اینگیجمنت در اینستاگرام یا نرخ تعامل چیست؟

افزایش اینگیجمنت در اینستاگرام

یکی از مهمترین معیار ها در بازاریابی اینترنتی، اینگیجمنت یا نرخ تعامل است. که شما با استفاده از این ابزار می توانید به راحتی صفحه خود را ارزیابی کنید و مطلع شوید که فالوور ها به چه چیزی علاقه دارند. و با توجه به این مورد هوشمندانه تر به فعالیت خود ادامه دهید. یکسری از قابلیت های اینستاگرام مانند نرخ تعامل برای موفق شدن در یک کسب و کار بسیار مفید است! که میزان تعامل فالوور ها را با یک پیج کسب و کاری نشان می دهد.

در واقع اینگیجمنت در اینستاگرام همان مشارکت فالوورهای اینستاگرام نسبت به محتوای تولید شده است. در گذشته که اینستاگرام پایه گذاری شد، صاحب پیج از طریق اینگیجمنت، فقط تعداد لایک و کامنت را می توانست ببیند. ولی در حال حاضر تعامل در استوری، هشتگ ها و IGTV را به طور کامل می تواند مشاهده کند.

علت اهمیت اینگیجمنت ریت:

همانطور که گفته شد اینگیجمنت در اینستاگرام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. و به وسیله این قابلیت می توان فهمید که فالوورها چقدر به محتوای شما جذب می شوند که جذب فالوور هم می ‌تواند سبب تحقق اهداف بازاریابی مانند افزایش فروش در اینستاگرام شود.

پس از اینکه شما یک اکانت برای کسب و کار خود در اینستاگرام ساختید از طریق افزایش بازدید صفحه می توانید تعامل خود را با فالوور بیشتر کنید. و اگر از لحاظ محتوایی و همچنین تعداد لایک، کامنت، اشتراک گذاری پست ها و ذخیره سازی آن ضعیف عمل کنید! نمی توان انتظار داشت که فقط از طریق سایت بتوانید محصول و خدمات خود را به فروش برسانید.

درحقیقت نرخ تعامل نشان دهنده وفاداری کاربر به اکانت شما را نشان می دهد. اینگیجمنت در اینستاگرام ربطی به تعداد فالوور ندارد، فقط میزان علاقه کاربر نسبت به محتوای شما را بیان می کند.

چطور می توان اینگیجمنت پیج را افزایش دهد؟

افزایش اینگیجمنت در اینستاگرام

روش های مختلفی برای افزایش اینگیجمنت در اینستاگرام ارائه شده است که به طور طبیعی باعث بالا رفتن نرخ تعامل می شود. ولی باید به این نکته توجه کنید که اگر می‌خواهید از اکانت خود کسب درآمد کنید حتماً باید حوصله به خرج دهید.

ابتدا باید هدف اکانت را مشخص کنید

شما برای هر کسب و کاری چه در شبکه های اجتماعی چه در خارج از آن حتماً باید هدف خود را مشخص کنید. و هر هدفی که از پیج خود در شبکه‌ های اجتماعی مخصوصاً اینستاگرام دارید کاملاً به محصولی که بیزینس شما ارائه می دهد، بستگی دارد. و یکی از بهترین استراتژی ها برای برند شما هم همین موضوع است.

پس هر کسی که اکانتی برای کسب و کار خود در اینستاگرام راه‌اندازی می ‌کند باید به این موضوع واقف باشد! که از طریق این شبکه اجتماعی دقیقا چه چیزی را می خواهد به فالوورها ارائه دهد. به عنوان مثال اگر شما در زمینه آموزش آشپزی فعالیت می کنید باید محتوایی تولید کنید که بر مبنای منابع آموزشی و پاسخ به سوالات کاربران باشد. و همچنین باید بدانید که تعامل در اینستاگرام چه تاثیراتی بر کسب و کار شما می گذارد. منظور از مشخص کردن هدف عبارت است از:

  • از کاربران پیج خود بخواهید که درباره محصول شما نظر دهند تا از این طریق بتوان کیفیت محصولی را ارتقا داد.
  • به شناسایی مشتریان بالقوه بپردازید و آن ها را برای خودتان اولویت قرار دهید.
  • اطلاعاتی را جمع آوری کنید که مشتریان بتوانند راحت تر خرید خود را انجام دهند.
  • تجربه و درک مشتری نسبت به کسب و کار خود را بالا ببرید.

فالوور های خود را بشناسید

سعی کنید یک تعامل خوب با دنبال کنندگان خود برقرار کنید. و قبل از تولید محتوا حتماً خوب فکر کنید و از روش ‌های مختلف، فکر مخاطبانتان را بخوانید و از علایق آن ها مطلع شوید. در حقیقت فالوور به شما می گوید که چه انتظاری از صفحه شما دارد و چه محتوایی را دوست دارد از صفحه شما ببیند. بسیاری از بیزینس ها در تشخیص این موضوع مهم دچار مشکل می شوند. و وقتی که تعامل با مخاطب به درستی برقرار نشود می‌گویند که چرا موفق نشدیم یا اشتباه ما چه بوده! که جواب همه این ها نشناختن مخاطب است.

زمان، حلال بسیاری از مشکلات است و شما باید با صرف وقت، بسیاری از نیازهای فالوور ها را شناسایی کنید. و دقیقاً به مشتریان بگویید که چه چیزی آن ها را خوشحال یا ناراحت می کند و شما از طریق اینستاگرام چطور می توانید مشکلات آنها را حل کنید. در حقیقت تنها با گوش دادن به حرف آنها هم می‌ توانید ارتباطات خود را با مخاطب بیشتر کنید. که همه این ها در بلند مدت سبب رونق کسب و کار خواهد شد.

محتوای با کیفیت منتشر کنید

یکی دیگر از روش های افزایش اینگیجمنت در اینستاگرام تولید محتوا با کیفیت میباشد. هدف یکی از مجله های لایف استایل آمریکایی در اینستاگرام تولید محتوای با کیفیت است. که البته این پیج ۸ میلیون فالوور دارد و اکثر آن ها فعالیت مفیدی در این صفحه دارند و از ایده های خلاقانه این مجله به خوبی استفاده می کنند. این مجله به خوبی می داند که بیشتر کاربران وقت کافی ندارند! به همین دلیل به دنبال روش‌ هایی است که بتواند تعامل بیشتری را با فالوور های خود به وجود آورد.

این شرکت به خوبی نیاز های کاربران را از طریق اینستاگرام پاسخ می دهد! و در صفحه خود محتوا هایی در رابطه با ورزش های مختلف مانند یوگا، مدیتیشن و رژیم غذایی سالم را تولید می کند. پس اگر شما هم در صفحه اینستاگرام خود به رفع نیازهای کاربران بپردازید، قطعاً تعامل شما با فالوور ها تضمین خواهد شد.

خودتان را آپدیت کنید

یکی از بهترین روش ها برای بالا بردن اینگیجمنت در اینستاگرام به روز بودن است و اینکه شما در صفحه خود از اتفاقات جدید دنیا، پستی را منتشر کنید. شما باید به دنبال محتوای غیر تکراری باشید گاهی اوقات در صفحه خود یک خبر فوری بگذارید. به دلیل اینکه مخاطب در ذهن خودش راجع به این خبر فکر می کند! و آن را از طریق شبکه‌ های مختلف رصد می ‌کند و با شما درباره آن صحبت می کند. این خبر ممکن است یک خبر سیاسی، ورزشی، اجتماعی، هنری و غیره باشد.

به عنوان مثال برند لوازم آرایشی مک به علت پستی که درباره کریسمس از پیج خود منتشر کرد، توانست تعامل خوبی را با فالوورهایش برقرار کند. همچنین برند نایک با استفاده از یک چالش ویدئویی توانست تعامل خود را با مخاطبینش دوچندان کرد. پس در عصر بازاریابی اینترنتی همه باید نسبت به اتفاقات روز و خبرهای داغ آگاهی داشته باشند به همین سبب مشارکت شما با کاربران می شود.

در سایر شبکه‌های اجتماعی پست های اینستاگرام خود را تبلیغ کنید

برای اینکه نرخ تعامل و اینگیجمنت در اینستاگرام بالاتر رود باید حتماً به فکر افزایش فالوور های خود باشید. و اگر استراتژی بازاریابی شما با کیفیت باشد، فالوور های اینستاگرام به مشتری تبدیل خواهند شد که این همان هدف اصلی شما خواهد بود. پس برای اینکه نرخ تعامل بیشتری به دست آورید باید اکانت اینستاگرام خود را در شبکه های اجتماعی مختلف قرار دهید.

همچنین در ایمیل خود یک لینک مخصوص برای فالو کردن بگذارید! و پست های مهم خود را هم در وبسایت خود منتشر کنید و در مورد کسب و کار خود در وبسایت توضیح کوتاهی بنویسید. برای تبلیغ پیج اینستاگرام می توانید از شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب، تلگرام، توییتر و فیس بوک استفاده کنید. از این طریق فالوور های شما بیشتر خواهند شد به دلیل این که صفحه شما با افزایش ترافیک مواجه شده است! حتی اگر آن ها شما را فالو هم نکنند، برند شما را خواهند شناخت و ممکن است در آینده از مشتری ‌های مفید کسب و کار شما شوند.

در پیج خود مسابقه برگزار کنید

یکی دیگر از بهترین روش ها برای نشان دادن برند برگزاری مسابقه است! و علاوه بر این که اطلاعات کاربران نسبت به کسب و کار شما بیشتر می شود، نرخ تعامل هم افزایش می یابد. در این روش به علت وجود جایزه، مردم تعامل بیشتری نسبت به پیج شما خواهند داشت و در مجموع برگزاری مسابقه به عنوان یک استراتژی قوی به حساب می‌آید. سعی کنید برای هر مسابقه هشتگ های مخصوص به خودش را بگذارید تا کاربران بیشتری جذب شوند. و از این طریق شناسایی کاربران برای شما راحت تر خواهد شد و فرد برنده راحت تر پیدا می شود. در کل استفاده از هشتگ های منحصر به فرد محبوبیت یک برند را بیشتر می کند.

در این روش افرادی که از برند شما اطلاعاتی ندارند، وقتی که شرکت کننده ها پست مسابقه را منتشر می کنند! ممکن است پیج شما را فالو کنند و در صورت فالو کردن، با محتوای شما بیشتر آشنا خواهد شد.

با فالوورهای رقیبتان هم مشارکت کنید

در این روش باید به صفحه رقیب بروید و فالوورهای آن را را دنبال کنید. برای راحتی کار می توانید مستقیماً روی گزینه Followers بزنید یا کامنت های پست ها را ببینید و یا به قسمت لایک ها بروید. و از این طریق می توانید تعامل خود را با فالوورهای رقیب برقرار کنید که در صورت انجام آن، فالوور های شما هم افزایش می یابد.

در زیر پست ها، کپشن های خوبی بنویسید

وقتی که عکسی در اینستاگرام کپشن داشته باشد، تعامل کاربران با پست مورد نظر بیشتر می شود. در واقع وجود کپشن سبب می شود که کاربر وقت بیشتری را صرف کند و با توجه به الگوریتم های موجود در اینستاگرام، پیج با بازدید خوبی روبرو خواهد شد! به این دلیل که پست ها با توجه به اینگیجمنت در اینستاگرام رتبه بندی می شوند.

استوری بگذارید

استوری، نرخ تعامل را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و مخاطبان بسیار زیادی را به سمت خودش جذب می‌ کند. و در جلب توجه پستها نقش بسیار مهمی را ایفا می کند به همین دلیل شما باید از قابلیت استوری استفاده کنید و بر روی آن آیکون های مختلفی بگذارید. البته توجه داشته باشید که پست ها را می توان با استفاده از گزینه Add post to your story در استوری هم قرار داد. شما می توانید داخل استوری خود از تگ ها و فیلترهای مختلف هم استفاده کنید. برای گذاشتن استوری، خلاقیت به خرج دهید تا مخاطب از طریق آن بتواند به دیدن صفحه شما ترغیب شود. پس لازم نیست همه اطلاعات را در استوری قرار دهید چون شما در کپشن همه موارد را توضیح خواهید داد.

ویدیو منتشر کنید

شما باید از قابلیت های اینستاگرام به بهترین نحو استفاده کنید تا بتوانید درآمد خوبی از پیج خود داشته باشید. یکی از کارهایی که برای جذب فالوور و بالا بردن اینگیجمنت در اینستاگرام می توان انجام داد، اشتراک گذاری ویدئو است. البته شما در استوری فقط ۱۵ ثانیه و در پست فقط ۶۰ ثانیه فیلم می توانید منتشر کنید.

البته میتوانید با استفاده از قابلیت جدید اینستاگرام یعنی igtv اقدام به گذاشتن فیلم طولانی در پست اینستاگرام کرده باشید.

همانطور که می دانید کاربران در یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام برای ویدیوها بیشتر کامنت می گذارند! ولی عکس ها را بیشتر لایک می کنند و فیلم های اینستاگرام بازدید بسیار خوبی می گیرند حتی اگر کاربری به آنها علاقه نداشته باشد. پس شما باید محتوا های خود را با هم ترکیب کنید و از آنها یک ویدیو بسازید. البته ناگفته نماند که این کار را هر از چند گاهی انجام دهید تا بین عکس ها و ویدیوهای پیج شما یک تعادلی برقرار شود.

با این نوع اینفلوئنسر ها در ارتباط باشید

علاوه بر این که محتوای خود را در شبکه های اجتماعی مختلف منتشر می کنید باید از اینفلوئنسرها هم استفاده کنید تا مخاطبان شما بیشتر شود. به دلیل اینکه این افراد به خاطر نرخ تعاملی که با مخاطبانشان دارند، به خوبی می توانند برند شما را تبلیغ کنند. در نتیجه اینگیجمنت پیج شما هم بالا می رود.

اگر آنها از برند شما تعریف و تمجید کنند حتماً بازدید صفحه شما بیشتر خواهد شد. البته شما می‌توانید این روش را با روش برگزاری مسابقه ترکیب کنید تا کاربران بیشتری به بازدید پیج شما ترغیب شوند. ولی به طور کلی یکی از گزینه ‌های مناسب برای جذب افراد، اینفلوئنسرها هستند به شرطی که آنها را درست انتخاب کنید.

نحوه محاسبه اینگیجمنت در اینستاگرام

نحوه محاسبه اینگیجمنت در اینستاگرام

محاسبه نرخ تعامل کار بسیار سختی است و البته روش های مختلفی هم برای محاسبه آن وجود دارد. ولی بسیاری از افراد از تعداد لایک ها و کامنت ها معمولاً نرخ تعامل را محاسبه می کنند! که البته یکسری از افراد بر این باورند فقط باید تعداد ذخیره شدن پست ها مد نظر باشد.

بعضی از افراد هم معتقدند که در بسیاری از مواقع، تناسبی بین لایک و کامنت وجود ندارد و ممکن است پستی هزاران لایک بخورد ولی کامنت کمتری داشته باشد. تعداد محدودی از افراد هم معیار اینگیجمنت را تعداد فالوور می ‌دانند و یکسری هم بر حسب ایمپرشن! به همین دلیل فرمولهای زیادی برای محاسبه آن وجود دارد که ما در اینجا به توضیح آن خواهیم پرداخت.

نرخ تعامل بر حسب فالوور

یکی از رایج ترین روش ها برای محاسبه نرخ تعامل این است! که تعداد لایک ها و کامنت های یک اکانت را با هم جمع و بر تعداد فالوورها تقسیم می ‌کنند. و در نهایت آن را در عدد صد ضرب می کنند. این عمومی ترین روش برای مقایسه اکانت ها باهم است. به دلیل این که دسترسی به لایک و کامنت هر اکانت برای تمامی افراد ممکن است! و برای مقایسه اینگیجمنت صفحه خود با رقیبان می توانید از این روش استفاده کنید.

نرخ تعامل بر حسب ایمپرشن

در این روش هم تعداد لایک ها و کامنت ها را جمع می کنند و بر ایمپرشین تقسیم می ‌کنند و مثل روش قبل درصد ضرب می ‌کنند. البته این روش از روش قبلی دقیق تر است به دلیل اینکه محاسبه آن بر اساس بازدید هر پست است نه تعداد فالوور. در واقع این روش به شما می گوید که چه تعدادی از افراد با پست شما مشارکت داشتند. و به همین دلیل این فرمول قطعی تر است البته برای استفاده از این روش باید حتماً مقدار ایمپرشن اکانت شما قابل دسترس باشد. به این مظنور میتوانید صفحه خود را به بیزنیس پروفایل تغییر دهید.

نرخ تعامل بر حسب ذخیره شدن پست ها

در این روش تعداد لایک ها، کامنت ها و ذخیره شدن پست ها را جمع می کنند و بر ایمپرشین تقسیم و در نهایت در صد ضرب می کنند. این روش با روش قبل چندان تفاوتی ندارد به دلیل اینکه همیشه تعداد لایک و کامنت از تعداد ذخیره پست ها بیشتر بوده و میتوانید به مانند مثال قبلی اینگیجمنت در اینستاگرام خود را محاسبه کنید.

البته استفاده از هر کدام از این روش ها بستگی به هدف شما دارد ولی روش هایی هم هست که کار را برای شما آسان می کند.

ابزار محاسبه نرخ تعامل ایرانی و خارجی

  • SocialBlade (رایگان خارجی)
  • Ninjalitics (رایگان خارجی)
  • Triberr (رایگان خارجی)
  • Neolyze (رایگان ایرانی)
  • Hyperauditer (پولی)
  • Insight (رایگان)

یکی از بهترین ابزارهایی که محاسبه اینگیجمنت در اینستاگرام را به طور دقیق انجام می‌دهد، insight است. این ابزار با تبدیل پروفایل شما به بیزینس پروفایل فعال شده و یک ‌سری اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد که هم شما شناخت بیشتری نسبت به فالوورها پیدا می کنید. و هم بر روی نحوه عملکرد شما تاثیر می گذارد و هر عدد در این بخش اطلاعات مفیدی را به شما می دهد:

بخش فعالیت در insight اینستاگرام دو قسمت Discovery و interaction دارد و قسمت Activity به شما می گوید که صفحه تان چقدر بر روی مخاطب اثر گذاشته است.

به اختصار به فعالیت هر بخش میپردازیم:

محاسبه اینگیجمنت در اینستاگرام
  • Interaction: در این قسمت می توانید همه فعالیت های رخ داده برای پیج را در یک هفته بینید
  • Profile visit: همه بازدیدهای اکانت شما را در طول یک هفته نشان می ‌دهد
  • Website Click: این عدد نشان می دهد که کاربر بر روی لینک داخل بیو پیج شما چقدر کلیک کرده است
  • Call/Email Click: این قسمت نشان دهنده این است که کاربران چقدر روی گزینه تماس و ایمیل کلیک کرده اند.
  • Discovery: این قسمت به شما می گوید که محتوای شما را، چند درصد از کاربرانی که جزء فالوور های شما نیستند، مشاهده کرده اند! و مهمتر از آن اینکه از چه روشی پست های شما را دیده اند که در این جا دو شاخص Impression و Reach مطرح است.
  • Impression: به تمام بازدیدهای یک پست ایمپرشن گفته می شود و هر بازدید یک ایمپرشن به حساب می آید. حتی اگر یک کاربر چندین بار یک پست را ببیند با هر بازدید او به ایمپرشین یک عدد اضافه می ‌شود.
  • Reach: تعداد بازدید های غیر تکراری توسط کاربران را Reach می گویند.

شما در نمودار موجود در Discovery می توانید به راحتی میزان Reach را در طول روزهای مختلف هفته ببینید. و متوجه خواهید شد که نمودار Reach در چه روزهایی بیشترین و در چه روزهایی کمترین بوده است. و با استفاده از این نمودار تاثیر مثبت پست های تبلیغاتی شما هم نشان داده خواهد شد. همچنین این نمودار به شما می گوید اینگیجمنت در اینستاگرام شما به چه میزان میباشد و این که در ادامه استراتژی بازاریابی شما موفق خواهد بود یا خیر!

آمار مربوط به محتوا:

محاسبه اینگیجمنت پست در اینستاگرام

در این قسمت تعداد لایک ها، کامنت ها و permission نشان داده خواهد شد.

  • Feed: اطلاعات همه پست هایی که در طول دو سال گذشته در صفحه شما گذاشته شده است را به شما می دهد! و شما می توانید محتواها را با هم مقایسه کنید
  • Comments: همه کامنت هایی که در طول دو سال اخیر برای پست ها گذاشته شده است را از بیشترین به کمترین اولویت بندی می کند
  • Call: با استفاده از این گزینه می توانید ارتباط خود را با اکانت مورد نظر بیشتر کنید و همچنین در صورت داشتن سوال درباره یک محصول از این گزینه استفاده کنید
  • Emails: همه ایمیل هایی که از طریق هر پست گرفته‌اید در این قسمت نشان داده می شود
  • Follows: همه اکانت هایی که به خاطر هر محتوا شما را فالو می کنند، نشان می دهد. این قسمت نشان دهنده این است که کدام پست بیشترین فالوور را به سمت خود جذب کرده است
  • Get Directions: این شاخص نشان می دهد که به خاطر هر پست چه تعداد کاربری به وبسایت رفته اند
  • Impressions: تعداد بازدید های هر پست را نشان می دهد
  • Likes: بر اساس لایک، پست ها را مرتب می کند و از این طریق می توانید محتوای پست ها را با هم مقایسه کنید
  • Profile visit: تعداد افرادی که در طول یک هفته از پروفایل شما بازدید کرده اند را نشان می دهد
  • Reach: تعداد اکانت هایی که پست های شما را دیده اند، نشان می‌دهد پس در اینجا بازدید تکراری مهم است
  • Saved: در این قسمت تعداد کاربرانی که پست های شما را ذخیره کرده اند، نشان می دهد و از این طریق هم به راحتی می توان پست ها را با هم مقایسه کرد
  • Website Clicks: نشان دهنده این است که بر روی وبسایت داخل بیو چقدر کلیک خورده است

اطلاعات آماری مربوط به استوری:

محاسبه اینگیجمنت استوری در اینستاگرام
  • Reach: همه اکانت هایی که استوری شما را یک بار دیده اند نه بیشتر
  • Impressions: تعداد دفعاتی که همه اکانت ها استوری شما را مشاهده کردند
  • Forward : تعداد دفعاتی که کاربران، استوری شما را برای دیگران فرستاده اند
  • Backward: تعداد دفعاتی که کاربران ضربه ای به استوری فعلی شما می زنند تا بتوانند استوری قبلی را ببینند
  • Replies: تعداد دفعاتی که کاربر برای استوری شما پیام می‌گذارد
  • Next Story: تعداد دفعاتی که کاربر استوری شما را رد می‌کند تا استوری کاربران دیگر را مشاهده کنند
  • Exit: تعداد دفعاتی که کاربر از استوری شما بیرون آمده تا به صفحه اصلی پیج برود
  • Top locations: نشان دهنده این است که فالوور های شما از نظر منطقه جغرافیایی از چه شهرهایی هستند
  • Age Range: فالوور های شما از نظر سنی در چه رنجی هستند
  • Gender: فالوورهای شما از نظر جنسیتی در چه دسته ای قرار دارند همچنین میزان زن و مرد را هم نشان می دهد
  • Followers: نشان دهنده تعداد فالوور هایی که در ساعت مختلف روز، آنلاین می باشند

نتیجه گیری:

ما در این نوشته به بررسی نرخ تعامل یا اینگیجمنت در اینستاگرام پرداختیم. شما هم اگرمدیریت یک پیج کسب و کاری را برعهده دارید حتما موارد ذکر شده را رعایت کنید تا به موفقیت برسید.

عضویت
اطلاع از
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments