نحوه تحلیل پیج ها برای رقابت در اینستاگرام

نحوه تحلیل پیج ها برای رقابت در اینستاگرام

در دنیای کنونی، رسانه های اجتماعی به یکی از ابزارهای اصلی و قدرتمند، تبلیغات و بازاریابی اکثر کسب و کارها تبدیل شده اند. تا آنجا که تعدادی از کارشناسان دنیای تجارت، حضور موفق در رسانه های اجتماعی مانند رقابت در اینستاگرام را یکی از شرط های مهم موفقیت برای هر تجارتی می دانند.

اینستاگرام هم به عنوان یکی از محبوب ترین رسانه های اجتماعی شایع در ایران، نه تنها از این قاعده مستثنی نیست! بلکه با گسترش دایره نفوذ خود در میان گروه بسیار زیادی از کاربران، به یکی از رکن های اصلی موفقیت در بازار هر کسب و کاری تبدیل گردیده است.

برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی اینستاگرامی، تنها داشتن یک اکانت در این برنامه و قرار دادن پست در صفحه کاری موسسات به هیچ عنوان کافی نخواهد بود. با رقابتی شدن دنیای رسانه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، بسیار مهم است که در میان رقبا، به خوبی دیده شوید.

برای این هدف باید درک درستی از مخاطبان خود داشته باشید! در نتیجه برای خلق و انتشار محتوایی که مناسب گروه کاربرانتان باشد و آنها را جذب کند، برنامه تدوین شده و درستی را طراحی و اجرا کنید. باید پیوسته بازخورد محتوا بر کاربر و میزان علاقمندی آنها را تجزیه و تحلیل نموده! و بتوانید براساس نتایج بدست آمده، بر حسب ضرورت تغییراتی در روش کار خود ایجاد کنید. حس رقابت همان چیزی است که راه موفقیت را هموار می‌کند.

در این مقاله به شما می گوییم که چگونه رقیب خود را به درستی آنالیز کنید تا از نقاط ضعف و قوت آنها نهایت بهره را ببرید. بدین سبب تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام می‌تواند باعث پیشرفت کسب وکار شما در شبکه‌ های اجتماعی شود. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام چگونه انجام میشود و دارای چه اصولی است؟

نحوه آنالیز دیگر پیج ها برای رقابت در اینستاگرام

نحوه آنالیز دیگر پیج ها برای رقابت در اینستاگرام

با طرح این سوال برای پاسخ در ابتدا باید مشخص کنیم رقیب و رقابت به چه معناست؟ با کمی چرخش در اینستاگرام خود، احتمالا با صفحاتی برخورد کرده اید که فعالیتی مشابه کسب و کار شما را داشته اند.

این صفحات دقیقا همان رقبای شما هستند! برای موفقیت در کسب و کار خود از این لحظه باید با رقبای خود در اینستاگرام وارد یک رقابت شوید. از این رو باید خود را با تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام آماده کنید! منظور از این کار آگاهی از رقبای خود در کسب و کارهای مشابه و همینطور ارزیابی استراتژی آنها برای توسعه بخشیدن و پیشرفت فضای کاری در شبکه ‌های اجتماعی است. اگر این تجزیه و تحلیل را به درستی انجام دهید! خواهید توانست نقاط ضعف و قوت رقبای اینستاگرامی خود را به دست آورده و از آنها برای گسترش کسب و کار خود استفاده نمایید.

با مفهوم تجزیه و تحلیل رقابت آشنا شدیم. اما چگونه باید آن را به کار گیریم؟ آسان ترین کار این است گوشی هوشمند خود را بردارید، وارد اینستاگرام شوید و صفحه رقبای خود را جستجو کنید! در این حالت باید کنجکاو باشید و فعالیت رقیب خود را مورد بررسی قرار دهید!

شاخص های اینستاگرام

اینستاگرام مانند بسیاری از شبکه های اجتماعی، به افراد امکان پردازش اطلاعات را می دهد. که می تواند موثر و عامل موفقیت صفحه شما باشد یا شما را به بی راهه ببرد.

  • Total Posts: تعداد کل پست‌هایی که در یک دوره زمانی مشخص منتشر شده‌اند.
  • Total Likes: تعداد کل لایک های دریافتی در تمام پست‌ها در یک دوره زمانی مشخص.
  • Total comments: تعداد کل نظرات در تمام پست‌ها در یک دوره زمانی مشخص صورت‌ گرفته است.
  • Total interactions: تعداد کل تعاملات (لایک و نظر) در تمام پست‌ها در یک دوره زمانی مشخص.
  • Followers: تعداد کل کاربران اینستاگرام که پس از ایجاد حساب کاربری در اینستاگرام حضور دارند.
  • Likes per post: تعداد لایک های دریافتی از پست فردی اینستاگرام.
  • Comments per post: تعداد نظرات دریافت‌ شده توسط پست اینستاگرام فردی
  • Change in follower: افزایش یا کاهش تعداد فالوور اینستاگرام یک حساب
  • Percent change in followers: درصد نمایش گرایش هر فرد، در زمان افزایش یا کاهش در فالوور اینستاگرام یک حساب.

در یک زمان این معیارها مفید هستند، با این حال این معیارهای ساده در کنار هم، می توانند همه تفاوت بین یک کمپین رسانه های اجتماعی را افزایش دهند. و آن چیزی است که در خود اینستاگرام نهادینه است.

در هنگام استفاده از داده های یک برند رقابتی، معیارهای اینستاگرام یک سطح کاملا جدید از معنا را در نظر می گیرند. آنچه که تنها یک مجموعه جالب از اعداد بود، اکنون نقاط قوت و ضعف تبلیغات بازاریابی شما را آشکار می کند. شما می توانید تجزیه و تحلیل رقابت مانند این را با انجام مقایسه بر روی عملکرد فردی، بخش های مشتری، و حتی فیلترهای اینستاگرام استفاده کنید.

چرا آنالیز شبکه های اجتماعی رقبا با اهمیت است؟

چرا آنالیز شبکه های اجتماعی رقبا با اهمیت است؟

شما در صورتی که بتوانید به صورت صحیح نوع رفتا و فعالیت های رقبای خود در اینستاگرام را آنالیز کنید به راحتی میتوانید نوع رفتار کاربران و مخاطبان حوزه فعالیت خود را شناسایی کرده و بر آن اساس فعالیت خود در اینستاگرام را ادامه دهید.

شناسایی رقبا
به دلیل کم هزینه بودن فعالیت در شبکه های اجتماعی معمولا رقبا فعالیت های خود را با شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام شروع می کنند. بنابراین یکی از بهترین منابع برای آشنایی و شناخت رقبا، شبکه های اجتماعی هستند.

اطلاع از فعالیت های گذشته و حال
با بررسی فعالیت های هر صفحه می توانید متوجه شوید! که در گذشته چه استراتژی ها و فعالیت هایی داشتند و در حال حاضر این استراتژی ها چه تغییراتی کرده است؟

فرصت ها و تهدید ها را شناسایی کنید
پس از اطلاع از استراتژی های رقبا، بررسی میزان عملکرد آنها بینش بسیار خوبی در خصوص موفقیت یا شکست آن استراتژی ها به شما می دهد. اینکه آیا یک گروه مشتری مشترک را هدف قرار داده اند؟ محصول یا سرویس خاصی را به مشتری ارائه می دهند یا بر روی قیمت متمرکز هستند؟ این موارد می تواند فرصت های پیش روی شما را مشخص کند و تا حدودی راهنمای شما برای فعالیت در شبکه های اجتماعی باشد.

چطور شبکه های اجتماعی رقبا را آنالیز کنم؟

چطور شبکه های اجتماعی رقبا را آنالیز کنم؟

اکنون که چرایی تجزیه و تحلیل رقابت شبکه های اجتماعی را درک کردیم نوبت به چگونگی انجام این کار می رسد. این کار در چند قدم ساده اما کاربردی خلاصه می شود:

  • شناسایی رقبا
  • بررسی جامعه مخاطب آنها
  • انجام آنالیز SWOT
  • بررسی نوع و استراتژی محتوا
  • بررسی میزان تعامل کاربران با اکانت تجاری
  • بررسی تغییرات در گذر زمان

شناسایی رقبا

تجزیه و تحلیل رقیب در بازاریابی و مدیریت استراتژیک، یک ارزیابی از نقاط ضعف و قوت رقبای فعلی و بالقوه می‌‎باشد. تجزیه و تحلیل رقابت، امکان شناسایی فرصت‌ها‎ و تهدیدها را فراهم می‌‎کند.

با پیدایش شبکه های اجتماعی و ارتباطی مانند اینترنت و فضای مجازی به راحتی می توان بسیاری از اطلاعات تجارت ها و شرکت ها را به دست آورد. شماری از روش ‌های شناسایی رقیب عبارتند از:

استفاده از گوگل
بعضی از رقبای اینستاگرامی شما امکان دارد علاه بر صفحه اینستاگرام، وب سایت یا وبلاگ تبلیغاتی نیز داشته باشند. برای پیدا کردن آن ها کافیست در گوگل جستجو کنیم. با جستجوی کلید واژه‌های مربوط به کسب و کار خود در گوگل می‌توانید با بسیاری از شرکت‌های مشابه خود در سراسر دنیا آشنا شده و وارد سایت آن‌ها بشوید. قطعا می دانید انتخاب نوع کلید واژه‌ها نیز بسیار با اهمیت است. انتخاب تخصصی تر این کلید واژه ها ، نتیجه بهتری را برای ما به دنبال خواهد داشت.

استفاده از لیست دنبال شونده‌های مخاطب (Following)
در این قسمت باید اندکی به صفحه کاربران خود در اینستاگرام کنجکاوی به خرج دهید! بررسی کنید او به دنبال چه چیزهایی است؟ کدام صفحات را فالوو می‌کند؟ شاید کسی که مخاطب شما است، مخاطب رقیب شما هم باشد! به این دلیل با مراجعه به قسمت دنبال شونده‌ها در پیج مخاطب خود می‌توانید با رقیبتان ملاقات کنید!

نوشتن لیست نهایی
به طور حتم با استفاده از دو راهکار گفته شده توانسته‌اید رقبای اینستاگرامی بسیاری را شناسایی کنید. اما با همه آن ها نمی توان با یک روش برخورد کرد. بنابراین بهتر است یک لیست نهایی که شامل پنج یا شش رقیب است را بنویسید و تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام را با توجه آن‌ها انجام دهید.

بررسی جامعه مخاطب پیج های رقیبتان

پس از یافتن و آشنایی با رقبای خود در اینستاگرام، باید درباره آن‌ها اطلاعات گرد آوری کنید. اما فقط اطلاعاتی که برای ما مهم است! بخشی از این اطلاعات در ادامه مطرح می‌شود:

نوع شبکه اجتماعی
در حال حاضر در بین شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام محبوب ترین و پرمخاطب ترین است! تعداد بیشماری از افراد کسب و کار خود را با فعالیت‌های اینستاگرامی توسعه داده‌اند. از این رو احتمالا رقیب شما هم دارای صفحه اینستاگرام است. پس جستجو کنید و او را پیدا کنید.

تعداد دنبال کنندگان (Followers) در اینستاگرام
تعداد فالوور؟ این سوال را بارها و بارها شنیده‌اید زیرا امروزه تعداد مخاطب برای همه مهم است و قطعا از اهمیت بالایی برخوردار است! پس برای تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام باید تعداد فالوورهای رقیب خود را در نظر داشته باشید و آن را یادداشت کنید. سپس بررسی کنید که پس از هر هفته چند نفر به دنبال کنندگان آن‌ها افزوده می‌شود. در پایان نیز نحوه افزایش یا کاهش دنبال کننده‌ها را در نمودار رسم کنید.

ساعت مطلب گذاشتن در صفحه
برای یافتن ساعت پست گذاشتن رقیب اینستاگرامی خود باید به صورت مداوم صفحه رقیب را بررسی کنید. با این کار با شیوه‌ فعالیت او در اینستاگرام و از نظم و ترتیب پست گذاشتن در آن مطلع خواهید شد.

میزان محبوبیت هر مطلب
برای دانستن میزان محبوبیت هر مطلب باید به تعداد لایک‌ها و کامنت‌های آن توجه کنید. سپس این اطلاعات را یادداشت کنید تا با سلیقه مخاطب خود پی ببرید.

انجام آنالیز SWOT

حتی اگر صاحب شرکت و کسب و کار گسترده ای نباشید، باز هم نیاز دارید تا با یک استراتژی عالی به کسب و کارتان رونق دهید. داشتن برنامه، هرچند کوچک بهتر از نداشتن آن است. همه ما افراد متعددی را می شناسیم، که از فرصت ها استفاده کرده اند و خود یا کسب و کارشان را به مراحل بالاتری رسانده اند. چرا شما یکی از این افراد نباشید؟

یکی از ابزارهایی که می تواند در این راه به شما کمک کند “تحلیل SWOT ” است.در ابتدا ببینیم تحلیل SWOT چیست؟

تحلیل سوات «SWOT Analysis» یکی از استراتژی های بازاریابی و مدیریتی است! به کسب و کارها کمک میکند، تا با شناخت نقاط ضعف و قوت خود، همچنین شناخت فرصت ها و تهدیدهای موجود، راهکارهای هوشمندانه ای برای رسیدن به موفقیت استفاده کنند.

سوات که به انگلیسی SWOT نوشته می شود، در واقع هر حرفش اختصار یافته یک کلمه است. حرف S به کلمه Strength اشاره دارد، که به معنای قوت است. W حرف اول کلمه Weakness به معنای ضعف است. حرف O از کلمه Opportunity گرفته شده که به معنای فرصت است و T اشاره به Threat دارد، که معنای تهدید را می دهد.

تکنیک تحلیل سوات که به آن ماتریس سوات هم گفته می شود، برای شناسایی نقاط ضعف و قوت همچنین فرصت و تهدیدها طراحی شده است. این روش بسیار کاربردی است و بازدهی خوبی دارد. بسیاری از شرکت های موفق این استراتژی را برای بهبود عملکردشان استفاده می کنند.

با استفاده از این ابزار، شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی یک سازمان بسیار ساده می شود. یافتن راهکارهای مناسب برای بهره بردن از فرصت ها و همچنین مقابله با انواع تهدید های موجود، می تواند سازمان ها را از ورشکستگی به میدان رقابت بازگرداند.

در ادامه به برخی از این نکات که برای بررسی رقیب مهم است می پردازیم

نقاط قوت رقیب
بعد از بررسی رقبا احتمال دارد به این نکته پی ببرید که آن ها پست بهتری را در اینستاگرام به اشتراک می گذارند. یا مطالب و استوری های آن ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. در این حالت ها باید کنجکاو باشید و تلاش کنید دلایل موفقیت رقیب چیست. شما هم خواهید توانست مثل او قدرتمند باشید.

نقاط ضعف
برخی از کسب و کارهای اینستاگرامی ممکن است در سرازیری فرو پاشی قرار گرفته باشند. این کسب و کار‌ ها نیز گزینه مناسبی برای تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام خواهند بود. پس آنالیز آن ها را از دست ندهید! ارائه ی خدمات بد به مشتری، غلطهای املایی در محتواها، تبلیغات بیش از اندازه در اینستاگرام و یا استوری های نا مربوط می ‌تواند! برخی از نقاط ضعف این کسب و کارها باشد.

کشف فرصت ‌های موجود
با اجرا کردن تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام می ‌توانید فرصت ‌های بسیاری را کشف کنید. که هر کدام سکوی پرتابی برای تجارت و کسب و کار شما باشد. کافی است به این بیاندیشید که رقبای شما در کدام قسمت دچار ضعف هستند. سرمایه گذاری روی همان قسمت ها می تواند موفقیت شما را تضمین کند.

تهدیدهای موجود
در شبکه ‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام اشتباهات بسیاری ممکن است پیش آید که منجر به ورشکستگی کسب و کار شما شود. بعضی از این اشتباهات، استفاده از اکانت‌ های فیک ( دروغین ) و ساختگی و یا طولانی شدن زمان پاسخ گویی به مشتریان است.

بررسی نوع و استراتژی محتوا

با اهمیت ترین قسمت تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام یک صفحه، در فضای مجازی مربوط به نوع و استراتژی محتوا می باشد. پست ها و نوع فعالیت صفحه را آنالیز کنید. هدف هر پیج دقیقا چیست؟ چه فرمت های محتوایی استفاده می شود؟

(متن های طولانی، متن های کوتاه با هدف تبلیغاتی مستقیم، عکس، ویدئو یا انتشار لینک بلاگ) یا ترکیب هر کدام می تواند در یک صفحه استفاده شود که هر کدام تاثیرگذاری متفاوتی دارد.

مرحله بعدی بررسی هشتگ ها و موضوعات می باشد. معمولا در هر پست از تعدادی هشتگ برای بهتر دیده شدن آن پست استفاده می شود. این موارد ارتباط مستقیمی با مخاطبان و استراتژی محتوای پیج دارند. بهتر است هشتگ های پرتکرار هر پیج را یادداشت کنید تا بتوانید حوزه فعالیت آن صفحه را تشخیص داده و در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

یک تاکتیک جالب دیگر جستجوی # اسم برند و مشاهده ی نتایج است. این کار یک دید خوب از میزان محبوبیت رقیب هایتان به شما می دهد. اگر افراد زیادی # اسم برند را جستجو می کنند این نشان می دهد که شرکت مربوطه توانسته برندسازی در اینستاگرام را به خوبی انجام دهد.

استراتژی برندهای موفق در اینستاگرام

فراکنس یا برنامه زمانی ارسال پست ها نیز از دیگر نکات مهمی است که نیاز به بررسی دارد. در کنار آدرس هر صفحه، متوسط میزان فعالیت را به صورت هفتگی یادداشت کنید. به عنوان مثال یک صفحه اینستاگرامی می تواند هر هفته 5 پست و بین 7 الی 10 استوری را در برنامه زمانی خود داشته باشد.

نکته ی آخر، بررسی استراتژی هر پیج است. در واقع باید بررسی کنید که هدف راه اندازی آن صفحه چه بوده است؟ معرفی محصول، تبلیغات، آموزش، اطلاع رسانی، هدایت کاربران به خرید، ترغیب به بازدید از سایت یا تماس تلفنی برخی از اهداف متداول برندها در شبکه های اجتماعی می باشد.

بررسی میزان تعامل کاربران با اکانت تجاری

بهترین محتوا بدون مخاطب ارزشی ندارند بنابراین در مرحله بعدی آنالیز شبکه های اجتماعی لازم است میزان تعامل کاربران آن صفحه را با محتوای تولید شده تجزیه و تحلیل کنید. تعداد لایک، کامنت یا بازنشر از معیارهای تعامل کاربران با هر پست به حساب می آید. میتوانید متوسط این ارقام را با بررسی 10 الی 30 فعالیت گذشته هر صفحه محاسبه کنید.

پس از محاسبه متوسط این ارقام، به شما اطلاعات به شدت کاربردی را ارائه می دهد. در هنگام بررسی خود، سه پست یا فعالیتی که بیشترین میزان تعامل را داشته اند یادداشت کنید. سپس تمام فعالیت های مرحله قبل (نوع محتوا) را به صورت اختصاصی برای این سه پست انجام دهید! این تحلیل به شما کمک می کند متوجه شوید! که کدام فرمت محتوایی برای مخاطبان آن صفحه جذاب بوده، چه محتوایی (آموزشی، تبلیغاتی و غیره) تعامل بیشتری را به همراه داشته است. و در نهایت چه زمانی بهترین فرصت برای انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی می باشد.

بررسی تغییرات در گذر زمان

تا به اینجا کار تحلیلی که انجام شد شبیه به یک تصویر از یک لحظه بود. اما اکنون می خواهیم یک فیلم ببینیم! بسیار حائز اهمیت است تا تعامل و استراتژی و فرمت محتوایی را در گذر زمان بررسی کنید. تغییرات را یادداشت کنید که چه فعالیت هایی نتیجه مثبت و چه فعالیت هایی باعث کاهش تعامل کاربران شده است. همه ی این اطلاعات بعدها در تدوین استراتژی شبکه های مجازی برای کسب و کار خودتان به کمک شما می آیند تا دیگر نیاز نباشد اشتباهات دیگران را تکرار کنید.

نکات طلایی برای آنالیز پیج ها

نکات طلایی برای آنالیز پیج ها

ایده بگیرید اما کپی نکنید
برای گسترش کسب و کار خود در اینستاگرام به کپی کردن ایده ‌های دیگران فکر نکنید! شما با تجزیه و تحلیل رقبای اینستاگرامی خود متوجه توانایی آن ها و همچنین نقاط ضعف آن ها شدید. پیشنهاد ما این است که از خصوصیت ‌های مثبت رقیب خود ایده بگیرید و سعی کنید آن ها را به صورت متفاوت در کسب و کار خود اجرا کنید.

از تعصبات دوری کنید
اگر می ‌خواهید نتیجه ی مطلوبی از تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام بدست آورید، از جانبداری و تعصب روی کسب و کار خود دوری کنید. این را بدانید که مقاومت در برابر نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل ها منتهی به پیشرفت شما نخواهد شد.

به دنبال انجام کارهای شگفت انگیز باشید
دلیل پیشرفت برخی از رقیب های شما در اینستاگرام، انجام فعالیت ها و ایده ‌های نامتداول است. در نتیجه متفاوت باشید تا مشتریان نیز عکس العمل نشان دهند! در این صورت مطالب شما بارها و بارها در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده و تعداد مخاطب ها افزایش پیدا می‌کند.

سازمان یافته فعالیت کنید
شما در راه تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام با تعداد بسیاری از اطلاعات رو به رو خواهید شد. اما جای نگرانی نیست! تلاش کنید منظم بوده و اطلاعات به دست آمده را به درستی طبقه بندی و سرو سامان دهید.

امید خود را از دست ندهید
برای داشتن یک کسب و کار موفق در بستر شبکه های اجتماعی باید تلاش‌ و کوشش های فراوانی را انجام دهید. نبرد با رقبای اینستاگرامی کار آسانی نخواهد بود! پس ابداً امید خود را از دست ندهید و با انگیزه به سوی موفقیت حرکت کنید!

سخن پایانی

اینستاگرام همانند هر شبکه اجتماعی دیگر به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارد. با استفاده از تجزیه و تحلیل درست اینستاگرام، صاحبان کسب و کار می توانند از این اپلیکیشن به گونه ای استفاده کنند ارتباطاتی صمیمانه با همه مشتریان ایجاد کند.

در نهایت همه چیز در تحلیل معیارها و داده های برند خود با رقباست. تصمیمات لازم برای استراتژی خود بر اساس داده های بدست آمده، را انجام دهید. اگر شما تجربه تجزیه و تحلیل رقابت در رسانه های اجتماعی را نداشته اید، آن را امتحان کنید. اطلاعاتی که بدست می آورید به شما کمک می کند تا با استفاده از بعضی تاکتیک های رقبا، آنها را بشناسید و از آن ها برای پیشرفت خود استفاده کنید.

دیدگاه بگذارید

avatar
  عضویت  
اطلاع از