمکم کنید