چگونه میتوان یک کپشن خوب برای پست اینستاگرام نوشت؟ همه ما میدانیم به توضیحاتی که شما در پایین پست خود مینویسید، کپشن میگویند. در حقیقت کپشن هدف پست شما را توضیح میدهد و به شما کمک میکند تا منظور خود را به راحتی به مخاطب خود منتقل کنید. از آنجایی که اینستاگرام یک محیط تصویرمحور است، بسیاری از کاربران به قسمت کپشن اهمیت نمیدهند. اما آیا راهکاری وجود دارد که بتوان کپشنهای جذاب نوشت و کاربر را مجذوب کپشن نمود؟
در این مقاله از تیم اینبو، به سراغ بهترین تکنیکهای کپشن نویسی جذاب برای اینستاگرام خواهیم رفت تا با راهکارهای نوشتن یک کپشن خارق العاده آشنا شویم. در ادامه این مطلب، با ما همراه باشید!
چگونه کپشن خوب برای اینستاگرام بنویسیم؟
اینکه برای هر پست چه کپشنی باید نوشت، بستگی به استراتژی شما و محتوای پستتان دارد. اما به طور کلی نکاتی هستند که اگر رعایت کنید، کپشن پست های اینستاگرامی شما یک سر و گردن از رقبایتان بالاتر خواهد بود! در ادامه بهترین تکنیکهای جذاب سازی کپشن را برای شما خواهیم گفت. بیایید شروع کنیم!
1. در کپشن اینستاگرام ، جمله اول حیاتی است!
بیشتر کاربران در همان جمله اول تصمیم میگیرند که ادامه متن را بخوانند یا خیر. بنابراین، اینکه متن خود را چگونه شروع میکنید، اهمیت بسیار زیادی دارد.
اولین و مهمترین نکتهای که باید به آن توجه کنید، این است: کلیشهای نباشید! هرچقدر هم که روی این نکته تاکید کنیم بازهم کافی نیست! اینستاگرام عملا دریای محتواست و هیچکس دلش نمیخواهد محتوای تکراری ببیند. بنابراین، به هیچ وجه با جملات تکراری کپشن خود را آغاز نکنید و سعی کنید در هر پست، خلاقیت جدیدی به کار ببرید.
استفاده از فرمولهای موفق عنوان نویسی میتواند به شدت در نوشتن جمله اول کپشن به شما کمک کند. همچنین، میتوانید در جمله اول از کلمات قدرتمند استفاده کنید. کلمات قدرتمند کلماتی هستند که از لحاظ روانشناسی تاثیر بیشتری روی افراد میگذارند. جادویی، ممنوعه، خارق العاده، رویایی، ساده، آسان، رایگان، عجیب، باورنکردنی و … نمونههایی از کلمات قدرتمند هستند. البته به یاد داشته باشید لزومی ندارد که حتما در تمامی کپشنهایتان از این کلمات استفاده کنید!
سعی کنید در همان جمله اول، موضوع کپشن را مشخص کنید. اگر بتوانید در کنار مشخص کردن موضوع، حس کنجکاوی کاربر را نیز تحریک کنید، از قول ما یک آفرین محکم به خودتان بگویید!
مثلا میخواهید در کپشن یکی از پستهایتان اشاره کنید که فلان محصول با تخفیف خورده است. جمله اول را میتوان اینگونه نوشت: تا حالا این همه تخفیف یجا دیده بودی؟ در این حالت شما هم مشخص کردید که میخواهید در مورد تخفیف حرف بزنید و هم حس کنجکاوی کاربر را تحریک کردهاید!
💡 نکته: اگر در نوشتن جمله اول مشکل دارید، سعی کنید این جمله آخرین جملهای باشد که مینویسید! اول تمامی کارهای انتشار را انجام دهید، تنه اصلی کپشن را بنویسید و بعدا به فکر جمله اول باشید. در این حالت، شما به شدت روی موضوع تسلط خواهید داشت و نوشتن جمله اول برایتان آسانتر خواهد بود.
2. در کپشن اینستاگرام به تفکیک متن دقت کنید.
برای نوشتن کپشن خوب در اینستاگرام، متن خود را به قطعات کوچکتری تفکیک کنید. این کار باعث میشود که چشم کاربر خسته نشود و از طرفی، احساس کند که کپشن بسیار کوتاه است. این کار مشابه پاراگراف بندی در نوشتن است، اما در اینستاگرام به سبب اینکه متن از اهمیت کمتری برخوردار است، بهتر است بیشتر از دو یا سه سطر متن پیوسته ننویسید.
در تفکیک متن، در نظر داشته باشید که کاربر را مجبور به برگشت به قسمت های قبلی نکنید! این که هر پاراگراف باید موضوع نسبتا متمایز و خاصی داشته و برای خواندن آن نیاز خاصی به برگشت به پاراگراف قبلی نباشد، یکی از اصول نگارشی است که نه تنها در کپشن اینستاگرام، بلکه در بسیاری از متون رعایت میشود.
3. برای داشتن کپشن خوب اینستاگرام، ترتیب منطقی را رعایت کنید.
به عنوان یک قانون کلی، در کپشن اول چیزی را بدهید که کاربر میخواهد، بعد چیزی که از نظر شما بهتر است به دست بیاورد! برای مثال، اگر در پستی میخواهید قیمت، شرایط و توضیحات یکی از محصولاتتان را توضیح دهید، بهتر است اول قیمت و ویژگیهای محصول را ذکر کنید و بعد به توضیحات مربوط به فروشگاهتان و محصول بپردازید!
4. مخاطبان خود را بشناسید.
یکی از مهمترین و اولین کارهایی که هر کسب و کاری باید انجام دهد، تحقیق و شناخت کاربران مخاطب است. بگذارید کمی بیشتر روی این قضیه تمرکز کنیم.
چشمان خود را ببندید و تصور کنید اکثر مخاطبان شما چه شخصیتی دارند؟ حالا این ویژگیها را روی کاغذ بنویسید و سعی کنید فردی با این ویژگیها را تصور کنید. فرض کنید در دنیای واقعی این شخص را ملاقات میکنید. چطور با او صحبت میکردید؟ به نظرتان او خودش مایل بود چگونه با او صحبت کنید؟ این همان شناختی است که باید از کاربران خود داشته باشید و ارتباط و لحن خود با او را در راستای همین شناخت پیش ببرید.
مثلا فرض کنید مخاطبان شما اکثرا افراد کارمند با شخصیتی خشک هستند، بیشتر مرد بوده و سنی نزدیک چهل سال دارند. با این شرایط، به هیچ وجه انتخاب خوبی نیست که راه صمیمیت شدید را با آنها پیش بگیرید! در این حالت بهترین لحن و نوع ارتباط، یک ارتباط رسمی و حرفهای با مقدار کمی چاشنی طنز خواهد بود.
5. لحن مشخص داشته باشید.
اول از همه مشخص کنید که میخواهید با چه لحنی با مخاطبان خود ارتباط داشته باشید. اگر افراد متعددی پیج شما را مدیریت میکنند، بهتر است هرکدام لحن مختص خود را داشته باشند، اما در چارچوب لحن کلی پیج! هر برقراری ارتباط با مشتری باید تقریبا در راستای این لحن باشد. اما چرا تقریبا؟
شما میتوانید با افرادی که شخصا برای پرسش قیمت محصولات و یا برقراری ارتباط به شما پیام میدهند، با لحن کمی گرمتری صحبت کنید و این کاملا خوب است، اما هرگز چرخش کامل در لحنتان ایجاد نکنید! برای درک این موضوع، تصور کنید همین الان که در حال مطالعه این مطلب هستید، پیامی از سمت وبسایت با عنوان «عزیزم در خبرنامه وبسایت عضو شو!» دریافت کنید. مطمئنا اصلا احساس خوبی نخواهید داشت! (وسط لحن نسبتا جدی آموزشی این چی بود دقیقا؟😄)
به طور کلی، فضای اینستاگرام به گونهای است که شما میتوانید ارتباطی به نسبت صمیمی با کاربر ایجاد کنید. در نظر داشته باشید که هرچه با کاربر صمیمی تر شوید، امکان بیشتری دارد که به شما اعتماد کند. اما از طرف دیگر با افزایش صمیمیت کمتر به عنوان یک فرد حرفه ای دیده خواهید شد! بنابراین، مثل همیشه، تعادل را رعایت کنید.
مهم ترین عاملی لحن ارتباط شما با کاربر را مشخص میکند، شناخت شما از مخاطبان است. سعی کنید اول شناخت مناسبی از مخاطبانتان به دست بیاورید و سپس لحن پیجتان را انتخاب کنید.
6. متن خود را راست چین کنید.
راست چین نبودن متن مشکل بزرگی برای بسیاری از پیجهای اینستاگرامی است. تقریبا هر پیجی راه حل مخصوص به خودش را برای این موضوع دارد؛ برخی در اول کپشن از ایموجی استفاده میکنند، برخی نیز برای به حداقل رساندن مشکل از علائم نگارشی در پایان متن استفاده نمیکنند. تمامی اینها مثل یک مسکن است! اما راه حل قطعی حل مشکل راست چین کپشن اینستاگرام چیست؟
شما به راحتی میتوانید با یک ترفند ساده این مشکل را برای همیشه حل کنید. برای این منظور، ابتدا روی لینک زیر کلیک کنید و سپس دکمه Copy را مشابه تصویر بزنید.
سپس کافیست قبل از نوشتن متن، این کد را پیست کنید. این کد نمایش داده نمیشود، اما متن شما را راست چین خواهد کرد. به همین سادگی!
7. اگر میخواهید کپشن اینستاگرام خوبی داشته باشید، از ایموجی ها به صورت منطقی استفاده کنید!
اینکه چقدر در کپشن باید از ایموجی استفاده کنیم، بستگی به موضوع پیج، لحن انتخابی شما، مخاطبان و نیز موضوع پست دارد. با این وجود، استانداردهایی وجود دارند که هر نوعی پیجی داشته باشید، بهتر است رعایت کنید.
اولین نکته در مورد استفاده از ایموجی این است که شورشو درنیارین! (واقعا این جمله جاش بود نشد رسمی بنویسم😀) ساده بگوییم، یک ایموجی چشمک منظور شما را خواهد رساند، نیازی نیست ده ایموجی پشت سر هم بگذارید!
جملات خود را با ایموجی قطع نکنید! اگر بعد😀 از هر چند کلمه😉 یک ایموجی😊 بگذارید، کاربر مجبور😄 است برای خواندن🤔 هر کلمه از سد یک😕 حواس پرتی بالقوه عبور کند (کاری که دقیقا تو این جمله کردین و امیدوارم پی برده باشین چقدر اعصاب خُردکُنه!😁). این موضوع باعث میشود نتوانید با کاربر ارتباط مناسبی برقرار کنید. ایموجیها را برای اول و آخر جملات نگه دارید و تنها در برخی موارد بسیار محدود، وسط جمله استفاده کنید.
دقیقا مثل کلمات، ایموجیها هم بار معنایی و رسمی مخصوص خود را دارند. اگر طبق مثالی که قبلا گفتیم، مخاطبان شما افرادی میانسال، اداری، خشک و نسبتا رسمی باشند، واضح است استفاده از ایموجیهایی مانند (🤩😍😜) چندان ایده خوبی نیست!
به طور کلی ایموجیها به خوبی میتوانند حال و هوای کپشن شما را عوض کنند، در ایجاد حس صمیمیت و ارتباط با کاربران به شما کمک کرده و در تشکیل شخصیت کسب و کارتان نقش مهمی ایفا کنند. اما همه اینها به شرطی است که اعتدال را رعایت نموده و از ایموجیها در حد معقول و بجا استفاده کنید.
8. کال تو اکشن داشته باشید.
مهم نیست که پیجتان فروشگاهی است یا یک پیج طنز، بلاخره کاری هست که کاربر میتواند برای شما انجام دهد! از کامنت گذاشتن گرفته تا خرید محصول، تا به صورت مستقیم از کاربر درخواست نکنید، احتمال بسیار کمی وجود دارد که کاربر آن کار را برای شما انجام دهد. به این درخواست از کاربر، کال تو اکشن میگوییم.
در نظر داشته باشید که منظور از کال تو اکشن، درخواست برای انجام یک کار است، نه اجبار! بنابراین از داشتن لحن دستوری و بسیار مستقیم پرهیز کنید. همچنین، منظور خود را دقیق بیان کنید. برای مثال، هنگام دعوت برای کامنت، مشخص کنید که میخواهید کاربر در چه موضوعی برایتان نظر بدهد.
کال تو اکشن، یکی از مهمترین اجزای بازاریابی، فروش و برندینگ در فضای دیجیتال به شمار میرود و مطمئنا شما نیز در صورت استفاده درست، تاثیر مثبت آن را احساس خواهید کرد!
9. مخاطبان را به برقراری تعامل تشویق کنید.
اگر میخواهید محتوایتان کامنت زیادی دریافت کند، یک موضوع بحث جنجالی به آنها بدهید! مهم نیست که این کار را در محتوای تصویری پست انجام دهید یا کپشن، اما بهتر است مشخص کنید که کاربران قرار است در بخش کامنت پست در مورد چه چیزی صحبت کنند. در غیر این صورت، فعالیت کاربران بیشتر خودجوش خواهد بود تا باب میل شما!
سعی کنید در ارتباط با موضوع محتوایتان، موضوعی را انتخاب کنید که پتانسیل بالایی برای بحث کردن دارد. مثلا تصور کنید که یک پیج فروش بدلیجات دارید. میتوانید در کپشن پستی که محصول خود را معرفی میکنید، سوالاتی مانند: بهترین هدیهای که دریافت کردی چی بوده؟ یا دوست داشتی اینو کی بهت کادو میداد؟ بپرسید. مطمئن باشید با این کار واکنش بسیار زیادی از سمت کاربران دریافت خواهید کرد!
10. به طول کپشن خود دقت کنید.
محدودیت نوشتن کپشن در اینستاگرام 2000 کاراکتر میباشد. یعنی شما میتوانید 2000 کاراکتر در کپشن خود بنویسید. این کاراکترها میتوانند شامل ایموجی، فاصله، نیم فاصله و… باشند.
بهترین کپشن اینستاگرام، کپشنی است که به صورت مختصر و مفید نوشته شده باشد. به یاد داشته باشید که در اینستا، کمتر کسی حوصله مطالعه یک کپشن بلند را دارد. بنابراین، سعی کنید منظور خود را به کوتاهترین شکل ممکن برسانید.
شاید برای شما سوال باشد که کپشن یک جذاب و بلند بهتر است، یا کپشن کوتاه و ساده؟ بهتر است به این موضوع به چشم یک تعادل نگاه کنید. سعی کنید نه آنقدر کپشن بلندی بنویسید که حتی با وجود جذاب بودن کسی حوصله خواندن نداشته باشد و نه آنقدر کپشن را خلاصه و کوتاه بنویسید که مخاطبان فکر کنند با یک ربات طرف هستند!
11. برای داشتن کپشن جذاب، از داستان سرایی استفاده کنید.
داستان سرایی یا استوری تلینگ یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که به شما کمک میکند تا مخاطب را از طریق نقل داستان مجاب به خرید و برقراری ارتباط کنید.
شما میتوانید از این استراتژی در اینستاگرام هم استفاده کنید و با نوشتن کپشنهای داستانی توجه مخاطب را جلب کنید. البته ناگفته نماند برای گرفتن نتیجهی قابل قبول از این روش، شما باید قلم نسبتا تاثیرگذاری داشته باشید. همچنین، بیش از حد جزئیات ندهید و به موضوع اصلی بحث بچسبید!
در استفاده از این استراتژی، باید نکاتی را رعایت کنید که پایینتر به آنها اشاره میکنیم.
شناخت مخاطب
در اولین مرحله از داستان سرایی شما باید مخاطب خود را بشناسید و بر اساس نیاز و سلیقه مخاطب خودتان، از این استراتژی استفاده کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از استراتژی استوری تلینگ بگیرید. (میبینین شناخت کاربر چقدر کاربرد داره؟😀)
تعریف پیام اصلی
مهمترین هدفی که شما باید در گفتن داستان به مخاطبانتان داشته باشید، این است که پیام درست را به فهم مخاطب برسانید. اگر میخواهید با استوری تلینگ محصول خود را تبلیغ کنید، باید بررسی کنید که آیا مطلب شما میتواند مخاطب را مجاب به خرید کند یا خیر و بعد از آن تصمیم بگیرید که مطلب را منتشر کنید.
12. از هشتگها کمک بگیرید.
استفاده درست از هشتگها، باعث میشود تا شما بازدید فوق العاده بالایی از طریق آنها دریافت کنید. البته، شما باید چند نکته را در استفاده از هشتگها در نظر داشته باشید:
تعداد زیادی هشتگ نگذارید!
اینستاگرام به شما اجازه میدهد تا 30 هشتگ در پستهای خود بگذارید ولی بهترین تعداد هشتگ برای استفاده در اینستاگرام حدود 9 عدد است.
هشتگ بی ربط استفاده نکنید!
اینستاگرام، الگوریتمی دارد که پیجهایی را که از هشتگهای بی ربط و تکراری استفاده میکنند را به شدت جریمه میکند. یعنی اگر شما پیجی در زمینهی ورزش دارید، نباید از هشتگهای مربوط به پیجهای آرایشی استفاده کنید!
هشتگ تکراری را فراموش کنید!
از هشتگهایی که قبلا استفاده کردهاید، دوباره استفاده نکنید. الگوریتم اینستاگرام هشتگهای تکراری را تشخیص میدهد و اگر هشتگهایی که استفاده میکنید، تکراری باشند، ممکن است نتیجه خوبی دریافت نکنید.
ما قبلا موضوع هشتگ را در مقالهای اختصاصی بررسی کردهایم. اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری راجع به هشتگها بدست آورید، مقاله زیر را از دست ندهید!
مقاله پیشنهادی: راهنمای استفاده از هشتگها
سوالات متداول
چطوری کپشن جذاب بنویسیم؟
✅ نوشتن کپشن خوب برای پست اینستاگرام اصولی دارد که ما همه آنها را در این مقاله ذکر کردهایم. با مطالعه این نکات، به یک کپشن نویس حرفهای تبدیل شوید!
جملهی اول کپشن رو چی بزارم؟
✅ بهترین کار، این است که از نکات خلاقانهای که در مقاله به آنها اشاره کردیم، استفاده کنید. شما میتوانید با رعایت این نکات به راحتی کاری کنید که هیچ مخاطبی کپشن شما را از دست ندهد!
چند تا هشتگ تو کپشن بزارم؟
✅ حدود 9 هشتگ در کپشن کافی است و نیازی نیست دهها هشتگ استفاده کنید! در صورت انتخاب هشتگهای درست،همین مقدار تاثیر فوق العادهای روی افزایش بازدید پیج شما خواهد داشت.
سخن پایانی
در این مقاله هر چیزی که برای نوشتن کپشن جذاب برای اینستاگرام نیاز باشد، بررسی کردیم و نکات مهم را مرور کردیم. شما میتوانید از این مطالب با توجه به موضوع و نیاز پیج خود استفاده کنید و برای پستهایتان کپشن های جذاب بنویسید. اگر تجربه ای در این زمینه دارید و یا با سوال و مشکلی برخورد کردید، میتوانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. از اینکه در این مقاله از اینبو با ما همراه بودید، سپاسگزاریم!