آنالیز رقبا در اینستاگرام با جدیدترین روش ها

علی محمدی
نویسنده : علی محمدی
تاریخ انتشار : 2020-10-09
آنالیز رقبا در اینستاگرام

امروزه آنالیز رقبا در اینستاگرام به یکی از بحث‌های داغ در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. در عصر حاضر، رسانه‌های اجتماعی به یکی از ابزارهای اصلی و قدرتمند تبلیغات و بازاریابی اکثر کسب و کارها تبدیل شده‌اند؛ تا جایی که تعدادی از کارشناسان دنیای تجارت، حضور موفق در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام را یکی از شرط‌های مهم موفقیت برای هر بیزینسی می دانند. اینستاگرام هم به عنوان یکی از محبوب ترین رسانه‌های اجتماعی در ایران، نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه با گسترش دایره‌ی نفوذ خود در میان تعداد بسیار زیادی از کاربران، به یکی از ارکان اصلی موفقیت در بازار هر کسب و کاری تبدیل شده است.

رقیب در اینستاگرام به چه معناست؟

شاید به صورت کامل با مفهوم رقابت و رقیب در شبکه‌های اجتماعی آشنایی نداشته باشید. با کمی چرخش در اینستاگرام خود، احتمالا با صفحاتی برخورد کرده‌اید که فعالیتی مشابه کسب و کار شما را داشته‌اند. این صفحات دقیقاً همان رقبای شما هستند! برای موفقیت در کسب و کار خود، باید از همین لحظه وارد رقابت با آن‌ها شوید.

اهمیت آنالیز رقبا در اینستاگرام

چرا آنالیز رقبا در اینستاگرام مهم است؟ برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی اینستاگرامی، تنها داشتن یک اکانت بیزینسی در این برنامه و قرار دادن پست در آن به هیچ عنوان کافی نخواهد بود. با رقابتی شدن دنیای رسانه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، بسیار مهم است که در میان رقبا به خوبی دیده شوید.

برای کسب آمادگی جهت رقابت، باید از آنالیز رقبا در اینستاگرام کمک بگیرید. منظور از این کار، کسب آگاهی از رقبای خود در کسب و کارهای مشابه و همینطور ارزیابی استراتژی آنها برای توسعه دادن و پیشرفت فضای کاری در شبکه‌‌های اجتماعی است. اگر این تجزیه و تحلیل را به درستی انجام دهید، خواهید توانست نقاط ضعف و قوت رقبای اینستاگرامی خود را به دست آورده و از آنها برای گسترش کسب و کار خود استفاده نمایید.

مراحل آنالیز رقبا در اینستاگرام

با مفهوم تجزیه و تحلیل رقابت آشنا شدیم. اما چگونه باید آن را به کار گیریم؟ آسان ترین کار این است که گوشی هوشمند خود را بردارید، وارد اینستاگرام شوید و صفحه‌ی رقبای خود را جستجو کنید! در این حالت باید کنجکاو باشید و فعالیت رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید. اینستاگرام مانند بسیاری از شبکه های اجتماعی دیگر، به افراد امکان پردازش اطلاعات را می‌دهد. این موضوع می‌تواند موثر و عامل موفقیت صفحه‌ی شما باشد یا شما را به بی‌راهه ببرد. در لیست زیر، خلاصه‌ای از مراحل آنالیز رقبا در اینستاگرام مطرح شده است:

  1. شناسایی رقبا در تمامی شبکه های اجتماعی
  2. بررسی نوع و استراتژی محتوا در اینستاگرام
  3. بررسی جامعه‌ی مخاطب پیج‌های رقبا در اینستاگرام
  4. انجام آنالیز SWOT
  5. بررسی میزان تعامل کاربران با اکانت تجاری
  6. بررسی تغییرات در گذر زمان

1. مرحله اول آنالیز رقبا در اینستاگرام: شناسایی رقبا در تمامی شبکه‌های اجتماعی

شناسایی رقبا در شبکه‌های اجتماعی

آنالیز رقبا در اینستاگرام، یک ارزیابی از نقاط ضعف و قوت رقبای فعلی و بالقوه می‌‎باشد. این تجزیه و تحلیل، امکان شناسایی فرصت‌ها‎ و تهدیدها را فراهم می‌‎کند. با پیدایش شبکه های اجتماعی و ارتباطی مانند اینترنت و فضای مجازی به راحتی میتوان بسیاری از اطلاعات تجارت‌ها و شرکت‌ها را به دست آورد. در ادامه به برخی روش‌های شناسایی رقبا اشاره کرده‌ایم:

  • استفاده از گوگل
    بعضی از رقبای اینستاگرامی شما امکان دارد علاه بر صفحه‌ی اینستاگرام، وب سایت یا وبلاگ تبلیغاتی نیز داشته باشند. برای پیدا کردن آن‌ها کافیست در گوگل به جستجو بپردازیم. با جستجوی کلیدواژه‌های مربوط به کسب و کار خود در گوگل می‌توانید با بسیاری از شرکت‌های مشابه خود در سراسر دنیا آشنا شده و وارد سایت آن‌ها شوید. قطعاً می‌دانید انتخاب نوع کلیدواژه‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. انتخاب تخصصی‌تر این کلیدواژه‌ها، فرایند آنالیز رقبا در اینستاگرام را برای ما تسهیل خواهد کرد.
  • استفاده از لیست دنبال شونده‌های مخاطبان (Followings)
    در این قسمت باید اندکی در صفحه‌ی کاربران خود در اینستاگرام کنجکاوی به خرج دهید! بررسی کنید که آن‌ها به دنبال چه چیزهایی هستند؟ کدام صفحات را فالو می‌کنند؟ شاید کسی که مخاطب پیج شما است، مخاطب رقیب شما هم باشد! به همین دلیل با مراجعه به قسمت دنبال‌شونده‌ها در پیج مخاطبین خود می‌توانید به پیشرفت خود در فرایند آنالیز رقبا در اینستاگرام سرعت ببخشید.
  • نوشتن لیست نهایی
    به طور حتم با استفاده از دو راهکار گفته‌شده توانسته‌اید رقبای اینستاگرامی بسیاری را شناسایی کنید. اما با همه‌ی آن‌ها نمیتوان با یک روش رقابت کرد. بنابراین بهتر است یک لیست نهایی که شامل پنج یا شش رقیب است، آماده کنید و آنالیز رقبا در اینستاگرام را با توجه آن‌ انجام دهید.

2. مرحله دوم آنالیز رقبا در اینستا: بررسی نوع و استراتژی محتوا در اینستاگرام

بررسی استراتژی تولید محتوای رقبا

مهم‌ترین قسمت آنالیز رقبا در اینستاگرام، مربوط به نوع و استراتژی تولید محتوا می‌باشد. پست‌ها و نوع فعالیت پیج رقبا را آنالیز کنید. هشتگ‌های مورد استفاده در پست‌ها و استوری‌ها، تعداد کل پست‌های منتشرشده در یک دوره‌ی زمانی خاص، اهداف پیج‌ها از انتشار محتوا، فرمت‌های استفاده‌شده در تولید محتوا و … از جمله‌ی مواردی هستند که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید.

بررسی هشتگ‌ها و موضوعات

معمولا در هر پست و استوری، از تعدادی هشتگ برای بهتر دیده شدن محتوا استفاده می‌شود. این موارد ارتباط مستقیمی با مخاطبان و استراتژی محتوای پیج دارد. بهتر است هشتگ های پرتکرار هر پیج را یادداشت کنید تا بتوانید حوزه‌ی فعالیت آن صفحه را تشخیص داده و در صورت لزوم از آنها استفاده کنید. یک تاکتیک جالب دیگر جستجوی #اسم برند و مشاهده‌ی نتایج است. این کار یک دید خوب از میزان محبوبیت رقبا به شما می‌دهد. اگر افراد زیادی #اسم برند را در پست‌های خود به کار ببرند، میتوان به این نتیجه رسید که شرکت مربوطه توانسته برندسازی در اینستاگرام را به خوبی انجام دهد.

مقاله پیشنهادی: پربازدید ترین هشتگ ها در اینستاگرام

در فرایند آنالیز رقبا در اینستاگرام، فرکانس یا برنامه‌ی زمانی ارسال پست‌ها از دیگر نکات مهمی است که نیاز به بررسی دارد. در کنار آدرس هر صفحه، متوسط میزان فعالیت را به صورت هفتگی یادداشت کنید. به عنوان مثال ممکن است یک پیج اینستاگرامی هر هفته 5 پست و بین 7 الی 10 استوری را در برنامه‌ی زمانی خود داشته باشد.

مقاله پیشنهادی: روزانه چند پست و استوری بگذاریم؟

نکته‌ی آخر در این مرحله از آنالیز رقبا در اینستاگرام، بررسی استراتژی هر پیج است. در واقع باید بررسی کنید که هدف راه‌اندازی آن صفحه چه بوده است؟ معرفی محصول، تبلیغات، آموزش، اطلاع رسانی، هدایت کاربران به خرید، ترغیب به بازدید از سایت یا تماس تلفنی برخی از اهداف متداول برندها در شبکه های اجتماعی می‌باشد.

3. مرحله سوم آنالیز رقبا در اینستاگرام: بررسی جامعه مخاطب پیج‌های رقبا در اینستاگرام

شناسایی جامعه‌ی مخاطب پیج‌های رقیب

پس از شناسایی و آشنایی با رقبا، در این مرحله از آنالیز رقبا در اینستاگرام باید درباره‌ی آن‌ها اطلاعات گردآوری کنید. اما فقط اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید که برای ما مهم است. بخشی از این اطلاعات در ادامه مطرح می‌شود:

تعداد دنبال کنندگان (Followers) در اینستاگرام

تعداد فالوور پیج X چقدر است؟ این سوال را بارها و بارها شنیده‌اید؛ زیرا امروزه تعداد مخاطب برای تمامی کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است. پس برای آنالیز رقبا در اینستاگرام باید تعداد فالوورهای رقیب خود را در نظر داشته باشید و آن را یادداشت کنید. سپس بررسی کنید که پس از هر هفته، چند نفر به دنبال کنندگان آن‌ها افزوده می‌شود. در پایان، برای راحتی در تفسیر داده‌های به دست آمده، نحوه‌ی افزایش یا کاهش دنبال کننده‌ها را در نمودار رسم کنید.

زمان انتشار محتوا در صفحه

در طول فرایند آنالیز رقبا در اینستاگرام، جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی زمان فعالیت رقبا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای یافتن ساعت پست گذاشتن رقیب اینستاگرامی خود باید به صورت مداوم صفحه‌ی رقیب را بررسی کنید. با این کار با شیوه‌ی‌ فعالیت او در اینستاگرام و از نظم و ترتیب پست گذاشتن در آن مطلع خواهید شد.

میزان محبوبیت هر مطلب

برای دانستن میزان محبوبیت هر مطلب باید به تعداد لایک‌ها و کامنت‌های آن توجه کنید. سپس این اطلاعات را یادداشت کنید تا با سلیقه‌ و علاقه‌مندی ‌های مخاطبان پیج خود آشنا شوید.

4. مرحله چهارم آنالیز رقبا در اینستاگرام: استفاده از تحلیل SWOT برای آنالیز رقبا در اینستاگرام

حتی اگر صاحب شرکت و کسب و کار گسترده ای نباشید، باز هم نیاز دارید تا با یک استراتژی عالی به کسب و کار خود رونق دهید. داشتن برنامه، هرچند کوچک بهتر از نداشتن آن است. همه‌ی ما افراد متعددی را می‌شناسیم که از فرصت‌ها استفاده کرده و کسب و کار خود را به مراحل بالاتری رسانده‌اند. چرا شما یکی از این افراد نباشید؟

یکی از ابزارهایی که می‌تواند به آنالیز رقبا در اینستاگرام کمک کند، تحلیل SWOT نام دارد. در ابتدا ببینیم تحلیل SWOT چیست؟ تحلیل سوات (SWOT Analysis) یکی از استراتژی‌های بازاریابی و مدیریتی است. این ابزار به کسب و کارها کمک می‌کند تا با شناخت نقاط ضعف و قوت خود و همچنین شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای موجود، از راهکارهای هوشمندانه‌ای برای رسیدن به موفقیت استفاده کنند.
سوات در انگلیسی به صورت SWOT نوشته می شود. در واقع هر حرف این عبارت، شکل اختصاری یک کلمه است. حرف S به کلمه‌ی Strength اشاره دارد، که به معنای قدرت است. W حرف اول واژه‌ی Weakness به معنای ضعف است. حرف O از کلمه Opportunity گرفته شده که به معنای فرصت می‌باشد. در نهایت T اشاره به Threat دارد، که به تهدیدها اشاره دارد.

تکنیک تحلیل سوات که به آن ماتریس سوات هم گفته می شود، برای شناسایی نقاط ضعف و قوت و همچنین فرصت و تهدیدها طراحی شده است. این روش بسیار کاربردی است و بازدهی خوبی در آنالیز رقبا در اینستاگرام دارد. بسیاری از شرکت‌های موفق این استراتژی را برای بهبود عملکرد خود به کار می‌گیرند. با استفاده از این ابزار، شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی یک سازمان بسیار ساده خواهد بود. یافتن راهکارهای مناسب برای بهره بردن از فرصت‌ها و همچنین مقابله با انواع تهدیدهای موجود، می‌تواند سازمان‌ها را از ورشکستگی به میدان رقابت برگرداند.

5. مرحله پنجم آنالیز رقبا در اینستاگرام: بررسی میزان تعامل کاربران با اکانت تجاری

بررسی میزان تعامل

حتی بهترین محتواها هم بدون مخاطب هیچ ارزشی ندارند؛ بنابراین در مرحله‌ی بعدی از فرایند آنالیز رقبا در اینستاگرام، لازم است میزان تعامل کاربران آن صفحه را با محتوای تولید شده تجزیه و تحلیل کنید. تعداد لایک، کامنت، ذخیره و فوروارد از شاخص‌های تعامل کاربران به حساب می‌آیند. می‌توانید مقدار متوسط این ارقام را با بررسی 10 الی 30 فعالیت گذشته‌ی هر صفحه محاسبه نمایید.

مقاله مرتبط: افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام

پس از محاسبه‌ی متوسط این ارقام، اطلاعات بسیار کاربردی را در اختیار خواهید داشت. در هنگام بررسی خود، سه پست یا فعالیتی را که بیشترین میزان تعامل داشته اند، یادداشت کنید. سپس تمام فعالیت های مرحله‌ی قبل (آنالیز نوع محتوا) را به صورت اختصاصی برای این سه پست انجام دهید. این تحلیل به شما کمک می‌کند متوجه شوید که کدام فرمت محتوایی برای مخاطبان آن صفحه جذاب بوده، چه محتوایی (آموزشی، تبلیغاتی و غیره) تعامل بیشتری را به همراه داشته است و در نهایت چه زمانی بهترین فرصت برای انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی می‌باشد.

6. آخرین مرحله آنالیز رقبا در اینستاگرام: بررسی تغییرات در گذر زمان

بررسی تغییرات در گذر زمان

تا به اینجای کار، آنالیز رقبا در اینستاگرام شبیه به یک تصویر از یک لحظه بود. اما اکنون می خواهیم یک فیلم ببینیم! بسیار حائز اهمیت است که تعامل و استراتژی و فرمت محتوایی را در گذر زمان بررسی کنید. تغییرات را یادداشت کنید که چه فعالیت‌هایی نتیجه‌ی مثبت و چه فعالیت‌هایی باعث کاهش تعامل کاربران شده است. همه‌ی این اطلاعات در آینده در تدوین استراتژی شبکه‌های مجازی برای کسب و کار به کمک شما خواهند آمد تا دیگر نیاز نباشد اشتباهات دیگران را تکرار کنید.

نکات طلایی برای آنالیز رقبا در اینستاگرام

ایده بگیرید اما کپی نکنید!

برای گسترش کسب و کار خود در اینستاگرام به کپی کردن ایده‌های دیگران فکر نکنید! شما با تجزیه و تحلیل رقبای اینستاگرامی خود متوجه توانایی‌ها و همچنین نقاط ضعف آن‌ها شدید. پیشنهاد ما این است که از خصوصیت‌های مثبت رقبای خود ایده بگیرید و سعی کنید آن ها را به صورت متفاوت در کسب و کار خود اجرا کنید.

در آنالیز رقبا در اینستاگرام از تعصبات دوری کنید!

اگر می‌خواهید نتیجه‌ی مطلوبی از آنالیز رقبا در اینستاگرام بدست آورید، از جانب‌داری و تعصب روی کسب و کار خود دوری کنید. این را بدانید که مقاومت در برابر نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل‌ها، منتهی به پیشرفت شما نخواهد شد.

به دنبال انجام کارهای شگفت انگیز باشید!

دلیل پیشرفت برخی از رقبای شما در اینستاگرام، انجام فعالیت‌ها و ایده‌های نامتداول است. در نتیجه متفاوت باشید تا مشتریان نیز عکس العمل نشان دهند. در این صورت مطالب شما بارها و بارها در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده و تعداد مخاطبان شما افزایش پیدا می‌کند.

در آنالیز رقبا و تفسیر داده‌ها سازمان‌یافته فعالیت کنید!

شما در راه آنالیز رقبا در اینستاگرام با تعداد بسیاری از اطلاعات رو به رو خواهید شد. اما جای هیچ نگرانی نیست. تلاش کنید منظم بوده و اطلاعات به دست آمده را به درستی طبقه بندی کنید.

فرصت‌ها و تهدید‌ها را شناسایی کنید!

پس از اطلاع از استراتژی دیگران با استفاده از آنالیز رقبا در اینستاگرام، بررسی میزان عملکرد آنها بینش بسیار خوبی در خصوص موفقیت یا شکست آن استراتژی‌ها به شما می دهد. این که آیا یک گروه مشتری مشترک را هدف قرار داده‌اند؟ محصول یا سرویس خاصی را به مشتری ارائه می‌دهند یا بر روی قیمت متمرکز هستند؟ این موارد می‌تواند فرصت های پیش روی شما را مشخص کند و تا حدودی راهنمای شما برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باشد.

از نقاط ضعف پیج‌های دیگر غافل نشوید!

برخی از کسب و کارهای اینستاگرامی ممکن است در سرازیری فروپاشی قرار گرفته باشند. این کسب و کار‌ها نیز گزینه مناسبی برای آنالیز رقبا در اینستاگرام خواهند بود. پس آنالیز آن ها را از دست ندهید! ارائه ی خدمات بد به مشتری، غلط‌های املایی در محتواها، تبلیغات بیش از اندازه در اینستاگرام و یا استوری‌های نامربوط می ‌توانند برخی از نقاط ضعف این کسب و کارها باشند.

نا امید نشوید!

برای داشتن یک کسب و کار موفق در بستر شبکه های اجتماعی باید تلاش‌ و کوشش فراوانی از خود نشان دهید. نبرد با رقبای اینستاگرامی کار آسانی نخواهد بود. پس به هیچ وجه امید خود را از دست ندهید و با انگیزه به سوی موفقیت حرکت کنید!

در پایان…

آنالیز رقبا در اینستاگرام مسئله‌ای است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. صاحبان کسب و کارها می‌توانند با استفاده از تجزیه و تحلیل درست اینستاگرام، از این اپلیکیشن به گونه‌ای استفاده کنند که ارتباطاتی صمیمانه با همه مشتریان داشته باشند. اگر شما تجربه‌ی تجزیه و تحلیل رقابت در رسانه های اجتماعی را نداشته اید، آن را امتحان کنید. اطلاعاتی که بدست می آورید، به شما کمک می‌کنند تا با استفاده از بعضی تاکتیک‌های رقبا، آنها را بشناسید و از آن‌ها برای پیشرفت خود استفاده کنید. در این مقاله فرایند آنالیز رقبا در اینستاگرام به صورت کامل و مرحله به مرحله توضیح و آموزش داده شد.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما همراهان همیشگی اینبو مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هر گونه نظر، انتقاد و پیشنهاد، لطفاً در بخش نظرات ما را از حضور خود بهره‌مند کنید.

از همراهی شما سپاسگزاریم!

نظرات کاربران

پیام شما می‌تواند شروع یک مکالمۀ سازنده باشد.

عضویت
اطلاع از
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مرتبط

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

عکس‌ یا ویدیو؟ کدام باعث پیشرفت در اینستاگرام می شود؟

عکس‌ یا ویدیو؟ کدام باعث پیشرفت در اینستاگرام می شود؟

بیش از یک دهه از تأسیس اینستاگرام می‌گذرد و همچنان کاربران این شبکه‌ی اجتماعی روز به روز در حال افزایش هستند. یکی از اصلی‌ترین دلایل این محبوبیت، رسانه-محور بودن اینستاگرام است. محتواهایی که در فضای...

ادامه مطلب