Insights اینستاگرام چیست؟ ابزار آنالیز اینستا چه کاربردهایی دارد؟ هر چه زمان جلوتر میرود، کسب و کارهای اینترنتی نیز با سرعت بیشتری پیشرفت میکنند و بیزینسهای اینستاگرامی نیز در این دسته جای دارند. همانطور که همهی مشاغل برای پیشرفت و توسعه نیاز به تحلیل شرایط مختلف دارند، کسب و کارهای اینستاگرامی نیز باید عوامل مختلفی را که در بیزینس آنها موثر است، آنالیز کنند. ابزاری که اینستاگرام در اختیار کاربران خود قرار داده است، یکی از بهترین ابزارها برای آنالیز پیج و مخاطبان آن میباشد. این قابلیت که Insights اینستاگرام نام دارد، اطلاعات بسیار کاربردی و سودمندی را در اختیار صاحبان مشاغل اینستاگرامی قرار میدهد. در این مقاله قصد داریم شما را با قابلیت Insights آشنا کرده و نحوهی فعالسازی آن را آموزش دهیم. همچنین به شما آموزش خواهیم داد چگونه از این آپشن در جهت توسعهی بیزینس خود بهره ببرید. لطفاً با ما همراه باشید.
راهنمای مطالعه
ویدیوی آموزش اینسایت اینستاگرام
مواردی که در این ویدیو مشاهده میکنید:
- insight اینستاگرام چیست؟
- چگونه view insights را فعال کنیم
- توضیح بخش overview در اینسایت
- تفسیر بخش your audience در اینسایت
- چگونه post insights را فعال کنیم
- چگونه بخش اینسایت محتواها را بصورت مجزا ببینیم
معنی insights در اینستاگرام چیست؟
ابزار Insights اینستاگرام قابلیتی برای تحلیل پیج اینستا و مخاطبان آن است. در این ابزار میتوانید اطلاعات مربوط به بازدیدهای پستها، استوریها، ریلزها و کل پیج را به صورت آمار و ارقام و نمودار مشاهده کنید.
اطلاعاتی که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد، تنها برای پیشرفت کسب و کار شما است و به دلیل حفظ حریم شخصی کاربران اینستا، طبیعتاً با برخی محدودیتها نیز روبرو است. اطلاعات موجود در این بخش، بیشتر روی فالوورها و نحوهی تعامل آنها با محتوای پیج تمرکز دارد. بنابر این میتوانید با استفاده از دیتایی که از این آپشن به دست میآورید، به بازخوردها و علاقهمندیهای مخاطبان پیج خود پی ببرید و از آنها در جهت رونق کسب و کار خود بهره ببرید.
محاسبه نرخ تعامل با ابزار Insights اینستاگرام
دادههایی که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد، کاربردهای زیادی دارد. اما یکی از مهمترین امکاناتی که Insights برای شما فراهم میکند، امکان محاسبهی نرخ تعامل است. نرخ تعامل اینستاگرام، میزان فعالیت کاربران در پیج شما را نسبت به تعداد کل فالوورها نشان میدهد.
پس از این که از طریق ابزار Insights، نرخ تعامل پیج خود را محاسبه کردید، میتوانید با توجه به نتیجهی به دست آمده، برای پیج خود برنامهریزی کنید. چنانچه نرخ تعامل پیج شما کم باشد، باید به فکر افزایش آن باشید؛ چرا که نرخ تعامل کم میتواند سرعت پیشرفت پیج شما را کم کند. ما در مقالهی زیر بهترین و بروزترین روشها را برای افزایش نرخ تعامل آموزش دادهایم. با مطالعهی این مطلب، تعامل پیج خود را با سرعت هر چه تمامتر افزایش دهید.
حتما بخوانید: بهترین روشهای افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام
چگونه اینسایت اینستاگرام را فعال کنیم؟
برای فعال کردن اینسایت اینستاگرام باید اول اکانت شما بیزینسی باشد. سپس در صفحه پروفایل خود روی آیکون 3 خط بزنید و وارد بخش Insights شوید.
بهتر است بخوانید: چگونه اکانت خود را بیزینسی کنیم؟
روشهای دسترسی به Insights اینستاگرام
چگونه Insights اینستاگرام را ببینیم؟ پس از فعال کردن Insights، برای دسترسی به امکانات و اطلاعات آن، میتوانید از چند روش استفاده کنید. اطلاعاتی که از طریق این بخشها به دست میآورید، یکسان هستند و فقط در برخی جزئیات باهم تفاوت دارند. روشهای مشاهدهی اطلاعات Insights به صورت زیر هستند:
- صفحهی پروفایل
- پستها
- استوریها
- ویدیوهای IGTV
از بین روشهایی که گفته شدند، پروفایل اینستاگرام اطلاعات بیشتر و کلیتری در اختیار کاربران قرار میدهد و دیگر قسمتها، فقط اطلاعات همان بخش را نمایش میدهند. در ادامه، این روشها را بررسی میکنیم.
نمایش اطلاعات Insights اینستاگرام از طریق صفحهی پروفایل
پس از این که اکانت خود را به حالت بیزینسی یا Creator تغییر دادید، میتوانید با استفاده از روش زیر و از طریق صفحهی پروفایل، دادههای آماری Insights اینستاگرام را مشاهده نمایید:
- وارد اپلیکیشن اینستاگرام شوید.
- روی آیکون پروفایل در نوار پایین صفحه کلیک کنید تا به صفحهی پروفایل منتقل شوید.
- روی گزینهی Insights بزنید.
- در صفحهی بازشده، گزینههای مختلفی را مشاهده خواهید کرد. در ادامه، کاربرد هر یک از این گزینهها را توضیح خواهیم داد:
بخش Overview
بخش Overview، یک نمای کلی از فعالیت پیج را در یک بازهی زمانی مشخص، در اختیار شما قرار میدهد. این بخش از Insights اینستاگرام، خود شامل دو قسمت است که به ترتیب زیر هستند:
- Accounts Reached: در این قسمت، تعداد اکانتهای منحصر به فردی که به بخشهای مختلف پیج شما (پروفایل، پستها و …) دسترسی داشتهاند، نمایش داده میشود.
- Content Interactions: این قسمت شامل تعاملاتی است که در محتوای پیج شما صورت گرفته است. (تعداد لایکها، کامنتها، فورواردها، رپیلایهای استوریها و …)
بخش Your Audience
بخش Your Audience شامل اطلاعاتی دربارهی مخاطبان یا به عبارتی فالوورهای پیج شما میباشد. با وارد شدن به این بخش از Insights اینستاگرام، قسمتهای زیر را مشاهده خواهید کرد:
- نمودار رشد فالوورها (Growth): این قسمت، تعداد فالو و آنفالوکنندگان جدید را در بازهی زمانی مشخص به صورت نموداری نمایش میدهد.
- موقعیتهای مکانی برتر (Top Locations): این بخش از Insights اینستاگرام، نشاندهندهی مکانهایی است که برای بیشتر فالوورهای شما به عنوان لوکیشن اصلی ثبت شدهاند. این مکانها میتوانند بر اساس کشور یا شهر دستهبندی شوند.
- بازه سنی (Age Range): این شاخص، نشاندهندهی بازههای سنی است که فالوورهای شما در آن قرار دارند. این بازهها میتوانند بر اساس جنسیت نیز فیلتر شوند.
- جنسیت (Gender): این قسمت، بیانگر این است که چه درصدی از فالوورهای شما مرد یا زن هستند. این نسبت، در یک نمودار دایرهای نیز نمایش داده میشود.
- زمان بیشترین فعالیت (Most Active Time): در این قسمت از Insights اینستاگرام، زمانهایی که کاربران بیشترین فعالیت را دارند، قابل مشاهده هستند. این شاخص میتواند اطلاعات را بر اساس روزهای هفته یا ساعتهای روزانه به نمایش بگذارد.
بخش Content You Shared
در این قسمت از Insights اینستاگرام، محتواهایی که در بازهی زمانی تعیینشده به اشتراک گذاشته شدهاند، قابل مشاهده هستند. محتواهای به اشتراک گذاشتهشده، در 4 دسته قرار میگیرند:
- Posts: پستها
- Stories: استوریها
- IGTV: ویدیوهای IGTV
- Promotions: تبلیغات رسمی شما در اینستاگرام
در صورت کلیک کردن و وارد شدن به هر بخش، میتوانید فیلترهایی را روی انواع محتواها اعمال کرده و آنها را از جهات مختلف آنالیز کنید. این فیلترها میتوانند زمان انتشار محتوا، نوع محتوا و … باشند. در ادامه به بررسی این موارد میپردازیم:
- Posts
در این بخش از Insights اینستاگرام، پستها میتوانند بر اساس موارد زیر فیلتر شده و مورد بررسی قرار گیرند:
نوع پست منتشرشده:
- Any: تمامی پستها
- Photoes: عکسها
- Videos: ویدیوها
- Carousel Posts: پستهای اسلایدی
نوع اکشن انجامشده:
- Call Button Taps: کلیک روی دکمه تماس
- Comments: کامنتها
- Email Button Taps: کلیک روی دکمه ایمیل
- Follows: فالوها از طریق این پست
- Get Directions Taps: کلیک روی دکمه لوکیشن
- Impressions: کل مشاهدهها
- Likes: لایکها
- Post Interactions: تعاملها در این پست
- Profile Visists: بازدید از پروفایل
- Reach: مشاهده توسط اکانتهای منحصر به فرد
- Saves: ذخیره شدن
- Shares: به اشتراک گذاشته شدن
- Text Button Taps: کلیک روی دکمه پیام متنی
- Video views: بازدید ویدیوها
- Website Taps: کلیک روی لینک وب سایت
زمان انتشار پست:
- 7 روز اخیر
- 30 روز اخیر
- 3 ماه اخیر
- 6 ماه اخیر
- 1 سال اخیر
- 2 سال اخیر
- Stories
در Insights اینستاگرام، قسمت استوریها علاوه بر زمان، از جهات زیر هم قابلیت فیلتر کردن داشته و میتواند بررسی شود:
- Back: برگشت به استوری قبلی
- Call Button Taps: کلیک روی دکمه تماس
- Email Button Taps: کلیک روی دکمه ایمیل
- Exited: خروج از استوری
- Follows: تعداد فالوها به واسطهی این استوری
- Next Story: استوری بعدی
- Get Directions Taps: کلیک روی دکمه لوکیشن
- Impressions: کل مشاهدهها
- Link Cliks: کلیک روی لینک موجود در استوری
- Forward: استوری بعدی (استوری یک اکانت دیگر)
- Profile Visits: بازدید از پروفایل از طریق این استوری
- Reach: تعداد مشاهدهها توسط اکانتهای منحصر به فرد
- Replies: پاسخها
- Shares: اشتراکگذاریها
- Text Button Taps: کلیک روی دکمه پیام متنی
- Website Taps: کلیک روی لینک وب سایت
- Story Intractions: تعاملات در استوری
در بخشهای IGTV نیز میتوانید همین فیلترها را روی محتوا اعمال کنید و آنها را از جهات مختلف آنالیز کنید.
دسترسی به Insights اینستاگرام از طریق پستها
همانطور که اشاره شد، علاوه بر صفحهی پروفایل، روشهای دیگری هم برای دسترسی به Insights اینستاگرام وجود دارند. یکی از این روشها، استفاده از پستهایی است که در پیج خود به اشتراک میگذارید. اگر پیج شما در حالت حرفهای باشد، در زیر هر پستی که منتشر کردهاید، گزینهای به نام View Insights خواهید دید. با کلیک روی این گزینه، میتوانید اطلاعات Insights اینستاگرام مربوط به این پست را مشاهده نمایید.
آمار Insights در پستهای اینستاگرام به چند قسمت کوچکتر تقسیم میشود. این قسمتها بدین شکل هستند:
- در نوار اول صفحه Insights مربوط به پست، میتوانید به ترتیب از چپ به راست تعداد لایکها، کامنتها، به اشتراکگذاریها و Saveها را ببینید.
- در کادر دوم، این امکان برای شما فراهم است که تعداد بازدیدها از پروفایل به واسطه این پست و بازدیدهای پست توسط اکانتهای منحصر به فرد (Reach) را مشاهده کنید.
- در بخش بعدی (Interactions) میتوانید تعداد بازدیدها از پروفایل به واسطهی این پست را مشاهده کنید. همچنین تعداد ریپلایهایی که به کامنتهای شما در زیر پست خودتان داده شده است، نمایش داده میشود.
- در بخش بعدی از Insights اینستاگرام که Discovery نامیده میشود،میتوانید اطلاعات زیر را مشاهده کنید:
اولین شاخص در این بخش از Insights اینستاگرام، بیانگر تعداد بازدیدهای منحصر به فرد میباشد. همچنین به شما اطلاع میدهد چند درصد از بازدیدکنندگان، جزو فالوورهای شما نیستند. در ادامه به آمار زیر نیز اشاره شده است:
- Follows: تعداد فالوها به واسطهی این پست
- Rech: تعداد بازدید از این پست توسط اکانتهای منحصر به فرد
- Impressions: تعداد کل بازدیدها (موارد زیر روشهای مختلف بازدید از پست شما هستند)
- From Home: از طریق صفحهی اول اینستا
- From Profile: از طریق پروفایل اینستاگرام شما
- From Explore: با استفاده از صفحهی جستجوی اینستا
- From Other: سایر روشها (اشتراکگذاریها، Saveها، منشنها)
آنالیز آمار استوری از طریق Insights اینستاگرام
یکی دیگر از بخشهایی که به صورت مستقل، آمار مربوط به همان بخش را نمایش میدهد، استوری اینستاگرام است. برای دسترسی به آمار Insights اینستاگرام در رابطه با استوریها طبق روش زیر عمل کنید:
- وارد اپلیکیشن اینستاگرام شوید.
- روی آیکون پروفایل خود در بالای صفحه کلیک کنید تا استوری که گذاشتهاید باز شود.
- صفحه را به سمت بالا بکشید.
- روی آیکون 📊 بزنید تا وارد صفحهی Insights استوری مورد نظر خود شوید.
Insights اینستاگرام در استوری شامل اطلاعات زیر میباشد:
- Replies: پاسخها و ری اکشنها
- More Profile Visits: بازدید از پروفایل به واسطهی این استوری
- Sticker Taps: کلیک روی استیکرهای موجود در استوری
- Impressions:
- Follows:
- Navigation:
- Back: کلیک در سمت چپ صفحه (بازگشت به استوری قبلی)
- Forward: کلیک در سمت راست صفحه
- Next Story: کشیدن صفحهی استوری برای رفتن به استوری یک اکانت دیگر
- Exited: خروج مستقیم از استوری شما
Insights اینستاگرام برای ویدیوهای IGTV
ویدیوهای IGTV هم این قابلیت را دارند که با استفاده از Insights اینستاگرام، اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار دهند. برای رفتن به بخش Insights ویدیوهای آی جی تی وی، ویدیوی مورد نظر خود را باز کرده و روی آیکون 3 نقطه کلیک کنید. سپس گزینهی View Insights را انتخاب نمایید. در صفحهی بازشده، اطلاعات زیر نمایش داده خواهد شد:
- Views: بازدیدها
- Likes: لایکها
- Comments: کامنتها
- Shares: اشتراکگذاریها
- Saves: ذخیره کردنها
- نمودار Audience Retention (حفظ مخاطب): این نمودار بیانگر این است که بازدیدکنندهها تا چه زمانی از ویدیو را تماشا کردهاند.
استفاده از Insights اینستاگرام برای توسعهی کسب و کارهای اینستاگرامی
همانطور که از ابتدای مقاله این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، فهمیدیم که Insights اینستاگرام اطلاعات بسیار کاربردی را در اختیار کاربران قرار میدهد تا با استفاده از آنها کسب و کار اینستاگرامی خود را توسعه دهند. اما اکنون این سوال پیش میآید که این ابزار چگونه میتواند باعث پیشرفت پیج شما شود. در ادامه به معرفی برخی روشها میپردازیم که میتوانید از آنها در جهت پیشرفت پیج خود بهره ببرید.
تحلیل دادهها و استفادهی حرفهای از اطلاعاتی که از Insights اینستاگرام به دست میآیند، به شما کمک خواهد کرد پستهای خود را به اکسپلورر اینستا ببرید. با قرار گرفتن پستها در اینستا، بازدیدکنندگان و به دنبال آن، فالوورهای پیج به شدت افزایش خواهند یافت.
تولید محتوای مناسب برای مخاطب
چگونه Insights اینستاگرام میتواند به تولید محتوای مناسب کمک کند؟ فالوورها در اینستاگرام، عامل اصلی پیشرفت کسب و کارها هستند. بنابر این باید برای جذب مخاطب و سپس حفظ آن، طبق یک برنامهی خاصی پیش بروید تا مخاطبان خود را راضی نگه دارد. یکی از مهمترین فاکتورها در کار تولید محتوا، این است که جامعهی هدف خود را به خوبی بشناسید؛ یا به عبارتی دیگر، بدانید که میخواهید محصولات یا خدمات خود را برای چه کسانی ارائه کنید. در فضای مجازی، جامعهی هدف از چند جهت قابل بررسی است و شناخت ویژگیهای مخاطب میتواند کمک بسزایی به شما بکند.
شاخصهایی که در شناخت مخاطبان حائز اهمیت هستند، عبارتند از:
- جنسیت
- بازه سنی مخاطبان
- موقعیت مکانی
- علاقهمندیها
جنسیت مخاطبان چه تاثیری بر الگوی تولید محتوا دارد؟
به دلیل تفاوتهایی که بین زنان و مردان وجود دارد، نمیتوان برای هر دو گروه با یک استراتژی یکسان تولید محتوا کرد. اگر بیشتر مخاطبان شما را مردان تشکیل دهند، باید موضوعاتی را برای تولید محتوا انتخاب کنید که با سلیقهی مردان سازگار باشد؛ اما اگر اکثریت مخاطبین شما را زنان تشکیل میدهند، قطعاً باید محتوایی را در پیج خود منتشر کنید که مورد علاقهی آنها باشد. شما میتوانید با استفاده از Insights اینستاگرام، بفهمید چه درصدی از فالوورهای شما را مردان و زنان تشکیل دادهاند؛ سپس بر اساس اطلاعات به دستآمده اقدام به تولید محتوای مناسب کنید.
بررسی بازه سنی کاربران با Insights اینستاگرام؛ از مهمترین عوامل تولید محتوای موفق
حتماً میدانید که افراد در هر بازهی سنی روحیات خاصی دارند و در هر دوره موضوعات مختلفی را دنبال میکنند. اگر بتوانید با استفاده از Insights اینستاگرام، بازه سنی کاربران خود را تشخیص دهید و بر اساس علایق آنها محتوا تولید کنید، مطمئناً گام بزرگی برای پیشرفت کسب و کار خود برداشتهاید.
تأثیر موقعیت مکانی کاربران در تولید محتوا (Location)
از دیگر از اطلاعاتی که Insights اینستاگرام در اختیار کاربران قرار خود قرار میدهد، میتوان به تشخیص لوکیشن فالوورها اشاره کرد. اگر پیج شما در زمینهی فروش محصول و یا ارئهی خدمات فعالیت دارد، شناسایی افرادی که موقعیت مکانی نزدیکی به شما دارند، میتواند برای پیشرفت پیج و درآمد شما سودمند باشد.
پس از شناسایی خصوصیات کاربران، میتوانید با توجه به نتایج به دست آمده برنامهی پیج خود را تنظیم کنید. چنانچه میخواهید محتوای پیج خود را به گونهای طراحی نمایید که طرفداران زیادی داشته باشد و سرعت پیشرفت پیج شما را افزایش دهد، مطالب زیر به شما کمک خواهند کرد:
انتشار محتوا در زمان مناسب
اگر شما بتوانید محتوای خود را در زمانی منتشر کنید که کاربران بیشتری آنلاین باشند، بازدید از محتوای شما به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. برای اطلاع از زمان آنلاین بودن اکثریت کاربران کافی است به Insights اینستاگرام مراجعه کنید. پس از این که روزها و ساعات مناسب برای انتشار محتوای خود را پیدا کردید، بر اساس آنها پستها و استوریهای خود را منتشر کنید. پس از مدت کوتاهی شاهد افزایش بازدید و به دنبال آن افزایش تعامل در پیج خود خواهید بود.
آنالیز رفتار و علاقهمندیهای مخاطبان با Insights اینستاگرام
Insights اینستاگرام این اطلاعات را در اختیار شما قرار میدهد که کدامیک از پستهای شما بیشترین بازدید، لایک، کامنت و … را داشته است. بعد از این که به موضوع مورد علاقهی کاربران خود پی بردید، سعی کنید تولید محتوای خود را به سمت آن هدایت کنید تا رضایت کاربران از پیج شما افزایش یابد. همچنین میتوانید پستهایی را که کمترین محبوبیت را بین دیگر پستها داشتهاند، از برنامهی تولید محتوای خود حذف کنید. در صورت افزایش میزان رضایتمندی فالوورها، مطمئناً درآمد شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
تحلیل نمودار رشد فالوورها در Insights اینستاگرام
نمودار رشد فالوورها در Insights اینستاگرام چگونه میتواند به پیشرفت پیج شما کمک کند؟ با تحلیل این نمودار، میتوانید بفهمید تعداد فالوورهای شما بیشترین افزایش را در کدام بازهی زمانی داشته است و پس از یافتن علت آن، به طور مداوم آن کار را تکرار کنید. همچنین میتوانید پی ببرید که کدام زمانها ریزش فالوورهای شما زیاد بوده است. سپس علت این اتفاق را یافته و از تکرار آن جلوگیری نمایید.
سوالات متداول
Insights اینستاگرام چیست؟
✅ Insights اینستاگرام ابزاری برای آنالیز محتوا و فالوورهای پیجهای اینستاگرامی میباشد.
چگونه view insights را فعال کنیم؟
✅ برای فعال کردن Insights اینستاگرام کافی است پیج خود را به حالت حرفهای تغییر دهید.
چگونه بفهمیم چند نفر پست ما را سیو کرده اند؟
✅ برای این کار به Insights اینستاگرام نیاز دارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مراجعه فرمایید.
reach در اینستاگرام یعنی چه؟
✅ به تعداد بازدید محتوا توسط اکانتهای منحصر به فرد Reach گفته میشود.
جمع بندی
Insights اینستاگرام ابزاری است که استفاده از آن میتواند برای همهی کسب و کارهای اینستاگرامی مفید باشد. اطلاعات سودمندی که از این بخش به دست میآیند، مقدمات آنالیز فالوورها را فراهم میکنند. در این مقاله سعی داشتیم شما همراهان گرامی را با Insights اینستاگرام آشنا کنیم. همچنین امکانات و نحوهی استفاده از ان نیز ارائه شد. در صورت داشتن هر گونه سوال، پیشنهاد و انتقاد میتوانید از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.
از حسن توجه شما سپاسگزاریم!
سلام صفحه اینستای من اینسات نداره کجاپیدا کنم
سلام خسته نباشید. پیچ من حرفهای هستش یک بار از حالت حرفهای ب معمولی دراوردم دوباره رفتم روو حرفهای اما مثله سری قبل نیست کلا امار و فرستادن پستم هایم را نمایش نمیدهد چیکار کنم که درست بشه؟!؟
سلام. ایمپرشن چیه؟ توی استوری هم هست.
سلام .ببخشید یه سوال دارم. اگه موقعی که خواستیم هشتگ بزاریم همشون باید فارسی باشه؟ یعنی اگه نصف هشتگ انگلیسی بزارم چندتا پارسی چه تاثیری داره؟ اگه فالورم تو ایران نباشن باید حتما به زبان اونا هشتگ بزارم؟
سلام وقت بخیر پیج من بیزنسی هس ولی قسمت اکسپلور رو نمایش نمیده و فق قسمتhome . profile. hashtag. more other
چکار کنم اکسپلور رو نشون بده