احتمالاً تا به حال شات کردن در اینستاگرام به گوشتان خورده است. اگر هم تا به امروز این عبارت را نشنیده باشید، مطمئناً نمونههای آن را در اینستاگرام دیدهاید، حتی بدون اینکه متوجه شده باشید در پیجهایی که فالو کردهاید، شات صورت گرفته است. در مقاله امروز میخواهیم این قابلیت را به صورت کامل معرفی کنیم و روش آن را آموزش دهیم. همچنین کاربردها و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید!
راهنمای مطالعه
شات در اینستا چیست؟
شات اینستا یک روش تبلیغاتی است که برای جذب بازدیدکننده، فالوور و یا افزایش فروش محصولات یک پیج به کار برده میشود. بسته به این که پیج مورد نظر به چه صورت در پیج تبلیغکننده شات شود، هر یک ازاهداف گفتهشده نیز میتوانند در دسترس قرار گیرند. وقتی شما پیجی را شات میکنید، در واقع تصویری از پروفایل، پست یا یک استوری از آن پیج را در پیج خود قرار میدهید و با منشن کردن آن، آن را به فالوورهای پیجتان معرفی میکنید.
تبلیغات با روش شات بسته به نوع تبلیغی که صورت میگیرد یا در برخی موارد با توجه به توافق طرفین، میتواند در قالبهای مختلفی مثل پست و استوری انجام شود. همچنین در روشهای مختلف این نوع تبلیغات ممکن است هزینهای پرداخت شود یا هییچ پولی بین طرفین رد و بدل نشود. در بخش انواع شات در اینستا به صورت کامل این مورد را توضیح خواهیم داد!
آموزش شات کردن در اینستا
فرض کنید میخواهید پیجی را در اینستاگرامتان شات کنید. طبق روشی که در ادامه آموزش میدهیم، میتوانید هر پیجی را که میخواهید، به سادگی شات کنید:
- ابتدا باید مشخص کنید که میخواهید پروفایل پیج مورد نظر را شات کنید یا فقط یک پست یا استوری از آن را و سپس یک اسکرین شات از آن بگیرید.
- در مرحله دوم باید تعیین کنید که قصد دارید پیج یا پست مورد نظر را در استوری پیج خود شات کنید یا یک پست برای این کار منتشر خواهید کرد.
- اگر میخواهید پستی برای شات کردن پیج مورد نظر منتشر کنید، تصویر گرفتهشده را پست کنید و نام کاربری پیج مورد نظر را در آن، تگ کنید. میتوانید توضیحات لازم را هم در قسمت کپشن وارد نمایید.
- اگر هم قصد دارید در استوری این کار را انجام دهید، باز هم همان تصویر را استوری کنید و در کنار توضیحات لازم، یوزرنیم پیج مورد نظر را هم با استیکر منشن، به استوری خود اضافه کنید.
انواع شات در اینستا
به صورت کلی فهمیدیم که شات در اینستا چیست و چگونه باید پیجی را در اینستاگرام شات کنیم. اما همانطور که در بخش قبلی هم به صورت مختصر اشاره کردیم، شات کردن روشهای متنوعی دارد که هر یک از این روشها شرایط و قوانین خاص خود را دارند. بسته به نوع شاتی که انجام میشود، میتوان گفت هزینه تبلیغات، مدت زمان شات کردن، قالب محتوایی شات و پیجهای شاتکننده متفاوت هستند. در این قسمت از مقاله با انواع مختلف شات در اینستاگرام آشنا میشویم:
1. شات در مقابل شات (تبادل شات)
اولین روشی که به معرفی آن میپردازیم، تبادل شات است. همانطور که از نام این روش پیداست، دو پیج به صورت متقابل یکدیگر را شات میکنند تا یکدیگر را به فالوورهای هم معرفی کنند. این روش از شات کردن در اینستا بهترین روش برای تبلیغات و افزایش بازدیدکننده و فالوور پیجهای نوپاست. چون این پیجها معمولاً بودجه تبلیغاتی زیادی ندارند و به تبلیغات هدفمند و با هزینه کم نیازمند هستند. از ویژگیهای شات در مقابل شات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بین دو پیج هم زمینه صورت میگیرد!
- به دلیل یکسان بودن موضوع پیجها، از هدفمندی و بازدهی بسیار بالایی برخوردار است!
- بین دو پیج هم رده با تعداد فالوور و بازدیدکننده تقریبا یکسان انجام میشود!
- هزینهای بین پیجها رد و بدل نمیشود!
2. شات کردن بدون سفارش
میتوان گفت شات کردن بدون سفارش بهترین نوع این روش از تبلیغات در اینستاگرام محسوب میشود. به این معنی که شما هیچ قراردادی با پیجی ندارید که شما را شات کنند و پیجها خودشان شما را تگ میکنند. برای مثال مشتریانی که از پیج شما محصولاتی را خریداری کردهاند و از خریدشان راضی بودهاند، به صورت خودجوش پیج شما را در استوری خود شات میکنند و از کیفیت محصولات شما ابزار رضایت میکنند. از مزایای این روش میتوان موارد زیر را نام برد:
- در اعتمادسازی بسیار موثر است؛ چون به هیچ وجه شبیه تبلیغات نیست!
- احتمالا باعث افزایش فالوور پیج شود!
- مطمئناً در افزایش فروش موثر خواهد بود!
- کاملاً رایگان است!
مثالی برای شات شدن پیج فروشگاهی توسط مشتریان
اگر پیج فروشگاهی دارید و مثل تصویر بالا، مشتریانتان عکسهایی را از محصولاتتان استوری میکنند و پیج شما را هم شات میکنند، حتما شما هم متقابلاً آنها را شات کنید تا با این گونه تعاملات هم پیج خود را رشد دهید هم آنها را به خریدهای بعدی تشویق کنید. همانطور که گفته شد، این نوع شات شدن توسط مشتریان راضی میتواند باعث اعتمادسازی در سایر مخاطبین پیج هم بشود.
3. شات همکاری در فروش
شات در اینستا به روش همکاری در فروش یا همان افیلیت مارکتینگ روشی از تبلیغات در اینستاگرام است که اخیرا مرسوم شده است و پیجهای نسبتاً زیادی از این راه کسب درآمد میکنند. در این روش پیجهایی که فالوورهایی زیادی دارند، طی قراردادی با یک برند، محصولات آنها را در پیجشان تبلیغ میکنند و به ازای فروش هر محصول، درصدی از هزینه فروش را دریافت میکنند. میزان این فروش با یک لینک رفرال که معمولاً در قسمت لینک بیو قرار داده میشود، قابل پیگیری است.
4. شات کردن پولی
شات کردن پولی را میتوان قدیمیترین نوع از تبلیغات شاتی در اینستاگرام دانست. در این روش پیجی که سفارش تبلیغ میدهد، مبلغ ثابتی را به پیج پذیرنده تبلیغ میدهد تا در ازای آن، پروفایل یا یکی از پستهایش را شات کند. این روش هم مزایا و معایب خاص خود را دارد که مهمترین آنها در لیست زیر آورده شدهاند:
- محاسبه هزینه این نوع شات کردن معمولاً بر اساس تعداد فالوور و بازدیدکننده است و کار آسانی پیش رو خواهید داشت.
- پیج تبلیغکننده نمیتواند مثل روش همکاری در فروش، سود بیشتری کسب کند؛ چون برای مبلغ ثابتی توافق کرده است.
- اگر بازدهی تبلیغات کم باشد، پیج سفارشدهنده تبلیغ متحمل ضرر میشود؛ چون باید مبلغ ثابتی را پرداخت کند.
شات کردن پولی یک روش خوب و پربازده است اما برخی دیگر از روشهای تبلیغاتی میتوانند هزینه کمتر و بازدهی بیشتری داشته باشند. برای دیدن این روشها به مقاله تبلیغات در اینستاگرام مراجعه کنید.
5. شات کردن محصول توسط اینفلوئنسرها
آخرین نوع از شات کردن در اینستاگرام که در این مقاله معرفی میکنیم، شات محصول توسط پیجهایی است که فالوورهای زیادی دارند، مثل اینفلوئنسرها، بلاگرها و سایر سلبریتیها. در این روش هم معمولاً بر سر مبلغ خاصی توافق صورت میگیرد و پیج تبلیغکننده در ازای دریافت آن، محصول یا محصولاتی از یک برند خاص را در پیج خود تبلیغ میکند. این افراد به دلیل تاثیر زیادی که بر مخاطبین خود دارند، میتوانند گزینه خوبی برای افزایش فروش محصولات برندها باشند.
شات شدن محصولات برند Nike توسط کریستیانو رونالدو
در این پست یکی از معروفترین ورزشکاران جهان با یکی از پرآوازهترین برندهای ورزشی دنیا همکاری میکند و در یک پست 3 اسلایدی از استوکهای ورزشی خود که ساخت برند نایکی است، رونمایی میکند. از این نوع شات کردن در اینستا میتوان یک نکته بسیار مهم را برداشت کرد و آن هم تاثیر بسیار زیاد اینفلوئنسرهای یک زمینه بر افراد فعال در آن زمینه یا علاقهمندان به آن هستند.
همانطور که گفتیم، برند نایکی تقریبا در تمامی دنیا شناخته شده است اما به دلیل تاثیرگذاری که یک ورزشکار میتواند بر افراد علاقهمند به این زمینه داشته باشد، هزینه زیادی را برای همکاری با ورزشکاران مشهور میپردازد. مطمئنا برند نایکی برای شات شدن در پیج ورزشکاران مختلف سالانه میلیونها دلار هزینه میکند و در مقابل سود خوبی هم از این طریق به دست میآورد.
سوالات متداول
شات در اینستا چیست؟
✅ روشی از تبلیغات در اینستاگرام است که در آن تصویری از عکس یک پیج را در پیج خود منتشر میکنید و یوزرنیم آن را هم تگ میکنید. این روش انواع و کاربردهای مختلفی دارد که در مقاله به آنها اشاره شده است.
انواع شات کردن در اینستا کدامند؟
✅ شات کردن انواع مختلفی دارد؛ مثل تبادل شات، شات برای همکاری در فروش و … که سایر روشها همراه با کاربردها و مزایا و معایب به صورت کامل توضیح داده شدهاند.
نتیجه گیری
در این مقاله ابتدا توضیح داده شد که شات در اینستا چیست. سپس نحوه شات کردن در اینستا آموزش داده شد و در ادامه هم انواع مختلف این روش تبلیغاتی به همراه کاربردها و مزایا و معایبشان معرفی شدند. همچنین مثالهای تصویری ارائه شدند تا بهتر متوجه شوید که این روش میتواند در چه زمینههایی مورد استفاده قرار گیرد.
امیدواریم مطالبی که در این مقاله خواندید برایتان مفید بوده و استفاده لازم را برده باشید. لطفاً نظرات، پیشنهادات و انتقاداتتان را در این درباره در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سوالی در رابطه با موضوع این مقاله دارید، میتوانید در همین بخش مطرح کنید. منتظرتان هستیم.
از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید، سپاسگزاریم!