در سالهای اخیر اینستاگرام از یک شبکه مجازی صرفا سرگرمگننده به یک بازار اینترنتی قدرتمند تبدیل شده است. به همین دلیل صاحبان کسب و کارهای آنلاین از تمامی تکنیکهای بازاریابی برای افزایش درآمد در این فضا استفاده میکنند.
یکی از عواملی که در میزان بازدهی پیجهای فعال در زمینههای مختلف تاثیر بسزایی دارد، استفاده درست از رنگها در طراحی فضای پیج اینستاگرام یعنی پستها، استوریها و در حالت کلی محتوای پیج است. بیشترین تاثیر استفاده از رنگهای مناسب در اینستاگرام، جذب کاربران زیاد از اکسپلور اینستاگرام است.
در این مقاله از وبسایت اینبو اهمیت روانشناسی رنگها در اینستاگرام را بررسی خواهیم کرد. همچنین خواهیم گفت که برای پیجهای مختلف چه رنگهایی مناسب هستند و بیشترین جذب بازدیدکننده از اکسپلور را دارند!
چرا انتخاب رنگ مناسب برای پست در جذب بازدیدکننده از اکسپلور مهم است؟
رنگها با احساسات ما بازی میکنند؛ میتوانند آنها را به اوج برسانند یا باعث شوند به کمترین میزان ممکن برسند. پس چرا نتوانند در هنگام بازدید از صفحه اکسپلور و حتی هنگام خرید آنلاین روی انتخابها و تصمیمات ما تأثیر بگذارند؟
مطالعات صورت گرفته در زمینه روانشناسی رنگها نشان داده که رنگهای مختلف میتوانند حسهای مختلفی را به همه افراد از جمله کاربران شبکههای مجازی القا کنند. صاحبان بیزینسهای اینستاگرامی هم از این موضوع به خوبی باخبرند و از آن برای جذب بازدید از اکسپلور و افزایش مشتری و درآمد خود استفاده میکنند.
فرض کنید میخواهید محصولی را در پیج خود معرفی کنید و بعد از این که کاربر به صورت کامل با آن آشنا شد، آن را به فروش برسانید. چه پیشنهادی برای رنگ پستهای معرفی و فروش محصول دارید؟ آیا از یک رنگ برای هر دو پست استفاده میکنید؟
در مثال بالا طبیعتاً باید در معرفی محصول از رنگهایی استفاده کنید که حس اعتماد را در کاربر ایجاد کند. اما رنگی که در پست فروش محصول باید مورد استفاده قرار بگیرد، بهتر است حس هیجان و اضطرار را در مخاطب برانگیزد.
حالا تصور کنید از مناسبترین رنگهای ممکن برای هر پست استفاده میکنید و اتفاقا این پستها به اکسپلور هم راه پیدا میکنند؛ مطمئناً حسی که به واسطه رنگها در کاربران ایجاد خواهد شد، به شما کمک خواهد کرد اهداف خود از تولید محتوای پیجتان را پیش ببرید!
اگر با دقت به مثال بالا توجه کرده باشید، به اهمیت روانشناسی رنگها در رفتار کاربران و جذب اکسپلوری پیجها پی میبرید. اما سوالی که در این مرحله پیش میآید، این است که کدام رنگها برای استفاده در اینستاگرام مناسب هستند؟
راه میانبر برای افزایش بازدید از اکسپلور
با وجود اینکه مواردی مثل رنگ پست در جذب بازدیدکننده از اکسپلور تاثیر دارند اما سریعترین راه برای دریافت ورودی از اکسپلور، خرید اکسپلور اینستاگرام است که به شما کمک میکند در کمترین زمان ممکن هرچقدر که میخواهید از اکسپلور ورودی دریافت کنید. در پنل شبکههای اجتماعی اینبو میتوانید بهترین، متنوعترین و ارزانترین خدمات اکسپلور اینستاگرام را مشاهده و بسته دلخواهتان را خریداری کنید.
از چه رنگی برای پستهای اینستاگرامم استفاده کنم؟
بر اساس آنچه که گفته شد، استفاده از رنگهای مناسب در موقعیتهای مختلف با حسهای متفاوتی که در مخاطبینتان ایجاد میکند، باعث میشود شما بتوانید کاربران مورد نظر خود را -با اهداف متفاوت- از صفحهی اکسپلور به پیجتان جذب کنید.
با اینکه بعضی رنگها برای اهداف خاصی به کار برده میشوند، اما این موضوع به این معنی نیست که استفاده از رنگهایی مشخص در تمامی پیجها نتیجهای یکسان در پی خواهد داشت. اگر بخواهیم به صورت ساده و خلاصه بگوییم، رنگ مناسب برای پیج اینستاگرام یک انتخاب مطلق نیست و شما نمیتوانید با یک رنگ خاص همه مخاطبان را از صفحه اکسپلور جذب پیجتان کنید!
همانطور که متوجه شدید، رنگ مناسب برای محتوای اینستاگرامی بر اساس شرایط میتواند متفاوت باشد. خود این شرایط هم میتوانند بعضی وقتها ثابت باشند و بعضی مواقع تغییر کنند. شاید این جملات کمی شما را سردرگم کنند، اما نگران نباشید. با خواندن موارد بعدی کاملاً متوجه ماجرا خواهید شد.
عوامل تعیین کننده رنگ مناسب پیج
مهمترین عواملی که میتوانند در تعیین رنگ پست اینستاگرام نقش داشته باشند، عبارتند از:
1. زمینه فعالیت پیج
موضوع فعالیت پیج مهمترین عاملی است که در تعیین تم پستهای اینستاگرامی شما نقش دارد. اگر پیجتان فروشگاهی است، باید با انتخاب یک رنگ مناسب فضایی ایجاد کنید که شور و هیجان در آن حکمرانی کند. اما اگر در زمینه سلامتی و بهداشت فعالیت دارید، باید با انتخاب یک رنگ مناسب حس طبیعت و احیاء را در مخاطبین پیجتان تحریک کنید.
2. هدف از گذاشتن پست
مطمئناً نمیتوانید هیچ پیج حرفهای را پیدا کنید که تمامی پستهای آن یک سبک تولید محتوا را دنبال کنند. حتی پیجهای فروشگاهی هم در تعداد زیادی از محتواهای خود به جای دعوت مستقیم از کاربران به خرید، نوع دیگری از محتواها را پوشش میدهند؛ مثلاً نحوه استفاده از محصول را آموزش میدهند یا از به مقایسه محصولاتشان میپردازند.
دقت کنید حتی در یک پیج مشخص هم پستهایی وجود دارند که باید با رنگهای متفاوت طراحی شوند تا بازدهی کافی را داشته باشند. برای مثال پست فروش محصول همانطور که قبلا هم گفتیم باید حس هیجان خواننده را تحریک کند، در حالی که پست مقایسه محصول باید کاملاً منطقی به نظر برسد؛ پس باید یک تم کاملاً آرام و به دور از هیجان داشته باشد.
3. مخاطبان پیج
علاوه بر اینکه باید ماهیت محتوا و موضوع پیج خود را در نظر بگیرید، حتما باید به علایق و روحیات مخاطبین پیجتان هم توجه داشته باشید. برای مثال اگر فالوورهای پیجتان بیشتر در بازه سنی نوجوانان قرار دارند، تحقیق کنید که این گروه سنی چه رنگهایی را بیشتر میپسندند. یا اگر بیشتر فالوورهایتان خانم یا آقا هستند، رنگ پیجتان را بر اساس علاقهمندیهای آنها تنظیم کنید.
اینستاگرام در ابزار آنالیز خود یعنی Insights دقیقترین آمار را درباره مخاطبین پیج ارائه میدهد. برای آشنایی با نحوه کار آنالیزور اینستاگرام این مقاله را از دست ندهید!
⚠ کدام رنگ برای جذب بازدید از اکسپلور مناسب است؟
با اینکه هر پیجی باید نسبت به شرایط خودش رنگ مناسبش را انتخاب کند، اما برای جذب بازدیدکننده از اکسپلور اینستاگرام معمولاً چند رنگ هستند که بیشترین کاربرد را دارند.
رنگهای قرمز، زرد و نارنجی چون جزو رنگهای گرم هستند، معمولاً بین رنگهای دیگر درخشانتر به نظر میرسند و توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب میکنند. پس اگر میخواهید بیشترین بازدید را از پستهای اکسپلوری خود دریافت کنید، حتما از این رنگها در طراحی کاور استفاده نمایید.
علاوه بر رنگ پست، موارد زیادی هستن که تو جذب بازدیدکننده از اکسپلور موثرن. تو این مقاله روشهایی رو یاد میگیرین که میتونین از هر پست چندهزار بازدیدکننده به پیجتون جذب کنین!
معرفی بهترین رنگ برای پیج های اینستاگرام
برخی رنگها به دلیل تاثیر زیادی که بر روحیات کاربران دارند، مورد استفاده پیجهای زیادی قرار میگیرند. مثلاً پیجهایی که قصد دارند کاربران را برای خرید محصولی در سریعترین زمان متقاعد کنند، از رنگ قرمز استفاده میکنند. در ادامه پرکاربردترین رنگها در پیجهای اینستاگرامی را بررسی میکنیم:
1. روانشناسی رنگ قرمز: انرژی، هیجان و قدرت
شاید خودتان هم در نگاه اول این سیگنال را از رنگ قرمز دریافت کنید که انرژی خاصی در آن نهفته است. این رنگ به دلیل اینکه هیجان کاربر را برانگیخته میکند، در فروشگاههای اینستاگرامی کاربرد زیادی دارد.
از مزایای دیگر رنگ قرمز میتوان به این اشاره کرد که به سادگی چشم کاربران را به خود جذب میکند. این ویژگی باعث میشود اگر در پستهای اکسپلوری خود از این رنگ استفاده کنید، بتوانید بازدیدهای زیادی از این طریق دریافت کنید.
2. روانشناسی رنگ زرد: سرگرمی، جلب توجه و شادی
در روانشناسی رنگها برای جلب توجه معمولاً از رنگ زرد و رنگهای مشابه استفاده میشود. همچنین این رنگ در پیجهایی با مضمون سرگرمی، شادی و نشاط کاربرد زیادی دارد.
اگر به دنبال یک تم مناسب برای پیج فان، سرگرمی یا موضوعاتی مربوط به کودکان هستید، رنگ زرد انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. همچنین این رنگ در جذب بازدیدکننده از اکسپلور هم بازدهی خوبی دارد.
3. روانشناسی رنگ آبی: جلب اعتماد و ایجاد حس امنیت
رنگ آبی به عنوان یکی از رنگهای سرد، وقتی در پیجهای اینستاگرامی مورد استفاده قرار میگیرد، باعث میشود کاربران راحتتر بتوانند به پیج مورد نظر اعتماد کنند. به همین دلیل اگر صاحب کسب و کار اینستاگرامی هستید که چندان به فروش محصولات متکی نیستید، حتماً از رنگ آبی برای طراحی محتوای پیجتان استفاده کنید.
4. روانشناسی رنگ سبز: طبیعت، طراوت و سلامتی
اگر در پیج اینستاگرامتان راجع به مسائلی مانند سلامتی، طبیعت و طراوت تولید محتوا میکنید، مطمئناً نمیتوانید به سادگی از رنگ سبز بگذرید. رنگ سبز به دلیل احیای حس زندگی در مخاطبان بهترین گزینه برای پیجهایی با این نوع محتوا به شمار میرود.
5. روانشناسی رنگ صورتی: رمانتیک و معمولاً زنانه
رنگ صورتی به دلیل لطافتی که در طبیعت خود دارد، معمولاً مورد پسند زنان قرار میگیرد. به همین دلیل اگر در پیج اینستاگرام خود محصولاتی به فروش میرسانید که مشتریان آنها معمولاً زنان هستند، بهتر است بررسی انتخاب رنگ صورتی به عنوان رنگ اصلی پیج را در اولویت قرار دهید.
البته فراموش نکنید انتخاب رنگ صورتی محدود به پیجهای فروش محصول نیست؛ حتی پیجهایی که خدمات مخصوص بانوان هم ارائه میدهند، میتوانند با تولید محتوا با تم صورتی احتمال استفاده فالوورها از خدماتشان را افزایش دهند.
نتیجه گیری
رفته رفته اهمیت بازاریابی در اینستاگرام افزایش مییابد؛ به همین دلیل استفاده از رنگها و تمهای مختلف هر روز بیشتر از قبل مورد توجه اینستاگرام مارکترها قرار میگیرد. در این مقاله روانشناسی رنگها در اینستاگرام را بررسی کردیم و گفتیم که کدام رنگها میتوانند بیشترین بازدید از اکسپلور را برای پیجتان جذب کنند. امیدواریم که این مطالب برایتان مفید واقع شده باشند.
از همراهی شما بینهایت سپاسگزاریم!
- آموزش اکسپلور خور کردن پیج متنی در اینستاگرام
- تاثیر جادویی حذف فالوور فیک بر رفتن پستها به اکسپلور اینستاگرام
- آیا خرید لایک و بازدید ما را به اکسپلور میرساند؟
- چگونه آمار اکسپلور اینستاگرام را بررسی کنیم؟
- آموزش ساخت کاور پست اینستاگرام ویژه اکسپلور
- تاثیر رنگ ها در جذب بازدیدکننده از اکسپلور اینستاگرام
- عجیب ترین تاثیرات خرید فالوور روی اکسپلور اینستاگرام
- الگوریتم اکسپلور اینستاگرام چیست؟ (معرفی الگوریتم و بخشهای مختلف آن)
- راهنمای تبلیغات اینستاگرام برای رسیدن به اکسپلور