آموزش تولید محتوا در اینستاگرام+21 ایده جذاب برای پست و استوری

علی محمدی
نویسنده : علی محمدی
تاریخ انتشار : 2020-02-23
تولید محتوا در اینستاگرام

این روزها با افزایش محبوبیت فضای مجازی بین مردم، افراد زیادی به دنبال دیده شدن و حتی کسب درآمد از این طریق هستند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، لازم است بدانید که برای رسیدن به هدف خود، راهی بهتر از تولید محتوا در اینستاگرام نخواهید یافت.

در این مطلب قصد داریم مفهوم تولید محتوا را معرفی کرده و شما را با اصول آن آشنا کنیم. همچنین ایده‌هایی برای تولید محتوای اینستاگرام معرفی خواهیم کرد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها محتوای پیج خود را جذاب و جذاب‌تر کنید.

تولید محتوا به چه معناست؟

در فضای مجازی، محتوا به معنی مجموعه‌ای از اطلاعات است که پیامی را برای کاربران به نمایش می‌گذارد. محتوا می‌تواند در قالب‌های مختلف متن، عکس، ویدیو … انتشار داده شود. تولید محتوا به فرایندی اشاره دارد که طی آن، اطلاعات مورد نظر در فرمت‌های مختلف برای نمایش به کاربران آماده می‌شود.

3 گام طلایی تولید محتوا در اینستاگرام

برای تولید محتوای حرفه‌ای در اینستاگرام باید اصول خاصی را رعایت کنید تا بتوانید توجه کاربران را به سمت خود جلب کنید. در ادامه به صورت مفصل به این موارد می‌پردازیم:

1. هدف خود را از تولید محتوا در اینستاگرام مشخص کنید.

هدف از تولید محتوا

قبل از این که شروع به تولید محتوا در پیج خود کنید، باید تعیین کنید که تولید محتوا را به چه منظوری انجام می‌دهید. شناسایی هدف، به شما کمک خواهد کرد که استراتژی تولید محتوای خود را به بهترین نحو طراحی نمایید. برای مثال مشخص کنید که هدف شما از تولید محتوا جذب کاربر برای پیج و تبدیل آن‌ها به مشتری محصولات شماست. سپس نقشه‌ی راه خود را بر اساس همین هدف طراحی کنید.

2. مخاطبان و راه جذب آن‌ها را شناسایی نمایید.

مشخص کردن کاربران هدف

در فرایند تولید محتوا در اینستاگرام باید ان سوال را از خود بپرسید؟ “می‌خواهم برای چه کسی تولید محتوا کنم؟”

پاسخ به سوال بالا می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات شما را حل کند. برای تولید محتوای موفق باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و به چه موضوعاتی علاقه دارند. سپس با تولید محتوا در این زمینه‌ها، آن‌ها را به مخاطبان دائمی خود تبدیل کنید. برای مثال اگر در زمینه‌ی موسیقی مشغول به فعالیت هستید، باید بدانید که اگر بیشتر مخاطبان شما نوجوانان باشند، لازم است تا جدیدترین آهنگ‌هایی را که در فضای مجازی ترند شده‌اند، در پیج خود قرار دهید.

3. استراتژی تولید محتوای پیج خود را تعیین کنید.

تعیین استراتژی برای پیج

پس از مشخص کردن هدف و شناسایی کامل مخاطبان پیج، اکنون وقت آن رسیده که نقشه‌ی راه خود را برای تولید محتوا در اینستاگرام طراحی کنید. برای این کار می‌بایست چند مرحله را پشت سر بگذارید. در ادامه به بررسی این مراحل می‌پردازیم:

A. تم محتوای پیج خود را مشخص کنید!

مشخص کردن تم برای پیج

در نظر گرفتن یک تم مخصوص برای محتوایی که تولید می‌کنید، جذابیت و زیبایی پیج شما را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. برای مثال رنگ خاصی را انتخاب کرده و از آن، در تمامی پست‌هایی که انتشار می‌دهید، استفاده کنید.

مثل یک حرفه‌ای عمل کنید!

چنانچه می‌خواهید جزو کاربران حرفه‌ای اینستا باشید، می‌توانید از 3 قالب استفاده کنید؛ به این صورت که برای متن، عکس و تصویر از قالب‌های جداگانه استفاده کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که باید ترتیب انتشار پست‌ها را به نحوی تنظیم کنید که هریک از انواع فرمت‌های مختلف محتوا در یک ردیف عمودی قرار بگیرند.

B. برای تولید محتوای اینستاگرام تقویم محتوایی داشته باشید!

توصیه می‌کنیم برای انتشار پست‌ها و استوری‌های خود زمان خاصی را در نظر بگیرید. برای مثال در ساعت‌هایی مشخص از روزهای هفته محتوای خود را منتشر کنید. طبق الگوریتم جدید اینستاگرام، داشتن تقویم محتوایی تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت پیج‌های اینستاگرامی دارد. رعایت این نکته، علاوه بر اینکه دسترسی کاربران را به محتوای جدید شما آسان‌تر می‌کند، پست‌های شما را به سمت اکسپلور اینستاگرام نیز پیش خواهد برد.

C. بهترین هشتگ‌های مربوط به بیزینس خود را شناسایی کنید!

هشتگ‌های اینستاگرام نقش بسیار مهمی در جذب بازدیدکننده برای پیج‌ها دارند. استفاده از این ابزارها در حین تولید محتوا برای پیج اینستاگرام می‌تواند سرعت پیشرفت پیج شما را دو چندان کند. اما مسئله‌ای که از اهمیت زیادی برخوردار است، شناسایی بهترین هشتگ‌های متناسب با موضوع فعالیت پیج شماست.

برای شناسایی بهترین هشتگ‌های مربوط به حوزه‌ی کاری خود، مقاله‌ی بهترین هشتگ‌ها برای بیزینس‌های اینستاگرامی را مطالعه بفرمایید.

D. برای تولید محتوا از قالب‌های مختلف استفاده نمایید!

انتشار محتوا فقط در یک قالب مشخص، برای کاربران خسته‌کننده خواهد بود و باعث کاهش فالوورهای پیج خواهد شد. توصیه می‌کنیم در طول فرایند تولید محتوا برای اینستاگرام، از انواع مختلف محتوا مثل متن، عکس و ویدیو استفاده کنید. البته این نکته را به یاد داشته باشید که این موضوع نباید باعث به هم خوردن تم پیج اینستاگرام شما شود.

ایده‌های جذاب برای تولید محتوا در اینستاگرام

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، قصد داریم ایده‌هایی را برای جذاب‌تر کردن پیج شما معرفی کنیم. در تولید محتوا برای اینستاگرام از این ایده‌ها و تکنیک‌ها استفاده کنید تا شاهد پیشرفت پیج خود باشید:

ایده تولید محتوا برای پست‌ در اینستا

مواردی که در این بخش از مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم، عمدتاً در پست‌های اینستاگرامی قابل اجرا هستند:

1. انتشار تصاویر پشت صحنه

تصاویر پشت صحنه همیشه برای کاربران جذاب بوده‌اند. بهتر است هر از چندگاهی، پست‌های صفحه‌ی اینستاگرامی خود را به تصاویر پشت صحنه اختصاص دهید. تصاویری که نشان‌دهنده‌ی انجام مراحل مختلف پروژه‌های شما باشند، می‌توانند باعث ایجاد حس اطمینان در کاربران شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در تولید محتوا برای اینستاگرام، از پشت صحنه غافل نشوید.

2. وارد شدن به دنیای ترندها

یکی از اصولی که تقریباً در همه‌ی بیزینس‌ها بر بازدهی کار موثر است، آپدیت بودن است. به دلیل شرایطی که فضای مجازی ایجاب می‌کند، آپدیت بودن در این فضا، از حساسیت بیشتری نسبت به سایر بیزینس‌ها برخوردار است. بنابر این برای تولید محتوای حرفه‌ای در اینستاگرام ضروری است که همیشه مطالب ترند را پوشش دهید.

3. اشتراک User Generated Content

UGC به محتوایی گفته می‌شود که توسط کاربران تولید و برای شما ارسال می‌شود. استفاده از این مطالب در تولید محتوا برای اینستاگرام نقش بسزایی در برقرای تعامل بین شما و فالوورهای پیج دارد. انتشار این محتواها علاوه بر اینکه میزان رضایتمندی از پیج شما را افزایش می‌دهد، باعث می‌شود کاربران دیگر نیز به ارسال محتوا برای شما ترغیب شوند.

4. منتشر کردن اشتباهات فان در پیج

برای برقراری فضای صمیمانه‌تر بین خود و فالوورها، اشتباهات خود را با کمی چاشنی طنز در پیج به اشتراک بگذارید. مطمئن باشید که این نوع تولید محتوا، نرخ تعامل پیج اینستاگرام شما را نیز افزایش خواهد داد.

5. پست کردن تصاویر Before / After

تصاویر Before / After به عکس‌هایی گفته می‌شود که تاثیر کار شما را بهتر نمایان می‌کنند. به این صورت که یک عکس قبل از انجام کار و عکس دیگری را بعد از اتمام کار خود منتشر می‌کنید. برای مثال اگر در زمینه‌ی طراحی دکوراسیون خانه مشغول به فعالیت هستید، می‌توانید قبل از انجام کار، تصاویری را ثبت کنید. پس از پایان کار نیز چند تصویر از پروژه بگیرید. در نهایت، این تصاویر را کنار یکدیگر پست کنید تا تغییرات صورت‌گرفته، توجه کاربران را به خود جلب کنند.

6. بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی دیگر

یکی از مواردی که اخیراً در اینستاگرام رایج شده است، انتشار مطالبی است که در شبکه‌های اجتماعی دیگر به اشتراک گذاشته شده‌اند. برای مثال پیج‌های بسیاری هستند که محتواهای انتشاریافته در توییتر را در صفحه‌ی خود به اشتراک می‌گذارند. این مسئله علاوه بر اینکه بخشی از کار تولید محتوا را شامل می‌شود، باعث جذب کاربر به دیگر صفحات شبکه‌های اجتماعی شما نیز خواهد شد.

7. تولید محتوا در اینستاگرام با انتشار تصاویر از لحظات خاص بیزینس خود

در تولید محتوا برای اینستاگرام لحظات ویژه‌ی کسب و کار خود را با فالوورهای خود به اشتراک بگذارید تا تعامل بین شما و آن‌ها افزایش پیدا کند. برای مثال از لحظه‌ی افتتاح شعبه‌ی جدید فروشگاه خود پست‌هایی را به اشتراک بگذارید.

8. استفاده از اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها برای پست‌های تبلیغاتی

اگر بیزینس شما به اندازه‌ای توسعه پیدا کرده است که پتانسیل تبلیغات در ابعاد بسیار گسترده را دارد، می‌توانید تبلیغ محصول و یا خدمات خود را به اینسفلوئنسرها یا دیگر افراد مشهور بسپارید. سپس می‌توانید محتوای مربوط به این تبلیغ را در پیج خود منتشر کنید. تولید و انشتار اینگونه محتوا در پیج اینستاگرام برای کسب و کار شما بسیار کارآمد بوده و سود بیزینس اینستاگرامی شما را چند برابر خواهد کرد.

9. معرفی محصولات و یا خدمات با ویدیوی تیزری

میتوان گفت اصلی‌ترین موردی که پیج‌های فروشگاهی باید در تولید محتوا برای اینستاگرام به آن توجه کنند، معرفی محصولات است. حتی اگر تعداد محصولاتی که پیج شما ارائه می‌کند، زیاد باشد، باز هم باید درصد زیادی از آن‌ها را در پیج خود معرفی کنید. طبیعتاً این مسئله باعث آشنایی فالوورها با محصولات پیج شده و میزان فروش شما افزایش خواهد یافت. بهتر است معرفی محصولات در قالب ویدیوهای تیزری کوتاه انجام شود.

10. برگزاری مسابقه در پیج

سعی کنید برگزاری مسابقه را در برنامه‌ی تولید محتوای خود برای اینستاگرام قرار دهید. مسابقات اینستاگرامی به عنوان یکی از موثرترین و پربازده‌ترین روش‌ها برای افزایش بازدیدکننده و فالوور شناخته می‌شوند. استفاده از این ترفند، علاوه بر جذب مخاطب، جذاب شدن تولید محتوای شما در اینستاگرام را نیز در پی خواهد داشت.

11. پیشنهادات جذاب در مناسبت‌های تقویمی

مناسبت‌هایی که در تقویم وجود دارند، بهانه‌ای هستند برای تولید محتوای موثرتر و افزایش بازدهی در فروش محصولات و ارائه‌ی خدمات. سعی کنید با در نظر گرفتن مناسبت‌ها برخی محصولات خود را با تخفیف و یا شرایط ویژه‌ای به فروش برسانید. برای مثال اعلام کنید که در یک روز خاص، مشتریان با خرید چند محصول مشخص، مبلغی را به عنوان هدیه‌ی نقدی دریافت خواهند کرد.

12. استفاده از دیالوگ‌ها، شعرها و داستان‌های معروف در تولید محتوا برای اینستاگرام

کاربران فضای مجازی با مطالبی که برای آن‌ها آشنا باشند، ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در تولید محتوا برای اینستاگرام از دیالوگ‌ها، شعرها و داستان‌هایی استفاده کنید که برای عموم مردم آشنا باشند. در این صورت، تعامل فالوورهای پیج نیز افزایش خواهد یافت.

13. بازنشر مطالب در فرمت‌های دیگر

یکی از تکنیک‌هایی که اخیراً در فضای مجازی برای تولید محتوای اینستاگرام به کار برده می‌شود، استفاده از فرمت‌های دیگر برای انتشار محتواهایی است که قبلاً در پیج منتشر شده‌اند. برای مثال اگر از یک پست متنی استقبال خوبی صورت گرفته باشد، می‌توانید اطلاعات آن را در قالب یک اینفوگرافیک برای بار دیگر انتشار دهید.

ایده تولید محتوا برای استوری‌ اینستا

در تولید محتوا برای استوری‌های اینستاگرام خود می‌توانید از ایده‌های زیر استفاده کرده و تعامل بیشتری نسبت به گذشته دریافت کنید:

1. سوال پرسیدن از کاربران

یکی از بهترین روش‌هایی که در تولید محتوا در اینستاگرام برای افزایش تعامل به کار برده می‌شود، سوال پرسیدن از کاربران است. بهترین بخش برای پرسش سوال از کاربران، استوری اینستاگرام است. در این بخش می‌توانید با استفاده از استیکرهای Poll , Quiz , Question Box سوالات خود را از کاربران بپرسید.

اگر به دنبال بهترین ایده‌ها برای پرسش سوال از فالوورهای خود هستید، مقاله‌ی ایده برای نظرسنجی اینستاگرام را از دست ندهید.

2. درخواست از کاربران برای پرسیدن سوال

علاوه بر این که می‌توانید پرسش‌هایی برای فالوورهای خود مطرح کنید، این امکان در استوری فراهم است تا از آن‌ها بخواهید که سوالات خود را از شما بپرسند. برای این کار کافی است استیکر Question Box را در استوری قرار دهید و از کاربران بخواهید سوالات خود را مطرح کنند. سپس می‌توانید پاسخ آن‌ها را در دایرکت و یا استوری‌های بعدی بدهید.

3. ارائه‌ی کد تخفیف

کدهای تخفیف از دیگر مواردی هستند که میتوان در استوری به آن‌ها اشاره کرد. می‌توانید کدهای تخفیف محصولات خود را در استوری به اشتراک بگذارید. کدهای تخفیف جزو محتواهایی محسوب می‌شوند که در جذب کاربر نقش مهمی دارند. کاربران پیج شما را فالو خواهند کرد تا از تخفیف‌های آینده باخبر شوند.

4. گذاشتن لایوهای آموزشی

از جذاب‌ترین محتواهایی که میتوان در اینستاگرام از آن‌ها استفاده کرد، میتوان به ویدیوهای لایو اشاره کرد. لایو اینستاگرام محل مناسبی برای ارائه‌ی مطالب آموزشی بوده و پتانسیل جذب تعامل بالایی هم دارد. برای مثال اگر در زمینه‌ی آشپزی فعالیت دارید، می‌توانید طرز تهیه‌ی غذاهای مختلف را در لایو اینستاگرامی خود آموزش دهید.

5. انتشار اخبار بیزینس خود در استوری

مطلع کردن فالوورها از آخرین اخبار بیزینس خود از دیگر مواردی است که می‌توانید در برنامه‌ی تولید محتوای خود برای اینستاگرام قرار دهید. اگر کاربران پیج از اخبار بیزینس شما مطلع باشند، با اعتماد و اطمینان بیشتری از محصولات و یا خدمات شما استفاده خواهند کرد.

6. به اشتراک‌گذاری نظرات جالب کاربران

سعی کنید کامنت‌های کاربران را بخوانید و به آن‌ها پاسخ دهید. به این نکته هم توجه داشته باشید که می‌توانید کامنت‌های برتر را که فکر می‌کنید برای دیگر فالوورهای مهم هستند، انتخاب کرده و در استوری قرار دهید. کامنت‌های فان نیز می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای به اشتراک گذاشته‌شدن در استوری باشند.

7. استفاده از تم‌های نوستالژیک در استوری‌ها

هر چقدر هم که زمان بگذرد، باز هم برخی از خاطرات گذشته برای بیشتر افراد جذاب هستند. اگر بتوانید محتوایی تولید کنید که یادآور آن‌ها باشد، بازخوردهای خوبی از کاربران خود دریافت خواهید کرد. استفاده از تم‌های نوستالژیک روش خوبی برای این کار محسوب می‌شوند. برای مثال می‌توانید برخی عکس‌ها را به صورت سیاه و سفید منتشر کنید.

8. انتشار تصاویر رضایت مشتریان و مخاطبان

اگر فالوورهای شما شاهد رضایت مشتریان قبلی باشند، مسلماً با اطمینان خاطر بیشتری از محصولات و خدمات شما استفاده خواهند کرد. انتشار تصاویری که نشان‌دهنده‌ی رضایت مشتریان باشد، می‌تواند این حس اعتماد را در آن‌ها ایجاد کند.

جمع‌بندی

تولید محتوا در اینستاگرام کلید اصلی پیشرفت در این شبکه‌ی اجتماعی است و به هیچ وجه نمیتوان تأثیر آن را انکار کرد. در این مقاله با مفهوم تولید محتوا و اصول اولیه‌ی آن آشنا شدید. همچنین ایده‌های تولید محتوا را به صورت جداگانه برای پست و استوری مشاهده کردید.

امیدواریم از مطالب این مقاله نهایت استفاده را برده باشید. این مقاله به صورت مداوم در حال آپدیت می‌باشد. برای مشاهده‌ی بروزترین ایده‌های تولید محتوای اینستاگرام ما را دنبال کنید.

با تشکر از همراهی شما!

نظرات کاربران

پیام شما می‌تواند شروع یک مکالمۀ سازنده باشد.

عضویت
اطلاع از
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مرتبط

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

ادمین چیست و چه وظایفی دارد؟

ادمین چیست و چه وظایفی دارد؟

ادمین چیست؟ سوالی که عمده‌ی کاربران می‌پرسند این است که ادمین چیست؟ ادمین چه کاربردی دارد؟ آیا یک شخص است یا ربات؟ ادمین چه وظایفی دارد؟ یک ادمین خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ اینها سوالاتی است...

ادامه مطلب