برگزاری مسابقه اینستاگرام برای افزایش فالوور

برگزاری مسابقه اینستاگرام

اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی که بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد یکی از روش‌های مناسب برای بازاریابی و کسب و کار اینترنتی به حساب می آید با استفاده از این شبکه اجتماعی بزرگ می‌توان تعامل خود را با کاربران بیشتر کرد و همچنین کسب و کار خود را رونق بخشید.

یکی از روش هایی که سبب افزایش تعامل کاربر با صفحه شما می شود برگزاری مسابقه اینستاگرام است. البته باید توجه کنید که برگزاری مسابقه در پیج های اینستاگرامی از یک سری قواعد و اصول خاصی پیروی می کند و اگر شما خواستار برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی موفق هستید حتماً باید همه این قواعد را اجرا کنید.

ما در این مقاله اصول برگزاری مسابقه در اینستاگرام را به شما خواهیم گفت و شما هم با استفاده از آن می توانید ارتباط خود را با کاربران بیشتر کنید که افزایش مشارکت سبب نرخ تعامل بالا، افزایش مخاطبان بیزینس شما، همچنین افزایش فروش خدمات و محصولات شما خواهد شد.

فهرست

نحوه برگزاری مسابقه اینستاگرام:

لازمه برگزاری یک مسابقه در صفحات اینستاگرام آن است که شما یک سری نکات را رعایت کرده و همچنین طبق برنامه ریزی های مشخص این مسابقه را راه اندازی کنید که تنها در این صورت این مسابقه شما را به هدفتان نزدیک تر می کند.

ولی قبل از هر چیزی باید هدف خود را از برگزاری مسابقه اینستاگرامی مشخص کنید. در حالت کلی اولین قدم برای برگزاری هر چالش در اینستاگرام داشتن هدف است که ما در ادامه آنها را برای شما عنوان خواهیم کرد.

از طریق برگزاری مسابقه اینستاگرام برند کسب و کار خود را بسازید:

شاید برای شما هم جالب باشد که برندسازی یکی از مهمترین موارد در کسب و کار اینترنتی به حساب می آید. منظور از برندسازی این است که شما کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنید.

به طور معمول در مسابقه های اینستاگرام تعداد بسیاری از کاربران شرکت می‌ کنند که هر کدام از آن ها بارها با برند شما آشنا شده اند. با وجود همه این مزایا دلیل استفاده نکردن شما از برگزاری مسابقه اینستاگرام برای نشان دادن برند و محصولات خود چیست؟

پس قطعاً یکی از جدید ترین روش های افزایش فالوور در اینستاگرام و همچنین طرفداران یک کسب و کار، راه اندازی مسابقه اینستاگرامی است که با استفاده از آن می توان کسب و کار خود را رونق بخشید.

حال شاید برای شما این سوال پیش آید که اصلاً این قواعد چه چیزهایی است و چگونه می توان از آن ها استفاده کرد؟

هر کسی که در صفحه خود و برای بازاریابی یک کسب و کار اینترنتی مسابقه ای را راه‌اندازی می‌ کند حتماً باید مخاطب خود را به چالش بکشد تا به وسیله روش های گفته شده سبب افزایش تعامل فالوور با برند شود.

برگزاری مسابقه اینستاگرام در پیچ ها چالشی به وجود می ‌آورد که به خودی خود می‌ تواند مخاطب را به یک مشتری تبدیل کند. همانطور که گفته شد برای برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی شما باید یک سری قواعدی را رعایت کنید تا بتوانید موفقیت خود را در این مسیر تضمین کنید.

حتما هدف خود را از برگزاری مسابقه اینستاگرام مشخص کنید:

قبل از هر چیزی هدف شما باید از کسب و کار اینترنتی مشخص شده باشد و در واقع بدون داشتن هدف نمی ‌توان موفقیتی در بیزینس بدست آورد. در برگزاری مسابقه اینستاگرام هم شما حتماً باید هدف داشته باشید البته توجه کنید که این هدف برای اکانت های مختلف متفاوت است و همین تفاوت های اندک باعث شده تا هر صفحه برای کسب و کار خود و برگزاری مسابقه از چالش‌های مختلفی استفاده کند.

البته دقت کنید که در انتخاب هدف حتماً باید علاقه مخاطب را در نظر بگیرید حال فرقی نمی کند که هدف شما از برگزاری مسابقه در اینستاگرام چیست آیا بالا بردن تعامل کاربران با شماست یا افزایش فالوور های جدید. ولی سعی کنید حتماً داشتن هدف را قبل از هر کاری جدی بگیرید.

یکسری از اهداف دیگر شامل:

  • افزایش تعامل کاربران
  • افزایش فروش محصولات یک کسب ‌و کار
  • برندسازی برای کسب ‌و کارهای مختلف
  • افزایش فالوور های یک صفحه اینستاگرامی

پس چهار هدف در کسب و کار اینترنتی بسیار مهم هستند و لازمه برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی می باشند. اگر شما ادمین یک صفحه اینستاگرامی هستید حتماً اهداف کسب و کار خود را مشخص کنید البته این هدف ها ممکن دو الی سه مورد باشد.

تعداد آن اصلاً اهمیتی ندارد چیزی که مهم است فقط مشخص کردن اهداف است که سعی کنید آن را بر روی یک کاغذ یادداشت کنید و در نهایت متوجه میزان موفقیت خود شوید.

مخاطبان هدف شما باید مشخص شوند:

شما باید دقت کنید که مخاطبان صفحه شما را چه گروهی تشکیل می دهند و آنها چه پست‌ هایی را دوست دارند و حتماً صفحه اینستاگرام خود را نگاه کنید و ببینید که تعامل کاربران با کدام پست ها بیشتر بوده است و کدام پست ها بیشتر لایک خورده است یا کامنت گرفته است.

همیشه دقت کنید که یک سری از پست ها نسبت به پست های دیگر از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و یک سری از پست هم کمتر کاربران را به خود جذب کرده است.

وقتی که شما دیدید تعامل یکسری از پست ها از برخی دیگر کمتر و یا بیشتر بود حتماً در پیج خود مسابقه اینستاگرامی برگزار کنید و موضوع مسابقه اینستاگرام شما باید در محور آن پستی باشد که بیشترین لایک را خورده است.

اگر شما ادمین یک صفحه کسب و کار اینترنتی هستید حتماً باید مخاطبان را وادار کنید که کسب و کار شما را بشناسند و اگر آن ها بخش خاصی از جامعه هستند و شما خواستار افزایش فالوور های اینستاگرام خود هستید باید حتماً از تبلیغاتی استفاده کنید که جامعه هدف آن ها مشخص شده باشد.

نحوه شرکت کردن فالوور ها در مسابقه اینستاگرام باید مشخص شود:

شرکت کردن فالوور ها در مسابقه اینستاگرام

برای اینکه مخاطبان بسیار زیادی جذب مسابقات اینستاگرامی پیج شما شوند باید از یک سری روش هایی استفاده کنید که البته موارد بسیار زیادی هم برای جذب کاربران به مسابقه ها وجود دارد ولی همه این روش ها به هدف شما بستگی دارد.

به دلیل اینکه یکسری از این مسابقات فقط سبب افزایش تعامل کاربران با همان صفحه می شوند و یک سری دیگر سبب افزایش فالوور ها خواهد شد.

بنابراین روشی که شما برای راه اندازی یک مسابقه اینستاگرامی انتخاب می‌ کنید باید با هدف شما متناسب باشد و اگر هدف خود را تعیین کرده ‌اید باید روش های مختلف جذب مخاطب را شناسایی کنید و از آن ها بهره ببرید.

از کاربران درخواست کنید که برای شما عکسی ارسال کنند:

اگر خواهان یک مسابقه اینستاگرامی هستید و هدف شما هم افزایش تعامل کاربران با پیج خود است یکی از بهترین روش ها این است که از کاربران درخواست کنید برای شما عکسی را ارسال کنند.

به عنوان مثال برای شب یلدا یک مسابقه اینستاگرامی راه اندازی کنید و بگویید که به بهترین سفره یلدایی، جایزه تعلق می گیرد.

در این صورت کاربران عکس های یلدای خود را برای شما ارسال و در مسابقه شرکت می‌ کنند و شما باید به بهترین عکس جایزه دهید.

اشتراک گذاری عکس با هشتگ برند شما:

یکی دیگر از بهترین روش ها برای برگزاری مسابقه اینستاگرام در پیج ها این است که از کاربران بخواهید یک عکسی را به اشتراک بگذارند و از هشتگ خاص شما استفاده کنند.

مثلاً اگر مدیر صفحه یک فروشگاه لوازم آرایشی هستید از فالوورها بخواهید که از محصولات آرایشی عکس بگیرند و آن را به همراه هشتگ منحصر به فرد برند شما به اشتراک بگذارند.

سعی کنید حدالامکان از هشتگ های خاصی استفاده کنید تا پست هایی که مربوط به مسابقه شما هستند، دیده شود.

از کاربران بخواهید که صفحه شما را تگ کنند:

یکی دیگر از روش هایی که در برگزاری مسابقه اینستاگرام بسیار مهم است این است که فالوورهای صفحه شما افزایش یابد و شما می توانید از کاربران بخواهید یک پست را با توجه به زمینه کاری شما به اشتراک بگذارند و صفحه شما را تگ کنند.

صفحه شما را فالو کنند:

یک سری از پیج ها هستند که هدفشان افزایش فالوور های خود است و غیر از این هدف، هدف دیگری ندارند. چنین صفحاتی باید از کاربران بخواهند که تنها با فالو کردن این صفحه می توانند در مسابقه شرکت کنند و به وسیله یک سری ابزار ها، برنده را از بین فالوور ها قرعه کشی کنند و جایزه را به او بدهند.

در زیر پست ها دوستان خود را منشن کنند:

یکی دیگر از روش های بسیار عالی و کارآمد برای افزایش فالوور و پیشرفت در کسب و کار اینترنتی همین مورد است.

به این منظور اگر شما مدیریت یک صفحه اینستاگرام را برعهده دارید که در آن به معرفی محصولات خود می پردازید باید یک مسابقه در پیج خود برگزار کنید. و از فالورها بخواهید که دوستان خود را در زیر پست ها تگ یا منشن کنند.

در این صورت افراد بسیار زیادی پست شما را خواهند دید و ممکن است بسیاری از آن ها هم صفحه شما را فالو کنند. به عنوان مثال یک صفحه ‌ای را در نظر بگیرید که مسابقه اینستاگرامی در پیج خود راه اندازی کرده است و قوانین مسابقه این است که هر فالوور باید 3 نفر از دوستان خود را در زیر پست منشن کند.

حال در نظر داشته باشید که کل افرادی که می خواهند در این مسابقه شرکت کنند ۱۰ هزار نفر است در نتیجه نزدیک به سی هزار نفر پست شما را به راحتی خواهند دید و همین سبب افزایش فالوور های شما خواهد شد البته این میزان افزایش فالوور به کیفیت محتوای پست شما و همچنین حوزه فعالیت تان بستگی دارد.

قوانین مسابقه را برای فالوور های خود را روشن کنید

قوانین مسابقه را برای فالوور های خود را روشن کنید

هر مسابقه‌ای که توسط پیج های اینستاگرامی برگزار می ‌شود از یکسری قوانین تبعیت می‌کند به عنوان مثال یک پیجی می‌گوید برای شرکت در مسابقه باید دوستان خود را تگ کنید یعنی از یک قانون پیروی کرده است.

در مسابقات اینستاگرامی که کاربران در آن شرکت می کنند باید از این قوانین تبعیت کنند تا بتوانند در قرعه کشی جایزه شرکت داده شوند.

اگر هم می خواهید که پست های شما به همراه هشتگ منحصر به فرد برند شما منتشر شود باید حتماً هشتگ مورد نظر را به کاربران بگویید در واقع همه این‌ ها سبب موفقیت پیج شما خواهد شد و باید به این نکته توجه داشته باشید که از قوانین سخت استفاده نکنید که کاربران نتوانند در مسابقات شرکت کنند.

هشتگ مناسبی را پیدا کنید:

یکی از سخت ترین کارها برای برگزاری مسابقات اینستاگرام انتخاب یک هشتگ مناسب است که هم منحصر به ‌فرد باشد و هم جذابیت خاصی داشته باشد که شما با کمی خلاقیت می توانید به آن دست پیدا کنید‌.

در اینستاگرام به هشتگی مناسب می‌گویند که اگر کاربری آن را جستجو کند تعداد پست های این هشتگ صفر باشد. در این صورت اگر کاربران در یک مسابقه هم شرکت کنند به راحتی می توانند از هشتگ شما استفاده کنند و شما هم تمامی پست هایی که مربوط به آن مسابقه هست را می توانید مشاهده کنید.

اگر هدف شما از پیج، کسب و کار و برندسازی است حتماً باید در قسمتی از هشتگ نام برند خود را بیاورید یعنی این هشتگ حتماً باید نام برند شما را در ذهن مخاطب یادآوری کند.

در این صورت است که شما از این چالش موفق بیرون خواهید آمد. پس وقتی که هشتگ خود را انتخاب کردید حتماً به این موارد توجه کنید.

ویژگی های یک هشتگ مناسب عبارتند از:

  • تعداد پست های هشتگ مورد نظر در اینستاگرام یا کم و یا صفر باشد
  • از هشتگ های مختصر و کوتاه استفاده کنید تا به راحتی مخاطب آن را در ذهن خود بیاورد
  • حتماً در هشتگ خود نام کسب و کار شما باید آورده شود
  • از هشتگ استفاده کنید که با محتوای مسابقه متناسب باشد
  • از به کار بردن هشتگ هایی که به زبان عامیانه هستند دوری کنید به دلیل اینکه هشتگ انتخابی باید برای همه کاربران در نظر گرفته شود.

موضوع مسابقه را مشخص کنید:

کاربران برای شرکت در مسابقه به موضوع محتوایی که شما منتشر می کنید خیلی توجه می کنند در واقع موضوع شما باید طوری باشد که ابهامی برای کاربر به وجود نیاورد.

شما می‌توانید از فالورها بخواهید که در مورد تفریحات زمستانی عکس هایی را به اشتراک بگذارند تا شما به بهترین عکس منتشرشده جایزه دهید. در حالت کلی مسابقه شما باید با فعالیت کسب و کار شما، نوع برند و محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید متناسب باشد.

برای کاربر جایزه مناسبی در نظر بگیرید

اگر در پیج خود یک مسابقه اینستاگرام را برگزار می ‌کنید و کاربران فعالیتی را انجام می‌دهند برای این است که یک جایزه ای دریافت کنند پس هدیه ای که برای آنها تهیه می کنید باید ارزشمند باشد تا کاربران جذب آن شوند.

در واقع شما با برگزاری مسابقه اینستاگرام در پیج خود از کاربران می خواهید که یکسری فعالیت هایی را در پیج تان انجام دهند تا برندسازی شما ما با موفقیت روبرو شود. پس شما باید یک هدیه مناسبی را در نظر بگیرید تا کاربر صرف نظر از زمان، انرژی و هزینه بتواند در مسابقه شما شرکت کند.

بعد از این که برای تهیه جایزه هزینه ‌ای را تعیین کردید باید فعالیت و حوزه کاری شما مشخص شود برای مثال اگر شما ادمین یک پیج لوازم آرایشی هستید می‌توانید به افراد شرکت کننده در مسابقه محصولات آرایشی هدیه دهید.

یعنی اگر شما یک پیج آشپزی را اداره می کنید در صورت هدیه دادن لوازم آرایش با وجود اینکه ممکن است برای کاربران مفید باشد ولی به برندسازی شما کمکی نکرده است.

پس یکی از جوایزی که معمولاً در مسابقات اینستاگرام به کاربران داده می شود خدمات و یا محصولات کسب و کار شما است که البته تاثیر بسیار زیادی هم بر کیفیت مسابقات اینستاگرام می گذارد. پس اگر شما در برند خود یک محصول و یا خدمت ارزشمندی دارید حتماً از آن به عنوان جایزه استفاده کنید.

محدودیت زمانی برای مسابقه مشخص کنید

همه مسابقه باید در یک زمان خاص برگزار شود و مسابقه های اینستاگرامی باید بعد از چند روز تمام شود و هر چقدر مدت زمان مسابقه کمتر باشد برگزاری آن موفق تر است. البته باید به این نکته توجه کنید که زمان مسابقه نباید بیش از حد کوتاه باشد که کاربران نتوانند آن را اطلاع ‌رسانی کنند.

شما باید برای مسابقات اینستاگرام حدوداً ۳ الی ۷ روز را مشخص کنید و برنده را انتخاب کنید و بعد از آن جایزه را به فرد برنده بدهید. سعی کنید برای دادن جایزه از فرد برنده بخواهید که در محل کسب و کار شما حضور پیدا کند در حد امکان یک فیلم کوتاهی هم از جایزه دادن به فرد برنده بگیرید و در صفحه خود منتشر کنید که کاربران به شما اعتماد کنند.

نحوه انتخاب برنده مسابقه اینستاگرام

نحوه انتخاب برنده مسابقه اینستاگرام

یکی از مهمترین مسئله ها در مسابقات اینستاگرامی این است که فرد برنده چطور مشخص می شود در واقع شما باید از روش هایی استفاده کنید که به بهترین شکل ممکن فرد برنده مشخص شود که رضایت همه کاربران جلب شود پس برای انتخاب کردن برنده مسابقه دو روش عنوان شده است:

فالوورهای صفحه، فرد برنده را انتخاب می کنند:

یکی از روش‌ هایی که با استفاده از آن برنده مسابقه مشخص می‌شود این است که شما از فالوور ها ، بخواهید رای گیری کنند. وقتی که شما از کاربران می خواهید که محتوایی را تولید کنند می توانید آن را در صفحه خود به اشتراک بگذارید. و از همه فالورها بخواهید که تصویر مورد علاقه خود را مشخص کنند که این ممکن است از طریق لایک و کامنت باشد.

یعنی هر پستی که لایک بیشتری داشت به این معنی است که کاربران به پست مورد نظر علاقه بیشتری داشته اند. در این روش معمولاً همه کاربران رضایت دارند که برنده مسابقه را خودشان انتخاب کرده اند .

همین موضوع سبب افزایش تعامل کاربر با صفحه شما می شود ولی ممکن است یکسری از کاربران از روش ‌های غیر طبیعی به دنبال افزایش لایک باشند و سبب کاهش تعامل آنها با شما خواهد شد. برای اینکه این مشکل رفع شود حتماً باید به کاربران بگویید که از استفاده لایک و کامنت های فیک خودداری کنند.

فرد برنده توسط هیئت داوری انتخاب شود:

برای اینکه فرد برنده انتخاب شود باید داوران راجع به تصاویر موجود نظر سنجی کنند و با استفاده از یک سری معیار های مختلف بهترین پست را برگزینند و فردی که پست مورد نظر را مشترک کرده به عنوان برنده مسابقه انتخاب شود.

البته ممکن است در این روش بسیاری از کاربران ناراضی باشند به دلیل اینکه فرد برنده با سلیقه داور انتخاب شده است همچنین معیارهای در نظر گرفته شده برای برنده مسابقه حتماً باید برای کاربران مشخص شود.

شما می‌توانید به صورت ترکیبی از دو روش گفته شده در مسابقات اینستاگرامی استفاده کنید یعنی دو تا جایزه در نظر بگیرید یکی به انتخاب فالوورها یکی به انتخاب داوران.

از روش های مختلف مسابقه اینستاگرام خود را اطلاع رسانی کنید:

از روش های مختلف مسابقه اینستاگرام خود را اطلاع رسانی  کنید

وقتی که مراحل قبل را انجام دادید باید حتماً اطلاع رسانی شما درباره مسابقه درست انجام شود یعنی شما باید بدانید که برای جذب فالوور از چه پلتفرمی باید استفاده کنید ما در اینجا یک سری از پلتفرم ها را برای شما خواهیم گفت.

اینفلوئنسر مارکتینگ:

یکی از روش‌های بسیار مناسب برای جذب فالوور واقعی استفاده از این فلوئنسر مارکتینگ است که شما با این روش می‌ توانید مخاطبان بسیار زیادی را در حوزه فعالیتی خود جذب کنید. البته اینفلوئنسر ها معمولاً به ازای تبلیغی که می کنند هزینه ای دریافت می کنند و شما می توانید با استفاده از این روش تعامل خود را با کاربران بیشتر کنید.

توجه کنید که باید از اینفلوئنسر هایی استفاده کنید که در حوزه فعالیت شما هستند و حتماً به فالوور های آن از لحاظ جنسیتی و منطقه جغرافیایی دقت کنید به دلیل اینکه اگر فالوور ها از شهر مشهد باشند ولی کسب و کار شما در تهران باشد تاثیر چنین تبلیغی بسیار کم است و ممکن است فالوور هایی که صفحه شما را دنبال می کنند اصلا به مشتری تبدیل نشوند.

صفحه های اینستاگرامی:

بسیاری از پیج های اینستاگرام که مرتبط با کسب و کار شما هستند و تعامل زیادی هم با فالوورها دارند می توانند شما را در این مسیر کمک کند البته این صفحات هم در ازای تبلیغات هزینه دریافت می کنند پس شما باید قبل از دادن تبلیغ به این صفحات حتماً از کیفیت و فالورهای آن مطمئن شوید و سپس به آنها تبلیغ دهید.

استفاده از وب سایت:

شما باید برای بیزینس خود یک وب سایت بسازید و خدمات آن را از طریق وب سایت به کاربران معرفی کنید در واقع راه اندازی وب سایت یک روش بسیار عالی برای جذب مخاطب در مسابقات اینستاگرامی است فقط باید شما یک بنر تبلیغاتی طراحی کنید و در وب سایت خود بگذارید و از مخاطب بخواهید که برای دریافت اطلاعات به اینستاگرام شما سر بزنند.

استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف:

شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، لینکدین، توییتر و تلگرام به شما کمک زیادی خواهد کرد تا بتوانید محصولات و خدمات خود را به دیگران معرفی کنید. فقط باید یک پست جذاب را در این شبکه‌ها منتشر کنید که البته این پست باید درباره مسابقه اینستاگرامی شما باشد.

به راحتی با استفاده از این روش توانستید مخاطبان بسیار زیادی را از طریق شبکه های اجتماعی مختلف به اینستاگرام خود بیاورید و از همین طریق فالوور های شما افزایش خواهد یافت.

به پست های ارسالی کاربر توجه کنید

کاربران برای شرکت در مسابقه باید یکسری قوانین را رعایت کنند که حتماً شما باید نظارت لازم را بر پست ‌های آنها داشته باشید تا ببینید که آیا اصول مسابقه را رعایت کردند یا خیر! البته توجه کردن به یکسری از مسائل هم بسیار مهم است که شامل:

  • تعداد پست‌های کاربران
  • تعداد کاربران شرکت ‌کننده
  • تعداد کل لایک‌ها
  • برترین شرکت ‌کنندگان
  • تعداد افزایش فالوور
  • تعداد لایک هر پست
  • افزایش تعامل صفحه

نتیجه گیری:

به طور کلی برگزاری مسابقات اینستاگرامی با اهداف متفاوتی راه‌اندازی می ‌شود شما باید در ابتدا هدف خود را از برگزاری آن تعیین کنید. برای راه اندازی این مسابقات حتماً باید از یک سری از قوانین پیروی کنید تا بازدهی خوبی بگیرید. در این مقاله هم به شرح یک سری از اصول مسابقات اینستاگرامی پرداختیم تا شما هم اگر می خواهید در پیج خود مسابقه برگزار کنید، با رعایت این قواعد بتوانید در کسب و کار خود موفق شوید.

دیدگاه بگذارید

avatar
  عضویت  
اطلاع از