گسترش کسب و کار در اینستاگرام نیازمند ابزارهای خاصی است که توسط خود اپلیکیشن در اختیار کاربران قرار گرفته است. از جمله این ابزارها میتوان به inspiration برای معرفی حوزه کاری و پیشنهاد ایدههای جدید، اینسایت برای آنالیز پیج، ریچ «reach» برای نمایش تعداد بازدید کنندگان و ایمپرشن اینستاگرام برای پی بردن به سلیقه دنبال کنندگان اشاره کرد.
در میان موارد نام برده شده، چیزی که قصد داریم در این مطلب از اینبو مورد بحث قرار دهیم، این است که ایمپرشن اینستاگرام چیست، کجای تنظیمات اینستاگرام میتوان آن را یافت، چطور محاسبه میشود و برای افزایش آن چه کارهایی میتوان انجام داد؟
ایمپرشن اینستاگرام چیست؟
اولین سوالی که درباره این ابزار در ذهن کاربران شکل میگیرد این است که «ایمپرشن اینستاگرام چه چیزی را نشان میدهد؟» ایمپرشن نشان میدهد که یک محتوا چندین بار تماشا شده است؛ یعنی هربار که پست یا ریلز شما برای یک کاربر نمایش داده شود، یک ایمپرشن ثبت خواهد شد.
در ایمپرشن قانونی به نام نمایش تکراری وجود دارد. این قانون میگوید که اگر یک کاربر 10 مرتبه یک ریلز را دید، بدون توجه به اینکه آن کاربر یک فرد تکراری است باید 10 عدد به ایمپرشن اضافه شود. حال اگر شما بدانید اکانت ریچ اینستاگرام چیست و آن را با ایمپرشن مقایسه کنید، به راحتی میتوانید به سلیقه فالوورهای خود در تولید محتوا پی ببرید.
ایمپرشن اینستاگرام چطور محاسبه می شود؟
مجموع کل دفعاتی که محتوا به نمایش در آمده است به عنوان ایمپرشن نشان داده میشود. به عبارت سادهتر، هر بار نمایش محتوا، یک واحد مستقل از ایمپرشن به حساب میآید. مواردی که در محاسبه ایمپرشن قرار میگیرند شامل تعداد نمایش در فید هر کاربر، مشاهدهی مجدد پست با اسکرول، رفتن پست به اکسپلور، نمایش از طریق هشتگها، پروفایل ویزیت و… میشود.
نحوه محاسبه ایمپرشن به زبان ساده را میتوان با ذکر یک مثال توضیح داد؛ در این مثال یک تیر و دو نشان خواهیم زد، زیرا قرار است به طور همزمان متوجه شوید که ایمپرشن و ریچ در اینستاگرام چیست.
اکنون فرض کنید 200 نفر یکی از ریلزهای شما را دیده باشند، سپس 50 نفر از این افراد، دوباره پست را باز کرده و آن را تماشا کرده باشند. در این صورت 200 ریچ «تعداد بازدیدکنندگان بدون احتساب افراد تکراری» و 250 ایمپرشن «تعداد بازدیدهای انجام شده با احتساب پیجهای تکراری» برای آن پست ثبت خواهد شد.
ایمپرشن اینستاگرام کجاست؟
ابزارهایی مانند ریچ، ایمپرشن و اینسپیریشن اینستاگرام فقط زمانی قابل استفاده هستند که اکانت شما تجاری یا بیزینسی باشد؛ بنابراین ابتدا نسبت به بیزینسی کردن اکانت خود اقدام کنید و سپس مراحل زیر را برای پیدا کردن گزینه ایمپرشن در اینستاگرام دنبال کنید.
- وارد بخش پروفایل خود در اینستاگرام شوید و سپس پست یا ریلزی که قصد دارید به آمار Impressions آن پی ببرید باز کنید.
- درست بالای گزینههای لایک، کامنت و اشتراک گذاری یک عبارت بولد «پررنگ و برجسته» با متن «View Insights» به معنای مشاهده اطلاعات آماری قرار دارد که باید روی آن ضربه بزنید.
- اکنون یک صفحه جدید به نام Insights برای شما باز خواهد شد که اطلاعات زیادی از جمله ایمپرشن پست را در خود جای داده است.
نحوه مشاهده ایمپرشن استوری اینستاگرام
ایمپرشن اینستاگرام فقط به پست و ریلز تعلق ندارد، بلکه برای استوری نیز چنین آماری تعریف شده است. شما میتوانید آمار مخصوص هر استوری را در بخش اینسایت مشاهده کنید و به تعداد ریچ، ایمپرشن، شیر، ریپلای و غیره پی ببرید.
ایمپرشن استوری اینستا نشان میدهد که کاربران چندین بار برای دیدن آن به پیج شما سر زدهاند و میتواند به انتخاب محتوا برای استوریهای روزانه کمک کند. حال سوال این است که ایمپرشن استوری کجاست؟
برای مشاهده Impressions استوری باید داستان مورد نظر را باز کنید، آیکون اینسایت (شبیه به سه ستون در کنار یکدیگر) را بزنید تا یک صفحه جدید باز شود. در این صفحه میتوانید تعداد ایمپرشن و آمارهای مفید دیگر را مشاهده کنید.
راه های افزایش ایمپرشن اینستاگرام
افزایش ایمپرشن استوری و پست به معنای بیشتر دیده شدن محتوا توسط کاربران مختلف یا حتی تکراری است. هر چقدر آمار ایمپرشن بالاتر باشد، شانس محتوای شما برای ورود به اکسپلور نیز بیشتر خواهد شد؛ بنابراین میتوان آن را به عنوان یک ترفند فوق العاده برای افزایش فالوور ایرانی اینستاگرام در نظر گرفت.
مطابق با الگوریتم اینستاگرام، روشهای مختلفی برای افزایش ایمپرشن ریلز و استوری وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:
- محتوایی که برای مخاطب جذاب باشد بسازید؛ آن قدر جذاب که او را وادار به دیدن دوباره و یا اشتراک گذاری پست کند.
- از هشتگهای مرتبط استفاده کنید تا کاربران بیشتری از طریق آنها به محتوای شما دسترسی پیدا کنند.
- در زمان درست پست و استوری بگذارید؛ یعنی ساعاتی که میدانید کاربران بیشتری در اینستاگرام حضور دارند.
- کاربران را به تعامل تشویق کنید. از آنها بخواهید تا در ساعت مشخصی برای دیدن پست جدید به پیج شما سر بزنند، کامنت بگذارند، آنها را منتشر کنند و در کالکشن خود ذخیره کنند.
- حداقل 7 و حداکثر 11 استوری در طول شبانه روز به اشتراک بگذارید.
- مسابقه، نظرسنجی و چالشهای جذاب با جوایز خوب برگزار کنید.
نتیجه گیری
ایمپرشن اینستاگرام یکی از معیارهای تحلیل مهم در آنالیز پیج است که میتواند میزان جذابیت محتوا را نشان دهد. این آمار به ما میگوید که یک استوری یا ریلز به طور کلی چند دفعه دیده شده است و به عنوان یک راهنمای استراتژی برای ساخت محتواهای بهتر مطابق با علاقه کاربران عمل عمل میکند.