آموزش صفر تا صد تولید محتوا برای فن پیج‌

فاطمه بخشی
نویسنده : فاطمه بخشی
تاریخ انتشار : 2021-11-08
آموزش تولید محتوا برای فن پیج

اگه می‌خوای فن پیج بزنی یا صاحب یه پیج طرفداری هستی، این مقاله بهت یاد میده چطور صفر تا صد ایجاد حساب فن پیج توی اینستاگرام رو یاد بگیری.

مهم نیست حتی اگه توی زمینه‌ی تولید محتوا اطلاعات کافی نداشته باشی یا اصلا ندونی برای پیشرفت پیجت لازمه چطور فعالیت کنی و از چه ابزارهایی کمک بگیری؛ ما اینجاییم تا بهت یاد بدیم یه شروع عالی و متداوم توی اینستا داشته باشی.

اگه بخوایم بصورت کلی یه دید کلی از اونچه که یه فن پیج برای موفقیت نیاز داره رو لیست کنیم، اینها چیزایین که بهشون نیاز داریم:

  • نحوه‌ی طراحی پروفایل پیج
  • نحوه‌ی تولید محتوا
  • ابزارهای مورد نیاز
  • آشنایی با مسیر شروع و پیشرفت در اینستاگرام
  • رفتار حرفه‌ای
  • اصطلاحات

طراحی پروفایل برای فن پیج‌ ها

طراحی پروفایل برای فن پیج

طراحی پروفایل اولین چیزیه که باید به فکرش باشین. خیلی‌ها هستن که از این مرحله غافلن، بنابراین شما میتونین با چند تا تکنیک هوشمندانه پیجتون رو از بین سایر فن پیج ها جدا کنین.

طراحی پروفایل چیه؟ طراحی پروفایل شامل بخش‌های مختلفی میشه که یه دیتای کلی از پیج شما و اینکه توی پیجتون چیکار میکنین به مخاطب ارائه میده.

آیتم‌های هر پروفایلی توی پیج‌های اینستاگرامی شامل موارد زیر هستن:

  • نام کاربری یا یوزرنیم
  • عکس پروفایل
  • بیو پیج
  • هایلایت‌ها

چهار مورد بالا اولین چیزهایی هستن که وقتی مخاطب وارد پیج میشه باهاش سر و کار داره. پس این چهارتا رو به نحوه احسن باید طراحی کنین. چجوری؟ بیاین پایین تا اصولشو باهم مرور کنیم!

انتخاب نام کاربری برای فن پیج

انتخاب نام کاربری برای فن پیج

توی انتخاب اسم دقت لازم رو داشته باشین. سعی کنین نزدیک ترین اسم به اسم آیدل (Idol) خودتون رو داشته باشین، این باعث میشه توی نتایج جستجوی اینستاگرام پیج شما هم رده با آیدلتون بالا بیاد و به کاربرها نشون داده بشه.

نکته: لزومی نداره که بخشی از آی‌دی پیجتون رو اختصاص بدین به نوشتن عنوان fanpage، چون می‌تونین یه جای دیگه عنوان Fan Page رو به پروفایلتون اضافه کنین. حالا توی ادامه‌ی مطلب بهتون میگم کجا و چجوری!

عکس پروفایل فن پیج

انتخاب عکس پروفایل

توی انتخاب عکس پروفایل باید حسابی دقت کنین. خیلی از فن پیجا هستن که از عکس پروفایلی که آیدلشون توی پیجش گذاشته استفاده میکنن ولی عده‌ای هم معتقدن گذاشتن عکس پروفایل یکسان شما رو به مخاطبینتون یک کپی کار میشناسونه نه یه فن‌ پیج حرفه‌ای.

بیو پیج

نوشتن بیو برای فن پیج

بیوی هر پیجی به نوعی شناسنامه‌ی اون پیج محسوب میشه و شما با نوشتن یه بیوی حرفه‌ای، نه تنها ارتباط خوبی با مخاطب برقرار میکنین بلکه کلی تاثیر میذاره روی Watch Time پیجتون.

Watch Time به مدت زمانی میگن که یه کاربر میاد به پیج شما سر میزنه و توی پیجتون مشغول میشه. حالا این مشغولیت میتونه نگاه کردن به هایلایت‌ها باشه یا خوندن کامنت‌های یه پست.

حالا شاید بپرسین اهمیت Watch Time چیه؟ باید بهتون بگم که این Watch Time اگه بالا باشه این علامت به الگوریتم اینستاگرام داده میشه که این قشر از کاربران با محتوای پیج شما ارتباط برقرار میکنن و اینستاگرام هم پست‌های شما رو به درصد بیشتر از یوزرها توی اکسپلور نشون میده.

پس بهتره بیوی پیجتون رو طوری بنویسین که یه مسیر رو به کاربر نشون بده که بتونه به سمت مطالب جذاب و پرطرفدار پیجتون هدایت بشه.
مثلا توی بیو بنویسین هایلایت فلان رو چک کنین و برای هایلایت فلان یه عنوان جذاب انتخاب کنین و از اون هایلایت هم کاربر رو هدایت کنین به پست‌های خاص پیجتون.

هایلایت‌های پیج طرفداری

هایلایت‌های پیج طرفداری

یه فن پیج خوب باید اطلاعات کامل، جالب و جذابی از آیدل خودش داشته باشه. از بیوگرافی گرفته تا مصاحبه‌‌ها و عکس و ویدئوهای پرطرفدار؛ بنابراین سعی کنین جذاب ترین موضوعات رو با بهترین عناوین و کاورهای جالب توجه توی قسمت هایلایت‌ها قرار بدین.

نحوه‌ی تولید محتوا برای فن پیج

تولید محتوای فن پیجی

تولید محتوا برای فن پیج مثل تمامی حوزه‌های تولید محتوا برای اینستاگرام به دو بخش تقسیم میشه:

  • انتخاب نوع محتوا
  • ادیت تصویر و ویدئو

انتخاب نوع محتوا

انواع محتوا

اینجا انواع محتواهایی که یه فن پیج میتونه توی پیجش پوشش بده رو باهم بررسی میکنیم. البته اینایی که اینجا میگیم تمام قصه نیست و شما باید خلاقیت خودتون رو چاشنی کار کنید تا جواب بگیرید.

محتوای خبری

تمامی ستاره‌ی سینما، موسیقی و … دوره‌های طلایی پر از اخبار جدید و جنجالی دارن. از ازدواج و طلاق بگیر تا فعالیت‌های حرفه‌ای جدید و متفاوت.

شما بعنوان یه حامی که برای خواننده یا بازیگر مورد علاقتون فن پیج زدین باید همیشه گوش به زنگ باشین تا دقیق ترین و درست ترین اخبار رو توی پیج پوشش بدین؛ پس یکی از حوزه‌های محتوای پیج شما باید خبری باشه.

ساخت ویدئوهای چند قسمتی

ویدئوهای چند قسمتی که بصورت تدوین شده و از قطعه‌های مختلف چند ویدئو ساخته شدن یکی از جذاب ترین‌ها برای محتوای فن پیج هست.

مثلا از کنسرت‌های مختلف خواننده‌ای که حمایتش میکنین یه ویدئوی چند قسمتی بسازین و با مخاطب‌ها به اشتراک بذارین.

مصاحبه‌های قدیمی

یکی از فوق خفن ترین محتواها برای فن پیج استفاده از مصاحبه‌های قدیمی آیدل خودتونه. میتونین یه آرشیو جذاب توی پیجتون درست کنین و توی قسمت گاید پست‌های مصاحبه رو یه جا جمعش کنین. حتی میتونین توی بیوی پیجتون کاربرها رو هدایت کنین تا توی قسمت Guids مصاحبه‌ها رو ببینن.

گذاشتن پست‌های مقایسه‌ای

یکی از ترندهای امروز فن پیج‌ها گذاشتن پست‌های مقایسه‌ایه. مثلا میاین رفتار و اخلاق خواننده یا بازیگر محبوب خودتون رو با سایر خواننده‌ها یا بازیگرها مقایسه میکنین.

البته این ممکنه کامنت‌های هیت هم براتون بیاره که طرفدار سایر ستاره‌های معروف بیان و اعتراض کنن. اما این بخشی از کار شماست و باید به خوبی بتونین قضیه رو مدیریت کنین و از طرفی از جریان ایجاد شده به سود خودتون و پیجتون استفاده کنین و بیشتر دیده بشین!

خبرنگار بشین!

برای ایجاد تعامل توی پیج طرفداری از تمامی امکانات و فرصت ها بهترین استفاده رو بکنین. اگر ساکن تهران و یا سایر شهرهای بزرگ هستین، از موقعیت مکانی که دارین استفاده کنین. چجوری؟ با گذاشتن لایو.

گذاشتن لایو از خودتون نه! از جایی که آیدل شما اونجا حضور داره. از جشنواره‌ها و اکران‌های عمومی و کنسرت‌ها و… لایو بگیرین و با مخاطب‌هاتون تعامل ایجاد کنین. در واقع شما برای داشتن یه پیج طرفداری موفق باید متفاوت عمل کنین.

ادیت تصویر و ویدئو

باید همین اول کار اینو بدونین که دانلود صرف عکس و ویدئوهای شخصی که فنش هستین، از شما فن پیج نمیسازه.

محتواهای تصویری و ویدئویی که دارین رو ادیت کنین و از گذاشتن کاور روی ویدئوها غافل نشین.

کاور خیلی به دیده شدن پیجتون کمک میکنه و توی جذب مخاطب هم تاثیر فوق‌العاده‌ای داره، مخصوصا زمان‌هایی که پست‌ها به اکسپلور راه پیدا میکنن.

ویژگی‌های کاور خوب

کاور پست‌های فن پیج از دو بخش شکل میگیره 1.موضوع ویدئو 2. تصویر .

شما توی ترکیب عکس و عنوان باید نهایت خلاقیت رو به خرج بدین تا جالب توجه ترین خروجی رو از کاورتون بگیرین.

برای نوشتن عنوان از رنگ‌های زرد، قرمز، آبی و سبز بیشتر استفاده کنین چرا که بیشترین توجه رو جلب میکنن. همچنین دقت کنین فونتی که با استفاده از اون عنوان پست رو طراحی میکنین هم خوانا باشه.

توی ساخت کاور یه تم کلی برای پیج در نظر بگیرین و توی تمامی کاورها اون تم رو رعایت کنین.

ابزارهای مورد نیاز فن پیج‌ها

ابزارهای مورد نیاز

شما هر جا که بخوای فعالیت کنی توی هر پلتفرمی و با هر تایپ محتوایی، برای تولید و فراهم کردن محتوا برای پیجت نیاز به یه سری ابزار داری. حالا این ابزارها چی هستن؟

ابزارهای مورد نیاز برای فن پیج‌ها از دو دسته تشکیل شدن. 1.ابزارهای دانلود 2.ابزارهای ویرایش عکس و فیلم

ابزاراهای دانلود

منظور از ابزارهای دانلود اپلیکیشن‌هایی هستن که به شما کمک میکنن تا محتوهایی که توی پیج‌ آیدلتون یا سایر پیج‌ها میبینین رو به راحتی دانلود و ازشون استفاده کنین.

توی انتخاب ابزار دانلود باید به چند تا نکته توجه کنین تا طی کار توی اینستاگرام کمترین انرژی رو ازتون بگیره.

  • امن بودن برنامه
  • استفاده‌ی آسان و داشتن رابط کاربری قدرتمند
  • داشتن امکان دانلود استوری، پست و عکس پروفایل

یکی از بهترین ابزارهای دانلود از اینستاگرام که البته خدمات متنوع دیگه‌ای هم داره، اپلیکیشن اینبو هست. اینبو با ارائه‌ی خدمات دانلود عکس پروفایل، ویدئو و سایر انواع پست و همچنین استوری به شما کمک میکنه تا مسیر پیشرفت توی اینستا رو راحت تر طی کنید.

ربات اینبو

ابزارهای ویرایش عکس و فیلم

برای ویرایش عکس و فیلم کارهای مختلفی میشه انجام داد و ابزارهای مختلف و متنوعی هم برای این کار وجود دارن. از گذاشتن آهنگ روی عکس بگیر ا ادیت حرفه‌ای تصاویر و ویدئوها.

یکی از بهترین و البته حرفه‌ای ترین ابزارها برای ادیت تصاویر اپلیکیشن Pixart هست که شما میتونین اون رو دانلود و روی گوشی خودتون نصبش کنید.

آشنایی با مسیر شروع و پیشرفت در اینستاگرام

مسیر پیشرفت

برای اینکه یه فن پیج موفق باشی، لازمه که بدونی چطوری مسیرت رو توی اینستا شروع کنی و چه اقداماتی رو انجام بدی که پیجت سریع پیشرفت کنه.

تبلیغات

تبلیغات

مسیر پیشرفت در اینستاگرام از گرفتن تبلیغات رد میشه، مخصوصا برای پیج‌های طرفداری. تبلیغ باعث دیده شدن پیج‌ شما میشه و باعث میشه یه قشر گسترده‌ای توی اینستا به پیج شما سر بزنن.

حالا اگه راهنمایی ‌های بالا رو به درستی انجام داده باشین، بازدید‌هایی که از طریق تبلیغات میان پیداتون میکنن، تبدیل به بازدیدکننده‌ی فعال میشن و توی پیجتون تعامل ایجاد میکنن. اگر این تعامل رو بتونین حفظش کنین بعد از مدت کوتاهی با افزایش فالوور روبر میشین و پیجتون رشد خوبی میکنه.

آشنایی با الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام

مورد دومی که باید برای پیشرفت توی اینستا ازش اطلاع داشته باشین، الگوریتم اینستاگرامه. الگوریتم از این جهت مهمه که شما اگه ندونین اینستا چطور کار میکنه، پیشرفتتون به تعویق میوفته یا کند میشه.

یکی از نکات جالب در مورد الگوریتم اینستا، نحوه‌ی پیدا کردن مخاطبان هدفه. برای پیدا کردن مخاطبان هدف لازمه دو تا کار مهم انجام بدین تا بر اساس الگوریتم، پست‌هاتون به اکسپلور اشخاصی بره که محتوای پیج شما رو دوست دارن و طرفدار آیدل شما هستن.

یک: فالو کردن پیج‌ها و فن پیج‌های آیدل خودتون
دو: فالو کردن فالوورهای پیج‌های بالا و ایجاد تعامل با اونها

این دوتا کار باعث میشن تا پست شما به افراد هم حوزه‌ی خودتون و مخاطبین هدفتون نمایش داده بشه.

تحلیل Insights اینستاگرام

تحلیل آمار پیج

اگه با اینسایت اینستا آشنا باشین، حتما میدونین که این ابزار فوق‌العاده کاربردی جزو خدماتی هست که اینستا به صورت رایگان به پیج‌های بیزینسی و کرییتور میده.

Insights بخش‌های مختلفی داره و شما با استفاده از اون میتونین مسیر پیشرفتتون رو توی اینستاگرام چک کنین.

سیگنال‌هایی که این ابزار به شما میده میتونه کمکتون کنه تا بفهمین پیجتون توی مسیر درستی قرار داره یا نه. از طرف دیگه اینسایت یه بخش جذاب به اسم Most Active Times داره که به کمک اون میتونین بفهمین فالوورهاتون چه زمان‌هایی آنلاین هستن تا توی اون مواقع پست و استوری بذارین.

رفتار حرفه‌ای

منظور از رفتار حرفه‌ای چیه؟ رفتار حرفه‌ای شما بعنوان یه فن که بصورت رسمی داره از یک فرد معروف و سرشناس حمایت میکنه باید طوری باشه که آسیبی به چهره‌ی بیرونی و شناخته‌ شده‌ی شخصی که ازش حمایت میکنین و طرفدارش هستین، نزنه.

یکی از مواردی که حتما قراره باهاش مواجه بشین کامنت‌های توهین آمیزه، پس بهتره از الان نسبت به فیلتر کردن برخی کلمات توی قسمت کامنتih اقدام کنین. اگه با این ترفند آشنا نیستین از مقاله‌ی فیلتر کردن کامنت کمک بگیرین.

مورد دیگه هیت ها هستن. افرادی که برعکس شما نه تنها طرفدار آیدل شما نیستن بلکه ممکنه ازش خوششون هم نیاد. یادتون باشه که شما فن پیج نزدین که با این افراد سر و کله بزنین، سعی کنین به کم تنش ترین حالت ممکن پاسخ این افراد رو بدین و با دلیل قانعشون کنین که طرز فکر و شناخت کاملی از آیدل شما ندارن.

اصطلاحات فن پیجی

هر قشر و صنف و گروهی توی جامعه اصطلاحات خاص خودش رو داره که اگه کسی بخواد عضو اون صنف یا گروه بشه باید از اون اصطلاحات اطلاع داشته باشه.

فن پیج‌ها هم اصطلاحات مربوط به خودشون رو دارن که گروه خودشون رو توی اینستاگرام از سایر گروه‌های تولید محتوا جدا میکنه. اینجا قراره باهم با تعدادی از این اصطلاحات آشنا بشیم.

  • فن (Fan)= طرفدار
  • فن پیج (Fan Page)= صفحه‌ی طرفداری یا پیجی که راه‌اندازی میشه تا توش به نحوه‌های مختلف از فرد مورد نظر حمایت بشه.
  • فندوم (Fandom)= مجموع طرفدارهای یک آرتیست رو فندوم میگن.

نکته: خیلی‌ها فن و فندوم رو باهم اشتباه میگیرن. دقت کنین که ما به هر یدونه طرفدار، یه فن میگیم اما به تمام طرفدارهای یه آرتیست باهم فندوم میگیم. هر آرتیست فقط یدونه فندوم داره نه بیشتر؛ ضمنا فندوم‌ها میتونن اسم خاصی هم داشته باشن. معمولا اسم فندوم‌ها ور صاحبینشون (آرتیست‌ها) انتخاب میکنن.

  • نوتیس (Notice)= نوتیس معانی مختلفی داره. وقتی فن‌ها و فن پیج‌ها این کلمه رو توی استوریاشون به کار میبرن، منظور توجه کردنه. مثلا میگن فلانی(میتونه آرتیست باشه یا یه شخص معروف یا حتی پیج مورد علاقش) بهم نوتیس داد. این به این معنیه که فلانی به من توجه کرد. حالا این توجه کردن میتونه لایک یا کامنت برای پستش باشه یا هر چیز دیگه‌ای.
  • فلاپ (Flop)= وقتی چیزی زیاد مورد استقبال و توجه مخاطبینش قرار نمی‌گیره، اصطلاحا میگیم اون چیز فلاپ شده. فلاپ در مورد آلبوم‌های خواننده‌ها و چیزای دیگه هم صدق میکنه.
  • اسکی: کپی از مطالب کسی بدون ذکر منبع رو اسکی میگن.
  • کردیت: کردیت در واقع همون ذکر منبعه. وقتی از کسی کپی میکنی و بهش کردیت میدی، این دیگه اسکی محسوب نمیشه و چیز بدی نیست. اما دقت کنین شخص مورد نظر میتونه بگه کپی حتی با ذکر منبع (کردیت) هم ممنوعه.
  • آیدل (Idol)= معنی لغویش میشه بت. اما بیشتر الگو مد نظره تا بت.
  • شیپ: وقتی دو نفر خیلی بهم میان، اصطلاحا می‌گیم ما اون دو نفر رو شیپ میکنیم. هر شیپ یه اسم هم داره که معمولا ترکیب اسم دو تا شخصه.
  • شیپر: به کسی که شیپ میکنه شیپر میگن.
  • استریم: گوش دادن آهنگ‌ها از پلتفرم‌هایی خاص بصورت آنلاین رو استریم میگن.
  • فن فیکشن (Fanfiction)= فن فیکشن که ادبیات خاص طرفداران هم میگن، ادبیات رایج بین یه فندومه. فن فیکشن نویس‌ها با الهام از اتفاقات یا اشخاص واقعی، داستان رو طور دیگه بیان میکنن و با استفاده از تخیلشون بهش پر و بال میدن. یادتون باشه فن فیکشن‎‌ها فقط داستانن و واقعی نیستن.

سوالات پرتکرار در زمینه‌ی تولید محتوا برای فن پیج

برای فن پیج شدن چه باید کرد؟

برای فعالیت در زمینه‌ی فن پیج باید مجموعه‌ای از مهارت‌های تولید محتوا و فعالیت در اینستاگرام را کسب کنین. در صورت علاقمندی به کسب اطلاعات در این زمینه توصیه می‌کنیم به متن کامل مقاله سر بزنید!

معنی آیدل در اینستاگرام چیه؟

آیدل یا Idol یه واژه‌ی انگلیسیه و در فارسی اگه بخوایم ترجمش کنیم معنیش میشه بُت. اما توی اینستاگرام این اصطلاح معنی دیگه‌ای داره. آیدل بیشتر بین فن پیج‌ها رایجه و به هنرمند یا فرد معروفی که عده‌ای فن یا طرفدارشن، آیدل میگن.

جمع بندی تولید محتوای فن پیجی

ما توی این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی از تولید محتوا برای فن پیج ارائه بدیم. هر چیزی که شما برای شروع تولید محتوا در زمینه‌ی طرفداری و فن پیج لازم دارین اینجا قرار دادیم. اگه دوست دارین در زمینه‌ی تولید محتوای فن پیجی اطلاعات بیشتری کسب کنین، زمینه‌ی مورد نظرتون رو توی قسمت‌ کامنت‌ها برامون بنویسین. از اینکه توی یه مقاله‌ی دیگه همراه اینبو بودین، بی نهایت ممنونیم!

نظرات کاربران

پیام شما می‌تواند شروع یک مکالمۀ سازنده باشد.

عضویت
اطلاع از
guest
2 کامنت
بیشترین امتیاز
جدیدترین قدیمی ترین
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مرتبط

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

فلاپ چیست؟ عوامل موثر بر فلاپ شدن پست اینستاگرام

فلاپ چیست؟ عوامل موثر بر فلاپ شدن پست اینستاگرام

اگر برای مدتی در فضای مجازی تولید محتوا کرده باشید، احتمالاً با اصطلاح فلاپ شدن پست در اینستاگرام مواجه شده‌اید. فلاپ شدن یکی از جریمه‌هایی است که ممکن است اینستاگرام بر روی پیج‌های متخلف اعمال کند....

ادامه مطلب
گذاشتن پست مشترک اینستاگرام با قابلیت جدید Collabs!

گذاشتن پست مشترک اینستاگرام با قابلیت جدید Collabs!

سال‌هاست که اینستاگرام به دنبال این است که کاربران تعاملات خود را در بستر این شبکه‌ی اجتماعی افزایش دهند. میتوان گفت که پروژه‌های اینستاگرام برای افزایش ارتباطات در این شبکه‌ی اجتماعی تا حدود زیادی...

ادامه مطلب