اینگیجمنت اینستاگرام چیست + نحوه محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام!

فاطمه بخشی
تاریخ انتشار : 2020-10-04
نویسنده : فاطمه بخشی
اینگیجمنت اینستاگرام یا نرخ تعامل چیست؟

اینگیجمنت اینستاگرام یا نرخ تعامل، یکی از فاکتور های مهم برای داشتن یک پیج اینستاگرمی موفق است. همه‌ی پیج های بیزینسی این امکان را دارند که با استفاده از داده هایی که اینستاگرام در اختیار آنها قرار می‌دهد، نرخ اینگیجمنت اینستاگرام خود را بسنجند. برای سنجش نرخ تعامل اینستاگرام ابزار های مختلف و روش های گوناگونی وجود دارد که در ادامه‌ی مقاله به معرفی آنها خواهیم پرداخت. همچنین در خصوص اهمیت اینگیجمنت اینستاگرام و میزان تاثیرگذاری آن در اینستاگرام مباحثی را مطرح خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با نرخ تعامل اینستاگرام تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نرخ تعامل یا Engagement rate چیست؟

نرخ تعامل یا Engagement rate یک عامل مهم برای سنجش میزان موفقیت یک پیج در اینستاگرام است. به میانگین میزان لایک ها، کامنت ها، سیو ها و اشتراک گذاری ها با تعداد فالوور های پیج است، اینگیجمنت اینستاگرام می‌گویند. البته در نحوه‌ی محاسبه‌‌ نرخ تعامل ممکن است صرفا نسبت لایک و کامنت ها با فالوورها را در نظر گرفت و یا برعکس فقط میزان سیو ها و اشتراک گذاری ها را با تعداد فالوور ها سنجید. عددی که حاصل این محاسبه است نشان دهنده‌ی مقدار واقعی بودن دنبال کنندگان یک پیج، میزان جذابیت محتوا و مقدار تعاملی است که مخاطب با آن محتوا برقرار کرده‌است. به همین دلیل است که اهمیت نرخ تعامل زیاد است. چون معیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با استفاده از آن عملکرد یک پیج را چه بعنوان اداره کننده‌ی آن و چه بعنوان یک مخاطب، سنجید.

اینگیجمنت اینستاگرام چه اهمیتی دارد؟

همانطور که گفتیم اینگیجمنت اینستاگرام اهمیت زیادی دارد. اصلی ترین نکته ای که سبب اهمیت اینگیجمنت اینستاگرام می‌شود، شناختی است که بعد از اندازه‌گیری نرخ تعامل یک پیج حاصل می‌شود. بعد از محاسبه ی‌ نرخ تعامل، می‌توانیم بفهمیم محتوایی که به مخاطب ارائه می‌دهیم تا چه حد مورد توجه او قرار می‌گیرد. تا چه اندازه با پست ها و استوری های ما ارتباط برقرار می‌کند. آیا بر اساس هدف های کوتاه مدتی که برای پیشرفت پیج خود تعیین کرده‌ایم، روند ما مثبت و رو به رشد است یا خیر! بطور کلی اینگیجمنت ریت یک دید کلی در خصوص نحوه‌ی عملکرد ما بر روی پیجمان در اختیارمان می‌گذارد. ضمنا شما علاوه بر اطلاع از میزان نرخ تعامل صفحه‌ی اینستاگرام خود می‌توانید نرخ تعامل سایر پیج های اینستاگرامی را بسنجید. در ادامه‌ی مقاله به آموزش نحوه‌ی محاسبه‌ی اینگیجمنت اینستاگرام خواهیم پرداخت.

روش های محاسبه‌‌ی نرخ تعامل!

برای محاسبه‌ی نرخ تعامل در اینستاگرام دو روش وجود دارد. روش اول محاسبه‌ی نرخ تعامل بصورت دستی است و روش دوم محاسبه به کمک ابزارهای محاسبه‌‌‌ی اینگیجمنت اینستاگرام بصورت آنلاین است. در زیر به توضیح بیشتر هر کدام از این روش ها می‌پردازیم.

روش اول: محاسبه‌ی اینگیجمنت اینستاگرام بصورت دستی!

در این روش شما خودتان بصورت دستی به محاسبه‌‌ی نرخ تعامل پیجتان می‌پردازید؛ چگونه؟ با استفاده از داده‌هایی که اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌دهد. همانطور که پیش از این گفتیم، اینستاگرام اطلاعاتی را در اختیار پیج های بیزینسی قرار می‌دهد که با استفاده از آنها می‌توانید اینگیجمنت پیج خود را حساب کنید. یک فرمول کلی برای حساب کردن نرخ تعامل وجود دارد؛ تنها کاری که شما باید انجام دهید جایگذاری اعداد در این فرمول است. منظور از این اعداد، تعداد فالوور، ایمپرشن، ریچ، لایک، کامنت، سیو و اشتراک گذاری می‌باشد. برای درک بهتر موضوع، لازم است تا هر کدام از موارد بالا را در فرمول جایگذاری کنیم؛ اما قبل از آن کمی به توضیح هر کدام از اصطلاحات گفته شده می‌پردازیم تا نقطه‌ی ابهامی باقی نماند.

  • Reach: تعداد بازدید های غیر تکراری توسط کاربران را Reach می گویند.
  • Impression: به تمام بازدیدهای یک پست ایمپرشن گفته می شود و هر بازدید یک ایمپرشن به حساب می آید. حتی اگر یک کاربر چندین بار یک پست را ببیند با هر بازدید او به ایمپرشین یک عدد اضافه می ‌شود.
  • Save: تعداد دفعاتی که فالوور های شما یک پست را در Save posts برای خود سیو کنند.
  • Share: تعداد دفعاتی که مخاطبین شما یک پست از پیجتان را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند.

فرمول محاسبه‌ی اینگیجمنت اینستاگرام

همانطور که گفتیم یک فرمول کلی برای محاسبه‌‌ی نرخ تعامل اینستاگرام وجود دارد. تنها کاری که شما باید انجام دهید جایگذاری است. اما در نحوه‌ی جایگذاری تفاوت هایی وجود دارد. ممکن است نحوه‌ی جایگذاری و محاسبه ‌ی شما بر حسب تعداد فالوور، ایمپرشن و ذخیره شدن پست ها متفاوت باشد.

نرخ تعامل بر حسب تعداد فالوور

نرخ تعامل بر حسب تعداد فالوور

یکی از رایج ترین روش ها برای محاسبه نرخ تعامل این است! که تعداد لایک ها و کامنت های یک اکانت را با هم جمع و بر تعداد فالوورها تقسیم می ‌کنند. و در نهایت آن را در عدد 100 ضرب می کنند. این عمومی ترین روش برای مقایسه پیج ها با همدیگر است. چرا که دسترسی به لایک و کامنت هر پیجی برای تمامی افراد ممکن است. برای مقایسه اینگیجمنت صفحه خود با رقیبانتان می توانید از این روش استفاده کنید.

نرخ تعامل بر حسب تعداد ایمپرشن

محاسبه نرخ تعامل بر حسب تعداد ایمپرشن

در این روش هم تعداد لایک ها و کامنت ها را جمع کرده و بر ایمپرشن تقسیم می ‌کنند و سپس درعدد 100 ضرب می ‌کنند. البته این روش از روش قبلی دقیق تر است. به دلیل اینکه محاسبه آن بر اساس بازدید هر پست است، نه تعداد فالوور. در واقع این روش به شما می گوید که چه تعدادی از افراد، با پست شما مشارکت داشته‌اند. البته برای استفاده از این روش باید حتماً مقدار ایمپرشن اکانت شما قابل دسترس باشد. به این منظور می‌توانید صفحه‌ی خود را به بیزنیس پروفایل تغییر دهید.

نرخ تعامل بر حسب ذخیره شدن پست ها

نرخ تعامل بر حسب ذخیره شدن پست ها

در این روش تعداد لایک ها، کامنت ها و ذخیره شدن پست ها را جمع می کنند و بر ایمپرشن تقسیم کرده، در نهایت در عدد 100 ضرب می کنند.

روش دوم: محاسبه‌ی اینگیجمنت اینستاگرام بصورت آنلاین!

دومین روش محاسبه‌ی نرخ تعامل اینستاگرام، بصورت آنلاین می‌باشد. در این روش شما می‌توانید با مراجعه به سایت های معتبری که امکان محاسبه‌ی نرخ تعامل را دارند، اینگیجمنت اینستاگرام خود و یا هر پیج دیگری را بسنجید. در ادامه لیستی از این سایت ها را برای استفاده‌ی شما قرار می‌دهیم.

  • NJLITICS
  • Neolyze
  • Triberr
  • Instagram Insights (ابزار داخل اپلیکیشن اینستاگرام قرار دارد)

لازم است پس از ورود به سایت، آی‌دی پیج مورد نظر خود را وارد کنید تا اطلاعات پیج ارزیابی شود. سپس نتیجه‌ی ارزیابی به صورت درصد نرخ تعامل در اختیار شما قرار داده می‌شود.

در صورتی که قصد دارید از ابزار داخل اینستاگرام استفاده کنید، می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه‌ی استفاده از این ابزار و امکانات آن به مقاله‌ی Instagram Insights مراجعه کنید.

مناسب ترین رقم برای نرخ تعامل چیست؟

رقمی که حاصل محاسبه‌ی نرخ تعامل است، از یک پیج به پیج دیگر متفاوت است. الگویی که برای سنجش این موضوع وجود دارد این است که هر چقدر تعداد فالوور های یک پیج زیاد باشد، درصد اینگیجمنت اینستاگرام آن پیج پایین تر است. هرچه تعداد فالوور ها پایین تر می‌آید، درصد نرخ تعامل آن پیج بالاتر ‌می‌رود. اما اگر بخواهیم بر اساس بررسی های انجام شده یک رقم تقریبی برای این موضوع تعیین کنیم، می‌توان گفت برای پیج های با تعداد فالوور بالا رقم 15% برای پست و 2% برای استوری ها می‌تواند مناسب باشد. اما برای پیج هایی با تعداد دنبال کننده‌ی پایین، این ارقام به 36% برای پست و 7% برای استوری افزایش می‌یابد. در دسته بندی جزئی تر درصد نرخ تعامل اینگونه مشخص شده است:

  • برای پیج هایی با رنج فالوور 5 تا 20K نرخ تعامل 2.43%
  • پیج های 20 تا 100K نرخ تعامل 2.15%
  • پیج های 100K تا 1M نرخ تعامل 2.05%
  • برای پیج هایی با فالوور بالای 1M نرخ تعامل 1.97% مناسب است.

اکنون با دیدن ارقام بالا، اگر از درصد نرخ تعامل پیج خود راضی نیستید، می‌توانید برای افزایش نرخ تعامل پیج خود به مقاله‌ی روشهای افزایش اینگیجمنت اینستاگرام مراجعه نمایید.

سوالات متداول

چطوری نرخ تعامل پیجمون رو محاسبه کنیم؟

✅ برای محاسبه‌ی نرخ تعامل پیج فرمول های مختلفی وجود دارد. برای مطالعه‌ی فرمول ها و نحوه‌ی محاسبه نرخ تعامل با هرکدام از آنها می‌توانید به داخل مقاله مراجعه نمایید.

بهترین رقم برای نرخ تعامل چیست؟

✅ رقم مناسب هر پیج بسته به شرایط آن پیج و تعداد فالووهایش متفاوت است. ما مناسب ترین رقم برای نرخ تعامل هر پیج را بر اساس تعداد فالوور های هر پیج بصورت رده بندی شده قرار داده‌ایم. می‌توانید رقم مناسب برای نرخ تعامل پیج خود را یافته و استارت رسیدن به آن رقم را از همین امروز شروع کنید.

اینگیجمنت اینستاگرام یعنی چه؟

✅ اینگیجمنت یا نرخ تعامل نشان دهنده‌ی میزان فعال بودن مخاطبان یک پیج با تعداد فالوورهای آن است. برخی از پیج ها با وجود زیاد بودن تعداد فالوورهایشان هیچ تعاملی در پیجشان دیده نمی‌شود. تعداد کامنت ها یا تعداد سیو و Share های پست هایشان بسیار کم است. در چنین شرایطی می‌گوییم نرخ تعامل این پیج پایین است!

اینگیجمنت چه اهمیتی برای پیج دارد؟

✅ در ابتدای کار که هنوز هوش مصنوعی اینستاگرام تا این حد پیشرفت نکرده بود و کاربران شناخت کمتری از این اپلیکیشن داشتند، صرف بالا بودن تعداد فالوور ها برای بالا بودن یک پیج کافی بود. اما اکنون زیاد بودن تعداد فالوور چندان مهم نیست، بلکه ایجاد تعامل بین کاربران اهمیت دارد.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تمام مطالبی را که در خصوص اینگیجمنت اینستاگرام لازم است، به شما ارائه دهیم. در ابتدای مقاله توضیحی در خصوص ماهیت نرخ تعامل و تاثیر و اهمیت آن توضیحاتی را دادیم و سپس روش های محاسبه‌ی Engagement Rate را به شما معرفی کرده و درانتهای مبحث نرخ تعامل، به موضوعاتی در مورد مناسب ترین رقم برای اینگیجمنت اینستاگرام پرداختیم. منتظر سوالات و نظرات شما در بخش کامنت ها هستیم. از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بوده‌اید سپاسگزاریم.

نظرات کاربران

عضویت
اطلاع از
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مرتبط

Insights اینستاگرام؛ ابزار قدرتمند آنالیز اینستا

Insights اینستاگرام؛ ابزار قدرتمند آنالیز اینستا

Insights اینستاگرام چیست؟ ابزار آنالیز اینستا چه کاربردهایی دارد؟ هر چه زمان جلوتر می‌رود، کسب و کارهای اینترنتی نیز با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کنند و بیزینس‌های اینستاگرامی نیز در این دسته جای دارند. همانطور که همه‌ی مشاغل برای پیشرفت و توسعه نیاز به تحلیل شرایط مختلف...

ادامه مطلب
شادوبن اینستاگرام چیست؟ چگونه از شادوبن خارج شویم؟

شادوبن اینستاگرام چیست؟ چگونه از شادوبن خارج شویم؟

چگونه از شادوبن اینستاگرام خارج شویم؟ مدتی است که برخی از کاربران اینستاگرام با چالش جدیدی روبرو شده‌اند. محدودیت جدیدی که در برخی از پیج‌های اینستاگرامی اعمال می‌شود، باعث نگرانی کابران اینستا به ویژه صاحبان پیج‌های بیزینسی و اینفلوئنسرها شده است. این محدودیت که به...

ادامه مطلب
همه آنچه که باید در مورد گاید اینستاگرام بدانید!

همه آنچه که باید در مورد گاید اینستاگرام بدانید!

گاید اینستاگرام چیست؟ گاید اینستاگرام چه کاربردی دارد؟ چطوری از قابلیت راهنمای اینستاگرام استفاده کنیم؟ چرا گاید اینستا برای من فعال نشده؟!اینستاگرام در سال 2020 قابلیت گاید اینستاگرام را برای کاربران خود ایجاد کرد. این قابلیت در ابتدای کار محدود به استفاده کاربران...

ادامه مطلب