تبلیغات در اینستاگرام یک روش کاملا کاربردی و تضمینی برای پیشرفت پیج است. ما در این مقاله بررسی میکنیم که بهترین زمان برای شروع تبلیغات چه زمانی است، تبلیغات رایگان و پولی چه زمانی کاربرد دارند و چطور میتوانیم با کمترین هزینه، بیشترین بازدهی را از تبلیغ خود داشته باشیم.
Table of Contents
تاثیر تبلیغات در اینستاگرام
هر زمان که صحبت از راه های افزایش فالوور، فروش، برندینگ یا کارهایی با این درجه از اهمیت میرسد، اصلیترین گزینهی روی میز تبلیغات است. اما واقعا بازدهی تبلیغات در این حد زیاد است؟ آیا هر کسی میتواند از تبلیغات نتیجه بگیرد؟
بله! تبلیغات در اینستاگرام قطعا یک روش بسیار پربازده است و میتواند نتیجههای بسیار خوبی داشته باشد. در حقیقت تبلیغات در شبکه های اجتماعی روی 49% از ما تاثیر دارد. این رقم برای تبلیغات مستقیم 17 و برای تبلیغات تلویزیونی کمتر از 2 درصد است. اما برای گرفتن این نتایج سودآور به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟
بهترین زمان برای شروع تبلیغات اینستاگرامی
پیج های اینستاگرام بر 2 پایه استوار هستند؛ محتوا و بازدیدکننده. هیچ پیجی نیست که بتواند بدون داشتن این 2 مورد پیشرفت کند. البته که این را همه میدانند؛ اما نکتهای که فقط حرفهایها از آن خبر دارند این است که در هر مرحله از رشد پیج به چه نوع تبلیغی نیاز داریم و چه زمانی باید تبلیغ خود را شروع کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم.
تبلیغات در اینستا به چند پیش نیاز ساده در پیج نیاز دارد تا بیشترین بازدهی ممکن را داشته باشد. هر زمانی که این مقدمات مهیا شد، میتوان بر حسب موضوع پیج و تعداد فالوور فعلی تبلیغات را شروع کرد. این مقدمات عبارتند از:
- عکس پروفایل: در تبلیغات رایگان نقش پررنگی دارد و شروع کنندهی سفر کاربر است.
- بیو: یک بیوی بد باعث میشود بازدیدکنندهها قبل از دیدن پستهای پیج از صفحه خارج شوند.
- هایلایتها: یکی از مهمترین مواردی که باعث موفقیت تبلیغات میشوند، هایلایتهای اصولی است.
- پست های پین شده: پستهای پین شده اهمیت زیادی در افزایش زمان ماندن کاربر در پیج شما دارند.
- دسته بندی guide: موردی که معمولا توسط پیجهای حرفهای خارجی اجرا میشود و بازدهی بالایی دارد.
- کاورهای جذاب: ساخت یک کاور جذاب برای پست میتواند آمار مشاهدهی یک پست را تا 35% افزایش دهد.
دانستن این که کدام قسمت از پروفایل ما چه وظیفهای دارد، به ما کمک میکند تا آن را به بهترین حالت ممکن بهینه کنیم. برای مثال میتوانید تغییرات زیر را روی هر کدام از این موارد اعمال کنید:
- یک عکس واضح برای پروفایل انتخاب کنید تا کاربران دیگر بتوانند به سادگی آن را تشخیص دهند.
- بیوی خود را کاملا مرتبط بنویسید. برای استاد شدن در نوشتن بیو کافییست راهنمای نوشتن بیو در اینستاگرام را مطالعه کنید.
- یک کاور جذاب برای یک موضوع جذاب در هایلایتها داشته باشید. برخی از پیجها از بهترینها برای این کار استفاده میکنند.
- پستهایی را پین کنید که بازدیدکنندهها به دنبال آن هستند. اگر در حال اجرای یک مسابقه هستید، شرایط و قوانین را پین کنید، اگر روی پیج خاصی تبلیغات کردهاید، محتوای جذاب و مناسب مخاطبان آن پیج را پین کنید و …
- دسته بندی پستها یک ضعف در سیستم اینستاگرام بود که به کمک guide حل شده است اما بسیاری از پیجها از قابلیت گاید استفاده نمیکنند. دسته بندیهای خود را بر حسب موضوعاتی مرتب کنید که کاربران با آنها یک کار بخصوص انجام دهند. برای مثال میتوانید ترفندهای عملی یا بررسی را در 2 دسته قرار دهید تا با اولی save، و با دومی share خود را افزایش دهید. فراموش نکنید که تبلیغات در اینستاگرام باید جایگاه شما در الگوریتم را بهبود دهد.
- جذابیت کاور یک فاکتور مهم در تمام مراحل رشد پیج است. حس زیبایی شناسی خود را به کار گرفته و از کاورهایی که دوست دارید، در ساخت کاور پستهای خود الهام بگیرید.
بعد از این که موارد گفته شده را به استاندارد مناسبی رساندید، پیج شما آمادهی جذب بازدیدکننده است. حتی اگر فالوورهای شما کم باشد، بازدیدکنندهها دلیل خوبی دارند که شما را فالو کنند؛ شما حرفهای به نظر میرسید و پرستیژ بالایی دارید. اما یک پیج تازه تاسیس که درآمدی ندارد، چه راههایی برای افزایش بازدید کننده دارد؟
آمار نشان میدهد که در کسب و کارهای مدرن، تنها 1 مورد از هر 25 مورد (فقط 4 درصد) به مرحلهی درآمدزایی میرسد. در محیطهایی مانند اینستاگرام این درصد پایینتر هم هست. کم کردن هزینه در زمان شروع فعالیت، بهترین کاری است که میتوان برای بهبود شرایط انجام داد. اولین قدم در این مسیر شناخت روشهای تبلیغات رایگان در اینستاگرام است.
تبلیغات رایگان در اینستاگرام
پیجهایی که محتوای خوب تولید میکنند کم نیستند. کیفیت برخی از آنها در حد یک اثر هنری شاهکار است. استعدادهای خوانندگی، استندآپ کمدینها و یا پیجهای ولاگری و کسب و کارهای نوپا، همگی پتانسیل تولید محتوای خوب را دارند و موارد موفق زیادی در تمام آنها وجود دارد؛ اما آیا محتوای خوب تنها عامل موفقیت در اینستاگرام است؟
تجربه ثابت کرده است که برای موفقیت در شبکههای اجتماعی، دیده شدن هم درست به اندازهی محتوا تاثیر دارد. مشکل اینجاست که افزایش بازدیدکننده معمولا هزینهی زیادی دارد و نمیتوان انتظار داشت که یک پیج تازه تاسیس بتواند با تبلیغات گران، مدت زیادی دوام بیاورد. برای کم کردن این محدودیتها توصیه میکنیم حتما مقالهی افزایش بازدید اینستاگرام را بخوانید و سپس از روشهایی که در ادامه معرفی کردهایم استفاده کنید.
راه های تبلیغات در اینستاگرام رایگان
خلاقیت انسان انتهایی ندارد و کسانی در شبکههای اجتماعی موفق هستند که بتوانند خلاقیت خود را به بهترین شکل ممکن بروز دهند؛ خواه این خلاقیت در تولید محتوا باشد یا تبلیغات. خلاقیت شما میتواند در ترکیب روشهای قدیمی هم بروز کند و منجر به ابداع روش تبلیغاتی خاص خودتان شود. در ادامه چند روش کاربردی معرفی کردهایم تا با قدرت به فضای تبلیغاتی اینستاگرام وارد شوید و بعد از محکم کردن جای خود، از قدرت خلاقیتتان برای رشد پیج استفاده کنید.
1. فالو- آنفالو
این روش تبلیغات در اینستاگرام که به احتمال زیاد با آن آشنا هستید، یک روش مرسوم بین اینستاگرامرهاست. فالو آنفالو فقط برای شروع فعالیت پیج توصیه میشود؛ چون بازدهی زیادی ندارد و بعد از مدتی تاثیرات منفی آن، بیشتر از تاثیرات مثبتش روی پیج دیده خواهد شد. برای این کار کافیست هر روز 20 نفر را فالو و بعد از 3 روز آنفالو کنید. کسانی که به محتوای شما علاقمند باشند، شما را آنفالو نخواهند کرد.
2. کامنت
زمانی که شما شروع به فعالیت در اینستاگرام میکنید، پیجهای زیادی هستند که قبل از شما در این حوزه رشد کردهاند. شما میتوانید با کامنت گذاشتن در زیر پستهای آنها، توجه فالوورهای آنها را جلب کنید. ترکیب فالو آنفالو و کامنت مارکتینگ میتواند در چند هفته شما را به اکسپلور برساند؛ به شرطی که پروفایل خود را طبق مواردی که بررسی کردیم بهینه کرده باشید. برای یادگیری اصولی کامنت گذاشتن توصیه میکنیم مقالهی کامنت مارکتینگ در اینستاگرام را مطالعه کنید.
3. استفاده از ریلز
مدت کوتاهیست که ریلز برای تمام اکانتها فعال شده است. اگر این قابلیت برای شما فعال نیست، حتما مقالهی ریلز در اینستاگرام را مطالعه کنید تا هر چه سریعتر از پتانسیل این نوع ویدیوها در رشد پیج خود استفاده کنید. ریلز تنها یک فرمت برای تولید ویدیو نیست و قابلیتهای زیر آن را به حدی قوی کرده است که میتواند در دسته بندی روش های رایگان برای تبلیغات در اینستاگرام جای بگیرد.
- ریلز برای رقابت با تیک تاک ساخته شده است؛ پس اینستاگرام استفاده از آن را ترویج میکند. با ریلز سریعتر به اکسپلور میرسید.
- طراحی جدید اینستاگرام به ریلز بیشتر بها داده است. این نوع از محتوا یک ردیف اختصاصی در کنار اکسپلور دارد.
- موزیکها و صداهای ریلز صفحهی اختصاصی خود را دارند و استفاده کردن از آنها به شما در بیشتر دیده شدن کمک زیادی میکند.
دانلود کردن ریلزهای دیگران و ریمیکس کردن آنها با صداهای دیگر هم یک ترفند رایج دیگر برای تولید محتوای سریع در رقابتهای سنگین است. برای این کار میتوانید از ربات دانلود از اینستاگرام استفاده کنید تا راحت و سریع تمام موارد دلخواهتان را دانلود کنید.
4. استوری (با کمی چاشنی زیرکی)
کم بودن بازدید استوری در اینستاگرام برای بسیاری از پیجها یک چالش است. طبیعی است؛ چون استوریها اکسپلور اختصاصی ندارند. اما اگر میتوانستید با استوریهای خود به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید چطور؟
استیکر Add Yours یکی از بهترین ابزارها برای افزایش تعامل و دیده شدن پیج در استوریهای بقیه است. تنها کاری که باید برای استفاده از این روش تبلیغات در اینستاگرام انجام دهید، جمع کردن 600 – 700 فالوور فعال و هدفمند است. یک زمینه پیدا کنید که این افراد به آن علاقمند باشند و همان را هدف قرار دهید؛ کار شما تمام است.
برای محکم کاری میتوانید یک کار دیگر هم انجام دهید. از استیکر (همون اموجی گرد بزرگ که میزنی هیچی نمیشه) در سمت راست صفحه استفاده کنید تا چند نفر از کسانی که استوری شما را رد میکنند، روی استیکر بزنند و با شما تعامل کنند. البته نباید این کار را زیاد انجام دهید تا برای فالوورهای خود آزاردهنده نباشید.
ترفندهای افزایش بازدهی در تبلیغات رایگان اینستاگرام
ضرب المثل معروف “The devil is in the details” یک اصطلاح پرمفهوم و کاربردی است. مفهوم سادهی آن میشود: جزئیات مهم است. اما جزئیات چقدر مهم است؟ اصلا کدام جزئیات برای تبلیغات در اینستاگرام مهم است؟
در قسمت قبل 4 روش برای افزایش بازدهی تبلیغات معرفی کردیم که ترکیب درستی از آنها میتواند برای هر پیجی معجزه کند. شاید حتی سالها به تبلیغات سنگین نیاز پیدا نکنید! البته برای این کار باید روشهای قسمت بالا را با روشهای کنترل هزینه ترکیب کنید. اما قبل از رسیدن به آن قسمت، بهتر است از روش زیر برای بالا بردن بازدهی و کم کردن هزینهها استفاده کنید.
در این مرحله از رشد پیج، شما مقدمات را حاضر کردهاید و محتوای خوبی در پیج منتشر کردهاید. حالا وقت جذب بازدیدکننده و تبدیل آن به فالوور است. شروع به فالو آنفالو کنید. افرادی را برای فالو انتخاب کنید که تعداد فالووینگ کمی دارند. با این کار احتمال دیده شدن شما در صفحهی فید این کاربران بیشتر خواهد بود.
نرخ بازدید پروفایل خود را یک بار در روز چک کنید. ببینید چند نفر از کسانی که وارد پیج شما میشوند، با شما تعامل دارند. تا جایی که میتوانید از ترفندهای گفته شده در قسمت بهترین زمان برای شروع تبلیغات استفاده کنید تا تعامل را بالا ببرید. در این مرحله تعامل میتواند محدود به دیدن پستهای پین شده و هایلایتها هم باشد.
بعد از گذشت 10 الی 14 روز شروع به کامنت گذاشتن کنید. کامنتهای خود را چالشی انتخاب کنید. در مراحل اولیه و زمانی که فالوور ندارید، کامنتهای محبوب بگذارید تا لایک بخورد. این کار را زیر پستهای مرتبط به زمینهی کاری خود انجام دهید تا اثرگذار باشد. زمانی که پیج شما کمی قویتر و تاثیرگذارتر شد، میتوانید از کامنتهای جنجالیتر استفاده کنید. کامنتهایی ساده مثل “فکر کنم پست آخرم رکورد بازدید رو بشکنه!” میتواند کنجکاوی تعداد بیشتری از کاربران را تحریک کند تا پروفایل شما را چک کنند. تاثیر تبلیغات رایگان در اینستاگرام زیاد است اما باید به اصول آن پایبند باشید.
بعد از این که با استفاده از روشهای بالا به ثبات رسیدید، نوبت به استفاده از پتانسیل محتواست. شما باید تمام توان خود را برای محتوای خود صرف کنید تا آنها save و share شوند و با کمترین انرژی ممکن تعامل بگیرند. مشکل اینجاست که شما به ورودی فالو آنفالو و کامنت نیاز دارید تا سریع رشد کنید. برای رد شدن از این مرحلهی حساس توصیه میکنیم مقالهی ربات تبلیغات اینستاگرام را مطالعه کنید تا با خیالی راحت به راه خود ادامه دهید.
زمانی که پیج شما به حد کافی رشد کرد و راههای تبلیغات رایگان در اینستاگرام دیگر برای شما کارساز نبود، باید یک قدم به جلو بردارید و برای تبلیغات هزینه کنید. اما چطور باید این کار را انجام دهید تا ضرر نکنید؟
اصول تبلیغات در اینستاگرام
هزینه کردن برای تبلیغات، شتری است که در هر خانهای میخوابد. راه برندینگ از تبلیغات میگذرد و بدون تسلط بر تبلیغات نمیتوانید از آن بینیاز شوید (البته منظور ما از برندینگ، رسیدن به مرحلهای از ثبات است که در آن، پیج شما نیاز به مراقبت زیادی ندارد و یک ادمین میتواند 4 یا 5 پیج شما را مدیریت کند). تسلط بر اصول تبلیغات به شما کمک میکند که راه خود را تا برندینگ کوتاهتر کنید تا زمان و هزینهی کمتری برای پیج صرف کنید.
هدف های تبلیغات اینستاگرامی
قدم اول برای مسلط شدن به تبلیغات در اینستاگرام، دانستن اهداف مختلف در آن است. در یکی از دورههای تبلیغات اینترنتی که چند سال پیش میدیدم یک نکته یاد گرفتم که تاثیر مثبت زیادی روی تصمیماتم گذاشت؛ تمرکز روی یک چیز باعث میشود که فقط درآن چیز موفق شوید اما تمرکز روی چند چیز باعث میشود که در چند چیز شکست بخورید! روی یک هدف در تبلیغات تمرکز کنید و مطمئن باشید که آن هدف را کاملا به درستی اجرا میکنید. اما چه اهدافی میتوانند به شما در تعیین جهت تبلیغات و اندازه گیری موفقیت آن کمک کنند؟
افزایش ریچ
بهترین فاکتور برای اندازه گیری گستردگی تبلیغات در اینستاگرام و رساندن صدای شما به کاربران جدید است. اندازهگیری ریچ یکی از مهمترین مراحل در اندازه گیری موفقیت کمپینهای افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) است. متاسفانه برخی از افراد در اندازه گیری این فاکتور، به اشتباه از ایمپرشن استفاده میکنند.
ایمپرشن نشان دهندهی تعداد دفعات دیده شدن یک پست (یا استوری) است اما ریچ، تعداد اکانتهایی است که این تبلیغ را دیده است. برای مثال اگر تبلیغات شما فقط توسط 3 نفر دیده شود، و هر کدام از آنها 10 بار این پست را ببینند، ریچ شما 3 خواهد ماند اما ایمپرشن شما به 30 خواهد رسید.
اگر هدف شما از تبلیغات در اینستاگرام، شناساندن محصول خود به جامعه است؛ یعنی محصول نسبتا جدید است و افراد زیادی از وجود آن با خبر نیستند، حتما روی افزایش ریچ تمرکز کنید و سعی کنید تا محصول را به نام برند خود گره بزنید. نمونههای قدیمی (و البته قدرتمند) این کار ریکا، تاید، دلستر و موارد بسیار دیگری هستند که توانسته اند از ترکیب محصول و برندینگ به بهترین شکل استفاده کنند.
نرخ افزایش فالوور
بیشتر شدن تعداد فالوور در پیج یکی از فاکتورهای محبوب در بین اینستاگرامرهاست. اما مشکل این جاست که تقریبا هر پیجی، میزان خاصی از جذب فالوور را دارد و در حالت عادی نمیتوان این رشد را از تاثیر تبلیغات جدا کرد. کارشناسان تبلیغات در شبکههای اجتماعی معمولا از نرخ رشد فالوورها برای اندازه گیری موفقیت کمپینهای خود استفاده میکنند. این شاخص میتواند تاثیرات غیرمستقیم مانند رسیدن به اکسپلور و موارد این چنینی را نیز محاسبه کند و درصد خطای مناسبی داشته باشد.
با وجود این که نرخ جذب فالوور بعد از مدتی کم میشود، اما تبلیغاتی که برای جذب فالوور انجام میشود، حتما باید این درصد را بالا ببرد. توصیه ای که داریم این است که نرخ افزایش فالوور خود را هر ماه محاسبه و یادداشت کنید تا بتوانید تاثیر اتفاقات مختلف بر نرخ جذب خود را محاسبه کنید.
نرخ تعامل و تعامل بر ریچ
این شاخص که بیشتر برای تعیین کیفیت محتوای تبلیغات در اینستاگرام سنجش میشود، نشان میدهد که محتوای شما چقدر برای مخاطب جذاب بوده است. البته مهم است که قبل از همه چیز بتوانید یک پیج خوب برای تبلیغات انتخاب کنید تا بیشترین بازدهی ممکن را بگیرید. به همین منظور میتوانید از فاکتورهای معرفی شده در مقالهی بهترین پیجهای اینستاگرام برای تبلیغ استفاده کنید.
ما از 2 روش میتوانیم تاثیر تبلیغات بر تعامل را حساب کنیم:
- محاسبه نرخ تعامل پیج: برای به دست آوردن نرخ تعامل پیج، تعداد لایک، کامنت و سیو را جمع کنید و تقسیم بر تعداد فالوورهای خود کنید. بعد از تبلیغات ببینید که تعامل شما چقدر بیشتر شده است.
- محاسبه نرخ تعامل بر ریچ: اگر تعداد لایک، فالو و سیو را جمع و بر تعداد ریچ پست تقسیم کنید، نرخ تعامل بر ریچ شما به دست میاید. تفاوت روش 1 و 2، در مشخص شدن جذابیت محتوای شما، برای تمام مخاطبان است (هم فالوورها و هم کسانی که شما را فالو نکرده اند). برای به دست آوردن یک آنالیز درست، شما باید نرخ تعامل بر ریچ 3 پست آخر خود را محاسبه کنید. پست تبلیغ شده توسط شما نباید افت درصد زیادی داشته باشد. در قسمت کنترل هزینه بیشتر در این مورد توضیح خواهم داد.
هر چند فاکتور بالا دقیق نیست؛ اما یکی از سادهترین و سریعترین راه هایی است که میتواند به محاسبه و بهبود کیفیت تبلیغات کمک کند.
بازدید پروفایل
بازدید پروفایل معمولا به عنوان یک فاکتور جانبی در کنار بقیه موارد محاسبه میشود. با وجود این که در تئوری میتوان با این فاکتور میزان موفقیت کمپینهای برندینگ را اندازه گرفت؛ اما اگر از آن به تنهایی استفاده کنید، ممکن است درصد خطای زیادی داشته باشد. افزایش بازدید پروفایل میتواند روی ریچ اکانت شما تاثیر زیادی داشته باشد و زیاد شدن آن در کنار سایر فاکتورها یک علامت مثبت و به معنای انتخاب درست جای تبلیغات باشد.
فروش با تبلیغات در اینستاگرام
اگر کارمند باشید میدانید که فروش مهمترین فاکتور برای تمام کارفرماها است. حتی کارفرماهایی که خودشان در زمینهی تبلیغات متخصص هستند هم لطف زیادی به افزایش فروش دارند. به خاطر سنگین بودن نحوهی محاسبهی موفقیت کمپین تبلیغاتی فروش، آن را در مقالهی تخصصی افزایش فروش در اینستاگرام بررسی کرده ایم.
کنترل هزینه
وقتی همه چیز را اصولی انجام داده باشید، کار چندانی در این قسمت باقی نمیماند. بعد از مشخص کردن اهداف تبلیغات خود و وارد کردن آنها در یک جدول، تنها کاری که باقی میماند مقایسه کردن است.
اگر برای بالا بردن آمار پیج خود قصد تبلیغات دارید، ردیف تعامل را چک کنید. اگر قصد دارید برندینگ انجام دهید یا محصول خود را به افراد بیشتری معرفی کنید، از ریچ و تعامل بر ریچ استفاده کنید. تمام موارد غیر از فروش به این روش مورد بررسی قرار میگیرند. دادههای فروش معمولا زیاد نیست و نتیجه گیری با آمار کم میتواند باعث یک تحلیل اشتباه شود.
برای کاهش هزینه تبلیغات در فروش باید عوامل موفقیت یا عدم موفقیت کمپین قبلی را به صورت کامل تحلیل کنید. جواب دادن به سوالات زیر میتواند در یک تحلیل خوب به شما کمک کند:
- پرسونای خریداران شما (سن، جنسیت، شغل و علایق) چه بود؟
- تبلیغات در چه پیجهایی بیشترین فروش را برای شما داشت؟
- ویژگی این پیجها چه بود؟
- تبلیغات شما چه ساعتی منتشر شد؟
- ویژگی اصلی تبلیغات شما چه بود؟
- فروش شما به چه صورتی انجام شده بود (انتقال به سایت، دایرکت یا همکاری در فروش؟)
با جواب دادن به سوالات بالا میتوانید یک کمپین جدید برای تبلیغات در اینستاگرام طراحی کنید و مطمئن باشید که در 90 درصد مواقع، نتیجهی بهتری از دفعات قبل خواهید گرفت. فقط فراموش نکنید که در فاصلههای زمانی کوتاه، چند بار در یک پیج تبلیغ نکنید. به جای این کار میتوانید از پیجهای مشابه استفاده کنید و آمار خود را بهتر و کاملتر کنید.
در کنترل هزینه 1 بحث دیگر هم مهم است و آن محاسبهی درست فرمول تعامل بر ریچ، و استفاده درست از آن است. اما چطور باید از این فاکتور به خوبی استفاده کنید؟
- میانگین تعامل بر ریچ 3 پست آخر خود را محاسبه کنید.
- اگر با این درصد از تعامل به اکسپلور رسیده باشید، باید تبلیغات خود را به گونهای طراحی کنید که تعامل شما کمتر از حد میانگین نشود. هر جایی که تعامل شما از حد خاصی پایینتر رفت، ریچ پست شما متوقف خواهد شد.
- هنگام نوشتن کپشن یا طراحی اسلاید آخر به بیشتر کردن پروفایل ویزیت هم فکر کنید. تاثیر تبلیغات در اینستاگرام گستردهتر از تبلیغات دیگر و جنبههای مختلفی را شامل میشود. این فاکتور میتواند تعامل بر ریچ شما را به صورت غیر مستقیم افزایش دهد و در مواردی باعث افزایش فروش شود.
علاوه بر این موارد، از دیتاهایی که در قسمت تبلیغات رایگان جمع کرده اید، برای تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطبان خود استفاده کنید. ترفندهایی که برای یک بار برای پیج شما جواب داده اند، بسیار بهتر از ترفندهای دورهها برای شما جواب خواهند داد. روی آنها مانوور دهید و هر بار تبلیغات خود را بهینه تر از دفعات قبل تکرار کنید.
جایگزینهای تبلیغات در اینستاگرام
تبلیغات میتواند هزینههای سنگین یا کارهای کسالت آوری داشته باشد. شاید حتی شما دلتان نخواهد با روشهای معمول تبلیغات کنید. در این حالت روشهای زیر میتوانند برای شما مفید باشند:
شات کردن
یکی از روشهایی که بیشتر پیجهای نوپا از آن استفاده میکنند، شات کردن است. این روش به خاطر دو طرفه بودن تبلیغات محسوب نمیشود؛ اما یک روش بسیار کاربردی و مناسب برای افزایش بازدیدکننده و فالوور است. اگر بتوانید با پیجهای مناسبی تبادل شات کنید، میتوانید به سرعت جامعهی هدف خود را جمع آوری کنید و هر روز یک قدم به موفقیت نزدیکتر شوید. برای تسلط بیشتر به این تکنیک پیشنهاد میکنیم مقالهی شات در اینستاگرام را بخوانید.
رسیدن به اکسپلور
دیده شدن توسط هزاران نفر، تعامل زیاد، رشد بی حد و مرز و البته رایگان بودن باعث شده است تا اکسپلور به بهشت موعود اینستاگرامرها تبدیل شود. هر چند رسیدن به اکسپلور دشوار است و ماندن در آن به خاطر رقابت هزاران اکانت قوی، هر روز سختتر و سختتر میشود، اما مقالات اکسپلور اینستاگرام ما میتوانند شما را بدون صرف هزینه، برای رویایی با سایر پیجهای رقیب آماده کنند. البته چون نمیتوان رسیدن به اکسپلور را تضمین کرد، نمیتوان گفت که اکسپلور اینستاگرام یک روش برای تبلیغات است.
ساخت پست ویروسی
یکی از بهترین اتفاقاتی که میتواند برای هر پیجی بیفتد، اشتراک گذاری پست آن به صورت ویروسی است. وقتی صحبت از بازاریابی ویروسی میشود، اکثر ما تصور میکنیم که پست ما بازدید زیادی میگیرد، مشهور میشویم و فالوور پشت فالوور وارد پیج ما میشود. اتفاقی که برای بسیاری از سلبریتیهای اینستاگرامی ایران افتاده است.
این روش هم میتواند به عنوان یک جایگزین برای تبلیغات در اینستاگرام مطرح شود. در وایرال شدن یک پست، عوامل زیادی نقش دارند و یکی از این عوامل شانس است. پس نمیتوان این روش را یک روش تبلیغاتی محض به حساب آورد؛ اما میتوان از قدرت این کمپینها برای تبلیغات استفاده کرد.
نمونههای موفق و البته غیر اینستاگرامی این نوع کمپینها کم نیستند. برای مثال چالش سطل آب یخ که چند سال پیش در جهان وایرال شد یا “بایا” که احتمالا همین الان با صدا و تصویر سیامک انصاری در ذهنتان پخش شد.
پستهای ویروسی میتوانند یک برنامه ریزی برای ادامهی تبلیغات در سایر پلتفرمها هم باشند. برای مثال “لیمو شو بدم، هلو شو بدم” آلیس که برای تبلیغات آبمیوههای گازدار مورد استفاده قرار گرفت، به میم هم تبدیل شد و توانست تا مدتها مهمان فضای مجازی باشد. البته برای اجرای کمپینهایی به این گستردگی نیاز به بودجهی بسیار زیادی داریم که تامین آن برای بسیاری از ما غیرممکن است.
مسابقات اینستاگرامی
این نوع رویدادها هم برای فالوورها و هم برای صاحبان پیج بسیار جذاب هستند. البته احتمالا خودتان این مورد را از قبل دیده باشید و روش کار آن را بدانید؛ اما بررسی اصولی آن میتواند به شما در افزایش بهره وری آن کمک کند.
تبلیغات در اینستاگرام معمولا برای افزایش ریچ، تعامل یا رسیدن به اکسپلور انجام میشود. تمام این موارد میتواند با برگزاری مسابقات مختلف انجام شود و در برخی موارد بسیار به صرفهتر و پر بازدهتر از انواع تبلیغات دیگر باشد. به صورت کلی میتوان گفت که هر قسمت از کمپینهای تبلیغاتی، به جز کمپین فروش را میتوان با مسابقات جایگزین کرد. برای آشنا شدن با روشها و اصول این کار توصیه میکنیم مطلب برگزاری مسابقه در اینستاگرام را بخوانید.
پست مشترک
تا چند ماه پیش، بهترین حالت همکاری بین دو پیج استفاده از استوری بود. با وجود این که این روش مزایای خوبی داشت، معایب آن هم کم نبود. با معرفی قابلیت پست مشترک، بسیاری از پیجهای همکار توانستند با استفاده از این قابلیت، ریچ پستهای خود را بیشتر از قبل کنند.
معایب پست مشترک، بیشتر به خاطر استفادهی اشتراکی از فضاهای Call to action است. این مشکل باعث شده است تا توافق بر سر این قضیه به یک مشکل تبدیل شود. اما کسانی که 2 اکانت دارند، توانستهاند به بهترین شکل از پست مشترک استفاده کنند و پیج ضعیفتر خود را بالا بکشند. اگر با این قابلیت آشنایی کامل ندارید، مطلب پست مشترک را حتما بخوانید تا از رقبای خود عقب نیفتید.
جمع بندی آموزش تبلیغات در اینستاگرام
مقالهی ما در اینجا به پایان میرسد. نکاتی که در مطلب جمع آوری کردیم، در اوج سادگی بسیار ساده فراموش میشوند. فراموش نکنید که حتما برنامه آموزش اینستاگرام اینبو را دانلود کنید تا همیشه با یک کلیک به این مطلب و مطالب تکمیلی آن دسترسی داشته باشید. اگر سوالی در این مورد دارید میتوانید از داخل اپلیکیشن یا قسمت کامنتها مطرح کنید تا در کوتاهترین زمان به آن پاسخ دهیم.
به نظر شما بهترین راه برای تبلیغات در اینستاگرام چیست؟ هزینه کردن زیاد میتواند راه خوبی برای گرفتن نتایج خوب از تبلیغات باشد؟ نظر خود را برای ما بنویسید.
به نظرم تبلیغات میتونه خیلی خوب باشه. اما تبلیغات اینستاگرام خیلی کلاهبرداری شده. تبلیغ میگیرن، فالوور به درد نخور میزنن و پیج رو بدتر از قبل میکنن. اگه تبلیغ رو به یه پیج خوب ندی اصلا ارزشش رو نداره. دور ریختن پوله. بعضی ازین پیجای تبلیغ دزدن.