حتی اگر به تازگی وارد اینستاگرام شده باشید، حتماً تا به امروز چند نفر از افراد مشهور این شبکهی اجتماعی را فالو کردهاید. این افراد میتوانند فوتبالیست، خواننده و بازیگر مورد علاقهی شما باشند؛ یا هر شخص دیگری که به نحوی در اینستاگرام معروف شده است. در فضای مجازی اصطلاحاً این افراد را با نام اینفلوئنسر میشناسند؛ پیجهایی که بین کاربران اینستاگرام شناخته شده هستند و فالوورهای بیشتری نسبت به سایر افراد دارند.
اینفلوئنسرها بر اساس تعداد فالوور، از نانو اینفلوئنسر تا مگا اینفلوئنسر دستهبندی میشوند. بسیاری از کسب و کارهای اینستاگرامی این روش را جزو بهترین روشهای تبلیغات در اینستاگرام میدانند. در این مطلب قصد داریم گروهی از اینفلوئنسرها به نام میکرو اینفلوئنسرها را معرفی کنیم و نحوه همکاری با آنها را مورد بررسی قرار دهیم. بخواهیم واضحتر بگوییم، موضوع بحث مقالهی امروز میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ (Micro Influencer Marceting) است.
میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
قبل از این که بخواهیم کلمهی Markrting را بررسی کنیم، بهتر است ابتدا با مفهوم عبارت میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا شویم. میکرو اینفلوئنسرها گروهی از کاربران معروف اینستاگرام هستند که بین 10 تا 100 هزار فالوور دارند. این اینفلوئنسرها معمولاً در زمینهی خاصی فعالیت میکنند؛ به همین دلیل فالوورهای پیجشان نیز علاقهمندیهای مشترکی دارند.
اما منظور میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
بسیاری از کسب و کارهای اینستاگرامی و حتی غیر اینستاگرامی تمایل دارند تا تبلیغات بیزینس خود را با همکاری میکرو اینفلوئنسرها انجام دهند. به همکاری که بین این دو گروه صورت میگیرد و در آن، افراد مشهور اینستاگرامی، محصولات یا خدمات برندهای تجاری را تبلیغ میکنند، میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ گفته میشود.
مزایای میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ
شاید با خود بگویید همکاری با اینفلوئنسرهایی که فالوورهای کمی دارند، چه سودی دارد؟ به جای این کار تبلیغات کسب و کار خود را به مگا اینفلوئنسرها واگذار میکنیم تا مشتریان بیشتری جذب کنیم. اما این طرز تفکر در اکثر موارد فقط باعث خواهد شد که بودجهی تبلیغاتی خود را بدون کسب نتیجهی مطلوب از دست بدهید. باور نمیکنید؟ پس دلایل آن را باهم مرور میکنیم:
1. مخاطبان هدفمندتر
وقتی در یک زمینهی کاری خاص فعالیت دارید، قطعاً مخاطبان شما هم گروه خاصی از افراد جامعه خواهند بود. برای مثال اگر در حوزه لوازم آرایشی فعالیت دارید، عمدهی مخاطبان شما بانوان خواهند بود. یا مثلاً اگر در زمینهی بازیهای ویدیویی فعالیت میکنید، مخاطبین هدف شما عموماً نوجوانان و جوانان خواهند بود. به همین دلیل وقتی تبلیغات خود را به میکرو اینفلوئنسری میسپارید که در زمینهی کاری شما فعالیت میکند، مخاطبان پیج او به محصولات یا خدمات شما علاقهمند هستند و مطمئناً از آنها استقبال میکنند.
اما اگر تبلیغات خود را به یک مگا اینفلوئنسر بسپارید، فالوورهای پیج او از تمامی اقشار جامعه تشکیل شدهاند و علاقهمندیهای متفاوتی دارند. بنابر این بازدهی تبلیغات شما بسیار کم خواهد بود.
2. هزینه کمتر
مگا اینفلوئنسرها به این دلیل که مخاطبان بسیار زیادی دارند، هزینهی زیادی هم برای تبلیغات درخواست میکنند. اما میکرو اینفلوئنسرها به دلیل کم بودن فالوورها هزینهی کمتری نسبت به مگا اینفلوئنسرها دریافت میکنند. اما تعداد فالوورهای کم، دلیل بر کمبازده بودن همکاری با این گروه از اینفلوئنسرها نخواهد بود. همانطور که در بند قبلی توضیح داده شد، هدفمندتر بودن مخاطبان میکرو اینفلوئنسرها باعث افزایش بازدهی تبلیغات هم میشود.
3. اعتبار بیشتر
معمولاً به این شکل است که هر چقدر تعداد فالوورهای اینفلوئنسرها بیشتر باشد، موضوع آن پیج عامهپسندتر و عمومیتر است. بر اساس همین قاعده، میکرو اینفلوئنسرها نسبت به اینفلوئنسرهای دارای فالوورهای بیشتر دارای زمینهی تخصصیتری هستند. معمولاً افراد هرچقدر به تخصص یک فرد در یک زمینهی خاص بیشتر باور داشته باشند، راحتتر میتوانند به حرفها و حتی پستهای تبلیغاتی او اعتماد کنند.
فرض کنید که یک مگا اینفلوئنسر که در زمینهی تولید محتوای طنز اینستاگرام فعالیت دارد، محصولی را تبلیغ میکند که برای دکوراسیون منزل یا محل کار کاربرد دارد. از طرفی یک میکرو اینفلوئنسر که در رشته طراحی دکوراسیون داخلی تخصص دارد، در پیج خود محصولی را تبلیغ میکند که کارایی مشابهی با آن محصول دارد اما توسط یک برند دیگر ساخته شده است. شما به کدام تبلیغات بیشتر اعتماد میکنید؟ مسلماً تبلیغاتی که توسط یک فرد متخصص انجام میشود!
4. دسترسی آسانتر
از دیگر مزایای میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ میتوان به دسترسی آسان به این اینفلوئنسرها اشاره کرد. اینفلوئنسرهایی که فالوورهای میلیونی دارند، معمولاً با برندهای بزرگ همکاری میکنند. به همین دلیل برقراری ارتباط و مذاکره با این افراد تا حدودی دشوار است. اما در مورد میکرو اینفلوئنسرها اینچنین نیست و دسترسی به آنها بسیار آسانتر است.
5. نرخ تعامل بالای میکرو اینفلوئنسرها
نرخ تعامل پیج اینستاگرام شاخصی است که نشان میدهد کاربران چقدر در پیج مشارکت دارند و با محتواهای منتشرشده در پیج تعامل برقرار میکنند. (مثلا لایک کردن، کامنت گذاشتن، ریپلای زدن به استوریها و …) شاید تعداد فالوورهای میکرو اینفلوئنسرها کمتر از سایر افراد مشهور اینستاگرام باشد، اما برتری بزرگ این پیجها به نرخ تعامل آنها مربوط میشود. جالب است بدانید که هرچقدر تعداد فالوورهای یک پیج افزایش مییابد، نرخ تعامل آن کمتر میشود.
بر اساس آمار، نرخ تعامل پیجهای دارای فالوور در بازههای مختلف به شکل زیر است:
- کمتر از 1000 فالوور: 8%
- 1000 تا 10,000 فالوور: 4%
- 10,000 تا 100,000 فالوور: 2.4%
- 1 تا 10 میلیون فالوور: 1.7%
ماجرا زمانی جالبتر میشود که بدانید تعاملی که میکرو اینفلوئنسرها از سمت مخاطبان خود دریافت میکنند، نسبت به سایر اینفلوئنسرها 22.2% بیشتر است. داشتن دانش در زمینهی تخصصی خود و همچنین اعتماد فالوورها به این افراد از دلایل بالا بودن میزان نرخ تعامل میکرو اینفلوئنسرها محسوب میشوند.
چگونه یک کمپین میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ موفق راهاندازی کنیم؟
برای داشتن یک کمپین تبلیغاتی با همکاری میکرو اینفلوئنسرها باید منظم و برنامه ریزیشده حرکت کنید. اگر بتوانید تمامی مراحل این کمپین را به صورت اصولی اجرا نمایید، مطمئناً به نتیجهی مطلوبی دست خواهید یافت. در این بخش از مقاله، مراحل اجرای یک کمپین میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ موفق را به صورت مفصل مورد بررسی قرار میدهیم:
1. برنامه ریزی و طراحی استراتژی
اولین قدم در اجرای کمپین میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ، تعیین اهدافی است که میخواهید پس از به اتمام رسیدن این کمپین به آنها برسید. تعیین اهداف میتواند میکرو اینفلوئنسرهای انتخابی و نحوهی همکاری شما با آنها را تحت تأثیر قرار دهد. اهدافی که در کمپینهای میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر از سایر اهداف مورد توجه قرار میگیرند، عبارتند از:
- برندسازی و افزایش محبوبیت مصحولات برند در فضای مجازی
- افزایش فالوورهای پیج
- افزایش فروش محصولات
- افزایش نرخ بازگشت مشتریان (ایجاد مشتریان وفادار)
بعد از این که اهداف اصلی و جانبی خود را انتخاب کردید، آمار مربوط به هر یک از شاخصهای انتخابی را یادداشت و ثبت کنید تا پس از اتمام کمپین بتوانید این دادهها را با نتایج به دست آمده از کمپین میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ مقایسه نمایید.
2. پیدا کردن مناسبترین میکرو اینفلوئنسرها برای همکاری
مرحلهی پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب یکی از کلیدیترین مراحل اجرای کمپین میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ محسوب میشود. به همین دلیل جزئیاتی که در این بخش به آنها میپردازیم، از سایر مراحل بیشتر خواهد بود.
چگونه میکرو اینفلوئنسر مناسب کمپین خود را پیدا کنیم؟
روشهای متفاوتی برای پیدا کردن اینفلوئنسرهای فعال در زمینههای کاری مختلف وجود دارد. این به بودجهی تبلیغاتی و زمان در دسترس شما بستگی دارد که از کدام روش استفاده کنید.
A. جستجوی اینفلوئنسرها به صورت دستی
اگر زمان زیادی در اختیار دارید و صرف هزینهی کم هم برای شما در اولویت قرار دارد، بهترین و مقرون به صرفهترین راه، جستجوی میکرو اینفلوئنسرها به صورت دستی در محیط اینستاگرام میباشد. کافی است موضوع مورد نظر خود را جستجو کنید تا برترین اکانتهایی که به زمینهی شما مرتبط هستند، برایتان نمایش داده شوند.
فرض کنید صاحب یک رستوران هستید و میخواهید با اجرای یک کمپین میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ تعداد مشتریان خود را افزایش دهید. کافی است در صفحهی Explore اینستاگرام عبارت “Food” را جستجو کنید تا لیست میکرو اینفلوئنسرهای فعال در این زمینه برای شما نمایش داده شود.
B. بررسی لیست فالوورهای پیج خود
برخی مواقع لازم نیست شما به دنبال اینفلوئنسرها بگردید. اگر برند شما صاحب اعتبار باشد و در فضای مجازی تا حدودی شناخته شده باشد، به احتمال زیاد میکرو اینفلوئنسرهای فعال در زمینهی کاری شما، پیجتان را فالو خواهند کرد. پس بهتر است لیست فالوورهای خود را به دقت بررسی کنید و به دنبال این افراد باشید. در همین روش هم کافی است وارد صفحهی پروفایل خود شوید و در قسمت Followers، عبارت کلیدی مرتبط با بیزینس خود را جستجو نمایید.
C. همکاری با آژانسهای میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ
اگر به اندازهی کافی بودجهی تبلیغاتی در اختیار دارید و قصد دارید بهترین انتخاب را در کمپین تبلیغاتی خود داشته باشید، میتوانید از آژانسهای تبلیغاتی کمک بگیرید. آژانسهای تبلیغاتی به این دلیل که با تعداد زیادی از اینفلوئنسرها همکاری میکنند، میتوانند گزینههای بهتری را در اختیار شما قرار دهند.
در انتخاب میکرو اینفلوئنسر باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
پس از این که چند میکرو اینفلوئنسر را از بین اینفلوئنسرهای اینستاگرامی انتخاب کردید، باید برخی نکات را بررسی کنید و بر اساس آنها مناسبترین میکرو اینفلوئنسر را برای کمپین تبلیغاتی خود انتخاب نمایید. این موارد به شکل زیر هستند:
A. سازگاری زمینه فعالیت اینفلوئنسر با اهداف کمپین تبلیغاتی شما
اولین و مهمترین موردی که باید بررسی کنید، این است که میکرو اینفلوئنسر انتخابی برای اهداف کمپین شما مناسب است یا خیر. برای مثال ممکن است اینفلوئنسری که انتخاب کردهاید، برای افزایش فالوورهای پیج یک انتخاب ایدهآل باشد؛ اما هدف شما از برگزاری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ افزایش فروش محصولاتی باشد که در پیجتان قرار دادهاید.
B. تعداد فالوورهای پیج میکرو اینفلوئنسر
نکتهی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، تعداد فالوورهای پیج اینفلوئنسر است. اگر فالوورهای پیج خیلی کم باشند، بازدهی کمپین هم کاهش خواهد یافت. همچنین اگر تعداد فالوورها بسیار زیاد باشد، ممکن است هزینهی درخواستی اینفلوئنسر از شما مبلغ بالایی باشد. بنابر این حتماً قبل از این که وارد مذاکره با این افراد شوید، تعداد فالوورهای آنها را چک کنید.
C. نرخ تعامل پیج
علاوه بر تعداد فالوورها، میزان نرخ تعامل پیج میکرو اینفلوئنسر هم از اهمیت ویژهای در اجرای کمپینهای میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ برخوردار است. هرچقدر نرخ تعامل در پیج اینفلوئنسر بیشتر باشد، به این معنی است که مخاطبان اعتماد بیشتری به اینفلوئنسر مورد نظر دارند. همین حس اعتماد در اثربخشی تبلیغات نقش بسیار مهمی دارد و بازدهی تبلیغات را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد.
D. روند تولید محتوای پیج
مطمئناً نمیخواهید در تبلیغات برند خود با اینفلوئنسری همکاری کنید که فعالیت کمی در اینستاگرام دارد. پستها و استوریهای هایلایت قبلی پیج را مورد بررسی قرار دهید و به تاریخ آنها توجه کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که پیج فعالیت قابل قبولی دارد، میتوانید نکات دیگر را برای شروع همکاری بررسی کنید؛ در غیر این صورت باید به فکر پیدا کردن یک میکرو اینفلوئنسر دیگر باشید.
E. همکاری با برندهای دیگر
این که میکرو اینفلوئنسر مورد نظر قبل از همکاری با شما با برندهای رقیب همکاری کرده باشد یا نه، اهمیت ویژهای برای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شما خواهد داشت. تمام سعی خود را بر پیدا کردن اینفلوئنسری متمرکز کنید که قبل از شما با برندهای رقیب کمپین میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ اجرا نکرده باشد. در این صورت اعتبار برند شما در جریان تبلیغات بیشتر خواهد بود.
3. برقراری ارتباط با میکرو اینفلوئنسر
پس از این که با بررسی تمامی جوانب، مناسبترین گزینه را برای کمپین میکرو اینفلوئنسر مارتینگ خود انتخاب کردید، نوبت به برقراری ارتباط با او میرسد. روشهای مختلفی برای ارتباط و مذاکره با اینفلوئنسرها وجود دارد که بنا به شرایط موجود باید یکی از آنها را انتخاب کنید. در ادامه رایجترین روشهای ارتباطی با میکرو اینفلوئنسرها را معرفی میکنیم:
A. ارسال ایمیل
یکی از مرسومترین روشها در فضای مجازی ارسال ایمیل به اینفلوئنسر مورد نظر است. بیشتر اینفلوئنسرها آدرس ایمیل خود را در قسمت Contact و یا در بیو پیج خود قرار میدهند. میتوانید از این طریق با آنها در ارتباط باشید.
B. ارسال پیام دایرکت (DM)
اگر به ایمیل میکرو اینفلوئنسر مورد نظر دسترسی نداشتید یا به هر دلیل دیگری شرایط را برای ارتباط از این طریق نامناسب دیدید، میتوانید پیام خود را از طریق دایرکت اینستاگرام برای شخص مورد نظر ارسال نمایید و پیشنهاد همکاری بدهید.
C. پیشنهاد همکاری از طریق کامنت
برقراری ارتباط با میکرو اینفلوئنسرها از طریق کامنت اینستاگرام معمولاً در اینستاگرام رایج نیست و زیاد مورد استفاده قرار نمیگیرد. چون تعداد کامنتهای این پیجها بسیار زیاد بوده و امکان دیده شدن کامنت شما کم است. اما اگر به هیچ وجه نمیتوانید از طریق ایمیل یا پیام دایرکت با اینفلوئنسر مورد نظر ارتباط برقرار کنید، میتوانید پستی را که کمترین کامنت را در پیج دارد، پیدا کرده و پیشنهاد همکاری خود را مطرح کنید.
4. هماهنگی و اجرای کمپین میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ
پس از برقراری ارتباط و به توافق رسیدن با میکرو اینفلوئنسر لازم است تا کمپین تبلیغاتی خود را اجرا کنید. مهمترین بخش اجرای کمپین میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ، تولید محتوای تبلیغاتی است. محتوایی که برای چنین کمپینهایی تولید میشوند، به دو دسته تقسیم میشوند:
- محتوای تبلیغاتی تولیدشده توسط شما (تیزر ویدیویی، بنر تبلیغاتی و …)
- محتوای اختصاصی تولیدشده توسط میکرو اینفلوئنسر
پیشنهاد میکنیم تا جایی که برایتان ممکن است، از دومین نوع محتوای تبلیغاتی استفاده نمایید. چون مخاطبین پیج به اینفلوئنسر مورد نظر اعتماد دارند و اگر محتوای تبلیغاتی توسط خود او تولید شود، بازدهی کمپین میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ افزایش خواهد یافت.
5. آنالیز عملکرد کمپین میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ
پس از اجرای کمپین تبلیغاتی خود لازم است تا عملکرد آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. دادههای به دستآمده از این آنالیز مشخص خواهند کرد که کمپین شما تا چه حد موفقیتآمیز بوده یا اینکه با شکست مواجه شده است.
برای آنالیز کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ کافی است دادههایی را که قبل از اجرای کمپین ثبت کرده بودید، با دادههای مربوط به همان شاخصها بعد از اجرای کمپین مقایسه کنید.
فرض کنید هدف شما از اجرای پروژهی تبلیغاتی، افزایش فالوورهای پیج بوده است. اکنون برای این که بفهمید این پروژه چقدر با موفقیت همراه بوده است، باید تعداد فالوورها را در قبل و بعد از اجرای کمپین مقایسه نمایید.
پادکست اینفلوئنسر مارکتینگ
آلبوم پادکست زیر در رابطه با اینفلوئنسر مارکتینگ میباشد. در این آلبوم موارد زیر را بررسی میکنیم:
- مرور کلی بر میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ
- اهمیت میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ
- نکات انتخاب میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ
سوالات شما
میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
✅ به همکاری برندها با میکرو اینفلوئنسرها در پروژههای تبلیغاتی میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ گفته میشود.
نتیجه گیری
در این مقاله با مفهوم میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا شدید. همچنین یاد گرفتید که چگونه میتوان یک کمپین تبلیغاتی موفق را با همکاری میکرو اینفلوئنسرها مدیریت کرد. امیدواریم که توانسته باشیم رضایت شما را جلب کنیم. اگر ایده جذاب یا نظر خاصی در این باره دارید، لطفاً در بخش نظرات با ما و سایر کاربران اینبو به اشتراک بگذارید.
از همراهی شما بینهایت سپاسگزاریم!