
اینستاگرام حدودا دو سال قبل یعنی در سال ۲۰۱۸ امکانبیزینسی کردن پروفایل اینستاگرام را برای برخی از اکانتهای اینستاگرام فراهم کرد تا در پی آن این اکانتها بتوانند پیج خود را بیزینسی کنند. قطعا در این مورد اکثر اکانتهای شرکتهای معروف اقدام به استفاده از این ویژگی کردند؛ زیرا با استفاده از این امکان می توانستند به راحتی تعداد بازدید کلی اکانت و پستهای منتشر شده را دانسته و از همه مهمتر شناخت کلی از جامعه هدف فالوورها خود به دست می آورند.
به این صورت که با فعال کردن بیزینس در اینستاگرام با دریافت اطلاعات آماری از این که چه تعداد از فالوورها زن و یا مرد هستند و یا اینکه از کدام شهر و کشور بیشترین مخاطبها را به خود اختصاص داده اند و اطلاعات اماری دیگر که امروز در این مقاله این موارد را گوشزد خواهیم کرد. اما جای نگرانی برای اکانتهای معموملی و یا بیزنسها کوچک نیست چون امروزه همه ی اکانتهای اینستاگرام می توانند از ویژگی بیزینس در اینستاگرام استفاده کنند.
فهرست
چگونه اکانت اینستاگرام را بیزینسی کنیم ؟
برای شروع کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید
- وارد اکانت اینستاگرام خود شوید.
- به صفحه پروفایل اینستاگرام تان رفته و آیکون سه خط در بالا قسمت راست صفحه را لمس و سپس در نیم صفحه باز شده در قسمت پایین آیکون چرخ دنده setting را انتخاب کنید تا وارد بخش تنظیمات اینستاگرام تان شده باشید.

- بعد از ورود به قسمت تنظیمات اینستاگرام به بخش account رفته و برای شروع فعال کردن بیزینس در اینستاگرام کافیست گزینه “switch to professional account” را انتخابکزده و بر روی Business کلیک کنید.




- بعد از انتخاب این گزینه اینستاگرام چندی از ویژگیهای بیزینس در اینستاگرام را برای تان به نمایش میگذارد که برای ادامه فعالسازی بیزینس در اینستاگرام کافیست کادر آبی رنگ continue را لمس و یا صفحه را به راست بکشید تا گزینههای بعدی قابل مشاهده شود.

- بعد از گذشتن از این توضیحات کوتاه وارد صفحه ای با عنوان “choose categories for your business profile” در واقع شما در این صفحه برای اکانت خود در رابطه با موضوع شغلی خودتان مجموعه و زیر مجموعه انتخاب می کنید.



- بعد از انتخاب مجموعه و زیر مجموعه وارد مرحله بعدی یعنی صفحه تنظیمات گزینههای تماس می شویم که در این صفحه می توانید راههای ارتباطی متنوعی را در صفحه پروفایل اینستاگرام خود ترتیب ببنید.

- بعد از تعیین گزینههای تماس به مرحله آخر بیزینس در اینستاگرام یعنی وصل اکانت فیسبوک به اکانت اینستاگرام می رسیم. در این مورد باید خدمتتان عرض کنیم که قبلا این مرحله باید انجام میشد یعنی برای بیزینسی کردن اینستاگرام تان باید به فیسبوک وصل می کردید اما جدیدا این مرحله نیز اختیاری شده اما نباید از ویژگیهای پشت پرده وصل کردن اکانت فیسبوک به اکانت اینستاگرام چشم پوشی کرد؛ از جمله این ویژگیها میتوان به بازگردانی پیج هک شده و ثبت نام در اینستاگرام اشاره کرد که می توانید با استفاده از اکانت فیسبوک خود اقدام به ثبت نام در اینستاگرام کنید.

بعد از بیزینسی کردن اینستاگرام چه اتفاقی می افتد!
خب حال میرسیم به ویژگیهایی که بعد از فعالسازی بیزینس در اینستاگرام به اکانت شما اضافه خواهد شد و چگونه می توانید از این ویژگیها استفاده کنید. این ویژگیها به شرح زیر هستند.
مقاله پیشنهادی:
- گزینههای تماس (contact)
- ارائه اطلاعات آماری (Insights)
- ترویج (promotion)
نحوه ی فعال سازی گزینههای تماس بیزینس در اینستاگرام
مهم ترین ویژگی بیزینس در اینستاگرام اضافه شدن گزینههای تماس به شکل کادر در صفحه پروفایل اینستاگرام تان می باشد. برخی از کاربران هنگامیکه اقدام به بیزینسی کردن پیج خود می کنند، چون با تمام ویژگیهای آن آشنا نیستند، گزینههای تماس را فعال نمی کنند. حال در این قسمت از مقاله توضیح می دهیم که چگونه می توانید پس از بیزینسی کردن اینستاگرام، گزینههای تماس را فعال کنید.
- ابتدا وارد پروفایل اینستاگرام خود شوید.
- آیکون edit profle را لمس کنید.

- وارد صفحه ای جدید می شوید، به سمت پایین صفحه که بیایید گزینه ی contact option را می بینید. آن را انتخاب کنید.

- حال به صفحه ای جدید منتقل می شوید. که در این صفحه از شما می خواهد که ایمیل و شماره تماس خود را وارد کنید.
- پس از وارد کردن هر کدام از آنها تیک آبی در گوشه ی صفحه پررنگ می شود، که باید آن را انتخاب کنید تا هر کدام از آنها ثبت شود.
- مراحل به صورت دقیق همراه با تصاویر نمایش داده شده است.

هم اکنون شما گزینه های تماس را فعال کرده اید. هم اکنون ایمیل و شماره تلفن شما در دسترس کاربران قرار می گیرد البته شما می توانید با انتخاب گزینه ی profile display مانع از نمایش آن ها شوید. با انتخاب گزینه تماس برای شماره تلفن دیگر امکان فعال کردن حالت متنی وجود ندارد.
مقاله پیشنهادی: اینگیجمنت یا نرخ تعامل در اینستاگرام چیست؟
نکته: اگر فعلا گزینههای تماس را فعال نکرده باشید، آیکون contact برای شما نمایش داده نمی شود.
ارائه اطلاعات آماری (insights) بیزینس در اینستاگرام به چه صورت است؟
با بیزینسی کردن اکانت اینستاگرام تان با یک بخش جدید در اکانت خود روبرو خواهید شد که به بخش insights و با آیکون آمار مانندی نشان داده میشود. زمانی که پیج خود را بیزینسی می کنید، این آمار و اطلاعات به صورت خودکار برای شما نمایش داده می شوند. فقط باید دقت داشته باشید که این اطلاعات مربوط به پستهایی است که بعد از بیزینسی کرن پروفایل اینستاگرام خود قرار می دهید. زمانی که وارد بخش insight پروفایل ود می شوید، صفحه ای با سه بخش مجزا برای شما نمایش داده می شود.
- CONTENT
- ACTIVITY
- AUDIENCE
بخش Content از چه قسمتهای تشکیل شده است؟
- Overview: در این بخش تعداد تمام پستها و استوریهایی را که در این هفته منتشر کرده اید، را نمایش می دهد.

- Posts: شما در این بخش می توانید تعداد بازدید تمام پستهای خود را مشاهده کنید.

- Stories: شما در این بخش می توانید تعداد بازدید استوریهای خود را مشاهده کنید.

بخش Activity از چه قسمتهای تشکیل شده است؟
- Discovery: در این بخش تعداد بازدید یک هفته ای پیج شما را نشان می دهد. در این بخش دو گزینه به نام reach و impressions وجود دارد. در بخش reach تعداد بازدید یک هفته ای پیج شما بدون تکرار نمایش داده می شود و در بخش impressions تعداد بازدید یک هفته ای پیج شما با تکرار نمایش داده می شود. بدین منظور که ممکن است یکی از فالوورهای شما پیج شما را در طول یک هفته 3 بار تماشا کرده باشند.


- interactions: تعداد کاربرانی که در طول یک هفته پروفایل شما را مشاهده کرده اند.

بخش Audience از چه قسمتهای تشکیل شده است؟
- Growth: تمام فعالیتهای مربوط به فالو و آنفالو کردن پیج شما در بازههای زمانی مختلف نمایش داده می شود.

- Top Location: لوکیشنی را مشخص می کند که اکثر کاربران شما در آن محدوده متمرکز شده اند.

- Age Range: متوسط سن کاربران شما را نشان می دهد وهمچنین نشان می دهد که چه تعداد از کاربران شما در کدام محدوده ی سنی قرار دارند.

- Gender: درصد مرد و زن بودن فالوورهای ما را نشان می دهد. این که چند درصد از فالوورهای شما مرد و چند درصد از فالوورهای شما زن هستند.

- Followers: در این بخش دو گزینه ی ساعت و روز وجود دارد که گزینه ی ساعت نشان می دهد که به صورت تقریبی در چه ساعتی فالوورهای شما بیشتر در اینستاگرام فعالیت می کنند و همچنین گزینه ی روز به ما می گوید که کاربران بیشتر چه روزهایی در هفته فعالیت می کنند.

اهمیت بیزینسی کردن پروفایل اینستاگرام
حال شاید این سوال برایتان پیش آمده که گزینههای تماس چه مزیتی برای بیزینس شما دارند؟ پیش از این کاربران شما برای ارتباط گرفتن با شما موظف بودند تا تنها از طریق دایرکت به شما پیام دهند، در صورتیکه با بیزینسی کردن پروفایل اینستاگرام حال شما می توانید راههای ارتباطی خود را گسترش دهید. از این پس فالوورهای شما می توانند به روشهای مختلفی با شما ارتباط بگیرند. هر فردی که صاحب کسب و کاری است میداند که حفظ ارتباط با مشتریان می تواند باعث رشد و افزایش کسب و کار شود.
مراحل تبدیل پیج بیزینسی به پیج شخصی در کسب و کار
برخی از کاربران زمانی که می خواهند پیج شخصی خود را به یک پیج بیزینسی تبدیل کنند، تا حدی نگران می شوند. یکی از بهترین قابلیتها است که شما هر زمان که بخواهید به راحتی می توانید پیج بیزینسی خود را شخصی کنید؛ بدون این که کوچکترین مشکلی برای ییج شما به وجود بیاید.
- ابتدا وارد پروفایل اینستاگرام خود شوید

- ابتدا وارد پروفایل اینستاگرام خود شوید

- گزینه ی account را انتخاب کنید.

- در صفحه ی جدیدی که باز می شود، در پایاین صفحه دو گزینه به رنگ ابی می بینید که گزینه ی آخر برای تبدیل حساب اینستاگرام به یک حساب شخصی است. گزینه ی switch to personal account را انتخاب کنید.

- هم اکنون حساب شما از حات بیزینسی خارج شده است.
سوالات متداول
پیج بیزینسی قابلیتهای جدیدی ارائه میده مثلا شما می تونید بفهمید چند درصد مخاطبهاتون مرد هستن و چند درصد مخاطبهاتون زن هستن!!
خوب این ی سوال کلیه و هر کس متناسب با نیازش باید انتخاب کنه اما خب من پیشنهاد می کنم که پپیجتون رو بیزینسی کنید. پیج بیزینسی امکانات و قابلیتهای جدیدی رو در اختیار تون قرار میده!!!
بله، هر زمان که بخواهید می تونید پیج بیزینسی رو شخصی و پی شخصی تون رو بیزینسی کنید.
وارد پروفایل اینستاگرام خود شوید
به قسمت اکانت بروید
گزینه ی switch to business profile رو انتخاب کنید. حالا پیج شما یک پیج بیزینسی شده.
تا کنون اینستاگرام قابلیت بیزینس پروفایل را فقط به صورت عمومی در اختیار کاربران قرار داده است. بنابرابن متاسفانه در حال حاضر امکان خصصوصی کردن اکانت بیزینسی وجود ندارد.
جمع بندی
اگر اکانت اینستاگرام شما یک اکانت بیزینسی م یباشد یعنی این که هدف شما از ایجاد و مدیریت اکانت تان فروش محصولاتتان و یا آشنا کردنکاربران با محصولات خود می باشد. حتما اکانت خود را بیزینسی کنید تا هم راههای ارتباطی بیشتری با مشتری و مخاطبان خود داشته باشید و هم این که جامعه هدف فالوورهایتان را شناخته و بر این اساس هدف گذاری کرده باشید و مزیتهای دیگری که در توضیحات بالا به آنها پرداختیم. اما با فعالسازی قابلیت بیزینس در اینستاگرام برخی از ویژگیهای دیگر که در حالت معمولی میتوان آن را فعال کرد اما با بیزینسی کردن اکانت اینستاگرام تان نمتوانید پرایوت کردن اینستاگرام را فعال کنید یا به قولی دیگر امکان قفل و شخصی سازی پیج خود را ندارید.
مقاله پیشنهادی: چگونه اینستاگرام را از حالت بیزینس خارج کنیم ؟
ما تلاش کردیم که در این مقاله تمام مباحث مربوط به بیزینسی کردن پروفایل اینستاگرام را برای شما بیان کنیم، با این حال اگر مشکل و یا سوالی داشتید؛ می توانید آن را در قسمت دیدگاهها مطرح کنید؛ تا دوستان ما در اولین فرصت سوالات شما را پاسخ دهند.