اینگیجمنت اینستاگرام یا نرخ تعامل چیست؟

افزایش اینگیجمنت اینستاگرام

یکی از مهمترین معیارها در بازاریابی اینترنتی، اینگیجمنت اینستاگرام یا نرخ تعامل است. شما با استفاده از این ابزار می توانید به راحتی صفحه خود را ارزیابی کنید و مطلع شوید که فالوورها به چه چیزی علاقه دارند. با توجه به این مورد هوشمندانه تر به فعالیت خود ادامه دهید. یکسری از قابلیت های اینستاگرام مانند نرخ تعامل برای موفق شدن در یک کسب و کار بسیار مفید است، که میزان تعامل فالوور ها را با یک پیج کسب و کاری نشان می دهد.

در واقع اینگیجمنت اینستاگرام همان مشارکت فالوورهای اینستاگرام نسبت به محتوای تولید شده است. در گذشته که اینستاگرام پایه گذاری شد، صاحب پیج از طریق اینگیجمنت، فقط تعداد لایک و کامنت را می توانست ببیند. ولی در حال حاضر تعامل در استوری، هشتگ ها و IGTV را به طور کامل می تواند مشاهده کند.

علت اهمیت اینگیجمنت ریت

همانطور که گفته شد اینگیجمنت اینستاگرام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به وسیله این قابلیت می توان فهمید که فالوورها چقدر به محتوای شما جذب می شوند که جذب فالوور هم می ‌تواند سبب تحقق اهداف بازاریابی مانند افزایش فروش در اینستاگرام شود. پس از اینکه شما یک اکانت برای کسب و کار خود در اینستاگرام ساختید از طریق افزایش بازدید صفحه می توانید تعامل خود را با فالوورها بیشتر کنید. اگر از لحاظ محتوایی و همچنین تعداد لایک، کامنت، اشتراک گذاری پست ها و ذخیره سازی آن ضعیف عمل کنید، نمی توان انتظار داشت که فقط از طریق سایت بتوانید محصول و خدمات خود را به فروش برسانید.

مقاله پیشنهادی: افزایش فروش در اینستاگرم

درحقیقت نرخ تعامل وفاداری کاربر به اکانت شما را نشان می دهد. اینگیجمنت اینستاگرام ربطی به تعداد فالوور ندارد، فقط میزان علاقه کاربر نسبت به محتوای شما را بیان می کند.

نحوه محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

محاسبه نرخ تعامل کار بسیار سختی است و البته روش های مختلفی هم برای محاسبه آن وجود دارد. ولی بسیاری از افراد از تعداد لایک ها و کامنت ها معمولاً نرخ تعامل را محاسبه می کنند! که البته یکسری از افراد بر این باورند فقط باید تعداد ذخیره شدن پست ها مد نظر باشد. بعضی از افراد هم معتقدند که در بسیاری از مواقع، تناسبی بین لایک و کامنت وجود ندارد و ممکن است پستی هزاران لایک بخورد ولی کامنت کمتری داشته باشد. تعداد محدودی از افراد هم معیار اینگیجمنت را تعداد فالوور می ‌دانند و یکسری هم بر حسب ایمپرشن! به همین دلیل فرمولهای زیادی برای محاسبه آن وجود دارد که ما در اینجا به توضیح آن خواهیم پرداخت.

نرخ تعامل بر حسب فالوور

یکی از رایج ترین روش ها برای محاسبه نرخ تعامل این است! که تعداد لایک ها و کامنت های یک اکانت را با هم جمع و بر تعداد فالوورها تقسیم می ‌کنند. و در نهایت آن را در عدد صد ضرب می کنند. این عمومی ترین روش برای مقایسه اکانت ها با هم است. به دلیل این که دسترسی به لایک و کامنت هر اکانت برای تمامی افراد ممکن است، برای مقایسه اینگیجمنت صفحه خود با رقیبان می توانید از این روش استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: جدیدترین روش‌های افزایش فالوور در اینستاگرام

نرخ تعامل بر حسب ایمپرشن

در این روش هم تعداد لایک ها و کامنت ها را جمع می کنند و بر ایمپرشن تقسیم می ‌کنند و مثل روش قبل درعدد صد ضرب می ‌کنند. البته این روش از روش قبلی دقیق تر است به دلیل اینکه محاسبه آن بر اساس بازدید هر پست است نه تعداد فالوور. در واقع این روش به شما می گوید که چه تعدادی از افراد با پست شما مشارکت داشتند. به همین دلیل این فرمول قطعی تر است البته برای استفاده از این روش باید حتماً مقدار ایمپرشن اکانت شما قابل دسترس باشد. به این منظور میتوانید صفحه خود را به بیزنیس پروفایل تغییر دهید.

مقاله پیشنهادی: بیزینسی کردن پروفایل اینستاگرام به همراه توضیحات کامل آن

نرخ تعامل بر حسب ذخیره شدن پست ها

در این روش تعداد لایک ها، کامنت ها و ذخیره شدن پست ها را جمع می کنند و بر ایمپرشن تقسیم و در نهایت در عدد صد ضرب می کنند. این روش با روش قبل چندان تفاوتی وجود ندارد به دلیل اینکه همیشه تعداد لایک و کامنت از تعداد ذخیره پست ها بیشتر بوده و میتوانید به مانند مثال قبلی اینگیجمنت اینستاگرام خود را محاسبه کنید. البته استفاده از هر کدام از این روش ها بستگی به هدف شما دارد ولی روش هایی هم هست که کار را برای شما آسان می کند.

مقاله پیشنهادی: آرشیو اینستاگرام و برگرداندن پست های بایگانی شده در اینستا

ابزار محاسبه نرخ تعامل ایرانی و خارجی

یکی از بهترین ابزارهایی که محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام را به طور دقیق انجام می‌دهد، insight است. این ابزار با تبدیل پروفایل شما به بیزینس پروفایل فعال شده و یک ‌سری اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد که هم شما شناخت بیشتری نسبت به فالوورها پیدا می کنید. هم بر روی نحوه عملکرد شما تاثیر می گذارد و هر عدد در این بخش اطلاعات مفیدی را به شما می دهد:

در ابتدا وارد حساب اینستاگرام خود شوید. بر روی آیکون پروفایل خود بروید.

  • بر روی آیکون سه خط در بالای صفحه سمت راست کلیک کنید.
  • در نیم پنجره ای که باز شده است، گزینه ی insights را انتخاب کنید.

در صفحه باز شده با جدولی از اطلاعات مواجه می شود که در ادامه هر کدام از آنها را به تفصیل توضیح می دهیم. اولین قسمتی که با آن مواجه می شویم. بخش فعالیت در insight اینستاگرام دو قسمت Overview و Content You Shared دارد و قسمت Activity به شما می گوید که صفحه تان چقدر بر روی مخاطب اثر گذاشته است. برای مشاهده اطلاعات این قسمت باید مراحل زیر را تک به تک رعایت کنید.

Overview (بررسی اجمالی)

اولین بخشی که با آن مواجه می شوید، Overview است. در این بخش یک بررسی اجمالی به کاربر نشان داده می شود.

Account Reach ( بازدید کننده های اکانت)

دراین بخش تعداد بازدید کل اکانت اینستاگرام به شما نشان داده می شود. هر کدام از کلماتی که در این بخش وجود دارند، در ادامه توضیح داده می شوند.

  • Reach: تعداد بازدید های غیر تکراری توسط کاربران را Reach می گویند.
  • Impression: به تمام بازدیدهای یک پست ایمپرشن گفته می شود و هر بازدید یک ایمپرشن به حساب می آید. حتی اگر یک کاربر چندین بار یک پست را ببیند با هر بازدید او به ایمپرشین یک عدد اضافه می ‌شود.
  • Profile visit: همه بازدیدهای اکانت شما را در طول یک هفته نشان می ‌دهد.
  • Call Button Taps: دکمه تماس که این مورد برای پیج های بیزینسی در حال حاضر فعال شده است. با کلیک بر روی این دکمه می توانید با صاحب حساب ارتباط بگیرید.

Content Interactions (تعاملات محتوا)

در این بخش شما تمامی تعاملات در حوزه ی پست، استوری و ای جی تی وی را می بینید. در اقع اگر کسی با کلیک کردن بر روی استوری شما وارد وب سایت شما شده باشد، در این قسم نمایش داده می شود. اگر فردی پست شما را فالور کرده باشد، به عنوان یک حرکت تعاملی شناخته می شود.

Total Followers (تمامی فالوورها)

در این بخش اطلاعات کامل و مهمی به شما داده می شود. حتما به صورت روزانه این بخش را چک کنید تا بتوانید برنامه ریزی بهتری نسبت به این قسمت داشته باشید.

Growth: در این بخش رشد پیج شما را نشان می هد. حال این رشد می تواند مثبت و یا منفی باشد. در واقع در این بخش به شما نشان میدهد که چه تعداد فرد در هر روزی شما را فالو و یا آنفالو کرده اند. شما می توانید بررسی کنید که مثلا اگر فیلمی اپلود کرده اید، چه تعداد فالوور جذب کرده و یا از دست داده اید.

Top Location: در این قسمت مکان افرادی که پیج شما را دنبال می کنند، نشان میدهد. از این اطلاعات می توانید برای تولید پست و استوری استفاده کنید. به عنوان مثال اگر می بینید که اکثر کاربران شما از شهر تهران هستند می توانید یک تخفیف ویژه آنها قرار دهید. بدین صورت فروش بالاتری را تجربه خواهید کرد.

اینگیجمنت اینستاگرام 5

Age Range: در این بخش رنج سن کاربران ارائه می شود. در واقع در این بخش به شما نشان میدهد که چه تعداد فالوور با چه رده ی سنی دارید. مثلا در تصویر زیر می بینید که اکثریت فالوورها در پیج ما بین رده ی سنی 25 تا 34 هستند.

اینگیجمنت اینستاگرام 4

Gender: در این بخش درصد زنان و مردان به صورت کامل نشان داده شده است. فرض کنید شما دارای یک پیج پوشاک مردان هستید، مسلما خیلی مهم است که اکثر فالوورهای شما مردان باشند.

اینگیجمنت اینستاگرام 3

Most Active Times: در این بخش به شما نشان داده می شود که اکثریت کاربران شما در چه ساعتی در اینستاگرام فعالیت می کنند. حتی با استفاده از این بخش می توانید به خوبی این مسئله را دریابید که بیشتر کاربران در چه روزی فعالیت می کنند.

اینگیجمنت اینستاگرام 2

Content You Shared (اطلاعات منتشر شده )

در این بخش از insights اطلاعات پست ها و استوری هایی را که منتشر کرده اید، به شما نشان میدهد.

نکته: حتما از اطلاعات این بخش آماری اینستاگرام استفاده کنی تا بتوانید بازدید بیشتری به دست آورید. هم اکنون خیلی از کاربرن با استفاده از این امکانات به بخش اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کرده اند. بخش اکسپلور یکی از مهم ترین بخش هایی است که می تواند درامد شما را در کوتاه مدت افزایش بدهد.

نتیجه گیری

ما در این نوشته به بررسی نرخ تعامل یا اینگیجمنت اینستاگرام پرداختیم. شما هم اگرمدیریت یک پیج کسب و کاری را برعهده دارید حتما موارد ذکر شده را رعایت کنید تا به موفقیت برسید.

عضویت
اطلاع از
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments