آموزش تولید محتوای ورزشی شاهکار! (10روش فوق حرفه‌ای)

مریم عباس زاده
تاریخ انتشار : 2021-10-11
آموزش تولید محتوای ورزشی

امروزه اینستاگرام به چیزی جز یک شبکه‌ای برای سرگرمی تبدیل شده و توانسته است منبع اصلی اخبار و یا مکانی برای کسب اطلاعات برای بیشتر ما شود. اخبار و محتواهای ورزشی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. لیگ‌های ورزشی توانسته‌اند مخاطبین و هواداران بیشتری را در شبکه‌های مجازی به خصوص اینستاگرام نسبت به تماشاگران تلویزیونی بدست آورند.

تولید محتوا در اینستاگرام یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان پیجها در هر زمینه‌ای می‌باشد. در این مقاله ما تلاش کرده‌ایم تا آموزش تولید محتوای ورزشی را طوری ارائه دهیم که به‌راحتی بتوانید محتوای پیج ورزشی خود را تولید کنید.

باید‌ها و نباید های تولید محتوای ورزشی

بایدها و نبایدهای محتوای ورزشی

محتوای ورزشی در اشکال مختلف می‌تواند تولید شود. این محتوا چه به صورت متن باشد، چه ویدئو و چه تصویر باید یک محتوای با کیفیت، متناسب با نیاز مخاطب و در چارچوب قوانین اینستاگرام باشد.

در این مقاله تمام نکاتی که در تولید یک محتوای اصولی برای پیج‌های ورزشی لازم است رعایت شوند، ذکر شده است. در اولین بخش آموزش تولید محتوای ورزشی، نکاتی که انجام آن‌ها تاثیر بسزایی در رشد پیج‌های ورزشی دارند، ذکر شده است.

حقوق پخش مسابقات را جدی بگیرید!

حقوق پخش مسابقات ورزشی

بسیار اتفاق افتاده است که پیج‌های ورزشی با فالوور‌ زیاد با انتشار محتوایی پیج خود را از دست بدهند. متاسفانه امکان بازیابی چنین پیج‌هایی دیگر وجود ندارد. اینکه چه نوع محتواهایی باعث چنین اتفاقی می‌شوند و راه‌های مقابله با آن‌ها چیست در ادامه‌ی مقاله ذکر شده است:

حقوق پخش مسابقات: در یک توضیح مختصر در مورد این قانون باید بگوییم که این قانون حقوقی است که صاحب و برگزارکننده یک رویداد به شبکه‌های پخش کننده مثل رسانه‌ها می‌فروشد، و با این کار به آن‌ها اجازه‌ی پخش آن رویداد را می‌دهد. این حقوق پخش مسابقات، در سه نوع فروخته می‌شود:

  1. حقوق پخش زنده
  2. حقوق پخش غیر‌زنده
  3. حقوق پخش خلاصه و یا صحنه‌های مهم بازی

آنچه اینجا برای ما اهمیت بیشتری دارد، حقوق نوع سوم است. به این معنی که شما حق ندارید صحنه‌ای از یک مسابقه را که دارای حقوق پخش می‌باشد در پیج خود منتشر کنید. شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که وقتی یک پست یا استوری ویدئویی که حاوی موسیقی است را شیر می‌کنید، توسط اینستاگرام حذف شود. طبق الگوریتم‌های اینستاگرام آهنگی که جزو دسته‌ی کپی رایت باشد، به سرعت شناسایی شده و حذف آن ویدئو را منجر می‌شود. حقوق پخش هم مشابه با قانون کپی رایت است؛ اما در این حالت شما ممکن است اکانت خود را از‌ دست بدهید. بنابراین باید حواستان را خوب جمع بکنید.

شاید در اوایل راه اندازی پیج این اتفاق چندان ناخوشایند نباشد. یعنی زمانی که تعداد دنبال کننده‌های شما کم باشد. اما وقتی مخاطب‌های زیادی به دست آورده باشید، این اتفاق بسیار ناراحت کننده خواهد بود. برخلاف اهمیت بسیار زیاد این موضوع از پرداختن به آن اجحاف شده است. ما در این مقاله بر آن شده‌ایم، تا علاوه بر تاکید بر اهمیت این موضوع راهکار‌هایی را نیز برای دور زدن آن ارائه دهیم.

روش‌های دور زدن حقوق پخش در اینستاگرام

اولین و اخلاقی ترین کاری که بایستی انجام دهید این است که سعی کنید به محتواهای تصویری و در بعضی موارد صرفا به اعلام نتایج مسابقاتی که دارای قانون پخش می‌باشند، بسنده کنید. این کار نشان دهنده‌ی ضعف شما در تولید محتوا نیست. این محدودیت برای رقیبان شما هم وجود دارد. می‌توانید از تصاویر زیبای خلق شده از این مسابقات در تولید محتوای ورزشی خود استفاده کنید. اما اگر بخواهید به هر دلیلی قسمتی از این مسابقات را در پیج خود منتشر کنید، مقاله‌ی درستی را انتخاب کرده‌اید. شما می‌توانید با انجام چند روش ساده این کار را انجام دهید:

روش اول)

روش ساده تر استفاده از عبارت Credits: DM FOR CREDIT / REMOVAL 📸 زیر کپشن محتوایی است که می‌خواهید آن را انتشار دهید. لازم است بعد از افزودن این عبارت به کپشن خود لیگی که ویدئوی شما بخشی از مسابقات آن می‌باشد را در زیر آن تگ کنید. مثلا، اگر می‌خواهید بخشی از مسابقات لیگ اروپا را منتشر کنید، بایستی یوفا را در زیر پست خود تگ کنید. با این روش اینستاگرام پست شما را قانونی تلقی کرده و نسبت به آن واکنشی نشان نمی‌دهد.

روش دوم)

در روش دیگری که وجود دارد، لازم است ویدئوی مورد نظر را کمی دستخوش تغییر قرار دهید. برای این منظور، با استفاده از اپلیکیشن های ادیت ویدئو، ویدئوی مورد نظر خود را کمی تار کرده و با استفاده از آهنگ‌هایی که حاوی قانون کپی رایت نمی‌شوند، ویدئوی خود را ویرایش کنید.

محتوای خود را به موقع تولید کنید!

تولید محتوای به‌موقع

آنچه محتوای ورزشی را از دیگر محتواها متمایز می‌کند، به روز بودن آن است. اکثر افرادی که پیج‌های ورزشی را دنبال می‌کنند، به دنبال به روزترین اخبار و محتواهای ورزشی می‌باشند. این موضوع بیشتر در زمان بازی های المپیک، یا بازی های جام جهانی مشهود می‌باشد. محتوای ورزشی به دلیل مخاطبین گسترده ای که دارد رقابت بالایی را شامل می شود، مخصوصا اگر در زمینه پرطرفداری مثل فوتبال، والیبال و یا بسکتبال باشد. باید حواستان باشد که جزو اولین های انتشار دهنده‌ی اخبار باشید. بایستی همواره در خبرگزاری‌ها عضویت داشته باشید تا اخبار را به موقع دریافت کنید.

یکی دیگر از تکنیک‌های بسیار موثر، اعلام و یادآوری مسابقات پیش‌رو، قبل از وقوع آن‌ها می‌باشد. افراد به‌دلیل مشغله‌های زیادی که دارند، گاها مسابقات تیم مورد علاقه خود را فراموش می‌کنند. اگر شما بتوانید قبل از هر مسابقه زمان آن را یادآوری کنید، با استقبال زیادی از مخاطبینتان روبرو می‌شوید.

پیشنهاد اینبو: لیست مسابقات را از قبل آماده کرده و قبل از برگزاری آن‌ها به مخاطبین خود یادآوری کنید. برای این کار می‌توانید از تکنیک پست‌های زمانبندی شده استفاده کنید.

محتوای ورزشی معتبر تولید کنید!

محتوای ورزشی معتبر

یکی از مهم‌ترین اصول در تولید محتوا، تولید محتواهای معتبر است. اهمیت این قضیه در محتواهای ورزشی نیز به‌وضوح قابل مشاهده است. اگر از منابع غیر معتبر استفاده کنید، ناخواسته اطلاعات نادرست و شایعات جزئی از محتواهای شما خواهند بود. این امر موجب عدم اعتماد مخاطبین شما نسبت به محتواهای پیج شما می‌شود. بنابراین، داشتن منابع معتبر امری الزامی می‌باشد. برای این کار لازم است پیج‌‌ها و سایت‌‌های اصلی تیم‌ها، بازیکنان، فدراسیون های ورزشی مختلف را دنبال کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات خود را از خبر‌گزاری‌های مطمئن و عوامل نزدیک به باشگاه‌ها کسب کنید.

محتوای کپی تولید نکنید!

محتوای ورزشی کپی شده

طرفداران رشته‌های ورزشی بیشتر به دنبال محتواهایی هستند که قبلا آن ها را ندیده اند، محتواهایی که اطلاعات و دید جدیدی از تیم، و بازیکنان مورد علاقه آن‌ها ارائه دهند.

منظور از محتوای کپی یعنی استفاده از محتوای رقیبان بدون ذکر منبع و بدون ایجاد هیچ‌گونه تغییر و خلاقیتی. این کار به چند دلیل پیج شما را با مشکل مواجه می‌کند که در زیر ذکر شده اند:

  • بدیهی است که محتوای کپی و تکراری مخاطب نخواهد داشت. مخاطب شما به دنبال اخبار جدید و نگرش‌های متفاوتی از اخبار و حواشی می‌باشد. بنابراین کپی محتوا که از لحاظ اخلاقی درست نمی‌باشد، باعث از دست دادن مخاطب نیز می‌شود.
  • شایعه‌سازی یکی دیگر از این دلیل‌ها می‌باشد. ممکن است پیجی به دلیل منافع شخصی، مالی و یا جذب فالوور اخباری را به غلط پخش کند؛ و شما نداسته این خبر را منتشر کنید. مخاطبین شما با این عمل پیج شما را پیج شایعه‌ساز و حاشیه‌ساز خواهند دانست و اعتماد خود را نسبت به اخبار شما از دست خواهند داد. بنابراین، واضح است که شما مخاطبین و هواداران خود را از دست خواهید داد.

از تولید محتوای یکنواخت خودداری کنید!

علاقه‌مندان محتواهای ورزشی و هواداران تیم‌ها و بازیکنان، دوست دارند ورزشکاران مورد علاقه خود را در محیط غیر ورزشی نیز ببینند. شما می‌توانید از این علاقه‌مندی استفاده کرده و در محتواهای خود بکار برید. این کار باعث می‌شود محتواهای شما یکنواخت نبوده و صرفا محدود به اخبار ورزشی نشود. به همین جهت، توصیه می‌شود از کلیپ‌های غیر ورزشی ورزشکاران معروف در محتوای خود استفاده کنید.

برخورد مناسبی در مقابل واکنش‌های مخاطبین خود داشته باشید!

مخاطب‌های شما طرفداران تیم‌های مختلفی هستند. ممکن است برخی از دنبال‌کنندگان شما برای ایجاد تنش‌هایی واکنش‌های نامناسبی را از خود نشان دهند. ممکن است در هنگام برد یک تیم، هواداران تیم مقابل بخواهند فحاشی کنند و یا پیج شما را ریپورت کنند. شما باید آمادگی چنین واکنش‌هایی را داشته باشید. صبور بودن از ویژگی‌های بارزی است که دارنده یک پیج ورزشی باید داشته باشد! توصیه می‌کنیم، حتما در مقابل واکنش‌های مخاطبین خود صبور باشید و کاری از روی هیجان و عصبانیت انجام ندهید.

ویدئوی زنده را جزئی از محتوای خود قرار دهید!

برگزاری لایو

یک ایده جذاب برای ارائه محتوای ورزشی، نمایش آنلاین مسابقات به صورت لایو اینستاگرامی می‌باشد. بیش از 20% افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند، دنبال کردن محتواهای ورزشی را یکی از دلایل اصلی خود برای استفاده از اینترنت اعلام کرده‌اند. بنابراین اگر بتوانید تماشای آنلاین مسابقات را به صورت جذاب برای افراد فراهم سازید، مخاطبین شما افزایش خواهند یافت.

به ورزش بانوان در محتوای خود توجه کنید!

ورزش بانوان

نرخ بانوانی که از رسانه‌های اجتماعی برای دنبال کردن اخبار ورزشی استفاده می‌کنند تقریبا با آمار آقایان برابری می‌کند. این اتفاق به این دلیل می‌تواند باشد که اهمیت رشته‌های ورزشی بانوان افزایش یافته است.

در دنیای امروز شاید هیچ رشته ورزشی که زنان در آن مشارکت نورزند یافت نشود. این امر، نشان می‌دهد که محتواهای ورزشی تا چه اندازه برای بانوان مهم است و آن‌ها را دنبال می‌کنند. بنابراین، اگر به دنبال جذب حداکثری مخاطبین خود هستید، توصیه می‌شود ورزش بانوان را در محتواهای تولیدی خود نادیده نگیرید.

پیج‌های ورزشی مرتبط را دنبال کنید

برخلاف تصور عموم که معتقدند تعداد فالووینگ صفر برای یک پیج مزیت محسوب شده و ارزش پیج را بالا می‌برد. یا اگر رقبای خود را دنبال کنید به آن‌ها در رشد پیجشان کمک کرده‌اید؛ فالو کردن پیج‌های مرتبط و رقیبان خود باعث می‌شود بتوانید از ایده‌ی آن‌ها کمک بگیرید. و همچنین توسط الگوریتم اینستاگرام به عنوان پیج‌ مرتبط برای دنبال کنندگان آن‌ها معرفی شوید. درصورتی که برای پیج خود مزیت رقابتی ایجاد کرده باشید، می‌توانید از این طریق فالوور نیز جذب کنید.

منابعی برای تولید محتوای ورزشی

منابع محتوای ورزشی

یکی از دغدغه‌های اصلی تولید محتوا، یافتن منابع معتبری است که بتوان اخبار و اطلاعات به روز و ترجیحا رایگان را در اختیار داشت. ما در آموزش تولید محتوای ورزشی فقط به بایدها و نبایدهای تولید محتوا بسنده نکرده‌ایم؛ بلکه، روش‌های دستیابی به آن‌ها را نیز در زیر ارائه داده‌ایم.

  • نمودار و جدول لیگ‌ها و مسابقات: این اطلاعات معمولا در سایت‌های خود باشگاه‌ها منتشر می‌شود و به راحتی می‌توان به ‌آن‌ها دسترسی داشت. بازنشر این محتواها شامل قانون کپی رایت نمی‌شوند. بنابراین به ‌راحتی و بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید و در پیج خود استفاده کنید.
  • اخبار ورزشی: باشگاه‌های ورزشی و بازیکنان معمولا اخبار و اطلاعات بازی‌ها و مسابقات خود را در سایت و یا صفحه‌ی مجازی خود به اشتراک می‌گذارند. همچنین، اکثر سایت‌ها و پیج‌های ورزشی اطلاعات، اخبار و نقل و انتقالات را از این طریق بدست می‌آورند. در مورد اخبار داخلی می‌توان این اخبار را از طریق عوامل نزدیک به باشگاه نیز تهیه کرد.
  • ویدئوهای ورزشی: ویدئوهای ورزشی گوشه‌هایی از مسابقات، صحنه‌های جذاب رشته‌های ورزشی مختلف و اتفاقات جالبی که در طول مسابقات و بازی‌ها رخ می‌دهد را شامل می‌شوند. این ویدئوها را می‌توان از وبسایت اصلی باشگاه ها و فدراسیون‌ها به دست آورد. همچنین کانال های متنوع ورزشی در یوتیوب وجود دارد که روزانه ویدئو‌های ورزشی جدیدی را انتشار می‌دهند که می‌توان از آن‌ها در تولید محتوای ورزشی پیج خود استفاده کرد.

لازم به یادآوری است، به ویدیوهایی که برای تولید محتوای ورزشی خود انتخاب می‌کنید دقت داشته باشید که شامل قانون حق پخش نباشد. اگر محتوایی شامل این قانون باشد، به نکات ذکر شده در بالا توجه کنید.

آینده پیج‌های ورزشی

آینده‌ی پیج‌های ورزشی

با گذشت زمان شبکه‌‌های اجتماعی نقش پررنگ‌تری در ارائه اخبار و اطلاعات ورزشی ایفا می‌کنند. بیشتر افراد با وجود اینکه حتی ورزش نمی‌کنند، به ورزش علاقه دارند و اخبار آن را دنبال می‌کنند. امروزه کمتر کسی وجود دارد که صفحه‌ای در اینستاگرام نداشته باشد. بنابراین، محتواهای ورزشی مخاطبین زیادی دارد و موضوعی نیست که محدود به یک زمان خاص باشد. همواره حواشی و خبرهایی در این زمینه وجود دارد که بتوان به مخاطب ارائه داد.

سوالات متداول

✅برای رشد یک پیج ورزشی چکارهایی می‌توان انجام داد؟

در این مقاله تمام نکاتی که انجام آن‌ها در رشد یک پیج ورزشی تاثیر بسزایی دارند، ذکر شده است.

✅راه‌های دور زدن حقوق پخش مسابقات در اینستاگرام چیست؟

در این مقاله راهکارهایی برای انتشار ویدئوهای حاوی حقوق پخش ذکر شده است.

✅محتوای یک پیج ورزشی را از کجا می‌توان تهیه کرد؟

منابع زیادی برای تهیه‌ی محتوای ورزشی وجود دارد. با خواندن این مقاله منابع مورد نیاز خود را خواهید یافت.

✅آیا عکس‌های مسابقاتی که قانون پخش دارند در اینستاگرام غیر ممکن است؟

خیر، شما می‌توانید از عکس‌هایی که از این مسابقات ثبت شده‌اند، بدون هیچ محدودیتی استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کرده‌ایم نکاتی را در مورد تولید محتوای ورزشی مناسب ارائه بدهیم. همچنین، در این مقاله عمده ترین و اساسی ترین مشکل پیج‌های ورزشی مطرح شده و راه حل ‌هایی برای آن ارائه شده است. شما نیز می‌توانید مشکلات خود را در این زمینه از طریق قسمت ثبت نظرات با ما در میان بگذارید، تا در اسرع وقت برای حل آن اقدام کنیم.

سپاس از همراهیتون!

Rate this post

نظرات کاربران

پیام شما می‌تواند شروع یک مکالمۀ سازنده باشد.

عضویت
اطلاع از
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مرتبط

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ادمین چیست و چه وظایفی دارد؟

ادمین چیست و چه وظایفی دارد؟

ادمین چیست؟ سوالی که عمده‌ی کاربران می‌پرسند این است که ادمین چیست؟ ادمین چه کاربردی دارد؟ آیا یک شخص است یا ربات؟ ادمین چه وظایفی دارد؟ یک ادمین خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ اینها سوالاتی است...

ادامه مطلب