اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام چیست و چه اهمیتی دارد؟

علی محمدی
نویسنده : علی محمدی
تاریخ انتشار : 2022-04-06
اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام

شاید تا الان اسم اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام به گوشتان خورده باشد. حتی اگر با این عبارت آشنا نباشید، حتماً یک یا چند اینفلوئنسر را فالو کرده‌اید. اما برای اینکه بدانید چگونه اینفلوئنسر مارکتینگ باعث پیشرفت کسب و کارها می‌شود، باید به صورت کامل با این زمینه آشنا شوید. در این مطلب از وب سایت اینبو با مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام آشنا می‌شوید و همچنین یاد می‌گیرید که یک برند باید چه مراحلی را برای همکاری با یک اینفلوئنسر اینستاگرام پشت سر بگذارد.

اینفلوئنسر اینستاگرام به چه کسی گفته می‌شود؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های تبلیغات در فضای آنلاین و همچنین یکی از روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام است. اما قبل از اینکه بیشتر از این وارد دنیای اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام شویم، بهتر است کاملاً با اصطلاح اینفلوئنسر اینستاگرام آشنایی گیدا کنیم. وقتی می‌گوییم فلانی در اینستاگرام اینفلوئنسر است، منظورمان دقیقاً چیست؟

کلمه اینفلوئنسر (Influencer) در زبان انگلیسی به معنای تاثیرگذار است. این کلمه در فضای اینستاگرام هم دقیقاً با این مفهوم به کار برده می‌شود. اینفلوئنسرها کسانی هستند:

  • تاثیرگذاری زیادی روی تصمیمات مخاطبینشان دارند؛ چون در زمینه کاری خودشان از اعتبار، دانش، تخصص و روابط خاصی برخوردار هستند.
  • طرفداران زیادی دارند و به صورت مداوم با آن‌ها تعامل می‌کنند؛ البته تعداد طرفداران اینفلوئنسرها با یکدیگر متفاوت است و به زمینه فعالیت آن‌ها بستگی دارد.

اینفلوئنسرهای اینستاگرام بر اساس تعداد فالوورهایشان به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. اینفلوئنسرهایی که کمترین فالوور را دارند (کمتر از 10,000)، نانو اینفلوئنسر و اینفلوئنسرهای دارای بیشترین فالوور (بیش از 1,000,000) مگا اینفلوئنسر نامیده می‌شوند. هرچقدر تعداد فالوورها کمتر می‌شود، جامعه مخاطبین محدودتر شده اما درجه تخصصی بودن آن افزایش می‌یابد. اگر بخواهید یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام راه‌اندازی کنید، باید به اندازه جامعه مخاطب و هدفمندی آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

⚠ هشدار: اینفلوئنسرهای اینستاگرام را با سلبریتی‌ها اشتباه نگیرید!

یکی از اشتباهات بزرگ برخی برندها این است که تفاوت بین ایفلوئنسرهای فضای مجازی و سلبریتی‌ها را به درستی درک نمی‌کنند. شاید افراد معروف مثل بازیگرها، خواننده‌ها، فوتبالیست‌ها و … فالوورهای زیادی داشته باشند، اما به معنی واقعی کلمه، “تاثیرگذار” نیستند؛ چون در زمینه‌های تخصصی، دانش و اعتبار کافی را ندارند و مخاطبین نمی‌توانند در این زمینه‌ها به آن‌ها اعتماد کنند. به این ترتیب هم هزینه بیشتری به سلبریتی‌ها پرداخت خواهید کرد و هم به نتیجه مطلوب نخواهید رسید.

اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام چیست؟

حالا که به صورت کامل معنی اینفلوئنسر اینستاگرام آشنا شده‌ایم، می‌توانیم به راحتی مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام را درک کنیم. تعاریف زیادی برای این نوع از تبلیغات در فضای آنلاین وجود دارد؛ اما همه آن‌ها حول محور همکاری برندها و اینفلوئنسرها جریان دارند.

به همکاری بین یک برند و یک اینفلوئنسر اینستاگرام به منظور افزایش فروش محصولات و یا افزایش آگاهی از برند، اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام گفته می‌شود به همکاری بین یک برند و یک اینفلوئنسر اینستاگرام به منظور افزایش فروش محصولات و یا افزایش آگاهی از برند، اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام گفته می‌شود.ترکیبی از تبلیغات سنتی و مدرن محسوب می‌شوند. استفاده از افراد معروف و موجه در جامعه برای تبلیغات از قدیم رواج داشته و امروزه به فضای آنلاین هم کشیده شده است. حالا سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که چرا برندها با اینفلوئنسرها همکاری می‌کنند؟ چرا سراغ روش‌های دیگر تبلیغات نمی‌روند؟ در پاراگراف بعدی جواب سوال خود را پیدا می‌کنید.

فرض کنید می‌خواهید یک گوشی موبایل بخرید و برای این کار وارد یک فروشگاه می‌شوید. فروشنده یک گوشی موبایل را به شما پیشنهاد می‌کند و اصرار دارد که این گوشی، بهترین انتخاب برای شماست. اما شما هنوز شک دارید که شاید فروشنده به خاطر سود خودش این گوشی را به شما پیشنهاد می‌دهد. در این شرایط یکی از آشنایان خود را می‌بینید که اتفاقا در زمینه گوشی و کامپیوتر تخصص دارد. او هم خرید این گوشی را به شما توصیه می‌کند. به احتمال زیاد شما بعد تایید او با خیال راحت این موبایل را خریداری خواهید کرد. اما علت این اتفاق چیست؟ دلیل آن کاملاً روشن است؛ چون شما از تخصص آن فرد مطلع هستید و همچنین به او اعتماد دارید، با خیال راحت گوشی را که او تایید می‌کند، خریداری می‌کنید.

اگر به مثال بالا توجه کرده باشید، اینفلوئنسرها دقیقاً نقش همان فرد مورد اعتماد را ایفا می‌کنند. چون این افراد در زمینه خودشان تخصص کافی را دارند و به دلیل همین تخصص از اعتبار بالایی برخودارند، به راحتی می‌توانند روی تصمیمات مخاطبینشان تاثیر بگذارند و آن‌ها را برای خرید یک محصول یا استفاده از خدمات یک برند ترغیب کنند. برندها هم به خوبی از این موضوع باخبرند و به همین دلیل با اینفلوئنسرها برای افزایش فروش محصولاتشان همکاری می‌کنند.

آمار اینفلوئنسر مارکتینگ تا سال 2021

آمار به دست آمده از مطالعات کمپانی Influencer marketing hub بیانگر این است که در سال‌های اخیر اینفلوئنسرمارکتینگ رشد چشمگیری در فضای آنلاین داشته و روز به روز هر در حال پیشرفت است. برخی از مهم‌ترین آمارهای به دست‌آمده در این مطالعات عبارتند از:

  • ارزش تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ در سال 2021 به 13.8 میلیارد دلار رسیده است.
  • کسب‌ وکارها به ازای هر 1 دلاری که برای اینفلوئنسر مارکتینگ خرج می‌کنند، 5.78 دلار بازگشت سرمایه دارند.
  • از سال 2016 تاکنون 465 درصد افزایش جستجو برای عبارت “influencer marketing” در گوگل مشاهده شده است.
  • 90 درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی معتقدند اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی بازاریابی موثر است.
  • 67 درصد از برندها در اینستاگرام از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می کنند.
  • 1360 پلتفرم و آژانس متمرکز اینفلوئنسر مارکتینگ تنها در 5 سال گذشته وارد بازار شده‌اند.

چگونه یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام موفق راه اندازی کنیم؟

مراحل اصلی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام

بر اساس آمارهایی که مرکزهای تحقیقاتی مختلف ارائه می‌کنند، روزانه کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ زیادی در اینستاگرام اجرا می‌شوند و تا مدت‌ها ادامه می‌یابند؛ اما برای اینکه این کمپین‌ها به موفقیت برسند و برای برند تجاری و اینفلوئنسر سودآور باشند، باید از یک سری اصول و قوانین پیروی کنند. اگر در راه اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام طبق یک برنامه منظم و سازماندهی‌شده پیش نروید، به احتمال بسیار زیاد بودجه مالی و زمان خود را از دست خواهید داد.

کمپین‌های اینفلوئنسرمارکتینگی که در اینستاگرام اجرا می‌شوند، معمولاً مسیر مشخصی را طی می‌کنند و صرفاً در برخی جزئیات باهم متفاوت هستند. در ادامه روش اجرای یک کمپین اینفلوئنسرمارکتینگ برای برندها را با هم بررسی خواهیم کرد. این روند معمولاً 3 مرحله کلی دارد اما ممکن است هر یک از این مراحل دارای جزئیات بیشتری هم باشند. 3 مرحله اصلی عبارتند از:

  1. مشخص کردن اهداف، طراحی استراتژی و تعیین شاخص‌های اندازه‌گیری
  2. پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب جهت همکاری و برقراری ارتباط با او
  3. آنالیز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ و اعمال تغییرات در صورت نیاز

در ادامه هر مرحله را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

1. تعیین اهداف و طراحی استراتژی

اولین مرحله از اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، تعیین هدف از راه‌اندازی کمپین و طراحی یک مسیر برای رسیدن به این هدف است. اهدافی که برای کمپین‌های اینفلوئنسری در نظر گرفته می‌شوند، می‌توانند متفاوت باشند؛ مثلاً افزایش فروش محصولات، افزایش آگاهی از برند، افزایش فالوور پیج اینستاگرام یا صرفاً افزایش بازدیدکننده. طبیعی است که مسیر و استراتژی کمپین شما هم متناسب با اهدافتان متغیر خواهد بود. یعنی مسیری که انتخاب می‌کنید، باید برای رسیدن به اهداف انتخابی متناسب باشد. مثلاً اگر هدفتان افزایش فروش محصولی گران قیمت است، باید با اینفلوئنسری همکاری کنید که جامعه مخاطبینش افرادی باشند که از وضعیت مالی نسبتا خوبی برخوردارند.

مطمئناً مرحله تعیین اهداف و طراحی استراتژی اصلی‌ترین و حساس‌ترین قدم در اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام است؛ چرا که به قدم‌های بعدی شما جهت می‌دهد. پس در انجام این مرحله بیشترین دقت را به خرج دهید و سعی کنید حتی به کوچکترین جزئیات هم توجه داشته باشید. طبیعی است که این مرحله نیازمند تحقیق و جستجو باشد؛ پس از وقت گذاشتن در این مرحله نترسید و با تمرکز کامل آن را پشت سر بگذارید.

2. پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب و برقراری ارتباط با او

در مرحله دوم باید بر اساس اهدافی که قبلاً تعیین کرده‌اید، اینفلوئنسر مناسب برای کمپین اینلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام خود را پیدا کنید. برای پیدا کردن اینفلوئنسرهایی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند، روش‌های مختلفی وجود دارد. برخی برندها به صورت مستقیم با خود اینفلوئنسر ارتباط برقرار می‌کنند؛ اما برخی دیگر به واسطه آژانس‌های اینفلوئنسر مارکتینگ این کار را انجام می‌دهند. نوع برقراری ارتباط با اینفلوئنسر به عوامل مختلفی مثل زمینه فعالیت برند، بودجه درنظر گرفته‌شده برای کمپین و هدف از اجرای کمپین بستگی دارد. اما جدا از همه‌ی این بحث‌ها کدام اینفلوئنسر برای تبلیغ برند شما مناسب است؟ در انتخاب اینفوئنسر مناسب برای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام چه ملاک‌هایی را باید در نظر بگیرید؟

معیارهای انتخاب اینفلوئنسر مناسب برای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام عبارتند از:

  • زمینه فعالیت اینفلوئنسر با زمینه فعالیت برند شما همخوانی داشته باشد. (مثلا اگر می‌خواهید رستوران خود را تبلیغ کنید، با یک فود بلاگر همکاری کنید)
  • مخاطبین پیج اینفلوئنسر به اندازه کافی زیاد باشند. (هزینه‌ای که برای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام پرداخت می‌کنید، بازدهی لازم را داشته باشد)
  • نرخ تعامل پیج اینفلوئنسر کم نباشد. (تعداد لایک و کامنت کم به نوعی نشانگر عدم اعتماد مخاطبین پیج به اینفلوئنسر است)
  • تولید محتوای مداوم داشته باشد. (تولید محتوای نامنظم باعث دیده نشدن پست‌های پیج می‌شود که نتیجه‌ی آن بازدهی کم کمپین شما خواهد بود)
  • هر تبلیغی را قبول نکند. (اینفلوئنسری که تمامی پیشنهادات تبلیغاتی را بدون توجه به موضوع آن‌ها قبول می‌کند، مطمئناً اعتماد مخاطبانش را از دست خواهد داد.)

با بررسی معیارهای بالا می‌توانید اینفلوئنسر ایده‌آل کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام خود را پیدا کنید. اما هنوز هم کارتان تمام نشده و باید با این اینفلوئنسر ارتباط برقرار کنید تا پیشنهاد همکاری خود را به او ارائه کنید. همانطور که گفته شد، برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها روش‌های مختلفی دارد که بنا به سلیقه خود و راه ارتباطی که اینفلوئنسر ایجاد کرده است، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این راه‌های ارتباطی عبارتند از:

  • تماس صوتی با شماره تلفن تعیین شده توسط خود اینفلوئنسر
  • ارسال SMS به شماره درج شده در پیج اینفلوئنسر
  • ارسال ایمیل
  • ارسال پیام دایرکت به پیج مخصوص تبلیغات اینفلوئنسرها
  • ارتباط غیرمستقیم و از طریق آژانس‌های اینفلوئنسر مارکتینگ
  • و …

3. آنالیز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ و اعمال تغییرات در صورت نیاز

پس از اینکه با اینفلوئنسر اینستاگرام مورد نظر ارتباط برقرار کردید و محتوای تبلیغاتی شما در پیج مربوطه منتشر شد، باید عملکرد کمپین را به صورت مداوم آنالیز کنید. این آنالیز باعث خواهد شد نقاط ضعف و قوت کمپین خود را شناسایی کرده و آن‌ها را ارتقا دهید. برای مثال اگر قراردادی یک ساله یا اینفلوئنسر بسته‌اید، پس از گذشت تقریباً 3 ماه، بررسی کنید که در کدام ماه و بر اثر کدام محتواها بیشترین ورودی را در سایت خود دریافت کرده‌اید. در این صورت می‌توانید محتواهای آینده را بهینه‌سازی کنید تا تعداد بازدیدهای سایتتان افزایش یابد. یا اگر در حال تبلیغ یک محصول بخصوص هستید و در یک دوره خاص فروش این محصول با افت محسوسی مواجه می‌شود، باید به دنبال دلیل آن بگردید و مشکل به وجود آمده را رفع کنید.

آنالیزهای پی در پی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که رفته رفته کیفیت و بازده کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را افزایش دهید. چنانچه به صورت مداوم عملکرد کمپین خود را مورد تحلیل و بررسی قرار ندهید، اشکالات آن مشخص نخواهد شد و باعث خواهد شد در انتهای کمپین به نتیجه‌ی دلخواه خود نرسید.

تصورات خطرناک اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام

برخی برندها که به تازگی قصد دارند وارد دنیای اینفلوئنسر مارکتینگ شوند، تصور درستی از این فضا ندارند. برخی تصورات اشتباه که برندها با آن‌ها درگیر هستند و به نوعی برای آن‌ها مشکل‌ساز شده‌اند, عبارتند از:

A. همه اینفلوئنسرها باید پیشنهادات همکاری ما را قبول کنند!

اگر به یک یا چند اینفلوئنسر پیشنهاد همکاری داده‌اید و همه پیشنهاداتتان رد شده است، نگران نباشید و سراغ اینفلوئنسرهای دیگر بروید. این موضوع به این معنی نیست که برند شما مشکلی دارد یا هیچ اینفلوئنسری با شما همکاری نخواهد کرد؛ به هیچ وجه!

بسیاری از اینفلوئنسرها برای جذب مخاطبینشان مسیر سختی را پشت سر گذاشته‌اند و به هیچ وجه نمی‌خواهند این مخاطبان را به سادگی از دست بدهند؛ پس طبیعی است که در پذیرش تبلیغات برندهای مختلف وسواس به خرج دهند هر تبلیغاتی را قبول نکنند. البته رد پیشنهاد همکاری می‌تواند دلایل دیگری مثل عدم صرفه اقتصادی، وجود برخی محدودیت‌های اجتماعی و … داشته باشد. پس تصور نکنید که تمامی پیشنهادات شما باید توسط اینفلوئنسرها پذیرفته شود!

B. یک شبه راه صد ساله را خواهیم رفت!

تصور بعدی که برای برندها مخرب است، این است که با برگزاری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام فروش محصولاتشان چند ده برابر خواهد شد. معمولاً با برگزاری این کمپین‌ها فروش محصولات برندها تا حدودی افزایش می‌یابد؛ اما به این شکل نیست که راه‌اندازی یک کمپین شما را یک شبه میلیاردر کند. حتی برخی کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام صرفاً برای شناخته شدن اجرا می‌شوند و هدف آن‌ها افزایش فروش نیست. تصور برندها از کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ باید به این شکل باشد که آهسته و پیوسته حرکت کنند و آگاهی از برند و فروش محصولاتشان را به تدریج افزایش دهند.

سوالات متداول

اینفلوئنسر یعنی چی؟

به افراد مشهور فضای مجازی که می‌توانند بر تصمیمات مخاطبینشان تاثیر بگذارند، اینفلوئنسر گفته می‌شود.

اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام چیست؟

به همکاری بین یک برند و یک اینفلوئنسر اینستاگرام به منظور افزایش فروش محصولات و یا افزایش آگاهی از برند، اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام گفته می‌شود.

نتیجه گیری

برندها به خوبی از این مسئله آگاهند که اینفلوئنسرها تا چه حد می‌توانند به پیشرفت کسب و کارشان کمک کنند؛ به همین دلیل است که اینفلوئنسر مارکتینگ در فضای آنلاین و به ویژه در اینستاگرام روز به روز در حال گسترش است. در ابتدای این مقاله با مفهوم اینفلوئنسر آشنا شدید و دانستید که اینفلوئنسرها چگونه می‌توانند بر تصمیمات مخاطبینشان تاثیرگذار باشند. همچنین در ادامه نحوه‌ی اجرای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام را یاد گرفتید.

اگر در زمینه‌ی اینفلوئنسر مارکتینگ تجربه‌ی خاصی دارید یا ایده‌ای دارید که فکر می‌کنید می‌تواند برای کاربران مفید واقع شود، مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم.

از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم!

نظرات کاربران

پیام شما می‌تواند شروع یک مکالمۀ سازنده باشد.

عضویت
اطلاع از
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مرتبط

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

مزایای افزایش فالوور با فالو و آنفالو + معرفی ابزار

مزایای افزایش فالوور با فالو و آنفالو + معرفی ابزار

با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده از آن، امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که در اینستاگرام فعالیت نکند. به همین دلیل با ساده شدن راه‌های ارتباطی و گسترش شبکه‌های مجازی، چهره برخی کسب و کارها نیز...

ادامه مطلب
لایک استوری اینستاگرام چیست و چگونه باعث پیشرفت در اینستا می‌شود؟

لایک استوری اینستاگرام چیست و چگونه باعث پیشرفت در اینستا می‌شود؟

استوری اینستاگرام، یکی از قابلیت‌های جذاب این پلتفرم است. از آنجایی که اغلب کاربران اتفاقات هیجان انگیز روزانه خود را در استوری به اشتراک می‌گذارند، این قابلیت طرفداران زیادی پیدا کرده است. قابلیت...

ادامه مطلب